Vakantie & toestemming nodig

Plaats hier alles wat u met wetgeving te maken heeft.
Dit kunnen onderwerpen over de huidige wetgeving zijn of voorstellen voor nieuwe.
Plaats reactie
jsm
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 jul 2014, 13:18

Vakantie & toestemming nodig

Bericht door jsm »

Ik heb even door het forum gezocht en zag alleen een oud topic hierover.
De vraag is hoe het op dit moment geregeld is met op vakantie gaan en evt benodigde toestemming van je ex.

Ik wil met mijn kids naar Frankrijk toe. Mijn ex weigert toestemming te geven om vage redenen. Volgens internet is dan het enige dat ik kan doen een rechtszaak opstarten. Kosten ongeveer 2000 euro, dus dat schiet niet op.
zie ook http://www.kinderontvoering.org/veelges ... antie-gaan

Het stuk dat ik niet snap is het verhaal over de omgangsregeling. Ik heb een ondertekend ouderschapsconvenant, alleen is de echtscheiding nog niet officieel uitgesproken. Geldt dit dan ook?
Gebruikersavatar
Jeroen2102
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 117
Lid geworden op: 06 jun 2014, 07:01
Locatie: IJsselstein

Re: Vakantie & toestemming nodig

Bericht door Jeroen2102 »

Zolang de echtscheiding nog niet is uitgesproken zijn jullie beiden nog officieel en wettelijk de verzorgende ouders, ook al zou jij wellicht zijn weggegaan. De vraag is ook wat er in het ouderschapsplan staat en of daar naar de echtscheidingsconvenant wordt verwezen. je zou dit kunnen navragen bij advocaat of jurofoon.

De vraag is of het in jouw (en dat van je kinderen is) om een hoop gezeik te krijgen door dit achter haar rug om te doen, want als het een echte ex is zal dit zeker tegen je gebruikt gaan worden, wees op je hoede.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Vakantie & toestemming nodig

Bericht door The Driver »

Dat officiële formulier heet een Schengenverklaring.
En dat dient ieder persoon bij zich te hebben als hij met kinderen welke grens dan ook over gaat.
Echter, dat wordt alleen gecontroleerd bij een vertrek vanaf een luchthaven, als je door de douane gaat.
Als je als ouder of als grootouder met een kind wilt vliegen vanaf welke luchthaven dan ook, dan kom je gegarandeerd niet verder dan het loket van de douane.
Er zijn zelfs reisbureau's die geen vliegvakantie willen boeken als je die Schengenverklaring bij de boeking al niet in je bezit hebt.
Als je echter met de auto gaat, dan kraait er geen haan naar.
TrotsePa
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 dec 2010, 10:45

Re: Vakantie & toestemming nodig

Bericht door TrotsePa »

Het vervelende van dit soort exen is dat ze voor de vakantie vragen waar je naartoe gaat en als ze dat niet bevallen, dan blokkeren ze.

Mijn ex kreeg trouwens een dwangsom opgelegd nadat ze mijn zoontje niet mee gaf voor een weekje vakantie. Deze was al geboekt en ik moest dus alleen (naar de wadden). Zorg altijd voor een backup plan en laat je eigen vakantie niet verknallen door je ex.
DarthVader
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 okt 2012, 22:17

Re: Vakantie & toestemming nodig

Bericht door DarthVader »

Sterker nog, zelfs al is er een uitspraak van een rechter waarin staat dat de kinderen gewoon bij jou zijn gedurende bepaalde vakantiedagen, dan nog heb je die verklaring nodig.

Werkt ex hieraan niet mee en stelt ze bijvoorbeeld allerlei rare voorwaarden aan het geven van toestemming ("Ik wil dat jij zus en zo doet en anders geef ik geen toestemming") dan ontkom je bijna niet aan een gang naar de rechter.

Het kost je inderdaad rond de 2000,-, maar daarmee heb je wel het ultieme bewijs in handen dat ze misbruik maakt van haar ouderlijk gezag. Uiteindelijk heeft ze zichzelf met haar gedrag.

