GEZOCHT

De topics/onderwerpen van vóór 31 december 2012 waar geen of sinds geruime tijd geen antwoord op is gegeven, zijn hier geplaatst.
Gesloten
Gebruikersavatar
sdwv
Administrator
Administrator
Berichten: 197
Lid geworden op: 11 aug 2006, 18:25

GEZOCHT

Bericht door sdwv »

Anonymous Geplaatst: 22 Feb 2006 06:20 pm Onderwerp: GEZOCHT

--------------------------------------------------------------------------------
Hallo aan alle mannen van deze site!

In het kader van mijn opleiding orthopedagogie en onze daaraan verbonden discussiegroepen ben ik op zoek naar het volgende. Momenteel loopt onze discussie over het thema "echtscheiding". Aangezien ik hierin gekozen heb voor "vaderschap na de echtscheiding", ben ik enerzijds op zoek naar een video/film/ documentaire die daarover handelt/de.
Verder zoek ik gescheiden mannen die hier via het forum een paar vragen willen beantwoorden inzake mijn gekozen onderwerp. Ik zet ze alvast hier even op een rijtje:
- In welke situatie bevind jij je: co-ouderschap, éénoudergezin, weekend-ouder...?
- wat versta je onder vaderschap? Wat is daarin voor jou het allerbelangrijkste?
- wat vond je het moeilijkste/pijnlijkste/(kan ook leukste zijn) na de scheiding mbt je kids, de opvoeding en je vaderschap?
- waarom krijgen, volgens jou, mannen vaak niet dezelfde (omgangs)rechten als vrouwen na een scheiding?
- wat zou je graag veranderd zien aan de wet, de echtscheidingsprocedure wat het omgaan met je kids, het vaderschap kan bevorderen?
- welke les(sen) heb je door de scheiding geleerd mbt jouw vaderschap?

Zo, alvast hééééééééééééél erg bedankt voor je medewerking. Uiteraard worden deze gegevens niet vrijgegeven, het is alleen een manier om te zien wat er leeft bij vaders na een echtscheiding en wat dit met zich meebrengt.

groetjes en STERKTE
Lavinia


Rick Geplaatst: 10 Mrt 2006 04:22 pm Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------
Het spijt me dat ik het zeggen moet maar waar haal je het idee vandaan dat een scheiding je iets leert over het vaderschap. Alsof het vaderschap iets is dat niet vanzelf komt maar dat er iets als een scheiding moet voorvallen voordat een man een vader kan worden.

Als ik het in mijn hoofd zou halen om aan een vrouw te vragen hoe haar moederschap zich heeft ontwikkeld na de scheiding zou ze je aankijken of je gek bent geworden en zou je als antwoord krijgen dat dat "natuurlijk" komt.

De vraagstelling van jou legt het hele probleem binnen de maatschappij bloot, een goede moeder dat is iets natuurlijks, een goede vader moet zich elke dag bewijzen en moet "leren" hoe hij een vader moet zijn.
Dit onderzoek draait op bewuste dan wel onderbewuste vooroordelen t.o.v. vaders.

Kort samengevat:
Wat we leren van een scheiding is dat het missen van je kinderen het verschikkelijkste is dat je als mens kan overkomen, ongeacht of dat is als moeder of als vader.
Het leert je niets nieuws over het vaderschap, het probeleem van de meeste van ons is dat we geen vader / moeder mogen zijn van de ex partner en de rechterlijke macht dus HOEZO leren.
Neem de moeite om een aantal zaken op deze site door te lezen en dan kan je zien wat het doet met ons, wat we graag veranderd zien in de wetgeving, en wat de meeste problemen geeft.

Als het allemal niet zo bedoeld is dan sorry voor dit epistel, maar de vraag "welke les(sen) heb je door de scheiding geleerd mbt jouw vaderschap" is wat mij betreft een belediging.

Rick


Nieky Geplaatst: 10 Mrt 2006 08:31 pm Onderwerp: Re: GEZOCHT

--------------------------------------------------------------------------------
Quote:

- In welke situatie bevind jij je: co-ouderschap, éénoudergezin, weekend-ouder...?

Ik ben fiscaal gezien, een éénouder gezin. Mijn jongste dochter krijg ik echter niet te zien. Die wordt tegen mij opgehitst omdat mijn ex (moederinstinct) dit kind een beetje als bezit ziet. Jammer, een kind heeft recht op twéé ouders.

Quote:

ben ik enerzijds op zoek naar een video/film/ documentaire die daarover handelt/de.

Dit is een prima verzoek. Ik heb helaas gehoord dat er een film over deze materie op stapel stond, maar dat deze van regeringswege niet doorging. De producer is gebeld en hem werd duidelijk gemaakt dat subsidies worden geschrapt als de film afgemaakt zou worden. Zie verder.

Quote:

- wat versta je onder vaderschap? Wat is daarin voor jou het allerbelangrijkste?

De kinderen sterk maken om de grote boze wereld aan te kunnen. Verantwoordelijkheidsgevoel bijbrengen. Dat valt niet mee, in een maatschappij waarin zoveel externe attributie voorkomt.

Quote:

- waarom krijgen, volgens jou, mannen vaak niet dezelfde (omgangs)rechten als vrouwen na een scheiding?

