Hoeveel Dwaze Vaders?

De topics/onderwerpen van vóór 31 december 2012 waar geen of sinds geruime tijd geen antwoord op is gegeven, zijn hier geplaatst.
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Re: Hoeveel Dwaze Vaders?

Bericht door EDA »

MadPapa schreef:Wat me ook opvalt in deze discussie, is dat iedereen afzonderlijk lijkt te strijden om zijn recht te krijgen. Het zou toch veel effectiever zijn om daar met z'n allen voor te strijden?
We voeren een individuele strijd, IN onszelf. Dat is het werkelijke strijdtoneel.
En dat is een weg die we als individu te gaan hebben.
De uitkomst van die innerlijke strijd is echter wel van hoge mate op de collectiviteit van invloed.
Het bestaan van SDV is daar oa. een uitvloeisel van.
MadPapa
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 49
Lid geworden op: 21 jul 2012, 17:02

Re: Hoeveel Dwaze Vaders?

Bericht door MadPapa »

Dag EDA,
Ook al is het een innerlijke strijd die we strijden, Ik wil niet voor niets strijden.
Het moet een doel hebben. En iets opleveren. Want als het niets oplevert is het in oorsprong al een verloren strijd. (en tevens verspilling van energie). Iedereen die hier op het forum actief is strijd zijn eigen innerlijke strijd, waarbij we naarmate de tijd vordert, waarschijnlijk steeds meer controle en rust krijgen wat dat betreft.
Maar rechtvaardigheid en genoegdoening zouden me zoveel sneller innerlijke rust geven, dat ik sta te popelen om alles te doen wat ik kan, om dat doel zo snel mogelijk te verwezelijken.

...even down to earth:

"Liever actief falen, dan passief sterven" zal ik maar zeggen. :wink:
MadPapa
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 49
Lid geworden op: 21 jul 2012, 17:02

Re: Hoeveel Dwaze Vaders?

Bericht door MadPapa »

Overigens wil ik je complimenteren hoe je met de hele situatie omgaat EDA.
knap om het zo van je af te kunnen zetten. Ik zie mijn kinderen nog regelmatig en ik vind het feit dat moeders zich niet aan haar informatieplicht houd, van alles op eigen houtje beslist en me alimentatie uit de zak klopt al moeilijk te verkroppen. Ik heb wat dat betreft niet eens zoveel te klagen. Het is gewoon het feit dat ze overal mee wegkomt, de leugens, de manipulatie en het feit dat de rechterlijke macht het allemaal zomaar slikt, zonder enige vorm bewijs, wat me tegen de borst stuit.
Ik kan slecht tegen onrecht wat dat betreft.
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Re: Hoeveel Dwaze Vaders?

Bericht door EDA »

MadPapa schreef:Het is gewoon het feit dat ze overal mee wegkomt, de leugens, de manipulatie en het feit dat de rechterlijke macht het allemaal zomaar slikt, zonder enige vorm bewijs, wat me tegen de borst stuit.
Ik kan slecht tegen onrecht wat dat betreft.
Me too.
Maar feit is dat elk ander zelf kan kiezen wat te beslissen. En als dat op basis van angst gebeurd, en dat IS wijdverbreid, dan pakt dat DUS anders uit dan jij weet wat beter is.
En daar kun je dus alleen met begrip aan antwoord op vinden. Door je begrip voor WAT er in de basis zich afspeelt in die bangerikken met wie we te maken hebben.
En dan staak je vanzelf de (persoonlijk) strijd tegen die bevende rietjes. Want DOOR je strijd tegen die bevende rietjes stopt het beven niet, maar neemt de angst toe, zeker niet af.
DE innerlijke strijd, de eigenlijke strijd dus, is die van het verwerven van begrip, acceptatie, vergeving en loslaten. Liefde dus feitelijk.
Wij staan DUS voor de taak van het vergroten van ONZE Liefde. Dit is niet algemeen bekend in de maatschappij. Een slechts klein ( maar groeiend) aandeel van de mensen waar onze maatschappij uit bestaat is zich van deze onderliggende laag bewust. Krommers maken daar helaas geen deel van uit. Hexen ook niet. Maar door die tegenwerking, en we slagen vrijwel nooit in onze opzet, worden we gedwongen tot alternatieven. En dat traject speelt zich IN ons af.
MadPapa
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 49
Lid geworden op: 21 jul 2012, 17:02

Re: Hoeveel Dwaze Vaders?

