Omgangsregeling - wel of niet doen?

De topics/onderwerpen van vóór 31 december 2012 waar geen of sinds geruime tijd geen antwoord op is gegeven, zijn hier geplaatst.
Gesloten
debeurs
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 mei 2012, 13:42

Omgangsregeling - wel of niet doen?

Bericht door debeurs »

Situatie
Zorg voor scheiding echt 50/50
Zoontje nu 18 mnd
Sinds 7 mnd uit elkaar
Eerste 4 maanden zag ik hem alleen woensdag
Is nu de woensdag met overnachting (na uitspraak rechter Vovo)

Heb 4-gesprek gehad met advocaten omdat we met mediaition geen stap vooruit kwamen. Daar is afgesproken dat ik zoontje woensdagen heb(+de nachten) + 1 keer in weekend in 2 weken van zat 1700 tot zon 1700. Daarnaast hebben we afspraken gemaakt over de feestdagen en bijzondere dagen.

Zelf vind ik dit heel erg karig. Afgesproken is dat we na een half jaar gaan (1juli) evalueren en de intentie is de omgangsregeling uit zouden breiden.

Moet ik hier nu akoord mee gaan? Aan de ene kant ja want ik zie nu dit weekend mijn zoontje eindelijk eens! De omgangsregeling gaat per direct in. Nee omdat ik het erg karig vind. Staat weer tegenover dat als de rechter moet beslissen dit waarschijnlijk weer maandenlang gaat duren, en in die tijd zie ik mijn zoontje dus weer niet.

Ik moet dus kiezen tussen twee kwaden. ik voel me zo in de steek gelaten door ''het recht''. Ik word emotioneel gegijzeld omdat ik wel moet kiezen voor de korte termijn oplossing. Kies ik voor de lange termijn oplossing dan is de uitkomst onzeker en dan zijn we alweer een jaar verder zo een beetje waardoor een situatie is ontstaan dat ik mijn zoontje maar 1 dag pw zie en dat normaal is geworden want dat duurt dan al meer dan de helft van zijn leven.

De ideeen achter hoe het allemaal werkt met mediaion ed begrijp ik, wat ik niet begrijp is waarom het topch in godsnaam mogelijk is dat vrouwen het systeem middels leugens zo kunnen manipuleren zo dat ze gedaan krijgen wat ze willen.
Laatst gewijzigd door debeurs op 07 dec 2012, 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
debeurs
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 mei 2012, 13:42

Re: Omgangsregeling - wel of niet doen?

Bericht door debeurs »

ohja, vakanties zijn niet besproken... want ''hij heeft nog geen vakantie''.

tsja.
Ik weet het echt niet, geen van beide opties voelt sowieso goed.
debeurs
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 mei 2012, 13:42

Re: Omgangsregeling - wel of niet doen?

Bericht door debeurs »

Verdere aanvulling;

Dagen met zoontje zijn geweldig, we gaan altijd leuke ddingen doen; knmderboerderij/zwemmen/fietsen/dierentuin/langsoma etc

op kdv (zit hij 2 dg pw) doet hij het nog steeds uitmuntend
is een open vrolijk lief ventje
weet dat ex echt wel goed voor hem zorgt

dat zit dus verder allemaal wel snor
mijn ventje is gelukkig ook nog steeds erg gek op me maar hij noemt me inmiddels wel mamma ipv pappa, maar volgens ex zegt hij dat tegen iedereen ook de kassavrouw. Maar als ik hem heb zegt hij verder tegen niemand mamma behalve mij, dus of dat waar is.. ik weet het niet.


In tussentijd ben ik ook nog een keer vals beschuldigd per mail dat ik bij de overdracht tegen haar tekeer was gegaan in bijzijn van zoontje. Maar ze wist toen nog niet dat ik al onze gesprekken op nam, juist omdat ik al verwacht had vals te worden beschuldigd. Die opname heb ik haar al mee geconfronteerd door de opname te mailen en te vragen of ze er nog steeds zo over dacht. Nog geen reactie..
debeurs
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 mei 2012, 13:42

Re: Omgangsregeling - wel of niet doen?

