Co-ouderschap en Kinderalimentatie

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
50/50
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 mar 2012, 16:01
Locatie: Zuid oosten van Nederland

Co-ouderschap en Kinderalimentatie

Bericht door 50/50 »

Hallo lotgenoten,

Ik heb een aantal vragen mbt kinderalimentatie, draagkracht en schulden mede ten gevolge van het scheiden. Hoe weet ik welke schulden geaccepteerd worden en dus draagkracht verlagend zullen zijn en welke niet?

Hieronder mijn verhaal:

Mijn partner en ik hebben besloten om uit elkaar te gaan. Dit proces heeft lang geduurd omdat ik mij altijd verzet heb om mijn dochter één weekend per 2 weken te mogen zien. Mijn partner heeft begin dit jaar een advocaat in de hand heeft genomen. In de zomer heeft er een lijmpoging plaats gevonden maar begin december heeft ze alsnog haar echtscheidingsverzoek ingediend bij de rechtbank. We zijn overeengekomen dat we onze 3 jarige dochter gezamenlijk gaan opvoeden, maw een co-ouderschap. Zij blijft in de huurwoning wonen in ik zal dus op zoek moeten naar andere huisvesting. Tot zover gaat t goed.

Het geval wil dat mijn partner zich begin dit jaar vrijwillig boventallig heeft laten verklaren. Zij is in een reintegratietraject (sociaal plan) gekomen waarin ze opgeleid, gecoached en een inkomengarantie zou hebben voor de komende drie jaar. Enkele dagen voordat ze aangaf alsnog te willen scheiden heeft zich zich echter laten uitkopen met een riante afkoopsom. Hierdoor raakt ze in januari 2013 in de WW en zal haar inkomen en dus ook draagkracht sterk verminderen. Ik hoor jullie denken, het lijkt sterk op een voor opgezet plan. Dat idee heb ik ook.

Nu heeft ze ook meerdere keren aangegeven mij financieel uit te willen kleden. In het verzoek aan de rechtbank vraagt ze, ondanks dat er een co-ouderschap is, 450 euro kinderalimentatie. Daarbij ontvangt zij de kinderbijslag en allerlei andere fiscale voordelen (hoofdverblijf is bij haar).

Ik zal op zoek moeten naar een particuliere woning waarbij de huur rond de 750 euro zal bedragen. Daarnaast zal mijn eigen draagkracht verlaagd worden door ouderschapsverlof. Ik ga dus 4 dagen per week werken ipv 5.Mijn inkomen zit nu rond de 3200 euro pm. Verder zal ik aanzienlijke kosten moeten maken voor kinderopvang en naschoolse opvang. Ook zal ik leningen dienen af te sluiten voor:
i. Inrichting nieuwe huis ongeveer 10.000 euro
ii. Vervanging auto van 15 jaar ongeveer 8000 euro
iii. Bestaande studieschuld aflossing van 300 euro per maand aflos.

Verder zou ik willen weten of bij de behoefte van mijn dochter ook gekeken wordt naar het inkomen van de voorgaande jaren? Ik heb namelijk de afgelopen jaren aanzienlijk minderd verdiend dan hetgeen in nu verdien.

In hoeverre heb ik recht op de helft vd ontslagvergoeding. Vermoed dat partner voornemens is om het vermogen zsm door te sluizen naar een stamrecht BV of iet dergelijke om zo te voorkomen dat er aanspraak op gemaakt kan worden.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik een co-ouderschap krijg zonder dat ik financieel er onderdoor ga?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

50/50
MeoAuxilio
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 72
Lid geworden op: 15 okt 2012, 15:35

Re: Co-ouderschap en Kinderalimentatie

Bericht door MeoAuxilio »

beste

Je verhaal is op zich duidelijk doch er is niet één passend antwoord.
even een paar dingen die je misschien iets meer richting geven.
Co ouderschap houdt niet in dat je geen alimentatie zou hoeven te betalen.
Wel is het zo dat er iets meer kosten kunnen worden opgenomen in een berekening.
studiekosten zijn aftrekbaar van de belasting dat voordeel moet op de studiekosten worden verminderd en dan mag het restan worden meegenomen in een berekening.
Een andere auto en een lening daarvoor echter niet.
Ook je herinrichtingskosten zijn in 99 van de 100 gevallen niet aftrekbaar, ook al zie je dat op veel sites nog staan. Wel zou de kosten van een advocaat.mediator aftrekbaar zijn als je daarvoor een lening zou hebben moeten afsluiten.
De hoogte van de huur van een nieuwe woning is afhankelijk van je salaris en mag globaal 1/3 deel zijn. Huur je daarboven dan krijg je een zgn strafkorting.
(Je kan dus niet denken ik ga wel in een penthouse voor 1250 euro ztten als je 2000 euro verdiend.) De enige kans om dat bedrag iets hoger te krijgen is dat je kan aantonen dat het onmogelijk is om voor en lager bedrag te huren omdat de marktprijzen veel hoger liggen.

Wat betrft de ontslagvergoeding dat ligt eraan wanneer de scheiding is aangevraagd en of er gelijk een verdeling van vermogen is aangevraagd.

met vr groet

Meo Auxilio
www.meoauxilio.nl/echtscheiding
dwazevader
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 121
Lid geworden op: 19 mar 2012, 18:07

Re: Co-ouderschap en Kinderalimentatie

Bericht door dwazevader »

MeoAuxilio schreef:
Wel zou de kosten van een advocaat.mediator aftrekbaar zijn als je daarvoor een lening zou hebben moeten afsluiten.

Meo Auxilio
http://www.meoauxilio.nl/echtscheiding
Beste Meo Auxilio leg me heel graag uit waar ik dat kan doen??? Ik heb indd een lening af moeten sluiten voor me advocaat. Maar volgens mijn advocaat kan deze lening niet meegenoemn worden in de draagkracht berekening.
MeoAuxilio
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 72
Lid geworden op: 15 okt 2012, 15:35

Re: Co-ouderschap en Kinderalimentatie

Bericht door MeoAuxilio »

4.16. Volgens vaste jurisprudentie wordt in beginsel rekening gehouden met alle schulden die van invloed zijn op de draagkracht van de alimentatieplichtige, ongeacht of die schulden zijn aangegaan voor of na het tijdstip waarop de onderhoudsplicht is komen vast te staan, echter met dien verstande dat op gemotiveerd aangegeven gronden aan bepaalde schulden geen of minder gewicht toegekend kan worden, omdat het aangaan van deze schulden onnodig was dan wel anderszins onredelijk is jegens de alimentatiegerechtigden.

Indien u aannemelijk kunt maken dat de lening is aangegaan om de kosten van de advocaat te betalen en u dat ook daadwerkelijk hebt gedaan kunt u het dus wel degelijk opvoeren.
U zou bijvoorbeeld hebben kunnen afspreken met uw advocaat wat de minimale kosten zijn.
Er is zelfs jurisprudentie dat dit is toegewezen door een rechter.

Laat uw advocaat dus waar voor zijn geld leveren en hem dit (kostloos) voor u uitzoeken.

Met vriendelijke groet,

Meo Auxilio
www.meoauxilio.nl/echtscheiding
Plaats reactie