Wederom een school die zijn neutrale positie niet waarmaakt

De topics/onderwerpen van vóór 31 december 2012 waar geen of sinds geruime tijd geen antwoord op is gegeven, zijn hier geplaatst.
Chris71
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 51
Lid geworden op: 10 feb 2011, 23:00

Re: Wederom een school die zijn neutrale positie niet waarma

Bericht door Chris71 »

Stappen om te ondernemen als je niet weet op welke school je kind zit.
De leerplichtambtenaar kan dus ook een optie zijn!!!

Op welke school zit mijn kind

De volgende stappen kunt u ondernemen om te achterhalen op welke school uw kind zit:

Ex-partner:
Het meest voor de hand liggend is om een kort en vriendelijk briefje naar uw ex-partner te schrijven om te vragen op welke school en in welke klas uw kind zit. Vraag tevens naar de klassenleraar en conrector. Vraag om binnen 14 dagen een reactie te mogen ontvangen.
School:
U kunt natuurlijk ook de scholen in de buurt bellen met der vraag of uw kind daar op school zit. Steeds meer scholen vragen bij inschrijving om het geboortebewijs en/of sofinummer zodat het kind onder wettige naam kan worden ingeschreven. Men biedt wel de mogelijkheid om in het dagelijks gebruik een andere naam te hanteren, bijv. de achternaam van de moeder.
Vraag voor de zekerheid om beide achternamen.
N.B. Het schooldiploma kan alleen verstrekt kan worden onder de wettige naam van het kind.
Zoek de school op in de lijst met basisscholen.
Leerplichtambenaar:
Vanaf vijf jaar zijn kinderen leerplichtig en leerplichtige kinderen moeten door de school onder hun wettige naam worden aangemeld bij de gemeente. Dat wordt dan ingeschreven in het bevolkingsregister dat tegenwoordig Gemeeentelijke Basis Administratie wordt genoemd. Bij verlaten van de school dient een uitschrijfbewijs naar de gemeente te worden gestuurd. Dit kan alleen als men een inschrijfbewijs van de nieuwe school heeft ontvangen. U kunt dus ook het gemeentehuis binnenlopen en aan de leerplichtambtenaar vragen op welke school uw kind zit. Neem paspoort of een uittreksel uit geboorteregister mee als bewijs dat u de vader bent.
Als de leerplichtambtenaar weigert hieraan mee te werken, dan dient u gewoon een klacht in bij de wethouder.
Burgemeester en wethouder
Indien de leerplichtambtenaar weigert mee te werken aan informatieverstrekking kunt u zich wenden tot de betreffende wethouder. U dient een klacht in en motiveert uw verzoek. De gemeente moet dan een klachtencommissie instellen om naar uw betoog te luisteren. Doet men dat niet dan kunt u altijd de hulp van de Nationale Ombudsman inroepen.
Lees er alles over
Advocaat:
Wanneer u wilt gaan proceduren om de informatieregeling dan ontstaat er een noodzaak tot informatie over de schoolkeuze. Met dit argument kan uw advocaat een verzoek tot informatie indienen bij de gemeente. De gemeente zal de gevraagde informatie moeten verstrekken op grond van de wet GBA. Volgens die wet is uw advocaat in dit geval een 'verplichte derde' en zal de gemeente desgevraagd de informatie aan hem moeten verstrekken.
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Re: Wederom een school die zijn neutrale positie niet waarma

Bericht door EDA »

Het is een doodnormaal menselijk verlangen, om te mogen en kunnen weten op welke school je kind zit, zodat ook de mogelijkheid om met de school te communiceren open is. Het is zelfs als een recht opgenomen in de wet dat je als ouder bij wie de kinderen niet wonen geïnformeerd moet worden 1:377c BW. Dat weten we.

Maar als je dan niet weet welke school te benaderen is, OMDAT je niet weet welke school het is van de school DAAROM niet te horen krijgt welke school het is, dan is er iets FUNDAMENTEELS mis met onze maatschappij en de mensen daarin en de betreffende school in het bijzonder.

Los daar van is er dan nog de vraag of ik me, gelet op de ontstane situatie, om niet gek te worden, kan ontdoen van dat doodnormaal menselijk verlangen om te weten op welke school mijn kind zit, teneinde normaal met deze school te kunnen communiceren.

