Zij wil blijven met kind ik moet weg, HELP wat te doen?

Heb je vragen? Klik dan hier, want hier kan je al je vragen kwijt. Kijk ook bij de anderen die een vraag geplaatst hebben, misschien kun je iemand helpen met een antwoord
Plaats reactie
sadman
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 feb 2013, 09:29

Zij wil blijven met kind ik moet weg, HELP wat te doen?

Bericht door sadman »

Mijn vrouw heeft aangegeven te willen scheiden. Ik zal jullie de details besparen. Sinds gisteren heeft zij dit kenbaar gemaakt na een roerige tijd. Hier gaf ze verschillende boodschappen, nu is de kogel door de kerk. Echter wil zij dat ik z.s.m. vertrek. Zij kan blijven wonen met onze zoontje van 5. Zij reageert momenteel zoals elke moeder. Ik ben de moeder en het kind blijft bij mij want ik kan hem verzorgen en jij niet. Terwijl ik ook mijn taak gewoon doe. Wat zijn nu mijn mogelijkheden? Zij wil het op haar manier. Ik niet. Waarom zou zij niet weggaan? Ik ben prima in staat voor mijn zoon te zorgen. Wij hebben een eigen woning en zij wil mij uitkopen. Hierin stelt zij zich coulant op. Maar feit blijft dat zij hier blijft met mijn kind en ik waarschijnlijk aan het eind van het liedje mijn zoon eens in de twee weken zie. Waarom kan ik de rollen niet omdraaien! Dus zij weg en ik met mijn zoon hier, en dan de boel correct regelen? Wat gebeurd er wettelijk eigenlijk als ik besluit dan maar met met zoontje tijdelijk elders te gaan wonen, dus ik hem nu meeneem?

Ik wil het beste voor mijn kind maar ik vind het vreselijk na veel gelezen te hebben dat de vrouw altijd een machtspositie heeft. Ik moet weg, zij wil per se blijven, zoontje moet per se bij haar en ik moet alles maar slikken. Dat maakt het extra moeilijk. Als ik besluit weg te gaan met zoontje hebben we natuurlijk oorlog, ik onttrek hem dan waarschijnlijk aan ouderlijk gezag etc. Maar mijn a.s. Ex is dol en er is maar een weg en dat is haar weg.

Heel graag jullie advies!!

Een bezorgde vader
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Zij wil blijven met kind ik moet weg, HELP wat te doen?

Bericht door Casper »

Sadman, welkom en sterkte gewenst.
Hierin stelt zij zich coulant op.
Hierin zit misschien een aanknopingspunt. Als zij zich wat betreft de woningverkoop coulant opstelt, dan is dat misschien met andere dingen ook zo. Als jullie echt hebben besloten te scheiden (je zou ook een "afkoelingsperiode" kunnen voorstellen, waarin je even wat afstand neemt), dan zal er één het huis uit moeten - het is niets anders.

Als zij inderdaad coulant is, dan is er misschien ook over een (ruime) omgangsregeling te spreken; ik denk dan aan co-ouderschap (50-50). Probeer hierover in gesprek te komen/blijven. Als zij zich niet coulant opstelt, dan zal je je op een zo goed mogelijke toekomst met je zoon moeten richten. Lees hierover op dit forum en elders en stel je vragen. Realiseer je dat dit een lange, pijnlijke weg is, maar dat je ook door die tunnel aan het eind het licht weer ziet (om maar even wat beeldspraken door elkaar te gooien).
sadman
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 feb 2013, 09:29

Re: Zij wil blijven met kind ik moet weg, HELP wat te doen?

Bericht door sadman »

Casper bedankt!

Zij stelt zich inderdaad coulant op om maar zo snel mogelijk alleen te zijn. Dat is het pijnpunt. Zij heeft de mogelijkheid mij uit te kopen. Ik zou het ook kunnen maar ik werk op detacheringsbasis, dus geen stabiel inkomen en de bank ziet mij nu aankomen. Na een aanloop van een aantal dagen hebben wij gisteren gesproken. Zij uitermate koel en zakelijk, zonder emotie. Ze heeft verstand van zaken i.v.m. Haar werk. Voorstel wat zij deed is;
-mij uitkopen
-ik nu weg
-zoontje bij haar
-ik omgang eens in de twee weken een weekend
-vakanties de helft.
-ik nu cash een bedrag van €10.000
-plus de nodige huisraad

Nu is dit ogenschijnlijk een goede afspraak. Zakelijk gezien een goed uitgangspunt. Echter haar houding over ons kind is pijnlijk. Zoals iedere moeder is het haar kind, zij kan beter voor hem zorgen, ik niet, etc. Ik wil dus zeker een ruimere regeling en na veel lezen en speuren op o.a. Dit forum geleerd dat ik nu moet vasthouden en niet omwille van mijn zoon nu accepteer eens in de twee weken, dat gaat een rechter niet meer terugdraaien. Ik wil idd 50/50. Ik weet dat zij dit niet wil. Ik heel graag. Ik ga waarschijnlijk mocht het zover komen eerst in dezelfde omgeving wonen. Dus dat lijkt mij de beste oplossing. Misschien even tot rust komen ook geen slecht idee is maar zij wil het liefst alle afspraken binnen een kwartier geregeld zien, tja.......pijnlijk en onnodig. Ik deel mijn emoties wel met haar en zij niet en zit nu in een koele zakelijk afhandeling. Dat vind ik heel erg na 15 jaar.
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Zij wil blijven met kind ik moet weg, HELP wat te doen?

