Borderline - weg met ouderlijk gezag?

Wat is borderline. Waarmee moet men rekening houden. Wat kan men er tegen doen. Waar is hulp te krijgen.
Alle topics met dit onderwerp kunnen hier geplaatst worden
Plaats reactie
RemcoKL
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 dec 2013, 11:28

Borderline - weg met ouderlijk gezag?

Bericht door RemcoKL »

Ik ben nieuw op dit forum en het onderwerp 'Borderline' leeft hier behoorlijk. Gelukkig maar, want enkele verhalen die ik heb gelezen zijn een feest van herkenning. Ik zal kort proberen mijn situatie te schetsen.

Sinds 2007 ben ik samen met mijn vriendin. Een leuke meid, maar met een problematische jeugd: geestelijke en soms ook lichamelijke mishandeling. Ik onze begintijd heeft ze me hier al over verteld en dat ze het hier nog altijd moeilijk mee heeft. Ik wist aanvankelijk niet welke gevolgen dit op haar persoonlijkheid had. Wel kon ze drama maken om kleine zaken waarvan ik dacht: "Staat de reactie nu wel in verhouding met dat wat is voorgevallen?". Maar goed, wanneer je nog met z'n 2-en bent, neem je makkelijker afstand van elkaar en geef je elkaar ruimte om tot rust te komen.

We hebben samen inmiddels twee kinderen. Mijn vriendin is een goeie moeder die erg hard haar best doet om het vooral anders te doen dan haar ouders. Dat gaat goed, ze is liefhebbend en doet alles voor haar kinderen.

Naar mij toe is ze sterk wisselend: ze kan heel goed voor me zorgen en me van tijd tot tijd verassen.

MAAR: het is op eieren lopen. Ze is een wandelende open zenuw waar je heel voorzichtig mee moet omgaan. Ze is kwetsbaar, onzeker, nerveus en angstig. Ik moet goed oppassen hoe ik kijk, praat en vragen formuleer. Als ze boos wordt, verandert ze in een duivel die ver over haar eigen grenzen gaat. Overigens nooit in het bijzijn van de kinderen, die gelukkig (nog wel) verstoken blijven van haar uitbarstingen. In het verleden heeft is ze me twee keer te lijf gegaan en bij naderend onheil ga ik het liefst een blokje om. Ik merk dat ik thuis zo weinig mogelijk zeg om uitbarstingen te voorkomen.

En uiteindelijk is het allemaal mijn schuld.

Sinds een jaar doe ik veel onderzoek naar Borderline. Ik heb zelfs tegen mijn vriendin gezegd dat ik denk dat dit bij haar aanwezig is, maar in plaats daarvan ben ik degene die van alles bij haar 'trigger'. Wel is ze een keer naar een psycholoog geweest naar aanleiding van een fysieke aanval van haar en toen kreeg ze te horen dat ze problemen heeft met de regulatie van haar emoties (=Borderline). Een officiële diagnose is nooit gesteld en ik denk dat die er nooit zal komen.

Nu ben ik natuurlijk niet van plan mijn leven op deze manier te blijven leiden/lijden, maar met twee kinderen en een in potentie zeer rancuneuze vriendin is weggaan erg moeilijk. Ik verwacht niet dat, wanneer het zover is, we als volwassenen in goed overleg een ouderschapsplan opstellen. Die illusie heb ik al lang niet meer. Aangezien ik -stom, stom, stom- geen ouderlijk gezag heb over mijn kinderen, is de situatie alleen nog maar moeilijker.

Een plan heb ik wel, een meerjarenplan, dat wel.

Ik ben van plan in een goed periode, meestal de zomer wanneer zij een lange vakantie heeft een doorgaans voor haar doen relaxed is, de papieren voor het ouderlijk gezag laat tekenen. Hiervoor moet ik echt het juiste moment kiezen.