Doorgeschoten feminisme, zou je zo zeggen. Maar hoofdzakelijk komt dit door de machtspositie van de advocatuur. Die ligt na vijftig jaren Advocatenwet momenteel onder vuur. Ook is nog steeds geen goede zelfregulatie binnen de advocatuur. Je kan ook helemaal niet klagen over de advocaat van de wederpartij. Advocaten zijn -vreemd genoeg- niet getraind in conflicthantering, dat komt namelijk niet voor in het curriculum rechtsgeleerdheid. Advocaten moeten dus iets doen, waar ze helemaal geen verstand van hebben of gevoel bij hebben. Ze richten in onze maatschappij voor miljarden schade aan en veroorzaken vele dodelijke 'ongelukken' met kinderen. Vandaar de lopende onderzoeken naar de positie van de advocatuur. En ook vandaar er nu in de Eerste Kamer keihard gelobbyt wordt tegen de lopende wetswijziging: de advocaten proberen hun machtspositie zo lang mogelijk te behouden.
In het boek "Gelukkig getrouwd, gelukkig gescheiden" stelt prof mr G.P. Hoefnagels het wangedrag van de advocaten al in de jaren zeventig scherp aan de orde.
Het antwoord op jouw vraag kan kort gegeven worden: omdat het om geld en macht gaat.

Quote:

- wat zou je graag veranderd zien aan de wet, de echtscheidingsprocedure wat het omgaan met je kids, het vaderschap kan bevorderen?

Ten eerste is het een goede zaak als wetsvoorstel 29676 snel zou worden aangenomen. De ouders kunnen dan zelf de echtscheiding regelen en de zelf meest geschikte regelaar uitzoeken. Ligt de nadruk op bezit: de notaris; is er een juridisch conflict: toch een advocaat; zijn er psychische of sociale toestanden: een psycholoog/echtscheidingsbemiddelaar binnen een team met een jurist (voor de handtekening).
Zo als het nu is, kan een advocaat met zijn onkunde, het echtscheidingsproces behoorlijk schaden. Zeker als een van de echtelieden 'zwak' is. Nu heeft de rechter geen bevoegdheid de gang van zaken inhoudelijk te toetsen (Vreemd hè). Dit maakt dat gedoe met advocaten en rechters eigenlijk tot een aanfluiting, zeker als je dit vergelijkt met (fabricage)processen in een bedrijf: de rechtspraak is erg achtergebleven.
Bij de echtscheidingsprocedure moet de nadruk komen te liggen op consensus tussen de scheidende echtelieden. En het proces dat hiervoor nodig is, moet geborgd worden. Een punt wat hierbij aan de orde moet komen, is uiteraard de omgangsregeling. Kinderen zijn geen bezit, maar kleine mensen.
Zo is wel een groot verschil met de huidige gang van zaken.


Anonymous Geplaatst: 11 Mrt 2006 12:29 am Onderwerp: gezocht

--------------------------------------------------------------------------------
sorry Lavinia, wat een vraag: wat was moelijkste/pijnlijkste (kan ook leukste zijn.............. ?????????????????????????????????) na scheiding.
Je hoeft hiervoor maar 1 ding in je karakter te hebben: empathisch vermogen. Hoe zou JIJ je voelen als je samen kind krijgt, en om whatever reason de relatie eindigt, en JIJ dan je kind niet meer mag zien?
Het kind is geen bezit, houdt van beide ouders, en heeft RECHT op beide ouders (mits geen sprake is van mishandeling/misbruik uiteraard).
Je bent waarschijnlijk nog jong, en zeker zelf nog geen moeder. Maar probeer je erin te verplaatsen dat dat wél zo is, en ga vanuit dat gevoel de diskussiegroep in. Ook de vraag: wat heb je geleerd over vaderschap na scheiding is behoorlijk kwetsend/beledigend. Dat ben ik volledig met R eens. Wordt geen roeptoeter (dat is hans wiegel al volgens groenlinks) maar denk na voordat je vragen stelt en "meningen"gaat rondstrooien in de diskussie. Probeer je empathisch vermogen te ontwikkelen, dan kun je je de pijn in het hart van deze mannen wel voorstellen. Veel succes met je opleiding.


marco Geplaatst: 14 Mrt 2006 04:31 pm Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------
beste lavinia,
valt niet mee om je in televen in vaders of moeders die al maanden of jaren hun eigen kind niet mogen zien van hun ex.
ga daar maar eens een studie aan wyden hoe het kan in nederland dat al heb je co- ouderschap je je eigen kind niet meer te zien krygt .
ik sta op de gebruikerlyst op 122 je mag contact opnemen .
groetjes marco


Rick Geplaatst: 15 Mrt 2006 03:00 pm Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------
Net als MArco, ben ik bereid tot een serieus gesprek over de situatie waarin we zitten echter hoop ik dat je wel beseft dat dit onderwerp beladen is met emotie en dat je je vragen met iets meer gevoel moet stellen.

Vriendelijke groetjes


Rick


marco Geplaatst: 15 Mrt 2006 03:13 pm Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------
beste lavinia,

misschien een idee om 28 maart naar de "dwaze vaders"avond in zaandam te komen.
kun je al je vragen stellen,is ook wat persoonlijker als via de site.
kun je zien dat we gewone vaders zijn die alleen hun kinderen missen.
ik hoop echt dat je hier gehoor aan geeft ,ik zal er zelf ook zijn en je mag mij alles vragen en je krijgt overal een eerlijk antwoord op .
groeten marco
Gesloten