Is het mijn hart, dat ik uit mijn lijf moet snijden? Moet ik mijn kop er af knallen? welk deel van mij moet verdwijnen, om staande te blijven in deze in en door de maatschappij gecreëerde waanzin???
Paul1963
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 95
Lid geworden op: 05 apr 2012, 22:43

Re: Wederom een school die zijn neutrale positie niet waarma

Bericht door Paul1963 »

Het recht op informatie door scholen is in de praktijk een lastig artikel voor veel scholen. Gewoon door onwetendheid. In de wettekst (art 377c) zijn een paar belangrijke woorden, die je goed in de gaten moet houden.

Als eerste desgevraagd, de school heeft een passieve plicht, in tegenstelling tot de andere ouder (art377b), die heeft een actieve plicht. Je moet er dus zelf steeds om vragen.

Als tweede de zinssnede 'belangrijke feiten en omstandigheden'. Dit geeft aan dat het gaat om feitenlijke en globale informatie. Je kan in de praktijk dus niet alle informatie eisen.

Geeft de school dit niet en is het niet strijdig met het belang van het kind, dan kan je een klacht indienen, maar de wet geeft aan dat je dan naar de rechter moet. Dit is overigens een zaak tussen school en jou.

Je kunt de andere ouder dus niet verwijten dat de school geen info geeft, maar ook de school niet dat de andere ouder geen info geeft. Het zijn onafhankelijke artikelen.

Heb je wel gezag, dan is de school sowieso verplicht je alle info te verstrekken die ook aan de andere ouder verstrekt wordt. Daar heeft de school wel een actieve plicht, maar art 377c is dan ook van toepassing.

Op dit forum bij jeugdzorg staan verschillende topics die je wegwijs maken in de route die Je kunt volgen. De vorige school moet jou in ieder geval de info geven, want verandering van school is feitenlijk en een belangrijke omstandigheid. Daarnaast is de route als hiervoor beschreven ook een goede en goedkoper dan de rechtbank.
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Re: Wederom een school die zijn neutrale positie niet waarma

Bericht door EDA »

@ Paul:
Dat is me allemaal zonneklaar.
Klacht is al bij de klachtencommissie.
Directie heeft me al gemeld op welk adres ze gedagvaard willen worden.

Maar nu komen ze weer met de veronderstelling ( Ze zouden over info beschikken die hen dat doet geloven ) dat ik uit de ouderlijke macht zou zijn ontzet.
Ik heb die nimmer gehad, ben daar nog over aan het procederen, dus die kan me niet ontnomen zijn...
Ja, ze wringen zich in elke denkbare bocht.

Maar de veronderstelling van school is zo absurd en zo onwaar, dat IK me er nu zeer rustig en sterk onder voel. En DAAR gaat het om. Vanuit die RUST en vanuit dat zelfbewuste, kan IK heel rustig en zelfbewust !! op school afstappen en mijn zegje doen.
En als ze het dan nog niet vatten, dan heb ik te leren dat te accepteren, in dezelfde rust en met hetzelfde zelfvertrouwen. DIT is namelijk de achterliggende les EN verworvenheid. Daarom al deze shit!!! Snap je?
Dwaze opa
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 496
Lid geworden op: 28 mar 2012, 21:19

Re: Wederom een school die zijn neutrale positie niet waarma

Bericht door Dwaze opa »

Mij er van bewust zijnde dat ik met de onderstaande reactie mogelijk nogal wat stof zal doen opwaaien,zou ik vaders met schoolproblematiek willen adviseren...''maak je niet zo druk om die school,het instituut school is al die moeite en tijd helemaal niet waard.
De betekenis en impact van het schoolgebeuren wordt m.i. mateloos ...en dan vooral door de school zelf overdreven...
Het zwaartepunt van de school ligt bijna voor 100% op het cognitieve vlak en dan is ook de manier waarop en de kwaliteit van het lesgeven behoorlijk twijfelachtig.
Ook meet het instituut zich een rol toe op opvoedkundig gebied...dat kun je ook wel schudden...als er ''opgevoed''wordt gebeurt dat door de kinderen onderling.
Een neutrale positie innemen is sowieso onmogelijk van een instituut,dat sterk onder druk staat van allerlei regelgeving en (in)dekkingscultuur,ambtenarij en bureaucratie.
Vandaag aan de dag is de school nauwelijks meer dan een opgewaardeerd kinderdagverblijf,inclusief met ophokplicht en gedwongen winkelnering(leerplicht ipv leerrecht).
Op mij maakt het instituut school nog nauwelijks enkele indruk,is een gedateerde instelling en verziekt door allerlei geleuter over peadogogiek en protocollen.
Echt leren doen mensen alleen via spelen en de praktijk en dat geldt niet alleen voor kinderen,maar ook voor ''grote mensen''.
Dus ''pappies'',maak je niet zo druk om dat instituut school en ga spelen met je kids,wanneer je daar de kans voor krijgt...daar genieten de kinderen...en als het goed is paps ook van...en zowel paps als de kinderen leren er ook nog van.
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Re: Wederom een school die zijn neutrale positie niet waarma

