bijzonder curator

Heb je vragen? Klik dan hier, want hier kan je al je vragen kwijt. Kijk ook bij de anderen die een vraag geplaatst hebben, misschien kun je iemand helpen met een antwoord
Plaats reactie
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

bijzonder curator

Bericht door EDA »

Wie van ons heeft er ervaring met een ( b.v. op eigen verzoek ) door de rechter laten aanstellen van een bijzonder curator voor je kid(s)?

http://www.dekinderombudsman.nl/ul/cms/ ... urator.pdf

http://jurlex-ouderschap-nl.blogspot.nl ... 2/173.html
De kwaliteit van het ouderschap valt tijdens huwelijk en na scheiding onder het recht op privacy van het gezin en is in het kader van een privaatrechtelijke regeling in beginsel niet ter beoordeling van de overheid. Tenzij een kinderbeschermende maatregel nodig zou zijn, maar daarmee verlaten we het privaatrechtelijke domein van de echtscheiding. De overgang van kinderrecht naar kinderbeschermingsrecht dient niet lichtvaardig te worden genomen. Het gaat bij gezag en omgang immers om private rechten van kinderen en ouders op contact met elkaar, niet om kinderbeschermingsrecht. Rechten van kinderen en ouders, zoals neergelegd in het omgangs- en gezagrecht, behoren tot het privaatrecht; de verantwoordelijkheid van de ouders en de rechten van kinderen op hun ouders blijven onverlet. Juist vanwege de eigen rechten van kinderen zou in zaken van gezag en omgang veel meer gebruik gemaakt kunnen worden van (SHEET 17:) het instituut van de bijzonder curator, zodat het belang van het kind op de zitting rechtstreeks wordt vertegenwoordigd, bijvoorbeeld als de rechter de verblijfplaats moet bepalen.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: bijzonder curator

Bericht door The Driver »

Één van onze kinderen heeft eens een Bijzonder Curator toegewezen gekregen op verzoek van Bureau Jeugdzorg, omdat de gezinsvoogd vond, dat de eigen advocaat van onze dochter te vriendschappelijk met moeder omging.
De eigen advocaat van onze dochter kreeg daarop van de zorginstelling waar zij met OTS en UHP zat, geen toegang meer tot het terrein. Het ging daarbij om een rechtzaak voor verlenging van de OTS en UHP en mijn dochter mocht niet verklaren, dat zij graag terug naar huis wilde.

Wiens brood men eet, enz. enz.

Ik zou gewoon een eigen advocaat zoeken op toevoeging voor kinderen, dat kan ook.
Parcival
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 109
Lid geworden op: 23 aug 2012, 12:32

Bericht door Parcival »

Bericht verwijderd door gebruiker
Laatst gewijzigd door Parcival op 15 apr 2013, 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Re: bijzonder curator

Bericht door EDA »

Nu is de RvdK er bij betrokken. Dat is helemaal om te huilen zo slecht.

Ik wil een alternatief kunnen bieden.

" Rust voor het kind " is natuurlijk helemaal nooit rust voor het kind als dit betekent dat het kind een vader verregaand moet missen.

" Rust voor moeder en kind " is in feite niets anders dan mama gelijk geven en haar strijd honoreren. Dat is antiek gedachtengoed, want inmiddels zijn Papa's veel meer dan voorheen betrokken bij de kinderen.

Gelijke verdeling van de zorg- en opvoedtaken is heden de norm ( in theorie dan... :-( )

Met dat ouderwetse, ook door de RvdK gehanteerde "schuld' denken ( de ene ouder is beter dan de andere ) worden kinderen blijvend opgezadeld met de afwezigheid in meer of minderen mate van de ene ouder ( vaak de vader ).

Ik wil dat doorkruisen.
Parcival
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 109
Lid geworden op: 23 aug 2012, 12:32

Bericht door Parcival »

Bericht verwijderd door gebruiker
Laatst gewijzigd door Parcival op 15 apr 2013, 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Re: bijzonder curator

Bericht door EDA »

Je vergist je niet.

Maar rechters en RvdK plegen nogal ouderwetse opvattingen te hebben. Dat kan, al weer, verkeerd uitpakken. Ik wil me daartegen nu al wapenen door mijn mogelijkheden te verkennen.

RvdK blonk eerder uit in een vreselijk "rapport", wat louter extra schade voor ons kind heeft opgeleverd en Hex niet stopt in haar frustreren van omgang.

De laatste zitting ging naar mijn gevoel goed ( m.b.t. de rechten van ons kind ), in die zin dat de rechter kritisch was richting gedragingen Hex.
Naar mij was de rechter veel minder fel ( kritisch ).
Plaats reactie