Wet werk en bijstand en verhaal

De topics/onderwerpen van vóór 31 december 2012 waar geen of sinds geruime tijd geen antwoord op is gegeven, zijn hier geplaatst.
Gesloten
Aurora
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 nov 2012, 22:16

Wet werk en bijstand en verhaal

Bericht door Aurora »

Beste dwaze vaders, ik als nieuweling ben geen dwaze vader maar nieuwe partner van een man met ex en kind, heb zelf ook een kind en gescheiden.
De omgang met mijn ex man is ok, de omgang met zijn dochter prima, zoals het zou moeten.
WAt het makkelijker maakt is dat we met gesloten beurzen uit elkaar zijn gegaan, we kunnen beiden uitstekend in ons levensonderhoud voorzien en ook in dat van onze dochter.
Waar ik niet op gerekend had was zijn ex, die ook nieuwe partners verslijt bij de vleet en sinds een jaar niet meer afhankelijk is van een man maar van de bijstand.....en vertikt om te werken.
De sociale dienst vordert nog een klein bedrag naast de alimentatie die hij betaalt voor het onderhoud van zijn zoon, waardoor mijn partner net boven bijstandsniveau zit vanwege zijn lage loon. Gevolg is dat hij nooit veel extra kan doen voor zijn zoon. Toch meent zijn ex van wel en zeurt continu om geld of bijdragen in natura, vergezeld van de meest manipulatieve mailtjes, dreigingen van advocaten (mevrouw kan dat want dat kost nu eenmaal niets al je in de bijstand zit).
Het voelt als met de rug tegen de muur staan, hijgt zij niet in zijn nek dan de sociale dienst wel, die ieder jaar wil herijken.
Tot op zekere hoogte is alles logisch, je hebt nu eenmaal een kind dus je moet er voor zorgen.
Maar.....dit beperkt zich tot pa. moeder is en blijft in de bijstand, waardoor de sociale dienst steeds bij vader aan blijft kloppen. Heeft iemand goede raad? Het kan toch niet zo zijn dat vaders op die manier niet vooruit komen omdat het voor een ex makkelijker is om a hterover te leunen?
Mag de sociale dienst iedere euro die vader meer gaat verdienen afnemen zonder dat er een tegenprestatie tegenover staat (inzet van soza en moeder uit de uitkering of deels uit de uitkering te raken. Tot nu toe heeft zij nog geen dag gewerkt en heeft de gemeente ook geen zichtbare actieve moeite gedaan om haar ook maar 1 dag aan het werk te krijgen. Daarnaast heeft zij met bijstand, aanvullende bijstand en zwart werken meer dan mijn partner die 40 uur werkt....
Een heel verhaal, maar het zit me gigantisch hoog.....
Dwaze opa
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 496
Lid geworden op: 28 mar 2012, 21:19

Re: Wet werk en bijstand en verhaal

Bericht door Dwaze opa »

Hallo Aurora

Ik kan me heel goed voorstellen dat dit gedoe van de ex van je nieuwe partner en ook van de sociale dienst je je neus uitkomt...
Van zo'n ex...zal wel weer zo'n Bordi zijn,is zoiets te verwachten;die gaan er van uit dat kerels die van hun gescheiden zijn er voor zijn om uit te kleden;negeer het zoveel mogelijk.
Dat een sociale dienst jaarlijks wil controleren of er misschien wat meer te halen valt lijkt me hun recht.Vallen ze je om de haverklap lastig,dan kun je mogelijk een klacht tegen ze indienen wegens onbehoorlijk bestuur.
Maar misschien draait het er bij jullie dan toch op uit dat de financiele verplichtingen officieel,via advocaat en rechter geregeld gaan worden;dan ben je tenminste voor tijdelijk van een hoop geouwehoer af.
Mevrouw kan wel dreigen met advocaten,maar veel meer lijkt mij er niet te halen bij je nieuwe vriend gezien zijn inkomen;maar mogelijk denkt zij dat hij ook zwart bijbeunt,zoals zij dus doet...zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten..
Pas op dat je je nieuwe relatie niet laat verzuren door zo'n brutale en veeleisende ex,waarvan ik nog moet zien dat ze haar dreigementen waar maakt of waar kan maken.
Trouwens voor je nieuwe vriend zal gezien zijn inkomen een advocaat toch ook niet al te veel kosten met zich meebrengen.
Macamba
Zeer frequente schrijver
Zeer frequente schrijver
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: Wet werk en bijstand en verhaal

Bericht door Macamba »

Jazeker. Sociale dienst verhaalt de KA als verhaalsbijdrage op de vader.
Zijn ex kan lekker in de bijstand niksen.
Overkomt mij al jaren. Geen bezwaar tegen mogelijk.

