Indexatie vs bevroren salaris

Heb je vragen? Klik dan hier, want hier kan je al je vragen kwijt. Kijk ook bij de anderen die een vraag geplaatst hebben, misschien kun je iemand helpen met een antwoord
Plaats reactie
Moedeloos1
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 jan 2013, 10:16

Indexatie vs bevroren salaris

Bericht door Moedeloos1 »

Dag lotgenoten.

Een vraag die mij en ik vermoed anderen, ieder nieuw jaar weer parten speelt.

Al 3 jaar betaal ik een absurd alimentatie bedrag van inmiddels 2500 netto per maand. Dit wordt echter ieder jaar meer tgv de indexatie. Die indexatie snap ik, mits deze gelijke tred zou houden met mijn loonontwikkeling. Echter mijn salaris is al 3 jaar niet gewijzigd. Ergo, als er NU een berekening gemaakt zou worden, zou het alimentatie bedrag lager uitvallen. Toch moet ik deze iedere jaar met indexatie verhogen, zelfs al maakt dit dat ik op termijn onder de bijstandsnorm ga komen ?

Lijkt me niet de bedoeling van de wetgever. Is daar wat aan te doen?

Een moedeloze vader
debeurs
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 mei 2012, 13:42

Re: Indexatie vs bevroren salaris

Bericht door debeurs »

2500 keristus...

zit ik te meuten over 200 of 300... pm
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Indexatie vs bevroren salaris

Bericht door Casper »

@Moedeloos: helaas, het enige dat eraan te doen is de rechter verzoeken een nieuw alimentatiebedrag vast te stellen, als ex de redelijkheid van jouw verzoek niet in kan zien. Ook voor haar lopen de kosten op (en de laatste jaren naar mijn indruk met een percentage dat boven het indexatiecijfer ligt), dus een nullijn wentelt die verhoging op haar af. Misschien is een gulden middenweg bespreekbaar? Als jullie dat in onderling overleg vaststellen, is de afspraak rechtsgeldig.
MeoAuxilio
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 72
Lid geworden op: 15 okt 2012, 15:35

Re: Indexatie vs bevroren salaris

Bericht door MeoAuxilio »

De indexatie is een standaard gegeven die tred houdt met de inflatie
Dat het eigen inkomen niet stijgt lijkt onredelijk maar is niet maatgeven en geldt ook niet als argument om niet te betalen.

Je schrijft dat je nu minder zou moeten betalen.
Op basis van welke gegevens is dat?
Vaak gebruikt men een online tool of men krijgt bijvb bij het LBIO een samenvatting van 5 pagina's. Een uitgebreide berekening kan wel uit ruim 20 pagina's bestaan.
Er wordt dan gekeken naar de nibud tabellen aangaande de puntenverdeling t.b.v. kinderen de bruto-netto berekeningen per persoon etc.

als je zo een berekening hebt en het blijkt daaruit dat je te veel zou betalen dan kan je met je ex om de tafel gan zitten.
mocht dat niet lukken of verwacht je dat daar toch niks uitkomt dan zal je een advocaat in de arm moeten nemen die de zaak voor de rechter zal brengen.
Uiteraard kost dit ook geld.
Een advocaat kost gauw tussen de 150 en 200 per uur ex btw.
de advocaat gaat eerst je ex aanschrijven met een verzoek, mocht daar niet worden op ingegaan dan zal er correspondentie volgen met de advocaat van je ex en uiteindelijk zal men een verzoek/pleidooi bij de rechtbank houden.
Reken dus maar op 10 tot 15 uur.
10 x 175= 1750 euro exclusief de griffierechten van ruim 300 euro.
De kosten in scheidingszaken worden altijd door beide gedeeld en valt niet te verhalen op je ex.

Zonder advocaat kan je ook een overeenkomst met je ex afsluiten.
Als je deze beide ondertekent is hij ook rechtsgeldig.
Let wel mocht er onenigheid komen dan kan je ex nog steeds met de oude beschikking naar het lbio stappen.
Je zal dan alsnog moeten procederen.
Je kan ook naar een notaris stappen deze kan ook een overeenkomst afgeven (een zgn Grosse) deze is door een gerechtsdeurwaarder afdwingbaar.
Het LBIO werkt op dit moment alleen nog met de grosse afgegeven door een rechtbank hoewel ze al door de rechtbank op de vingers zijn getikt om ook de grosse van een notaris te accepteren.

Meo Auxilio
www.meoauxilio.nl/alimentatie
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Indexatie vs bevroren salaris

Bericht door Casper »

De indexatie is een standaard gegeven die tred houdt met de inflatie
Als aanvulling, het gaat om de gemiddelde loonstijging, niet de inflatie.
Plaats reactie