Verhuisplannen moeder

De topics/onderwerpen van vóór 31 december 2012 waar geen of sinds geruime tijd geen antwoord op is gegeven, zijn hier geplaatst.
Dwaze opa
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 496
Lid geworden op: 28 mar 2012, 21:19

Re: Verhuisplannen moeder

Bericht door Dwaze opa »

Hallo kris

het mag duidelijk zijn dat moeders de communicatie met jou,maar ook met je kind blokkeert..dat heet vervreemding..en dat vinden ze bij de RvK en Jeugdzorg over het algemeen niet zo leuk.En ook de rechter kan zoiets niet bepaald waarderen.
Dit is kennelijk weer zo'n vrouwmens,dat denkt in een oppermachtige positie te zitten en zich alles denkt te kunnen veroorloven.
Je moet wel oppassen dat je de non-communicatie niet in jou schoenen geschoven krijgt,maar dat je ex daar voor verantwoordelijk is.
De instanties vinden het belangrijk dat er na de scheiding een goede omgang plaats vind en de ouders goed communiceren..zo niet dan wil men op basis hiervan ,als dat niet het geval is,nog wel eens een ots of een uhp instellen.
Ga er ook niet mee akkoord als er gesteld wordt dat beide ouders niet goed communiceren,terwijl er in het onderhavige geval slechts één partij de hoofdverantwoordelijke daarvoor is.

Die kreet..''Laat mij met rust''..komt mij heel erg bekend voor;daar wordt mijn zoon ook door zijn ex mee om de oren gesmeten...exje,misschien ook weer een borderlijntje?..de hoeveelste op dit forum is dit zo langzamerhand al?

Sterkte en succes gewenst.
Paul1963
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 95
Lid geworden op: 05 apr 2012, 22:43

Re: Verhuisplannen moeder

Bericht door Paul1963 »

Hallo Kris,
Nu is jouw zoon nog jong, maar zelf heb ik ondertussen al bemerkt dat kinderen tegenwoordig de telefoon voor alles gebruiken, maar bellen .... Die functie kennen ze niet.

Verzamel de mails waaruit blijkt dat zij het belang an het kind niet voorop stelt.
kris
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 okt 2012, 21:00

Re: Verhuisplannen moeder

Bericht door kris »

Hallo dwaze opa, dank je wel voor je reactie.
Ik heb ook zeker het idee dat de rechter dit niet kan waarderen, maar ja je weet natuurlijk nooit.
Kun je mij wellicht nog even toelichten wat je precies bedoelt met de non-communicatie? Mocht het zo zijn dat ex dat in mijn schoenen wil schuiven dan zal ze neem ik aan toch met bewijzen daarvoor moet komen.
Mijn ex is het type die vindt dat niemand deugt, toen we gescheiden zijn had ze zelfs ernstige problemen met de mediator, die het bijna zo zat was met haar dat ze ons weer terug wilde sturen naar de rechter.
Aan de ene kant maak ik me soms wat zorgen dat ik niet genoeg bewijzen heb om de rechter te overtuigen dat het beter is dat mijn zoon bij mij komt wonen, en aan de andere kant zou de rechter het op kunnen pakken dat ik op elke slak zout legt. Op dit moment probeer ik gewoon zoveel mogelijk te verzamelen, en vervolgens ermee naar de advocaat om er een zaak van te maken.
ps kun je me wat toelichten over de OTS en UHP?

@paul1963, inderdaad mijn zoon is nog jong, en ook hij kent de functie van bellen niet, maar ik moet er ook bij zeggen dat ik er erg aan twijfel of hij wel mag bellen. Ik vind het ook niet erg dat hij daar niet mee bezig is, ik vind het belangrijker dat hij gewoon kind is. Het contact tussen mijn zoon en mij is ook zeker mijn verantwoordelijkheid, maar ik bel hem op vaste dagen en tijden. Ik vind het dan ook dat moeder mede verantwoordelijk is dat zij er zorg voor draagt dat het contact er op die tijden is.

Mails verzamelen is niet makkelijk, ex reageert simpelweg niet op mijn berichten, en als er al gereageert wordt dan kan dat soms enkele weken later zijn. Ook al spreek je haar erop aan, ze heeft er gewoon sch..t aan.