Ik adviseer je vriend om contact op te nemen met de sociale dienst en te zorgen dat hij alleen maar aan hen betaalt en niet meer rechtstreeks aan zijn ex. Dus volledige verhaalsbijdrage naar sociale dienst en geen enkel geldbedrag of wat dan ook naar ex.

Als hij de verhaalsbijdfrage voldoet per maand voldoet hij daarmee aan zijn wettelijke onderhoudsplicht en kan ex zeuren wat ze wil maar is kansloos. Hoef je geen advocaat voor in te huren. Hij kan dan aantonen dat hij voldoet aan zijn wettelijke onderhoudsplicht.

Dus alleen betalen aan sociale dienst (ook handig voor aantonen voor belastingdienst) en klaar.
Aurora
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 nov 2012, 22:16

Re: Wet werk en bijstand en verhaal

Bericht door Aurora »

Ja macamba, dat lijkt mij ook het beste. Het enige dat dan in je voordeel is is dat het rust geeft. Het is alleen zo belachelijk dAt ee dan twee ouders op bijstandsniveau belanden, ex en mijn partner. Waarbij ik word geacht door de sociale dienst om eventuele gaten op te vangen. Want....zo wordt de auto van mijn partner beschouwd als luxe. De kosten woon werkverkeer zijn dan wel aftrekbaar, maar verzekering en wegenbelasting worden niet meegenomen.

@dwaze opa, het is absoluut niet zo dat een advocaat gelet op zijn loon weinig kost, voor het aanvragen van een tegemoetkoming wordt ook gekeken of je samenwoont en als dat zo is wordt er gekeken naar gezamenlijk loon....is dat te hoog (ja), dan krijg je veen toevoeging en zijn de kosten volledig voor jou. Dus in dit geval is partner gedupeerd door samenwonen.

Nu kun je wel zeggen, dan betaal jij dat toch? Tja, wij delen de gezamenlijke rekeningen maar daarnaast houden wij onze eigen rekeningen, beheren ons eigen geld.
Wellicht dat ik daar een rare in ben, maar ik zou dus absoluut niks bij willen dragen/of het gevoel willen hebben bij te dragen aan het onderhoud van zijn zoon, hetzij via alimentatie, hetzij aan de sociale dienst. Vind ik een plicht voor de ouders, lees, een plicht voor de moeder om ook eens van haar luie kont te komen en aan het werk te gaan.....

Af en toe vragen we ons echt af of het niet financieel voordeliger is om weer apart te gaan wonen gelet op deze situatie, die ongetwijfeld niet zal veranderen tot het moment dat de alimentatieplicht is geëindigd.
Aurora
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 nov 2012, 22:16

Re: Wet werk en bijstand en verhaal

Bericht door Aurora »

Ja macamba, dat lijkt mij ook het beste. Het enige dat dan in je voordeel is is dat het rust geeft. Het is alleen zo belachelijk dAt ee dan twee ouders op bijstandsniveau belanden, ex en mijn partner. Waarbij ik word geacht door de sociale dienst om eventuele gaten op te vangen. Want....zo wordt de auto van mijn partner beschouwd als luxe. De kosten woon werkverkeer zijn dan wel aftrekbaar, maar verzekering en wegenbelasting worden niet meegenomen.

@dwaze opa, het is absoluut niet zo dat een advocaat gelet op zijn loon weinig kost, voor het aanvragen van een tegemoetkoming wordt ook gekeken of je samenwoont en als dat zo is wordt er gekeken naar gezamenlijk loon....is dat te hoog (ja), dan krijg je veen toevoeging en zijn de kosten volledig voor jou. Dus in dit geval is partner gedupeerd door samenwonen.

Nu kun je wel zeggen, dan betaal jij dat toch? Tja, wij delen de gezamenlijke rekeningen maar daarnaast houden wij onze eigen rekeningen, beheren ons eigen geld.
Wellicht dat ik daar een rare in ben, maar ik zou dus absoluut niks bij willen dragen/of het gevoel willen hebben bij te dragen aan het onderhoud van zijn zoon, hetzij via alimentatie, hetzij aan de sociale dienst. Vind ik een plicht voor de ouders, lees, een plicht voor de moeder om ook eens van haar luie kont te komen en aan het werk te gaan.....

