waarheidbevinding door forensisch mediator?

De topics/onderwerpen van vóór 31 december 2012 waar geen of sinds geruime tijd geen antwoord op is gegeven, zijn hier geplaatst.
Gesloten
Metje1965
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 132
Lid geworden op: 23 mei 2012, 12:13
Locatie: somewhere Pays Bass

waarheidbevinding door forensisch mediator?

Bericht door Metje1965 »

Ik kom in het juist uitgebrachte rapport van de nationale ombudsman en de kinderombudsman de volgende zinnen tegen?

Een andere mogelijkheid is dat de rechter een mediator inzet bij waarheidsvinding en advisering. De deskundige (de forensisch mediator) krijgt de opdracht onderzoek te doen, te bemiddelen en daarover aan de rechter te rapporteren.

Is iemand op de hoogte van deze soort mediators en belangrijker heeft iemand hier ervaring mee?

En nog belangrijker eigenlijk mag je hier als ouder bij de rechter zelf om vragen?
Vader van 2, jongens
Dwaze opa
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 496
Lid geworden op: 28 mar 2012, 21:19

Re: waarheidbevinding door forensisch mediator?

Bericht door Dwaze opa »

Oei..oei...forensisch betekent m.i.dat deze mediator iets met justitie van doen heeft en dat mogelijk zo zijdelings het strafrecht,het familierecht binnen komt...
Maar verder is het voor mij volslagen nieuw.
Dwaze opa
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 496
Lid geworden op: 28 mar 2012, 21:19

Re: waarheidbevinding door forensisch mediator?

Bericht door Dwaze opa »

Dit kon wel eens het einde betekenen van;;''Wij doen niet aan waarheidsbevinding''...dat zal me een klap geven!...Voor dwaze vaders,die meestal het grootste belang bij de waarheid hebben,kon het wel eens een grote stap vooruit zijn...ik mag het hopen.
Metje1965
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 132
Lid geworden op: 23 mei 2012, 12:13
Locatie: somewhere Pays Bass

Re: waarheidbevinding door forensisch mediator?

Bericht door Metje1965 »

Ja zo dacht ik er ook over, en ga het hele rapport zoals het er nu ligt eens flink door pluizen. Wil hier graag meer over weten. Jammer alleen dat het zo lang heeft moeten duren.

groet
Metje
Vader van 2, jongens
dwazevader
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 121
Lid geworden op: 19 mar 2012, 18:07

Re: waarheidbevinding door forensisch mediator?

Bericht door dwazevader »

Ik denk dat HEEL VEEL vaders hier baat bij zullen hebben. Ik juich het toe!!
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: waarheidbevinding door forensisch mediator?

Bericht door The Driver »

Gaat echt niet gebeuren dat BJZ en de RvdK niet meer mogen liegen.

Gewoon de rechtbankmedewerkers van BJZ en de RvdK onder ede stellen zal veel meer effect hebben.
Meineed wordt in Nederland zwaar gestraft, BJZ en de RvdK zullen echt dat risico niet meer gaan lopen, als ze het risico van 4 jaar gevangenisstraf gaan lopen.

Zal de forensisch mediator straks wel onder ede komen te staan ? ?
Dwaze opa
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 496
Lid geworden op: 28 mar 2012, 21:19

Re: waarheidbevinding door forensisch mediator?

Bericht door Dwaze opa »

Ik denk dat de forensisch mediator mogelijk waarheidvinding moet gaan doen bij de respectievelijke ouders...m.a.w. de rechter wil van de forensisch mediator graag weten welke partij liegt en met modder gooit en als ze het beide doen welke partij dat het meeste doet.
Zowel BJZ en Kinderbescherming houden zich daar verre van...althans dat wordt altijd beweerd...en het in de praktijk ook gewoon onmogelijk...maar het resultaat is nu dat degene die het beste kan liegen,manipuleren en met modder kan smijten meestal geloofd wordt.

Er is veel kritiek op het ''we doen niet aan waarheidsvinding'' en terecht,want iets hoger dan de waarheid is er niet....al wil de Provincie Groningen ons in de reclame doen geloven dat er niets boven Groningen gaat.

Het is een manier om de instanties als BJZ en Kinderbescherming uit de wind te houden en het onderzoekswerk meer bij justitie neer te leggen...

Ik denk dan ook dat BJZ en Kinderbescherming dan een verslaggeving van deze forensisch mediator moeilijk kunnen negeren.

Bovendien komen er op deze manier wel allerlei strafbare feiten naar boven,waarop vervolging mogelijk is....zoals bv het doen van een valse aangifte van bv huiselijk geweld.

Ik vermoed ook dat Bordi het zich dan nog moeilijk kan veroorloven,zoals bv bij een zelf gekozen mediator als een idioot te keer te gaan.Ik denk dat zo'n justitiebaasje mogelijk wat meer respect afdwingt.