Bericht door debeurs »

Vraag;
hoeveel dagen na termijn verweer en indienen ervan zou er normaal gesproken een zitting moeten zijn + uitspraak?

Ho lang duurt een evt onderzoek voor de raad kinderbescherming\?
NogEenPap
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 163
Lid geworden op: 08 jan 2012, 18:29

Re: Omgangsregeling - wel of niet doen?

Bericht door NogEenPap »

Duivels dilemma, eigenlijk wordt je een beetje onder druk gezet van accepteer dit nou maar want anders... zie je je kind maar een dagje per week.

Bijkomend probleem is dat de rechter en de RvdK dit zien als een ruime omgangsregeling
elke woensdag en 1x weekend in de 2 weken, dus of je bij de rechter meer gaat krijgen is maar zeer de vraag.

Onderzoek rvdk kan 4 maanden maar zomaar ook een jaar duren ze beginnen ook niet gelijk na uitspraak. Stelt ook echt geen flikker voor een paar gesprekjes wat informanten de standaard leugens etc. Zitting is meestal na 2 3 maanden en uitspraak tussen de 3 en 6 weken daarna.

Ik denk dat je het zult moeten accepteren en je advocaat verdomd goed die evaluatie + uitbreiding op moet laten nemen
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Re: Omgangsregeling - wel of niet doen?

Bericht door EDA »

debeurs schreef:wat ik niet begrijp is waarom het topch in godsnaam mogelijk is dat vrouwen het systeem middels leugens zo kunnen manipuleren zo dat ze gedaan krijgen wat ze willen.
JA, dat begrijp ik wel.

Ze sturen aan op de angst die leeft en gemeengoed is onder krommers en eigenlijk breed heerst in de maatschappij.
En angst leidt ( lijdt :-) ) tot vecht- en vluchtgedrag en staat haaks op begrip en liefde.
Zo werkt dat in concreto.
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Re: Omgangsregeling - wel of niet doen?

Bericht door EDA »

Hoe minder ' instanties ' betrokken raken, des te beter en sneller.

Ik verwacht niet dat je middels de krommer makkelijk een betere regling zult krijgen. Ze sturen vaak toch aan op 'standaard' regelingen.
IK heb zelf wel eens in een zitting het verwijt naar mijn kop geslingerd gekregen van zo een krommer dat wat ik vroeg " geheel ongebruikelijk " was. ( m.a.w. afweek van wat ze zo'n beetje elke dag uitspreken als zijnde standaard. )
Maar in feite kan ik de krommer ELKE regeling vragen vast te stellen, dus zo een opmerking van een klrommer slaat echt nergens op, maar verraad wel hoed er op de krombank gevoelt wordt. En met die factoren kom je dus in aanvaring als je een ruime regeling wilt.

Ik zou het accepteren met de voorwaarde na enige tijd te evolueren en uit te breiden. Met het DOEL uit te breiden dus. Dan ligt dat vast vast.
Nogmaals, hoe kleiner de groep betrokken instanties, des te beter. RvdK doet geen fuck voor je.
Parcival
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 109
Lid geworden op: 23 aug 2012, 12:32

Bericht door Parcival »

Bericht verwijderd door gebruiker
Laatst gewijzigd door Parcival op 15 apr 2013, 17:53, 1 keer totaal gewijzigd.
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Re: Omgangsregeling - wel of niet doen?

Bericht door EDA »

Parcival schreef:uitsluitend door de Rb vastgelegde omgangsregelingen kun je afdwingen, indien nodig.
Praktijkvoorbeelden genoeg die bewijzen dat dat lastig is omdat je de krommer aan de zijde van de wederpartij vindt.
debeurs
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 mei 2012, 13:42

Re: Omgangsregeling - wel of niet doen?

Bericht door debeurs »

Parcival schreef:Beste Debeurs,

je schrijft:
Heb 4-gesprek gehad met advocaten omdat we met mediaition geen stap vooruit kwamen. Daar is afgesproken dat ik zoontje woensdagen heb(+de nachten) + 1 keer in weekend in 2 weken van zat 1700 tot zon 1700. Daarnaast hebben we afspraken gemaakt over de feestdagen en bijzondere dagen.