Af en toe vragen we ons echt af of het niet financieel voordeliger is om weer apart te gaan wonen gelet op deze situatie, die ongetwijfeld niet zal veranderen tot het moment dat de alimentatieplicht is geëindigd.
Dwaze opa
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 496
Lid geworden op: 28 mar 2012, 21:19

Re: Wet werk en bijstand en verhaal

Bericht door Dwaze opa »

Hoi Aurora
Dat jou inkomen een rol zou spelen bij het vaststellen of je vriend in aanmerking komt voor gesubsidieerde rechtshulp.was mij niet bekend...weer wat geleerd dus.
Als jij zou moeten meebetalen,via de sociale dienst,aan de uitkering van de ex van je vriend is heel erg zuur;als je daar beslist geen zin in hebt lijkt me eerder normaal dan raar.Ik zou zeker die gezamenlijke rekening opheffen en misschien moeten er nog meer maatregelen getroffen worden om te voorkomen dat jij gedwongen wordt indirect de ex van je vriend te subsidieren.
Aurora
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 nov 2012, 22:16

Re: Wet werk en bijstand en verhaal

Bericht door Aurora »

Hallo dwaze opa,
Zo spannend is het niet vwb rekeningen, we hebben ieder een eigen rekening en een gezamenlijke rekening waaruit de mAndelijkse lasten worden betaald, hier storten we hetzelfde bedrag in. V.w.b. Boodschappen, zaken in huis etc neem ik het gros op me.
So far so good.
Maar, doordat hij gekort wordt tot op bijstandsniveau snap je dat er binnen onze relatie ook inkomensongelijkheid ontstaat, in die zin dat hij maar veij weinig ruimte heeft voor extras voor hemzelf, met zijn zoon of in zijn totaliteit als samengesteld gezin. Die luxe is voorbehouden aan de moeder.....
Eens een keertje met zijn allen naar de bioscoop kan al bijna niet meer.... Niet, omdat ik dat niet kan betalen, maar ook omdat ik weet dat hij ook de kosten wil delen en daar gewoon geen ruimte voor is! Als naR de bioscoop gaan betekent dAt je dan geen benzine meer hebt om naar je werk te gaan is de keuze niet moeilijk, toch?

Ik ben dan wel een moeder, maar in de regel heb ik toch veel meer op met gescheiden vaders die naast de feitelijke kinderen ook "kinderen van de rekening zijn".
wat kijk ik uit naar de dag dat ex niet meer in zijn nek kan hijgen.
MeoAuxilio
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 72
Lid geworden op: 15 okt 2012, 15:35

Re: Wet werk en bijstand en verhaal

Bericht door MeoAuxilio »

De wet is nu eenmaal zo dat als de ex partner in de bijstand beland de uitkeringsinstantie gaat verhalen op de andere partner ongeacht afspraken in een convenant.

normaliter is het zo dat er tegenover het verkrijgen van een bijstandsuitkering een inspanningsverplichting staat. Alleen de controle daarvan gebeurt door een andere afdeling. Bestaat er een gerede vermoeden dat er gefraudeerd wordt dan kan er aangifte bij de uitkeringsinstantie worden gedaan (anoniem is mogelijk)
Let wel alleen een vermoeden uiten zet geen zoden aan de dijk, er zal dus bewijs moeten worden geleverd.
Wil je zelf procederen omdat je fraude vermoedt dan zal dit bewijs zelf geleverd moeten worden door een erkend onderzoeksbureau.

Het verkrijgen van steeds een gratis advocaat kost in ieder geval een eigen bijdrage.
De Wet op de rechtsbijstand heeft een eigen partnerbegrip, dat afwijkt van het fiscale begrip. Het gaat hierbij om de echtgenoot of geregistreerde partner van de rechtzoekende, tenzij deze op het moment van de aanvraag duurzaam van hem gescheiden leeft, en om personen van verschillend of gelijk geslacht met wie de rechtzoekende duurzaam een gezamenlijke huishouding voert. Voor wat betreft de partnertoets wordt uitgegaan van de leefsituatie op het moment dat de aanvraag wordt gedaan.

Indien je gaat samenwonen dan kan de rechter concluderen dat je minder kosten hebt voor het wonen daartegenover zou kunnen staan dat je een bijdrage levert aan de onderhoudskosten van inwonende kinderen van je nieuwe partner.
Oftewel de draagkracht kan veranderen maar het is niet zo dat de gezamenlijke inkomens op één hoop worden gegooid.

Meo Auxilio
www.meoauxilio/echtscheiding
Gesloten