Is gezag zomaar af te pakken?

De topics/onderwerpen van vóór 31 december 2012 waar geen of sinds geruime tijd geen antwoord op is gegeven, zijn hier geplaatst.
Gesloten
Gebruikersavatar
sdwv
Administrator
Administrator
Berichten: 197
Lid geworden op: 11 aug 2006, 18:25

Is gezag zomaar af te pakken?

Bericht door sdwv »

Anonymous Geplaatst: 29 Jul 2005 12:14 pm Onderwerp: Is gezag zomaar af te pakken?

--------------------------------------------------------------------------------
Mijn vriend is gescheiden en zijn ex is naast mij komen wonen vlak nadat mijn vriend bij mij is komenn wonen. Op zich een erg vervelende situatie. Hij heeft 2 kinderen bij haar en zij is met een Irakees gaan samenwonen. Sinds kort is zij zelfs moslim geworden en loopt met een hoofddoek. In onze wijk wonen bijna geen moslims dus dat valt extra op. Ook de kinderen (die hij al meer dan een jaar niet mag zien) worden hierom gepest. Ze zijn 7 en 9 jaar. Nu heeft ze gedreigd met een rechtzaak om mijn vriend het ouderlijk gezag af te nemen. Ze wil de kinderen ook moslim maken en daar heeft hij dan niets meer over te zeggen. Nu is mijn vraag: kan dit zomaar? Volgens mij moeten we verweer indienen via een advocaat, maar dat is voor ons niet te betalen. We hebben alleen 1 inkomen (dat van mijn vriend waar ook de alimentatie afgaat van 300,00 en sinds kort hebben we samen een kindje. Weet iemand raad of heeft iemand ervaring met een dergelijke situatie? Alvast bedankt voor de reacties, groetjes, Jolanda


Anonymous Geplaatst: 04 Okt 2005 10:10 am Onderwerp: afpakken

--------------------------------------------------------------------------------
Don't worry, de situatie moet echt heel ernstig zijn voor dat je vriend het gezag zal worden ontnomen.

Zo te lezen is er niets aan de hand dus don't worry, geen advocaat die er aan zal beginnen.

Mocht het wel zo zijn, dan is er rechtsbijstand. Over de kosten dus ook geen zorgen


Jolanda V Geplaatst: 05 Okt 2005 02:47 pm Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------
Beste Harm, dank voor je reactie. Het klinkt heel geruststellend allemaal, maar toch zit ik er mee in mijn maag. We hebben geinformeerd bij een advocaat en als we willen reageren moet dit via een advocaat. Zelf reageren kan blijkbaar niet en als we niet via een advocaat reageren dan hebben we de zaak sowieso verloren. Rechtsbijstand krijgen we niet en zelfs als we de zaak winnen dan zij de kosten ook niet op haar te verhalen omdat het familierecht betreft. Zij zet 3 x de alimentatie opzij en ze kan het weer een keer aanvechten. Als ze verliest mag ze zo vaak als ze wil herhalen. Rechtssysteem in Nederland is dus volgens mij voor degene met de dikste portemonnee. Die zal dit gaan winnen denk ik. Heb je een tip voor andere rechtsbijstand?


Anonymous Geplaatst: 05 Okt 2005 09:00 pm Onderwerp: toevoeging advocaat

--------------------------------------------------------------------------------
Hoi Jolanda V,
Bij de gemeente kun je papieren halen voor toevoeging advocaat, die ingevuld moet worden en ondertekend moet worden bij de gemeente, deze moet dan naar de raad van rechtsbijstand, waar dan bekeken wordt of je voor een toevoeging in aanmerking komt en wat de eigen bijdrage is, dit gaat via tabellen.
Je zegd dat het familierecht is, maar het gaat toch ook om omgang en ouderlijk gezag hiervoor moet je gewoon een toevoeging kunnen krijgen als je binnen de normen valt.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Groetjes,

Liefhebbende vader


Jolanda V Geplaatst: 06 Okt 2005 07:12 am Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------
Beste liefhebbende vader,

Een goede tip! Dank je wel hiervoor. We gaan hiermee aan de slag en hopelijk gaat het lukken.