Bericht door MadPapa »

En wat als de drijfveer niet enkel angst is EDA, maar ook een vriend die haar manipuleert, controleert en dicteert? Dat is haar grootste probleem. Maar dat wil ze niet zien!
Daar kan ik dus helemaal niets mee... Ook met vergeving en/of begrip van mijn zijde, zijn de kinderen er dankzij hem wel de dupe van. Mijn kinderen zijn ook intelligent genoeg om dat ooit in te gaan zien (daar ben ik niet bang voor, dat is slechts een kwestie van tijd), maar voordat het zover is, worden ze wel jaar in, jaar uit, leuke dingen met hun vader door de neus geboord. (puur uit geldgebrek)
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Re: Hoeveel Dwaze Vaders?

Bericht door EDA »

MadPapa schreef:En wat als de drijfveer niet enkel angst is EDA, maar ook een vriend die haar manipuleert, controleert en dicteert? Dat is haar grootste probleem. Maar dat wil ze niet zien!
Misschien KAN ze het niet zien.
Iedereen heeft een rugzakje problemen bij zich en uit te werken. Dat is louterend, daar leer je van wat je te leren hebt.
Een probleem is een leersituatie en je schetst al dat het haar probleem is.
En angst speelt ongetwijfeld een rol in dat verhaal.

Het gaat er om, in het leven, je bewustzijn te vergroten. Dat is het doel.
En loskomen van angst is een belangrijke weg daartoe.
Dwaze opa
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 496
Lid geworden op: 28 mar 2012, 21:19

Re: Hoeveel Dwaze Vaders?

Bericht door Dwaze opa »

@Eda

Volgens mij heb je gelijk...het is altijd weer de allesbepalende Angst,die een hoofdrol speelt in de voornamelijk Westerse landen...Bin Laden heeft er een enorme boost aan gegeven en het is daarna alleen maar erger geworden...deze wereld begint dermate fobisch te worden,dat ze straks door diezelfde fobieen lam gelegd gaat worden...het kon wel eens de ondergang van de Westerse beschaving worden...
Angst is bijna altijd een beleving en maar zelden een feit en het vervelende is dat aan de beleving meer waarde wordt gehecht dan aan de nuchtere werkelijkheid...

Je kunt het ook zien aan de benadering van problematiek bij Jeugdzorg en Kinderbescherming...allemaal beleving en die wordt serieus genomen..feiten tellen niet meer.

Er is eens een schrijver geweest...waarschijnlijk zelf een nogal lui aangelegd iemand..,die beweerde dat de wereld aan vlijt ten onder zou gaan....ik zie meer angst en beleving als een donderwolk boven ons hangen.
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Re: Hoeveel Dwaze Vaders?

Bericht door EDA »

Wat wij dus als taak hebben is: Afstand nemen van de angst dat we onze kinderen, van wie wij zielsveel houden, niet meer in onze armen zullen sluiten.
Doe het maar. Dat is me nogal een taak!

Dit is een weg van spirituele groei, te
vergelijken met de weg die Tibetaanse monniken gaan. Alleen worden deze op handen gedragen door Tibetane
n, omdat zijn weten dat die monniken met hun groei de maatschappij direct dienen.
Dat besef heeft NL niet.
MadPapa
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 49
Lid geworden op: 21 jul 2012, 17:02

Re: Hoeveel Dwaze Vaders?

Bericht door MadPapa »

Pfff, als je daar werkelijk zo over denkt EDA dan verdien je nog veel meer respect dan ik dacht. Ik vind het knap als je het feit dat je je kinderen niet ziet, los kunt laten.
(Volgens mij het lastigste wat er is op deze planeet)

Maar hoe leren we onze kinderen dan zo min mogelijk angst hebben? Want we willen niet dat zij zich net als die vreselijke ouders worden die zich wel door angst laten leiden toch?
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Re: Hoeveel Dwaze Vaders?

Bericht door EDA »

MadPapa schreef:Maar hoe leren we onze kinderen dan zo min mogelijk angst hebben? Want we willen niet dat zij zich net als die vreselijke ouders worden die zich wel door angst laten leiden toch?
Door een voorbeeld te zijn.
En vragen juist te beantwoorden. En dat doe je juist, wanneer je over inzicht en begrip beschikt.

O ja, en je moet ook de GELEGENHEID hebben om je kids dit te leren.

Als ze ontvoert zijn IS er die gelegenheid niet.

Een voorbeeld ben je natuurlijk alleen maar, wanneer je zelf je ontdaan hebt van angst. ( Of ja, zoveel mogelijk hebt ontdaan van angst. ) Dan ben je dus verlicht.
Gesloten