Tot nog was het zo,dat ook de rechter het nauwelijks interesseerde hoe het zat;misschien komt daar nu verandering in en wil hij meer weten waar de oorzaak ligt van de scheiding en wie daar het meest verantwoordelijk voor is.

Maar hou me te goed...bovenstaand zijn allemaal bespiegelingen..het fijne weet ik er ook niet van.

Dat medewerkers van Kinderbescherming en Jeugdzorg onder ede zouden moeten kunnen staan als zij zaken voor de rechtbank verklaren,zie ik nog maar niet 1,2,3 ingevoerd worden.Ten eerste zal het bolwerk Jeugdzorg enorm dwars gaan liggen en de animo om daar te gaan werken zal er ook niet door toenemen.En er is al een personeelstekort en verloop en ziekteverzuim zijn hoog.

Ik ben er wel van overtuigd dat de,ras-manipulators bolwerk-managers van Jeugdzorg,de uiteindelijk verantwoordelijken de politici ,volledig in de tang hebben.Zodat vergaande wijzigingen in de huidige regelgeving fanatiek zal worden tegengewerkt en zo nodig gesaboteerd.Net zoals de grote financiele jongens een kat en muisspelletje doen met ook de politici.
Dwaze opa
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 496
Lid geworden op: 28 mar 2012, 21:19

Re: waarheidbevinding door forensisch mediator?

Bericht door Dwaze opa »

Misschien bestaat zoiets in andere landen...men mag nogal eens graag kijken hoe men de problematieken als deze in bv Skandinavische landen aanpakt.
Dit land is nogal behoudend en katuitdeboomkijkerig en niet zo innovatief als we graag de rest van de wereld willen laten weten.

Het kan ook zijn dat er bij problemen in de bedrijfsvoering tussen de verschillende lagen,die problematiek niet rechtstreeks wordt aangepakt,maar dat men en een laag tussen schuift met als resultaat vaak nog meer bureaucratie en onderlinge tegenwerking.

Een praktijkvoorbeeldje van hoe zoiets werkt met een ''tussenlaag''
In de plaats waar ik woon,had de burgermeester problemen met het personeel..de top..en wat doen ze....ze trekken iemand (ook een burgemeester van buiten) aan als interimmanager om orde op zaken te stellen.Na verloop van tijd vertrekt de interim-manager...uiteraard met een leuke vergoeding op zijn bankrekening..en is uiteraard de lucht geklaard en gaat er weer uitstekend samengewerkt worden tussen de burgermeester en zijn top......en gij geleuft het?..nee dus...er is niets veranderd.
Dwaze opa
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 496
Lid geworden op: 28 mar 2012, 21:19

Re: waarheidbevinding door forensisch mediator?

Bericht door Dwaze opa »

Is er met deze 300-ste reactie een nieuw VIP(je?) geboren?...Wat is de betekenis?...Very Important Person of Very Irrable(prikkelbaar) Person...maar ik hoop op Very Invincible(onoverwinnelijk)Person....maar ik vrees dat het in mijn geval Very Irrelevance(niet ter zake doende) gaat worden.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: waarheidbevinding door forensisch mediator?

Bericht door The Driver »

Personeelstekort, verloop en ziekte bij BJZ en de RvdK ?

Zeg nou eens eerlijk welke gezonde crimineel zou daar nog willen werken ?
ookvader
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 nov 2012, 19:53

Re: waarheidbevinding door forensisch mediator?

Bericht door ookvader »

mijn ex moest proberen mee te werken aan mediation. maar gaf in tussen vonnis mee dat als we niet tot een werkbare communicatie konden komen ik niet mede het gzag zou krijgen. hoe gemotiveerd denk je dat ze daar 1x zat om te werken aan communicatie ? niet ze kwam 1x ruzie maken en mij verwijten maken en stopte. forensische mediation lijkt mij wel wat maar nu blijkt dat de potjes waar dit uit betaald moet worden leeg zijn. mijn ex gaat er in iedergeval niet voor betalen. als waarheidsvinding de kernfactor in dit verhaal zou zijn dan krijg ik een standbeeld voor 11 jaar rechtstrijd. ohja, ik zie mijn dochter nu 3 jaar na 9 jaar rechtzaken.
Metje1965
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 132
Lid geworden op: 23 mei 2012, 12:13
Locatie: somewhere Pays Bass

Re: waarheidbevinding door forensisch mediator?

Bericht door Metje1965 »

Ja de overheid en hun potje, had vandaag een gesprek school waar ook (h)ex bij zat. Frapant ex heeft al ruim nu 5 maanden bijna geen tot 4 maanden geen contact. zij ziet achteruitgang bij onze zoon terwijl school vooruitgang ziet. Dit ter zijde, ik heb zelf voor een mediator moeten betalen (advocaten tarief) en de sukkel zat erbij en keek ernaar, dus ik had wel liever gewild dat het een forensisch mediator was geweest, welke dan ook degelijk terug had gerapporteerd naar de rechter. Had voor mijn beide zoons veel ellende gescheeld.
Vader van 2, jongens
Gesloten