Groetjes,
jolanda

p.s. ik weet niet, maar het Nederlands recht lijkt zo in elkaar te zitten dat degene met de dikste portemonnee het meest in zijn recht staat. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn geweest......


Anonymous Geplaatst: 06 Okt 2005 09:27 am Onderwerp: .

--------------------------------------------------------------------------------
Jolanda, zoals ik je verhaal lees heeft de ex. nog geen advocaat op jullie af gestuurd toch?

Zolang dit niet het geval is zou ik helemaal niets doen.


Jolanda V Geplaatst: 06 Okt 2005 12:23 pm Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------
Beste Harm,

We hebben in juni jl. een brief van haar advocaat gehad waarin ze aangeeft over een half jaar (dat wordt dus ergens in november) de zaak voor te willen laten komen. We verwacht dus elk moment iets op de deurmat en willen alvast goed voorbereid zijn op wat komen gaat. Volgens een advocaat die we gesproken hebben zal ze de zaak absoluut niet kunnen winnen omdat daar helemaal geen redenen voor zijn, maar toch, het blijft vechten tegen de bierkaai. Zij is uiteindelijk degene die aan het langste eind trekt denk ik. Ze kan het namelijk keer op keer voor laten komen totdat ons "potje" leeg is en wij niet meer terug kunnen "vechten". Ik zie er niet veel goeds van komen, helaas.....

Dank je voor je reactie.
Groeten,
Jolanda


Anonymous Geplaatst: 06 Okt 2005 12:39 pm Onderwerp: .

--------------------------------------------------------------------------------
Eigenlijk wordt het verhaal natuurlijk steeds gekker.

Als de tegenpartij meent dat er dwingende reden zijn om je vriend uit het gezag te ontzetten, dan kom je toch niet met een brief met de mededeling dat je over een half jaar wel eens even maatregelen zal nemen?

Dit maakt hun verhaal nog ongeloofwaardiger.

Anyway, ik zou me dus geen zorgen maken.
Rechters hebben geen tijd voor onzin zaken en zullen dit zeker niet keer op keer voor laten komen.


Jolanda V Geplaatst: 06 Okt 2005 12:45 pm Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------
Dat is het hem nou net, er is helemaal geen reden om hem uit de ouderlijke macht te zetten. Het enige wat de bedoeling is, is dat zij de kinderen ook tot moslim wil bekeren en dat kan niet zolang mijn vriend nog enige zeggenschap heeft. Dat is de enige reden waarom zij hem de ouderlijke macht wil afnemen.

Ik hoop dat je gelijk hebt en dat de rechter dit niet keer op keer zal laten herhalen. Waarom denk je dat eigenlijk? Ervaring met ons rechtssysteem?

Tof dat je reageert trouwens, zeker omdat bij jezelf de zaken volgens mij allemaal goed opgelost zijn inmiddels.....


Anonymous Geplaatst: 07 Okt 2005 08:49 am Onderwerp: .

--------------------------------------------------------------------------------
Mijn ervaring met de rechter en de raad is duidelijk dat beide snel door onzin wisten heen te prikken.

Als de moeder klaagt zal de rechter de raad om een onderzoek verzoeken.
Als uit het onderzoek blijkt dat er niets aan de hand is en de volgende keer weer zal de rechter heus een stokje steken voor moeders gezeur.
Iets soortgelijks is ook bij een vriend van mij gebeurd.

Bekijk het zo, als er wel iets schort aan de capaciteiten van de
ouder dan duurt het een eeuwigheid voor die ouder uit het gezag wordt ontzet. Dit alleen na een zorgvuldig onderzoek. Ontzetting uit de ouderlijke macht komt alleen voor in zeer dwingende gevallen.

Bij jullie is niets aan de hand. De kans is dan ook nihil dat zo iets gebeurd.


Jolanda V Geplaatst: 07 Okt 2005 11:53 am Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------
Dank je, we zijn een beetje gerustgesteld. Ik kreeg echt het idee dat wanneer zich zoiets voordoet, je het ouderlijk gezag alleen kunt kopen als je over een flinke zak met geld beschikt. Ze kan geen enkele goede reden geven dus ik neem dan aan dat de rechter hier doorheen zal prikken. Dank voor je steun.
Groetjes,
Jolanda
Gesloten