Daarnaast ben ik iets van plan waarvan ik niet zeker ben of ik dit wel zou moeten doen, maar nood breekt wetten in dit geval (hou ik mezelf maar voor). Aangezien zij in een heel slechte bui ook fysiek agressief kan worden, wil ik dit met een verborgen camera opnemen. Hoe en wat weet ik nog niet precies, maar ik hoop dat ik hiermee mijn positie verstevig bij vertrek en de hare verzwak.

Mijn vraag concreet is: zou een geheime video-opname van haar fysieke aanval de rechter kunnen doen besluiten haar uit de ouderlijke macht te zetten? Ik kan er nog niet zoveel over vinden op internet namelijk. Misschien moet ik mijn situatie eens neerleggen bij een advocaat.

Wat zijn jullie ervaringen met een Borderliner als moeder van je kinderen?
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Borderline - weg met ouderlijk gezag?

Bericht door Casper »

Mijn vraag concreet is: zou een geheime video-opname van haar fysieke aanval de rechter kunnen doen besluiten haar uit de ouderlijke macht te zetten? Ik kan er nog niet zoveel over vinden op internet namelijk.
Nee, dat kun je vergeten. Voor de rechter zegt die opname niets (letterlijk een momentopname, zonder context wat vooraf ging), als hij al toegelaten wordt. Als je gelukt hebt zal er een onderzoek komen van Jeugdzorg/RvdK, en dan kan het alle kanten op gaan. Borderliners kunnen prima manipuleren, dus succes voor jou verre van verzekerd.

Ik denk dat je je beter kunt richten op het verbeteren van de relatie. Praat hierover, bijv. met een huisarts, en in de borderline-topics op dit forum staat ook een aantal suggesties.
RemcoKL
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 dec 2013, 11:28

Re: Borderline - weg met ouderlijk gezag?

Bericht door RemcoKL »

Casper schreef:
Mijn vraag concreet is: zou een geheime video-opname van haar fysieke aanval de rechter kunnen doen besluiten haar uit de ouderlijke macht te zetten? Ik kan er nog niet zoveel over vinden op internet namelijk.
Nee, dat kun je vergeten. Voor de rechter zegt die opname niets (letterlijk een momentopname, zonder context wat vooraf ging), als hij al toegelaten wordt. Als je gelukt hebt zal er een onderzoek komen van Jeugdzorg/RvdK, en dan kan het alle kanten op gaan. Borderliners kunnen prima manipuleren, dus succes voor jou verre van verzekerd.

Ik denk dat je je beter kunt richten op het verbeteren van de relatie. Praat hierover, bijv. met een huisarts, en in de borderline-topics op dit forum staat ook een aantal suggesties.
Hoi Casper,

Dank je voor je antwoord. Ik heb er al veel over gelezen en over gehoord. Conclusie: met Borderliners ben je levenslang in gevecht. Dat is een trieste conclusie, zeker wanneer er kinderen bij betrokken zijn.

Mijn plan met video-opnamen is inderdaad rigoureus, maar ik zou niets liever willen dan dat zij inziet dat ze een levensgroot psychisch probleem heeft en daarmee het leven van anderen negatief beïnvloed.

Als ik verhalen lees van mannen met een Borderliner als ex, dan lopen de rillingen me over de rug. Vooral wanneer de kinderen worden ingezet door hun moeder om vader in een kwaad daglicht te stellen. Wat dat betreft kun je beter bij je Borderliner blijven om te voorkomen dat je helemaal grip verliest op je kinderen. En dat vreet enorm veel uithoudingsvermogen en geduld.

Het erge is dat het een ziekte is en zij er eigenlijk niks aan kan doen, schijnbaar. Borderline kun je niet eens genezen, las ik. Misschien dat met het ouder worden de scherpe kantjes er vanaf gaan, maar dat is misschien hopen tegen beter weten in.

Gelukkig zijn onze kinderen nog buiten schot gebleven en ik hoop dat zij ook nooit in de vuurlinie terecht komen. Zo ja, dan is het over een sluiten en moet ik me schrap zetten voor waarschijnlijk de zwaarste periode in mijn leven.
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Borderline - weg met ouderlijk gezag?