Maar ik doe mijn best om alles te verzamelen.
In ieder geval iedereen bedankt voor alle reactie's
Dwaze opa
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 496
Lid geworden op: 28 mar 2012, 21:19

Re: Verhuisplannen moeder

Bericht door Dwaze opa »

Hallo kris

Non-communicatie...Als er tussen de ouders niet gecommuniceerd wordt,gaat men er bij de instanties van uit,dat beide partijen evenveel met moddergooien en beide schuldig zijn ,elk voor de helft verantwoordelijk voor de non-communicatie....dit is natuurlijk flauwekul...het is nooit 50/50,maar in jou geval bv. 90/10 of nog ongunstiger...maar daarvoor moeten ze aan waarheidsvinding doen en daar zijn ze òf te beroerd voor of gewoon niet toe in staat...dus gaan ze maar uit van gemiddelde van 50/50.
Dat is natuurlijk heel gunstig voor de niet-communicerende partner,maar beroerd voor de partner,die wel wil,maar door de ander niet in staat wordt gesteld te communiceren.
Daarom verdient het aanbeveling om in alle kontakten die je hebt met de instanties hen telkens weer op het hart drukt dat jij degene bent die wel wil communiceren,maar dat je dat onmogelijk wordt gemaakt
.
Maak een soort dagboek met ;''vandaag gebeld...telefoon niet opgenomen''...zo krijg je een hele waslijst van non-communicatie.

OTS/UHP.
Als de Rvk. en /of Jeugdzorg van mening zijn dat de kinderen in een gezin tekort komen of niet goed uit zijn,hebben ze de mogelijkheid een ''beschermingsmaatregel'' te nemen,die wel door een rechter bekrachtigd moet worden.
De ''lichtste '' maatregel is een OTS..een Onder Toezicht Stelling...dan komt er een voogd,die toekijkt en controleert of één en ander wel naar wens gaat.De voogd heeft een adviserende functie,maar in de praktijk is de functie eerder bepalend.
Als de toestand in het gezin volgens de instelling te slecht is voor de kinderen kan een UHP...een Uit Huis Plaatsing plaats vinden;dan gaan de kinderen naar een crisisopvang,kindertehuis of pleeggezin en mogen de ouders hun kinderen op die nieuwe plek hun kinderen eens in de zoveel tijd komen opzoeken.

Wat mij betreft leg je op alle slakken zout;daar heb je alle recht toe;alleen je moet het kunnen bewijzen of op z'n minst kunnen aantonen of overtuigend kunnen brengen.
Ik heb ook slakken in m'n groentetuin;die gaan allemaal naar de kippen...die zijn er gek op.
En de eitjes worden er hatstikke lekker van...hopelijk leest de dierenbescherming dit niet.
Paul1963
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 95
Lid geworden op: 05 apr 2012, 22:43

Re: Verhuisplannen moeder

Bericht door Paul1963 »

Toch even een nuance over OTS en UHP en de rol van jeugdzorg.

Als een kind bedreigt wordt in haar zedelijke, geestelijke of lichamelijke gezondheid en andere maatregelen gefaald hebben dan kan de ouder, iemand tot wiens gezin het behoort, de rvk, het openbaar ministerie verzoeken om een ots. Jeugdzorg kan hier geen verzoek voor indienen.

Een ots is een gezagsbeperkende maatregel. De gezinsvoogd geeft aanwijzingen en die moeten opgevolgd worden. Echter vastgelegde omgang en andere uitspraken mogen niet zonder meer zonder tussenkomst van de rechter gewijzigd worden. Het is zeker geen adviserende functie, alhoewel veel gezinsvoogden hun bevoegdheden wel eens ruim nemen. De gezinsvoogd komt vaak wel van jeugdzorg.

Blijft de bedreiging dan kan een uhp gevraagd worden. Dan wordt het gezag nog meer beperkt. Is er uiteindelijk geen perspectief, dan kan er ontheffing of ontzetting van het gezag gevraagd worden. In alle gevallen beslist de rechter en het wordt ook wel afgewezen. Soms wordt er ook direct een uhp gevraagd en/ontzetting. Meestal komt het verzoek van de rvk, maar verzoeken gedaan door ouders of pleeg/stiefouders of het openbaar ministerie komen ook voor.

