Verhuisplannen moeder

De topics/onderwerpen van vóór 31 december 2012 waar geen of sinds geruime tijd geen antwoord op is gegeven, zijn hier geplaatst.
kris
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 okt 2012, 21:00

Verhuisplannen moeder

Bericht door kris »

Heden avond vernomen van moeder dat ze het nieuwe schooljaar gaat verhuizen ( 4e keer en ook 4e school voor mijn zoon )
Voor ik verder ga zal ik eerst even wat meer over het verleden vertellen.
Oktober 2007 is mijn ex verhuist naar een stadje hier 3km verderop, mijn zoon werd net in die week erna 4 jaar. Hij is daar meteen naar school gegaan in groep 1
Na 3 maanden vond ze het genoeg en gaf mij te kennen dat ze een andere woning had toegewezen gekregen. Enkele weken daarna heb ik haar uiteindelijk verhuist naar de andere woning, 35km verderop. Ik ben daar naar de plaatselijke school geweest om mijn zoon daar aan te melden. Na een schooljaar daar te wonen krijg ik te horen dat ze weer gaat verhuizen, welliswaar in hetzelfde dorp, en dus kan mijn zoon op dezelfde school blijven. Na weer een jaar te zijn verstreken is het weer zover, voor de schoolvacantie krijg ik te horen dat ze een andere woning heeft gekocht in een stad, welliswaar dichterbij bij mij in de buurt, maar nog altijd een 18km bij me vandaan. Natuurlijk heb ik bezwaar gemaakt bij moeder, maar al wetende dat daar niet naar geluisterd zal worden. Mijn zoon begint inmiddels aan alweer de 3e school voor hem. Ik ben bij aanmelding bij de schooldirecteur geweest en even wat uitleg gegeven over verhuisverleden van mijn zoon, ook meteen erbij vermeld dat ik er vanuit ga dat hij deze school niet af zal maken, maar ongetwijfeld weer gaat verhuizen. Directeur gaf mij te kennen dat als dat zal gebeuren hij hier een stokje voor zal steken. Inmiddels is mijn zoon nu aan zijn 4e jaar bezig op deze school ( groep 6 ) Hij heeft het goed naar zijn zin en haalt goede cijfers.
Moeder heeft inmiddels een nieuwe relatie gevonden die 100km verderop bij mij vandaan woont. Haar huidige werk heeft haar voor zover ik weet gedwongen mee te verhuizen, en laat dat nu ook de stad zijn waar haar nieuwe vriend woont. Nou raden jullie het al, moeder heeft aangegeven dat ze het nieuwe schooljaar wil gaan verhuizen en bij vriendje te gaan wonen. Dit betekend dat mijn zoon weer gaat verhuizen, en dus ook weer een nieuwe school zal hebben, nieuwe vrienden moet gaan zoeken enz enz.
Ik ben het hier dus niet mee eens, maar vraag me af of mensen hier weten of ik dit kan tegenhouden, of er uberhaupt iets aan te doen is dat mijn zoon de school afmaakt waar hij nu zit. Maak ik overigens een kans dat hij wellicht bij mij en mijn huidige vrouw kan komen wonen? Ik moet wel even vermelden dat de relatie met mijn ex uitermate slecht is. Er is geen communicatie, en zeker van haar zijde niet. Ik kreeg ook vorigen week pas te horen dat ze met mijn zoon in het ziekenhuis is geweest en dat er onderzoeken zijn gedaan. Is het niet zo dat ik daarvan op de hoogte gebracht moet worden?
Maar waar het mij vooral om te doen is of mensen hier tips hebben of iets dergelijks hebben om mij te kunnen helpen om het veranderen van de school te voorkomen voor mijn zoon.

Alle tips en verhalen zijn welkom.
Alvast hartelijk dank
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Verhuisplannen moeder

Bericht door The Driver »

Je hebt dan neem ik aan geen omgangsregeling, want je spreekt er niet over ?

Een huidige school kan inderdaad de overgang naar een andere school tegenhouden, door niet voor de overdracht naar een andere school te tekenen. In hoeverre dat op den duur houdbaar is, is mij onbekend.

Maar ik zou als eerste naar de rechter stappen om die verhuisplannen tegen te houden, als ze eenmaal verhuisd is, dan doe je er niets meer aan.
Ook voor een omgangsregeling moet je naar de rechter stappen.
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Verhuisplannen moeder

Bericht door Casper »

Kun je ook aangeven of je wel/niet gezamenlijk gezag hebt? Zonder gezamenlijk gezag wordt het moeilijk om de verhuizing tegen te houden, en achteraf een verhuizing terugdraaien is idd heel moeilijk.
kris
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 okt 2012, 21:00

Re: Verhuisplannen moeder

Bericht door kris »

Goedemorgen, excuus dat ik dat er niet bij vermeld hebt.
Ik was niet getrouwd en ook geen samenlevingsovereenkomst. Ik heb mijn zoon erkent en ik heb net als mijn ex ook het gezag over hem.
Lijken mijn kansen hierdoor beter te zijn?