Bericht door Casper »

Mocht je ze nog niet hebben, kijk dan in ieder geval even naar de boeken van Randi Kreger, http://www.bol.com/nl/c/boeken/randi-kr ... index.html (ik heb het werkboek, in het Engels).
RemcoKL
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 dec 2013, 11:28

Re: Borderline - weg met ouderlijk gezag?

Bericht door RemcoKL »

Casper schreef:Mocht je ze nog niet hebben, kijk dan in ieder geval even naar de boeken van Randi Kreger, http://www.bol.com/nl/c/boeken/randi-kr ... index.html (ik heb het werkboek, in het Engels).
Die ga ik zeker bestellen, maar niet thuis laten bezorgen! :)

Leef jij zelf ook met een Borderliner dan?
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Borderline - weg met ouderlijk gezag?

Bericht door Casper »

Ikzelf denk dat iedereen wel wat borderline-aspecten heeft, sommigen meer dan anderen. Dat boek was in ieder geval een "feest van herkenning" (achteraf).
Genitori
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 27
Lid geworden op: 28 nov 2013, 13:50

Re: Borderline - weg met ouderlijk gezag?

Bericht door Genitori »

Beste Remco,

Wat ik je ook als advies mee wil geven, is om het niet te zeggen tegen haar dat je denkt dat ze Borderliner is.

Het is echt iets wat ze zelf moet ondervinden/ontdekken bij zichzelf.
Dit kan een langdurig proces zijn.

Wel zou ik dus als ik jou was mijn zorgen bij de huisarts neerleggen dat hij er in ieder geval van op de hoogte is.

Veel sterkte met alles.
Don't give up the fight
RemcoKL
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 dec 2013, 11:28

Re: Borderline - weg met ouderlijk gezag?

Bericht door RemcoKL »

Genitori schreef:Beste Remco,

Wat ik je ook als advies mee wil geven, is om het niet te zeggen tegen haar dat je denkt dat ze Borderliner is.

Het is echt iets wat ze zelf moet ondervinden/ontdekken bij zichzelf.
Dit kan een langdurig proces zijn.

Wel zou ik dus als ik jou was mijn zorgen bij de huisarts neerleggen dat hij er in ieder geval van op de hoogte is.

Veel sterkte met alles.
Beste Genitori,

Dank je voor je reactie. Ik heb mijn vermoedens al vaker tegen haar uitgesproken, maar uiteraard ben ik de schuld van eigenlijk alles wel. Wel heeft ze momenten waarop ze praat over haar jeugd en wat er mis is met haar. Ze wéét het ook wel, maar ze schaamt zich ervoor en het is sterker dan haarzelf. Er zijn veel triggers, waarvan stress een belangrijke is.

De vraag is of er ooit een moment zal komen waarop ze uit eigen beweging hulp zoekt. Helaas zie ik dat somber in. Ik heb al een keer melding gemaakt bij de huisarts, die bij ons langs kwam en haar vertelde dat ze hulp moest gaan zoeken want anders zou ze het AMK bellen. Ook dat is geen wake-up call geweest: het was namelijk allemaal mijn schuld en ik moest in therapie nota bene. Te zot voor woorden nu ik dit teruglees.

Weet iemand of het met de jaren minder wordt eigenlijk?
Genitori
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 27
Lid geworden op: 28 nov 2013, 13:50

Re: Borderline - weg met ouderlijk gezag?

Bericht door Genitori »

Beste Remco,

Mijn ervaring met borderliners is dat dit niet zomaar over gaat. Er bestaan diverse therapieën via bv PsyQ waar je vriendin eventueel als ze dat wil, met andere borderliners kan praten om ervaringen uit te wisselen.

Hoe het met medicatie zit voor deze groep zou ik niet weten. Persoonlijk zou ik denken dat een stemmings stabilisator goed zou zijn. Maar ja, ik ben geen psych.

Ik zou toch weer de huisarts inschakelen. Om het maar even plat te zeggen.. net zolang lopen zeiken tot je ha actie gaat ondernemen.