@kris, je hebt helemaal gelijk dat de moeder het telefooncontact moet stimuleren.
Dwaze opa
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 496
Lid geworden op: 28 mar 2012, 21:19

Re: Verhuisplannen moeder

Bericht door Dwaze opa »

Hoi Paul 1973..

bedankt voor de nuancering.
Dwaze opa
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 496
Lid geworden op: 28 mar 2012, 21:19

Re: Verhuisplannen moeder

Bericht door Dwaze opa »

Hoi Paul

Voordat je me opnieuw corrigeert of.... nuanceert,zoals je dat zo netjes weet te brengen....;heb ik me in mijn onvergeeflijke domheid je zo maar 10 eenheden teveel toebedeeld door 1973 achter je naam te zetten ipv 1963..
Als het getal je bouwjaar betreft,heb ik je dus 10 jaar jonger geschat...de meeste vrouwen zouden me daarvoor om de hals vliegen,maar bij mannen ligt dat toch wat anders...die willen nog wel eens milder en wijzer worden bij het klimmen der jaren.
kris
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 okt 2012, 21:00

Re: Verhuisplannen moeder

Bericht door kris »

Heden morgen een e-mail ontvangen van mijn ex ( geschreven door nieuwe partner)
Ik zal hierbij enkele citaten plaatsen en ben benieuwd naar jullie reactie, en wat ik hier eventueel mee kan doen.

In het eerste stukje gaat het erover dat in het verleden ik mijn zoon vaak terugbracht bij zijn oma, de deur ging dan op een kier open en werd hij naar binnen geloodst. Tijdens de voorjaars vacantie zou moeder terug gaan naar haar geboorteland. Aangezien ik die week ervoor met mijn huidige vrouw en zoon op vacantie was in een buurland zijn we overeengekomen dat ik mijn zoon 350km in haar geboorteplaats zal brengen. Ik kreeg de ochtend ervoor te horen dat ze op dat moment niet daar was maar dat ze 2 dagen vertraging had. Maar haar moeder was daar en zal mijn zoon opvangen en verzorgen zoals zij dat elke dag al doet.
De maandag dat zij daar zou moeten arriveren krijg ik een sms dat het haar niet lukt om daar naartoe te gaan omdat haar chauffeur haar niet op het vliegveld kan brengen. Natuurlijk was ik erg boos hierover en heb mijn advocaat erover ingelicht. Hij heeft hierop een brief geschreven waarin duidelijk vermeld staat dat ik mijn zoon alleen nog maar bij haar achterlaat, en niet meer bij andere.
Ik heb haar laatst wederom hierover aangesproken en stond zelfs op het punt om hem weer mee naar huis te nemen tot ze plotseling toch om de hoek verscheen.
Hieronder dan haar zegje hierover, en graag jullie reactie:

Er was wel degelijk iemand thuis mijn moeder heeft de deur open gedaan.Samen met mijn moeder verzorgen wij Angelo en zij is ook capabel genoeg omde deur open te doen om Angelo binnen te laten. Op het moment dat jijAngelo terug bracht was ik even druk om wat dingen te regelen. Vandaar datmijn moeder de deur open deed. In de overeenkomst staat trouwens dat bijafwezigheid van de moeder Angelo kan worden overgedragen aan de grootmoederof zuster van de moeder.Ik ben gisteren bij mijn advocaat geweest en jij hebt totaal géén enkelrecht om Angelo dan weer mee terug te nemen naar jou huis. Voor alleduidelijkheid hier staat overigens ook niets over vermeld in deovereenkomst die wij hebben. Ik zal dan ook niet schromen om diverseinstanties in te schakelen als dit ook daadwerkelijk gebeurt.

Dan opvolgend heb ik haar aangesproken over de verhuizing waar ze over sprak.
Hieronder haar antwoord:


Wat betreft de verhuizing naar Hoofddorp volgend jaar daar heb ik absoluut géén toestemming van jou voor nodig. Jij bent de laatste persoon op aarde die gaat bepalen waar wij gaan wonen. Ik ben jou dan ook géén enkele verklaring schuldig wat mijn beweegredenen zijn om te gaan verhuizen naar Hoofddorp. Ook hier staat overigens niets over vermeld in de overeenkomstdat ik van jou toestemming moet hebben om te mogen verhuizen. Ik zal hier dan ook verder niet meer op gaan reageren.


