KA voor vader met kinderen

De topics/onderwerpen van vóór 31 december 2012 waar geen of sinds geruime tijd geen antwoord op is gegeven, zijn hier geplaatst.
Gesloten
zorgvader
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 okt 2012, 21:18

KA voor vader met kinderen

Bericht door zorgvader »

Beste vaders,
Mijn scheiding is nu bijna rond. Ze woont al een tijdje samen met haar nieuwe partner en de kinderen wonen nu bij mij. Net als tijdens ons huwelijk werk ik 5 dagen en zij 2. Eigenlijk zou ik minder willen werken om zo meer tijd voor de kinderen te hebben maar dat is de komende jaren financieel niet haalbaar. Doordat ze een procedure is begonnen voor een voorlopige voorziening voor PA en KA heb ik een eigen advocaat moeten nemen en daarna hebben we samen een mediator genomen, deze zal ik eerst af moeten betalen. De PA en KA zijn van de baan maar omdat de kinderen nu bij mij wonen vind ik eigenlijk dat ze meer moet gaan werken om KA te kunnen betalen. Meer werken was tijdens ons huwelijk al onbespreekbaar voor haar en dat is nog steeds zo. Het ouderschapsplan is nu ondertekend en het convenant is nu ook bijna rond, hierna kunnen de advocaten de scheiding indienen. Voor het ouderschapsplan is een draagkrachtberekening gemaakt op basis van haar inkomen waaruit blijkt dat ze rond de nul kan bijdragen aan KA. Wat ik mij nu afvraag is of het verstandig is om voor het convenant een draagkrachtberekening te eisen op basis van verdiencapaciteit, ze kan makkelijk meer werken gezien haar opleiding en ervaring. Nadeel daarvan is dat de scheiding dan nog langer op zich laat wachten omdat ze het hier zeker niet mee eens zal zijn.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: KA voor vader met kinderen

Bericht door The Driver »

Alleen als je ex tijdens het huwelijk meer werkte, zou je haar kunnen verplichten het oude aantal uren weer op te pakken.

Als ze echter nooit meer gewerkt heeft, zal dat niet gaan lukken vrees ik.
MeoAuxilio
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 72
Lid geworden op: 15 okt 2012, 15:35

Re: KA voor vader met kinderen

Bericht door MeoAuxilio »

Beste zorgvader

Wat Driver zegt is correct daarnaast zal een rechter kunnen kijken naar wat de mogelijkheden zijn voor de persoon in kwestie, je moet daarbij denken aan opleidingsniveau dan wel de mogelijkheid om zich te kunnen bekwamen.
De praktijk wijst uit dat (meestal mannen) willen dat hun ex maar voor de eigen inkomen gaat zorgen maar dat een rechter daar vrijwel om diverse redenen niet in mee gaat ( alleen willen wordt terzijde geschoven, je zal moeten kunnen aantonen
dat het zo is, vb een persoon die ineens veel minder gaat werken)
Soms ook wordt in de beschikking opgenomen dat er een inspanningsverplichting is.
Vraag je zelf af wat je daarmee wilt bereiken want in de praktijk blijkt dat het vrijwel niet afdwingbaar is. Mocht het niet worden nagekomen dan zal je weer naar de rechter moeten ( kosten proces/advocaat) en je moet maar afwachten wat de uitkomst wordt. Over het algemeen zijn de kosten vele malen hoger dan de opbrengst dus blijft alleen de genoegdoening over maar of dat een lege bankrekening compenseert?

Is er thans uitgegaan van het feit dat je as ex weer samen woont?

Meo Auxilio
zorgvader
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 okt 2012, 21:18

Re: KA voor vader met kinderen

Bericht door zorgvader »

Ze heeft genoeg mogelijkheden, een HBO opleiding in een richting waarin er veel werk is en 15 jaar werkervaring.
Ze is niet minder gaan werken, maar wel veel minder voor de kinderen gaan zorgen, alle verantwoordelijkheden voor de kinderen liggen nu bij mij. Ik vind het dan ook redelijk dat ze meer gaat werken om KA te kunnen betalen.
PA krijgt ze niet omdat ze samenwoont, bij de KA berekening is de helft van de huur meegenomen, daarbij is dus wel ervan uitgegaan dat ze samen woont.
MeoAuxilio
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 72
Lid geworden op: 15 okt 2012, 15:35

Re: KA voor vader met kinderen

Bericht door MeoAuxilio »

De mogelijkheid bestaat dan dat u een eis indient tot zelfvoorziening in levensonderhoud. U dient dan te motiveren dat het arbeidsverleden relevant is, (dus niet van gek gezegd 20 jaar geleden is) dat de opleiding aanleiding geeft tot het vinden van werk. Als de rechter er in mee gaat dat wordt er meestal een termijn afgesproken. Nogmaals afdwingbaarheid is lastig zeker als er verweer wordt aangevoerd dat de arbeidsmarkt slecht is en er aantoonbaar bewijs wordt overlegd dat er wel gesolliciteerd is/wordt. U zult dan wederom moeten procederen met de kans dat u verliest maar zelfs als u wint zal de rechter u hoogstwaarschijnlijk veroordelen tot het betalen van de eigen kosten i.v.m. een voortvloeisel uit de echtscheiding.

Meo Auxilio
Gesloten