Zelf vind ik dit heel erg karig. Afgesproken is dat we na een half jaar gaan (1juli) evalueren en de intentie is de omgangsregeling uit zouden breiden.

Moet ik hier nu akoord mee gaan? Aan de ene kant ja want ik zie nu dit weekend mijn zoontje eindelijk eens! De omgangsregeling gaat per direct in. Nee omdat ik het erg karig vind. Staat weer tegenover dat als de rechter moet beslissen dit waarschijnlijk weer maandenlang gaat duren, en in die tijd zie ik mijn zoontje dus weer niet.
Ik begrijp je niet, je spreekt iets af in een 4-ren gesprek waar je het niet mee eens was?
De omgang is een nevenvoorziening en wordt afgescheiden van de ontbinding van het huwelijk. Je kunt ook in een kort geding om een voorlopige omgangsregeling verzoeken, die duurt gedurende het Raads-onderzoek.
Van belang is om duidelijk te maken hoe de omgang bij jou ingevuld werd: sportclubs, vrienden, naar school brengen enz, enz..
De bedoeling van de wetgever is een gelijkwaardige opvoeding door beide ouders. Het belang van de kinderen is dat de oude regeling zoveel mogelijk nageleefd wordt.

Mogelijk geeft een KG je de uitweg, ipv langdurig wachten op een bodemprocedure met raadsonderzoek. Wat verwacht je van de mediation overeenkomst, gaat moeder zich daaraan houden? Want deze kun je niet afdwingen, uitsluitend door de Rb vastgelegde omgangsregelingen kun je afdwingen, indien nodig.

Succes !

Ik snap helemaal wat je bedoelt. Ik had met mijn advocate vooraf besproken wat ik minimaal aan omgang wilde. Dat is dus nog een stuk minder geworden. Voorheen deelden we de zorg volledig 50/50.

In een voorlopige voorziening heeft de rechter al geoordeeld dat 1 dag in de week voldoende was omdat de rechter signaleerde dat er spanning tuissen ons was. Dat er spanning was lijkt me overigens logisch omdat je niet gaat scheiden omdat alles pais en vree is. Verder had rechter opgedragen om tijdens mediaiotn te komen tot nadere afspraken omtrent de zorg en opvoedingstaken.

Mediaiton liep op niet uit omdat ex haar poot stijf hield en keer op keer aangaf zich aan de uitspraak in de vovo te willen houden. Een stukje manipulatie dus van haar kant daar de rechter had aangegeven dat we er samen uit moeten komen.

Ik zit gewoon klem. Als ik dit nu niet accepteer gaat het nog lang duren voordat ik wat beters krijg en zie ik mijn zoontje niet die 1 keer per 2 weken in het weekend. Op advies van mijn advocate ben ik akkoord gegaan terwijl het voor mijn gevoel niet goed voelt. Het voelt voor mij zelfs als waanzin dat ik nu mijn zoonte zo weinig zie. Het gaat werkelijk nergens over dit. Moeder heeft al diverse malen aangegevn dat ze absoluut geen co-ouderschap wil omdat ze van mening is dat een kind een vaste thuisbasis hoort te hebben, bij haar dus. Ik heb uiteraard ook gewezen op de wet bevordring voortgezet ouderschap.. maarja... dat is maar theorie he.. de praktijk is dat ik compleet met lege handen sta.

Mijn zoontje is pas anderhalf jaar. Van school en sportclubs is dus geen sprake.

Ex geeft aan dat ze eerst aan het vertrouwen wil wekren maar daarmee voel ik me dus afhankelijk van haar subjectieve oordeel. En dat ze het met de werkelijkheid soms een loopje neemt is wel gebleken na de opnames van mij en haar beschuldigingen.

