ouderschapsplan

Heb je vragen? Klik dan hier, want hier kan je al je vragen kwijt. Kijk ook bij de anderen die een vraag geplaatst hebben, misschien kun je iemand helpen met een antwoord
Plaats reactie
wally1971
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 okt 2013, 00:02

ouderschapsplan

Bericht door wally1971 »

Vandaag voor het eerst op de site maar met een reden. In augustus 2010 hebben we besloten om uitelkaar te gaan, liefde was weg en wat resteerde was vriendschap. Een jaar later was het ouderschapsplan en de vaststellingsovereenkomst een feit. Van onze vriendschap was niet veel meer over, mijn ex heeft echt alles uit de kast gehaald om de boel te verzieken. Nu drie jaar later na zijn ups en downs het volgende; kreeg deze week een mail van mijn ex met de volgende inhoud.

Het volgende speelt er. Ik ben bij zowel de gemeente als de sociale dienst geweest om een aanvulling op mijn salaris te krijgen en te komen tot de bijstand norm. Nu is gebleken dat de alimentatie bij mijn inkomen wordt opgeteld en ik krijg niets van de sociale dienst er bij.

Vandaar dat ik je nu verzoek om met ingang van heden de alimentatie op mijn bank rekening te storten.


De alimentatie waar mijn ex het over heeft is de kinderalimentatie voor mijn zoon, van partneralimentatie is geen sprake. De alimentatie voor mijn zoon maak ik elke maand over op de gemeenschappelijke rekening waar beide ouders over kunnen beschikken. Dit is ook zo vastgelegd in het ouderschapsplan. Vervolgens schrijft ze het volgende;

Mocht je in wijsheid beslissen om je medewerking niet te geven, dan zie ik mijzelf genoodzaakt om naar de middelaar, en vervolgens de advocaat te stappen. En dan de gang naar de rechter te maken.

Voor de goede orde deel ik je mede dat ik reeds contact heb gehad met advocaten kantoor, daar mee heb ik al het een en ander mee voor besproken.


Mijn vraag aan jullie, kan dit zomaar?

In ons ouderschapsplan staat ook beschreven dat de kinderbijslag op de gemeenschappelijke rekening moet gestort worden. Mijn ex verzuimd dit al twee jaar terwijl ik alleen kinderalimentatie betaal en mijn zoon is 60% van de tijd bij mij. Alvast bedankt voor jullie reacties!!
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: ouderschapsplan

Bericht door Casper »

Welkom, Wally. Tja, het is natuurlijk makkelijk om vast te stellen dat je ex geen poot heeft om op te staan (-als de kinderalimentatie op haar rekening gestort wordt, telt het ook bij haar inkomen en krijgt ze ook niets van de sociale dienst erbij; -ze houdt zich zelf niet aan het ouderschapsplan; - als het kind 60% van de tijd bij jou is, is het maar de vraag of zij nog recht heeft op kinderalimentatie, veel zal het niet zijn), zodat moeder niet veel kans maakt bij de rechter, maar de vraag is of je met die vaststelling verder komt. Als je denkt dat haar noodroep gerechtvaardigd is, kun je aanbieden om het ouderschapsplan open te breken en een en ander opnieuw vast te stellen. Tot die tijd geldt het lopende plan.
wally1971
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 okt 2013, 00:02

Re: ouderschapsplan

Bericht door wally1971 »

Hoi Casper, bedankt voor jou reactie.

Tja het is wel een noodoproep, alleen de manier waarop ze het doet doet me verdriet. Het blijft de moeder van mij zoon en ik ben er ook gebaat bij dat ze het goed heeft, alleen er zijn wel grenzen. Al die dreigementen ben ik echt helemaal zat.
Het ouderschapsplan dient de basis te zijn voor een hoop dingen, ontwikkeling en evaluatie zorgen dat het plan met de leeftijd van het kind en ouder mee groeit. De techniek met dreigementen en weet ik allemaal is zo zinloos en leid alleen tot woede van mijn kant.
Maar ik ben sterk en sta er boven..
wally1971
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 okt 2013, 00:02

Re: ouderschapsplan

Bericht door wally1971 »

Heb toch nog een vraag over de kinderbijslag. Samen met mijn ex heb ik Co-ouderschap en in het ouderschapsplan staat beschreven dat de kinderbijslag moet worden bijgeschreven op de alimentatie rekening waar beide ouders toegang hebben. Heb al eerder aangegeven dat ik 60% van de tijd mijn zoon bij me heb. De kinderalimentatie komt voor de 100% voor mijn rekening. Mijn ex gebruikt het geld van de kinderbijslag voor haar levensonderhoud!