Bericht door EDA »

:-)
In het algemeen is het raadzaam om je niet druk te maken!!
M.b.t. scholen kijk ik niet op van de visie van Dwaze Opa. Dat onderschrijf ik wel.
Overigens ben ik al een stap verder, nu ik de gang naar de klachtencommissie heb gezet en daar iemand tref die de zaak al doorziet, nog even wat feiten wil verifiëren, om dan al binnen een week de zaak op te lossen ( maar me eigenlijk al toezegde dat de door mij gevraagde info verstrekt dient te worden ), dus voor de klachtenprocedure een aanvang neemt. Ik ben niet haatdragend en tevens van mening dat de school haar resources beter kan aanwenden voor onderwijs, dan gerekketrek, dus de kortere weg is mij prima.
De winst voor mij zit met name in de ervaring m.b.t. de wijze waarop ik deze oplossing heb bewerkstelligd. Vanuit rust en overwicht.
Chris71
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 51
Lid geworden op: 10 feb 2011, 23:00

Re: Wederom een school die zijn neutrale positie niet waarma

Bericht door Chris71 »

Aansluitend bij het voorgaande:
De school moet zich primair bezighouden met onderwijs.
Verder informatie verstrekken conform de wettelijk vastgestelde regelingen, zonder eigenhandig (aanvullende) subjectieve regeltjes te verzinnen. Bij onduidelijkheden, duidelijk en open met ouders communiceren (jaja communiceren kun je leren!!) en deze onduidelijkheden de wereld uit helpen.
Daar waar daadwerkelijk het objectieve gevaar bestaat dat de belangen van het kind geschaad worden, deze met redenen omkleed kenbaar maken aan desbetreffende ouder. In deze gevallen (ik denk hierbij uitsluitend en alleen aan veroordelingen vwb geweld, stalking etc) is het ook voor iedereen te begrijpen en zullen er minder strubbelingen zijn.

@ Dwaze opa:
Tuurlijk zouden we ons er niet zo druk om moeten maken. Maar... we krijgen al zo weinig en we moeten overal zoveel moeite voor doen terwijl het vanzelfsprekend zou moeten zijn dat we alles horen en weten. Dus als de school nog de enige plek is waar je op de hoogte blijft van je kinderen, dan knok je daar ook voor. Bovendien is het mij al drie keer gelukt om een school wel de noodzaak van een neutrale positie te laten inzien. Dit heeft er zelfs enkele malen toe geleid dat mijn beslissingen door school zijn overgenomen en niet de wensen van de moeder! En waarom? Omdat dat in het belang was van mijn kinderen.
Dus ik blijf erbij, doorgaan met informatie opvragen wanneer je daar recht op hebt en - bij ouderlijk gezag - blijven mengen in belangrijke beslissingen.
Paul1963
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 95
Lid geworden op: 05 apr 2012, 22:43

Re: Wederom een school die zijn neutrale positie niet waarma

Bericht door Paul1963 »

@Chris
Ben je aan het procederen of dat ze jou uit de ouderlijke macht willen ontzetten of ben je aan het procederen om het (eenhoofdig) gezag te krijgen / te behouden.

In het eerste geval is het wat lastiger, al lopen ze voor de muziek uit, want dan kunnen ze aangrijpen dat het niet in het belang van het kind is. Een ontzetting moet van OvJ of de RvdK komen.

Waarschijnlijk bedoel jij of zij dat de andere ouder beëindiging van het gezamenlijk gezag heeft gevraagd. Een verzoek daartoe kan geen reden zijn dat school stelt dat het dus in het belang van het kind is om geen info te geven.

Als zij echter beweren informatie over jou hebben, dan heb je recht om die informatie in te zien en eventueel te corrigeren. Dat is niet artikel 377c, want die gaat over info over jouw kind, maar de wpb.

In het topic over Jeugdzorg staan een hoop tips hierover.
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Re: Wederom een school die zijn neutrale positie niet waarma

Bericht door EDA »

Paul, bedoel je @ Chris of @ Eda ?
Chris71
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 51
Lid geworden op: 10 feb 2011, 23:00

Re: Wederom een school die zijn neutrale positie niet waarma

Bericht door Chris71 »

Ik kan melden dat de titel van deze thread gewijzigd mag worden in: "School die zijn neutrale positie wel waarmaakt!".