Daarom weet ik niet wat goed is. Blijkbaar is het in Nederland gebruikelijk dat als moeder dwars ligt je geen poot hebt om op te staan. Mijn zoontje komt straks om 17.00 bij me en blijft t/m zondag 17.00. Dat maakt al zo godsgruwelijk veel verschil, of er nu 6 nachten tussen zitten dat ik hem weer zie of 3. Alleen de ene week dat ik hem het weekend niet heb vind ik het veels te lang dat ik hem niet zie. We hebben nu afgesproken dat ik hem kan skypen, want praten doet hij natuurlijk nog niet. Nogmaals ik heb het gevoel te moeten kiezen tussen 2 kwaden en dat zit me gewoon niet lekker. Ga ik een procedure in dan zijn we zo weer een half jaar verder en dan is het dus normaal geworden dat ik hem maar 1 keer pw zie. Die situatie duurt tegen die tijd dan langer dan de periode waarin we nog samen waren en ik hem hem 50/50 verzorgde..

Die hele wet bevordering voortgezet ouderschap is een wassen neus. In de pratijk komt daar geen hol van terecht als moeder de boel dwarsboomt / frustreert en een conflict voorwend. Ik ben namelijk de afgelopen 7 maanden poeslief geweest, overdrachten gaan prima en we schrijven iedere week een overdrachtsmail waaruit je kan opmaken dat we allebei het beste voorhebben met ons ventje en stapelgek op hem zijn. Ik snap het dus gewoon niet. Theorie en praktijk liggen te ver van elkaar af.
Parcival
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 109
Lid geworden op: 23 aug 2012, 12:32

Bericht door Parcival »

Bericht verwijderd door gebruiker
Laatst gewijzigd door Parcival op 15 apr 2013, 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.
debeurs
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 mei 2012, 13:42

Re: Omgangsregeling - wel of niet doen?

Bericht door debeurs »

Hoi Parcival,

Er si tot nu toe alleen een voorlopige voorziening inzake echtscheidings procedure geweest. Die zitting duurde hooguit 10 minuten en daarin wer voorlopige vastgesteld; alimentatie, wie in huis mag blijven wonen, omgang.

Ik heb een verweer van 112 kantjes geschreven met verwijzingen naar jurisprudentie, een ouderschapsplan opgesteld, verwijzingen naar wet bevordering vootgezet ouderschap, stukken van mijn ex waarin ze heeft geschreven dat ik de meest fantastische vader ben die ooit heeft geleefd... Het heeft niks uitgemaakt. Rechter constateerde dat er spanningen tussen ons waren (dat gaf ex aan) en heeft daarom geoordeeld dat die ene dag voorlopig wel voldoiende was en ons mediatio opgedragen

Die groeimodellen ken ik en kan ik ook wel achter staan. Maar in de basis klopt daar geen hol van. inmiddels is door de enorm lange duur een situatie geschapen waarin het normaal is dat mijn zoon mij weinig ziet. Als de rechter vanaf de VoVo direct een uitgebreide omgangsregeling had vastgesteld dan was had ik nu niet in deze situatie gezeten dat we ''weer moeten opbouwen volgens groeimodellen''.

Die groeimodellen zijn m.i ook niet in lijn met wat wetgever beoogt, eengelijkwaardige opvoeding door vader en moeder.

Tiijdens zitting Vovo ook aangegevn dat we de zorg 50/50 verdeelden. Advocaat tegenpartij gaf aan dat het 60/40 was. Desondanks toch zo een karige omgangsregeling gekregen. Ik ben redelijk teleurgesteld in onze rechtsgang. Als een moeder de kont in de krib gooit heb je als vader gewoon het nakijken, wordt het heel erg lastig voor. Ik moet nu min of meer de grond onder haar voeten kussen om tot een betere opmgangsregeling te komen. Dat vind ik op zich geen probleem want ik wil geen oorlog of een conflict maar feitelijk is het allemaal zo krom als een hoepel,
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Re: Omgangsregeling - wel of niet doen?

Bericht door EDA »

Ja, ze doen maar wat hè, die krommers.
Ze grijpen naar " oplossingen " waar ze elke dag naar grijpen, zonder zich nog te verdiepen in de onderhavige casus. Da's lekker makkelijk en er rolt voor de vorm toch immers een soort van plan uit een zitting.....
Dan heeft de krommer aan haar/zijn verplichting voldaan en hoppa, de volgende zaak kan weer binnentreden.
Waanzin.
Parcival
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 109
Lid geworden op: 23 aug 2012, 12:32

Bericht door Parcival »

Bericht verwijderd door gebruiker
Gesloten