Kan ik hier iets meedoen? of staat zij toch in haar recht?
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: ouderschapsplan

Bericht door Casper »

Moeder houdt zich niet aan het ouderschapsplan, dat is duidelijk. Dat moet bij eventuele verdere onderhandelingen hersteld worden.

Als ze eenmaal kinderbijslag/ kinderalimentatie zelf ontvangt kun je geen enkele invloed meer uitoefenen waar ze dat aan besteedt.

Nogmaals, als je denkt dat haar nood reëel is, probeer dan een weg te zoeken die voor haar acceptabel is, zonder je eigen rechten (zie boven) op te geven. Als je denkt dat ze alleen maar dwars ligt om dwars te liggen, en je wilt het gevecht aangaan, dan sta je daarin sterk.
wally1971
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 okt 2013, 00:02

Re: ouderschapsplan

Bericht door wally1971 »

Gisteren heb ik met het juridisch loket gesproken en die kwamen met een eenvoudige oplossing voor het probleem van mijn ex. Namelijk het banknummer waar nu het kinderalimentatie wordt gestort niet meer op naam van beide ouders maar alleen op mijn naam. Hierdoor kan zij een uitkering aanvragen, ik vraag twee bankpassen aan en het is geregeld.

Dit wou ik nog effe delen met jullie.
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: ouderschapsplan

Bericht door Casper »

Mooi! gaat zij daarmee akkoord?
wally1971
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 okt 2013, 00:02

Re: ouderschapsplan

Bericht door wally1971 »

Ik heb het idee voorgesteld, wacht nog op antwoord. Ben in ieder geval met een alternatief plan gekomen die haar argument van de uitkering doet vervallen. Met dit alternatief blijven alle andere afspraken die beschreven staan intact. Dus mocht zij hiermee niet akkoord gaan ben ik erg benieuwde naar haar motivatie!
wally1971
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 okt 2013, 00:02

Re: ouderschapsplan

Bericht door wally1971 »

Zo, heeft effe geduurd maar ik heb weer een vervolg!

Mijn ex heeft positief gereageerd op mijn voorstel van rekening kinderalimentatie op mijn naam. Zo kan zij een beroep doen op de sociale dienst. (zie onderstaand)

Jij betaald de afgesproken alimentatie op een rekening op jouw naam en jij machtigt mij. Op deze manier drukt de alimentatie niet door op mijn inkomen en kan ik naar de sociale dienst gaan.

Maar goed het zou mijn ex niet zijn als ze geen nieuwe dreigementen heeft :mrgreen:

Het volgende;

Verder is uit onderzoek gebleken dat jij pas met het betalen van de alimentatie bent begonnen per eind januari voor de maand februari 2012. Wettelijk ben jij verplicht gesteld om te betalen vanaf augustus 2011. Dit betekent dat er niet is betaald vanaf augustus 2011 tot en met januari 2012. Zegge 6 maanden.

Het vaststellingsovereenkomst / Ouderschapsplan is per augustus 2011 opgemaakt en ondertekend, dit is correct. Vanaf 01-01-2011 ben ik terug gegaan naar mijn ouderlijk huis en heb hier tot en met 14-01-2012 gewoond. Gedurende deze periode heeft mijn ex in ons huis gewoond en ik heb deze periode alle woonlasten voor mijn ex betaald. Gedurende deze periode stond het hele gezin op het zelfde adres ingeschreven!

De afspraak was dat op het moment dat mijn ex een eigen woning had gevonden zou ik terug gaan naar huis en beginnen met het betalen van de kinderalimentatie. Zo is het ook gebeurd maar nu kom ze toch met deze claim?
Graag jullie reactie over deze claim?
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: ouderschapsplan

Bericht door Casper »

De afspraak was dat op het moment dat mijn ex een eigen woning had gevonden zou ik terug gaan naar huis en beginnen met het betalen van de kinderalimentatie.
Staat dat ook ergens op papier? email? Wijs haar dan dan op.

Moraal: geef nooit iets weg.
Plaats reactie