Alvast dank voor jullie reactie's

Gr Kris
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Verhuisplannen moeder

Bericht door Casper »

Ja, als je inderdaad gezag hebt (je zult dat apart aangevraagd moeten hebben, naast de erkenning) staan je kansen er iets beter voor.

De geeigende weg is het aanspannen van een kort geding waarin je stelt dat de verhuizing niet in het belang van het kind is (redeneer alles vanuit dat perspectief; als je ook maar de indruk wekt dat het je alleen te doen is om moeder dwars te zitten, heb je geen kans). Het is moeilijk te voorspellen of je dan aan het langste eind trekt. Er zijn een aantal korte gedingen (kort gedings) geweest, o.a. op dit forum besproken (zoek op verhuizing). Zie ook http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=6498 en de links die daar genoemd worden.

PS - als jij dus gezag hebt, kun je simpelweg tegen moeder vertellen dat je geen toestemming geeft voor de verhuizing van je kind. Zij zal dan naar de rechter moeten om "vervangende toestemming" aan te vragen. Probleem is dat als zij dat niet doet, en "gewoon" toch verhuist, de situatie achteraf vrijwel niet is terug te draaien.
kris
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 okt 2012, 21:00

Re: Verhuisplannen moeder

Bericht door kris »

Gezag is inderdaad apart aangevraagd en toegekend.
Inmiddels mijn advocaat per mail even op de hoogte gebracht van de ontwikkelingen.
Is het verstandig om school ook vast te informeren?
Directeur heeft mij tenslotte toegezegd dat ook school hier een inspraak in heeft.
Een week of 5 geleden heeft ook de schooldirecteur mij geholpen met het feit dat ik mijn zoon niet de dag voor mijn bruiloft mocht komen ophalen van school. Ik kon mijn zoon op mijn trouwdag om 09.00u ophalen en moest hem 'savonds om 19.00u weer thuisbrengen want op dat moment begon haar weekend.
Directeur heeft zich er toen aangegeven naar moeder toe dat het toch wel hel ongebruikelijk was dat zoon niet de volledige trouwdag bij vader kon zijn.

Mijn insteek is ook zeker dat mijn zoon op zijn huidige school moet blijven. tuurlijk mag moeder wat mij betreft verhuizen, maar dan wel graag zonder mijn zoon.
Gezien het verleden van diverse verhuizingen lijkt het me zeer ongepast om weer met mijn zoon te verhuizen.

Alvast weer mijn dank voor jullie reactie's

Gr Kris
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Verhuisplannen moeder

Bericht door The Driver »

Hou die schooldirecteur goed te vriend en zeker heeft die gelijk als hij zegt dat hij voor de overgang naar een andere school inspraak in heeft.

De huidige school moet voor overdracht naar een andere school toestemming geven. Als de oude school echter onder druk komt te staan van een leerplichtambtenaar omdat het kind toch niet meer naar de oude school gaat, omdat het kind verhuisd is, dan wordt het moeilijk ja.

Vanuit mijn eigen ervaring kan een huidige school best wel wat betekenen. Mijn jongste dochter zat op een school ( VMBO met extra zorg ) en toen de gezinsvoogd plannen had om mijn dochter in een andere zorginstelling/pleeggezin te plaatsen en dat het dan een andere school inhield, toen heeft de oude school die overplaatsing tegengehouden, omdat haar mentor het niet verstandig achtte om van school te wisselen.

Dus ik zou zeggen, probeer die schooldirecteur aan zijn belofte te houden.
Paul1963
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 95
Lid geworden op: 05 apr 2012, 22:43

Re: Verhuisplannen moeder

Bericht door Paul1963 »

Je hebt het over verhuizen volgend jaar. Heeft zij dat al schriftelijk aangegeven?

De hoofdverblijfplaats is een gezagsbeslising en daar moeten beide ouders het mee eens zijn, en daar hebben jullie een geschil over. Advies is een verzoekschriftprocedure starten op grond van art 253a. Die worden op korte termijn behandeld.

De uitspraak kort geding heeft geen gezag van gewijsde, hetgeen eigenlijk zegt dat je daarna alsnog een procedure moet starten. Ook kan je bij deze termijn twijfelen aan de spoedeisendheid. Heeft eigenlijk alleen zin als de verhuizing op korte termijn is en dat speelde volgens mij bij de voorbeelden op het forum.

Een procedure heeft zeker kans. Met name het veelvuldige wisselen is niet in het belang van het kind. Wacht niet te lang, want eenmaal verhuisd wordt bijna niet teruggedraaid.
kris
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 okt 2012, 21:00

Re: Verhuisplannen moeder

Bericht door kris »

Ik heb vandaag al via e-mail contact gehad met mijn advocaat. Helaas nog geen reactie terug, maar dat zal morgen zeker gebeuren.
voor mij is het inderdaad zaak dat er zo snel mogelijk actie wordt ondernomen.
Schriftelijk heeft ze nog niets gedaan, maar ze heeft me dat afgelopen weekend medegedeeld, notabene waar onze zoon gewoon bijstond, die daarna natuurlijk in huilen uitbarste.


Is het trouwens al verstandig om school al in te lichten?

Ik zal jullie hier op de hoogte houden hoe het een en ander verloopt hier.