Vervolgens een antwoord over het contact hebben met mijn zoon. Ik heb haar aangegeven dat de telefoon niet opgenomen wordt, en dat op deze manier het contact met mijn zoon verstoord wordt.
Hieronder haar antwoord:

Jij hebt je zoon een telefoon gegeven om hem daarop te kunnen bellen. Het kan bij een kind altijd voorkomen dat de batterij van zijn telefoon leegis. Ik zal er bij je zoon op aandringen dat hij zorgt dat de batterij van zijn telefoon is opgeladen en op hoorafstand bij hem is. Zorg dan voor voldoende saldo zodat hij jou kan bellen. In de overeenkomst staat dat het jou zoon is toegestaan telefonisch contact te hebben met de andere ouder. Ik wil dan ook je mij niet meer lastig valt op mijn telefoon betreffende bovenstaande ik zal dan ook niet meer op jouw oproepen reageren.

Ik ben erg benieuwd wat jullie mening hierover is.

met vriendelijke groet,
Kris
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Verhuisplannen moeder

Bericht door Casper »

Kris, aan welles-nietes gaat de rechter niet meedoen. Ga niet met haar in discussie, je hebt er niets aan en het kost alleen maar tijd, moeite/emotie en geld.

Ze heeft geen gelijk wat betreft de toestemming voor de verhuizing. Meer precies: ze mag zelf verhuizen naar de maan als ze dat wil, maar voor de verhuizing van je zoon moet een ouder met gezag toestemming verlenen. Span de bodemprocedure aan zoals Paul heeft aangegeven (primair wijziging hoofdverblijfplaats; secundair geen toestemming verhuizing) en bereid je goed voor op deze procedure.
Laatst gewijzigd door Casper op 15 okt 2012, 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Verhuisplannen moeder

Bericht door The Driver »

Als er geen sanctie op staat, als ze toch gaat verhuizen, dan heb je er niets aan.

Dus daar een dwangsom aan vast plakken van € 25.000.-
kris
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 okt 2012, 21:00

Re: Verhuisplannen moeder

Bericht door kris »

Hallo Casper, kun je me je laatste regel even toelichten?

Alvast dank
kris
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 okt 2012, 21:00

Re: Verhuisplannen moeder

Bericht door kris »

@ the driver, je wilt dus zeggen dat mijn advocaat meteen een santie op moet leggen als ze gaat verhuizen, of doet de rechter dat?
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Verhuisplannen moeder

Bericht door The Driver »

De rechter verzoeken geen toestemming tot verhuizen tegen bij "Secundair"
en als ze dat negeert en toch gaat verhuizen een sanctie van € 25.000.- als dwandsom, anders gaat ze toch verhuizen en kraait er achteraf geen haan naar.
kris
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 okt 2012, 21:00

Re: Verhuisplannen moeder

Bericht door kris »

Maar zou een rechter dat ook doen als ze een goede reden heeft om te verhuizen?
Ik bedoel te zeggen dat ik haar reden van verhuizen wel begrijp. Afstand naar haar werk nu is ruim 100km, ik snap dan best dat je dichterbij wilt gaan wonen, zeker als nieuwe partner daar ook woont. Alleen vind ik het niet goed dat mijn zoon dan naar zijn inmiddels 4e school zal gaan. Hij zal instromen waarschijnlijk in groep 7. Aangezien mijn zoon erg verlegen is en in het verleden bekent is dat hij slecht vriendjes kan maken, zal het voor hem erg wennen zijn. Ik verwacht dan zeker dat hij dat schooljaar niet zal halen, met alle gevolgen vandien.

Het geld intresseert me niet, niet dat ik het zo ruim heb hoor, maar het belang dat mijn zoon op zijn huidige school blijft is mijn veel belengrijker. Ik verwacht dat hij hier veel beter zal presteren gezien hij het hier erg naar zijn zin heeft.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Verhuisplannen moeder

Bericht door The Driver »

Daarom ook : primair verzoeken tot wijziging hoofdverblijfplaats en zo goed mogelijk argumenteren in het belang van je zoon.

Kan je ook geen schriftelijke verklaring van de schooldirecteur krijgen waarin hij je daarin steunt ?
Gesloten