Na een goed en open gesprek, heeft de school zijn standpunt herzien en excuus aangeboden voor de miscommunicatie.

We hebben gesproken over de gezagsverhouding, de wettelijke bepalingen en mijn persoonlijke wensen. Zelf vraag ik alleen maar dat een school zich neutraal opstelt en volledig buiten de ouderlijke problematiek plaatst en dat ik conform wettelijke bepalingen wordt geïnformeerd en - bij belangrijke beslissingen die mijn kind aangaat - op voorhand wordt geraadpleegd.

Op een gegeven moment gaf de school aan dat op verzoek van de moeder bepaalde zaken in het leerlingdossier was afgeschermd voor mij. Ik heb het dossier - vriendelijk en onder vermelding van de wettelijke bepaling dat ik in gelijke mate recht heb op informatie - geweigerd. In een justitieel vakblad stond hierover het volgende: "Verzet van een ouder tegen informatieverstrekking mag echter nooit een reden zijn tot weigeren van informatie aan de andere ouder".
Geen probleem... We kopiëren alles opnieuw zonder informatie af te schermen!!!

Net als bij de vorige school heeft mijn situatie er nu toe geleid dat er een protocol voor kinderen met gescheiden ouders wordt opgesteld!

Ik zeg: Ga allen het gesprek met scholen aan!

Indien hulp nodig, stuur me een privé-bericht en ik zal van advies en informatie voorzien voor zover mogelijk.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Wederom een school die zijn neutrale positie niet waarma

Bericht door The Driver »

In mijn geval opereert de school niet zelfstandig, maar wordt alles van bovenaf via de schooldirectie gedirigeerd door Bureau Jeugdzorg en de door de gezinsvoogd goedgekeurde thuishulpverlening voor moeder.
BJZ en dit bureau hebben de school verboden wat voor informatie dan ook aan vader door te geven. Geen cijferlijsten, geen presentielijsten helemaal niets, geen rapportcijfers, helemaal niets.

Ik ben het ondertussen zat, ik ben geen Don Quichotte.

En dan het mooiste, dan durven ze mij ook nog een gerechtsdeurwaarder op mijn dak te sturen voor het jaarlijkse schoolgeld.
Dwaze opa
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 496
Lid geworden op: 28 mar 2012, 21:19

Re: Wederom een school die zijn neutrale positie niet waarma

Bericht door Dwaze opa »

@Chris heeft denk ik flink mazzel met ''zijn'' school...maar dit lijkt m.i. een uitzondering...de regel is meer van de ervaringen van @Driver...maar er is niets mis mee om de adviezen...en zo nodig begeleiding van @Chris serieus te nemen....je weet tenslotte nooit of een koe een haas kan vangen....het resultaat is in elk geval...weer ervaring(en) rijker.
Maar al te vaak is het een soort ''old-boys-netwerk''...scholen,jeugdzorg,leerplichtambtenaar en noem maar op,die elkaar dekken waar maar mogelijk is, zijn als de dood zijn dat ze in elkaars vaarwater terecht komen en laten zich zeker niet aan het werk laten zetten door een gescheiden vader.
Dwaze opa
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 496
Lid geworden op: 28 mar 2012, 21:19

Re: Wederom een school die zijn neutrale positie niet waarma

Bericht door Dwaze opa »

@Driver....schoolgeld op het voortgezet of basis-onderwijs...ik dacht dat dat vrijwillig was en niet door scholen in rekening mag worden gebracht...maar het is mij ook bekend dat sommige scholen zich van dat verbod niets aantrekken.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Wederom een school die zijn neutrale positie niet waarma

Bericht door The Driver »

De scholen hebben dat vrijwillig tegenwoordig ondervangen door er een allin bedrag van te maken, dus incl. schoolreisje, kampeergeld, sportdagbijdrage, potloden voor de juf enz enz.

Blijft dus van een vrijwillige bijdrage niets over, betaald je niet het hele bedrag dan ook geen mogelijkheid tot het schoolreisje enz enz
Dwaze opa
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 496
Lid geworden op: 28 mar 2012, 21:19

Re: Wederom een school die zijn neutrale positie niet waarma

Bericht door Dwaze opa »

@Driver..
Zouden we dat verkapte chantage mogen noemen?...en dat door onze integere,goed opgeleide schoolmeesters(Tegenwoordig zijn het bijna allemaal juffen!) waar we onze kinderen een groot deel van de dag aan mogen...oh sorry..moeten.. toevertrouwen..
Gesloten