Gr Kris
kris
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 okt 2012, 21:00

Re: Verhuisplannen moeder

Bericht door kris »

Vandaag mijn advocaat gesproken, en ziet maar 1 mogelijkheid en dat is wijziging van hoofdverblijf aanvragen voor mijn zoon.
Natuurlijk wil ik dat, maar heb ook mijn kanttekeningen. Ik heb namelijk nergens op schrift staan dat ze gaat verhuizen, en dat zal mijn ex waarschijnlijk ook niet doen.
Wel gaf hij aan zoveel mogelijk te verzamelen van dingen die niet goed gaan, zoals het niet melden bij ziekte en ziekenhuisbezoek. Ook weet ik dat mijn ex vaak 'savonds niet thuis is, alleen hoe bewijs je zoiets? Ook bel ik regelmatig naar mijn zoon, maar sinds de zomervacantie krijg ik hem zelden te spreken. Hij heeft zijn eigen telefoon, maar het lijkt erop dat die uitgeschakeld is of op stil staat en verstopt is. Als ik mijn ex dan bel wordt er niet opgenomen, en bel niet 1x maar meerdere keren achter elkaar en op verschillende tijden in de avond.

Heeft er iemand nog tips over hoe en wat om zaak sterk te maken?

Gr Kris
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Verhuisplannen moeder

Bericht door Casper »

Kris, heeft de advocaat een mening over kort-geding? Naar miijn mening zou een verzoek tot wijziging hoofdverblijf wel eens een stap te ver kunnen zijn. Maar goed, ik kan de situatie niet in zijn geheel inschatten. Vraag eventueel een second opinion aan een andere advocaat.
kris
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 okt 2012, 21:00

Re: Verhuisplannen moeder

Bericht door kris »

We hebben niet letterlijk gesproken over een kort geding, dus weet niet precies zijn mening hierover.
Gezien de moeizame comminicatie met ex, het dwarsbomen en treiteren waar ze kan vindt mijn advocaat het beste om meteen maar wijziging van verblijf aan te vragen.
Het risico is natuurlijk wel dat ze gewoon ontkent te gaan verhuizen, vervolgens zal de rechter haar in het gelijk zetten, en kan ze alsnog verhuizen en is alles voor niets geweest.... of zie ik dit nu verkeerd.
Ik vind het allemaal maar erg onduidelijk en ben me er zeker van bewust dat nog steeds veel rechters moeder gelijk zullen geven.
Maar als ik dan de situatie bekijk.

Mijn ex en ik werken beide fulltime
Verzorging van mijn zoon gebeurt nu door haar moeder.
Zij brengt mijn zoon naar school, en haalt hem op.
Ex komt vaak laat thuis, gezien de afstand tussen huis en werk.
Ik hoor van mijn zoon dat hij moeder soms maar 2x per week 'savond ziet, maar ik kan natuurlijk niet aantonen of ze wel of niet thuis is.

Vandaag overigens met school gebeld, maar kreeg niet de indruk dat men zo behulphoevend zullen zijn.
Dir gaf aan dat als mijn zoon naar een andere school zal gaan in dezelfde woonplaats hij wel wat zou kunnen betekenen, maar als moeder verhuist.... ja dan wordt het moeilijk. Ik concludeer hieruit dat ik niet te veel van school moet verwachten.

Maar goed, we houden hoop zeg maar.
Iemand nog tips...... dan hoor ik het graag

gr kris
Paul1963
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 95
Lid geworden op: 05 apr 2012, 22:43

Re: Verhuisplannen moeder

Bericht door Paul1963 »

Het zou een idee zijn om primair te verzoeken om een wijziging hoofdverblijf en subsidiair een 'verbod' op verhuizen. Wordt het eerste afgewezen., dan gaan ze naar het tweede. Bij een goede Formulering van de tweede (subsidiair) zal ze met een ontkenning niet weg komen. Als ze na een afwijzing wel verhuisd, dan heb je een goede kans om het dan tegen te houden.

Bij wachten vis je altijd achter het net.
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Verhuisplannen moeder

Bericht door Casper »

Goed idee van Paul; dat is idd het beste plan.
kris
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 okt 2012, 21:00

Re: Verhuisplannen moeder

Bericht door kris »

ik heb inmiddels het idee van Paul even doorgesppeld naar mijn advocaat, en wacht nog even op een reactie.

Verder komt mijn ex in de e-mailwisselling met leuke uitspraken. Ik heb haar meerdere keren gevraagd waarom ze de telefoon niet opneemt als ik bel. Zo bemoeilijkt zij het contact met mijn zoon. Ook mijn zoon neemt de telefoon niet op, maar dat kan ik hem niet kwalijk nemen, en wellicht verbergen ze zijn telefoon en heeft hij dus niets in de gaten.

Haar antwoord alvolgt: ( letterlijk ) Zoek dit lekker met je zoon uit, hij kan lezen en schrijven en hij heeft oren en ogen zoals jij dat ook weet. Laat mij met rust, ik ben je kind niet en ook jou moeder niet.

Ben benieuwd hoe een rechter dit intrepeteert.

Gr kris
Gesloten