Ga je zonder haar toestemming op vakantie dan kan ze dat tegen je gebruiken, echter dient haar 'verbod' wel een grond te hebben en daar dient ze zich voor te verantwoorden. Dat zij jou niet leuk vind of jou geen vakantie gunt is geen reden om geen toestemming te geven. Een reeel risico op ontvoering of andere schade voor je kind is dat wel.
Istar
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 40
Lid geworden op: 23 mei 2014, 10:03

Re: Vakantie & toestemming nodig

Bericht door Istar »

Wij zijn vorig jaar en dit jaar met het vliegtuig op vakantie geweest met de kinderen van mijn vriend en er is nog nooit moeilijk gedaan op de luchthaven. Vorig jaar Schiphol, dit jaar Weeze.

Kinderen heten wel hetzelfde als mijn vriend dus ze hebben natuurlijk totaal geen reden om te denken dat het niet zou kloppen. Ex van vriend is niet de slimste dus ze roept vaak nogal hard dat ze dingen niet wil maar is vervolgens te lam om ook echt actie te ondernemen dus ik weet niet hoe het loopt als een moeder bijv echt moeilijk gaat doen bij politie maar van een ondertekende verklaring van moeder heb ik nog nooit gehoord dat je die bij je zou moeten hebben. Maar volgens meerdere advocaten mag vader gewoon bepalen waar hij verblijft met de kinderen op vakantie als het volgens de omgangsregeling "zijn" tijd is. Dus of we nu naar Spanje of Syrie gaan... ze zou er volgens de advocaat niets aan kunnen doen.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Vakantie & toestemming nodig

Bericht door The Driver »

Mijn excuses, ik ben helemaal in de war, die schengenverklaring is alleen van toepassing op geneesmiddelen, bijvoorbeeld Ritalin of Concerta, omdat die op een drugslijst staan, heeft niets met grensoverschrijdend personenvervoer te maken.

Maar toch is een verklaring van de niet meereizende ouder wel degelijk nodig, als er om gevraagd wordt en je hebt hem niet bij, dan blijf je voor de douane echt wel staan. Zeker als de kinderen een andere achternaam hebben ( verdrag van Den Haag i.v.m. kinderontvoering door een van de ouders. ) en als de reis naar een niet Europees land gaat.
Istar
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 40
Lid geworden op: 23 mei 2014, 10:03

Re: Vakantie & toestemming nodig

Bericht door Istar »

Hmmm... ik zie nu dat in principe vakantie gewoon valt onder omgang en gezaguitoefening. Maar als moeder niet wil dat kind meegaat dan moet je dus wel gewoon naar de rechter om alsnog toestemming te krijgen voor de vakantie, wat een poppenkast weer zeg! Beetje rare uitspraken dus van twee (!) advocaten dat moeder er niets aan zou kunnen doen om onze vakanties te blokkeren. Gelukkig is moeder dus niet zo'n licht want als ze weet dat ze ergens mee dwars kan liggen dan zal ze dat niet nalaten.. :roll:

Gelukkig valt het in de praktijk dus allemaal reuze mee, iig naar Spanje toe vliegen en als je als vader dezelfde achternaam hebt hebben we nog nooit aanvullende vragen gehad of ik de moeder wel ben. Maar dus wel extra lastig als moeder zijnde en je kind heeft de achternaam van een niet meewerkende vader.

Er staat dat reizen binnen het Sjengengebied zonder persoonscontrole gaat, en je dus daar weinig problemen kan verwachten... maar ook dan kan de douane je tegenhouden om uit te zoeken of je wel gezag (en toestemming?) hebt.

"Verklaring ouderlijk gezag
Ouders/begeleiders hoeven niet standaard een verklaring bij zich te hebben waaruit het ouderlijk gezag blijkt. Of een verklaring waaruit blijkt dat het kind de grens over mag. Dit kan wel voor een vlottere grenspassage zorgen. Daarom adviseert de marechaussee ouders om de volgende documenten mee te nemen:

verklaring toestemming voor vakantie van de andere ouder. Dit kan ook in het Engels;
recent uittreksel gezagsregister;
recent uittreksel GBA van het kind;
kopie van paspoort van toestemminggevende ouder;
eventueel uitspraak over gezag en omgang;
eventueel het ouderschapsplan;
eventueel geboorteakte;
eventueel kopie van retourticket van het kind.
Deze documenten kunnen de marechaussee helpen bij een snellere persoonscontrole."

:shock:
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Vakantie & toestemming nodig

Bericht door The Driver »

Precies, dat vroegen ze bij mijn ex ook : een fotocopy van een geldige ID kaart ( geen rijbewijs, dat telt in het buitenland niet ) en op die fotocopy een verklaring met handtekening dat je toestemming geeft voor die reis.
Plaats reactie