Succes.
Don't give up the fight
robje87
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 aug 2013, 14:24
Locatie: rhenen

Re: Borderline - weg met ouderlijk gezag?

Bericht door robje87 »

mijn ex heeft borderline, het vervelende is dat ze regelmatig een andere 'gezicht' hebben en verdomd goed zijn in het manipuleren van anderen... ik ben absoluut niet van de vooroordelen maar 1 ding weet ik wel zeker

als ik nieuwe mensen ontmoet en ik hoor dat ze borderline hebben dan trek ik me heel gauw terug en laat ik elk vorm van contact verwateren (is namelijk niet de 1e keer dat ik met borderline figuren te maken heb)

ik wens je heel veel sterkte en hoop dat je eruit komt ;)
elke vader heeft het recht om op zijn bek te gaan....
skippybal
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 mei 2013, 22:43

Re: Borderline - weg met ouderlijk gezag?

Bericht door skippybal »

Beste Remco,
Als eerste: sterkte!

Ik heb al aan vele deuren geklopt en geprobeerd een voet tussen de deur te krijgen om mijn vrouw te laten inzien dat ze hulp nodig heeft en de kinderen meetrekt in haar destructieve gedrag. Elke deur gaat dicht omdat ze zelf hulp moet willen krijgen. (zelf een cd vol met opnames van haar uitbarstingen was niet voldoende om mijn huisarts actief mee te laten helpen.)
Dus bereid je voor op een lange weg als ze zelf niet meewerkt!
De tricky part is de dunne lijn waar je zo overheen bent en je de controle verliest over je kinderen door externe instanties als je de verkeerde deur opent.

Ik hoop voor je dat er in je omgeving meerdere mensen op de hoogte zijn van haar uitbarstingen zodat je niet alleen staat als de shit hits the fan!
Voor je het weet ben jij de veroorzaker van alle leed en manipuleert ze zich in een slachtofferrol.
(En het helpt stoom afblazen als je er over kan praten bij vrienden.)

Langdurig zien dat je kinderen last van hebben en er onder lijden is pijnlijk om mee t maken omdat je niks kan doen zonder het risico te lopen dat het escaleert.
Als man ben je altijd de agressor tot tegendeel bewezen is in de ogen van veel "hulpverleners", zeker bij goede toneelspeelsters en storytellers.

Succes met haar richting een hulpverlener te manoeuvreren.
DarthVader
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 okt 2012, 22:17

Re: Borderline - weg met ouderlijk gezag?

Bericht door DarthVader »

Als je haar de papieren voor ouderlijk gezag wilt laten tekenen kun je ook een verhaal ophouden dat als zij een ongeluk krijgt met een van de kinderen jij niet eens met de arts mag praten... of dat kinderen naar haar ouders/familie gaan (ook een doembeeld voor veel borderliners) als haar iets overkomt.

Als ze dan weigert of er een spelletje van maakt dan kun je het beste laten merken dat je heel teleurgesteld bent door haar te negeren.

Videoopnames lossen niets op. Je mag ze niet gebruiken als bewijs. Wel is een memorecordertje wel eens handig als je letterlijk wilt uittypen wat iemand heeft gezegd.

Wat ook werkt is gewoon 112 bellen als ze flipt. Politie komt langs, die schakelen het AMK in, jij stelt je op als geschrokken slachtoffer van huiselijk geweld.

Verder ben je daarna de geschrokken, ietswat bange maar zeer betrokken vader die het beste wil voor z'n kinderen en haar uitbarsting nooit heeft zien aankomen.

Het resultaat is een rapport van het AMK waarin staat dat de kinderen getuige zijn geweest van emotionele zaken en dat moeder iets mankeert in de psychiatrische sfeer. Dat kun je vervolgens inzetten in een rechtzaak waarin je de probeert de hoofdverblijfplaats van de kinderen bij je te regelen.

Hoewel ze geen donder doen aan mannelijke slachtoffers van huiselijk geweld doen heb je daarmee wel een paar goede kaarten in handen.
Plaats reactie