Bericht door Casper »

Sadman, het is goed om het gesprek door te zetten. Je hoeft je niet per se alleen maar zakelijk op te stellen, maar het is goed om met elkaar een oplossing te vinden. Met strijd bij de rechter ben je die 10,000 euro (om nog maar niet te spreken van alle goodwill en coulantie) snel kwijt.

Wat als je zegt dat je niet akkoord *kunt* gaan met slechts één weekend in de twee weken? Zou zij dat sowieso kunnen bolwerken, praktisch gezien? Probeer een oplossing te vinden die ook voor haar gunstig is.
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Re: Zij wil blijven met kind ik moet weg, HELP wat te doen?

Bericht door EDA »

DE, ik zeg DE oorzaak van problemen omtrent scheiden is het NON adieu.

Eerst moet dat ADIEU er zijn en GOED zijn, geaccepteert en beleeft door allebei de partners.

Dit moet eerst.

De koele houding van je vrouw duidt er op dat het met die goede beleving van dat adieu nog niet in orde is. Het kost tijd om dit emotioneel juist te beleven. Neem samen die tijd, eventueel met begeleiding van een goede scheidingsbemiddelaar.
Neem de emotie omtrent jullie scheiden daarmee weg en de zakelijke afwikkeling zal met veel minder strubbelingen gepaard gaan.
sadman
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 feb 2013, 09:29

Re: Zij wil blijven met kind ik moet weg, HELP wat te doen?

Bericht door sadman »

Dank voor de reacties. Mijn a.s. ex is volgens mij zo emotioneel dat zij dit op dit moment uitschakelt. Ze is koel, berekenend en projecteert haar emotie (koel, afstandelijk, haat) volledig op mij. Zij wil rust, wat ik begrijp. Dus denkt zij dat wij dat in 10 minuten afwikkelen. Alles is natuurlijk mijn schuld en ze zegt dat zij dit gevoel al 6 jaar heeft. HuH? Ons zoontje is bijna 5. Ik ben ook zeker niet de makkelijkste geweest. Ik ben er sinds kort achter dat ik gezegend ben met ADHD, ik ben bijna 40. Dit heeft nu terugkijkend een onvoorstelbare wissel getrokken op ons huwelijk. Dat besef ik terdege en ik kan mijn schuld gevoel hierover niet beschrijven. Wat heb ikb40 jaar lang mijzelf het moeilijk gemaakt, mijn relatie en ook mijn kind. Hier heb ik vreselijk veel spijt van. Dit stuk moet ik met hulp een plek zien te geven. Ik ben inmiddels gestart met Ritalin en therapie. Ik heb alle begrip voor haar emoties, wat ik wel jammer vind is dat zij zelf niet heeft gezegd, stop tot hier en nu therapie. Nu zegt dat ze mij haat. Die opmerking snijdt door mijn ziel.

Dus nu is het te laat. Zij is er helemaal klaar mee. Zij kan niet meer en wil rust, rust, rust. Dat wil ik haar geven natuurlijk. Ik zelf had een ander idee hierbij. Ik weg voor onbepaalde tijd. Therapie oppakken en wellicht tot elkaar komen in de toekomst omwille van onze zoon. Echter wil zij die rust nu omzetten in een definitieve, puur uit onmacht, frustratie. Zij zit nu in een bepaalde focus dat er geen ruimte is voor haar en natuurlijk ook mijn emoties. Qua afspraken zegt ze overal ja op inmiddels, dat lijkt fijn maar ik ben bang dat ze zich nog niet realiseert wat alle consequenties zijn. Dit doet mij veel verdriet. Ik wil het beste voor alle betrokken.
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Zij wil blijven met kind ik moet weg, HELP wat te doen?

Bericht door Casper »

Sadman, je benadert dit volgens mij op de juiste wijze. Ik zou zeggen 1. het is niet jouw schuld dat je met ADHD "gezegend" bent, en je onderneemt actie om daarmee om te gaan; en 2. het is vanzelfsprekend dat je frustratie en schuld voelt over de mislukte relatie (het zou pas ernstig zijn als je dat niet voelde), maar ook dat is niet alleen *jouw* schuld. Stuur jezelf niet op een "guilt trip".

Wat afstand nemen zou misschien goed zijn. Zolang je kind maar weet dat hij altijd op beide ouders kan rekenen. Het belangrijkste voor de toekomst is om daar invulling aan te geven; hoe dat precies moet gaan is nog niet te zeggen.
Plaats reactie