Wederom een school die zijn neutrale positie niet waarmaakt

De topics/onderwerpen van vóór 31 december 2012 waar geen of sinds geruime tijd geen antwoord op is gegeven, zijn hier geplaatst.
Chris71
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 51
Lid geworden op: 10 feb 2011, 23:00

Wederom een school die zijn neutrale positie niet waarmaakt

Bericht door Chris71 »

Inmiddels zijn mijn kinderen op de vierde school aanbeland en beginnen de problemen van voor af aan. Bij aanmelding de schoolleiding op de hoogte gesteld dat ik gezaghebbende ouder ben, er een AMK- en inmiddels een RvdK-onderzoek loopt naar de opvoedingssituatie van mijn kinderen die bij moeder wonen, en dat ik toestemming moet geven voor de inschrijving en overal van op de hoogte wens te zijn en bij belangrijke beslissingen vooraf geraadpleegd dien te worden.
Je raad het al, de school meent dat ze mijn verzoeken niet hoeven te honoreren of denken zelf te kunnen beslissen welke informatie ik krijg...

Ik word hier zo moe van. Toch maar een nette brief geschreven en een gesprek aangevraagd. Lukt dit niet, dan wordt het maar weer een klachtencommissie en eventueel zelfs de landelijke klachtencommissie. Bij de vorige drie scholen lukte het na een goed gesprek wel.

Iemand nog andere adviezen?
Dwaze opa
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 496
Lid geworden op: 28 mar 2012, 21:19

Re: Wederom een school die zijn neutrale positie niet waarma

Bericht door Dwaze opa »

Een ander advies?..ik heb er nog wel één;maar het andere advies is misschien wel tè anders voor je...en schiet het advies in het verkeerde keelgat...vandaar mijn ''voorbereiding''.

Ten eerste die ''neutrale positie'' van de school kun je wel op je buik schrijven,daarvoor hebben ze veel te veel kontakten met clubjes als BJZ.gemeenten enz.
Over het algemeen is het hele basisschool-gebeuren een vrij saai en grotendeels van boven geregisseerd gebeuren,waar juffen en meesters hun ding doen.

Ook de kinderen van mijn zoon,die voorlopig aan de moeder zijn toegewezen,gaan nu in een half jaar tijd naar hun derde school en ook hij maakt zich daar nogal druk over,maar m.i. onnodig.
De school is geen plaats waar kinderen zich hechten,ze worden er bezig gehouden en ze krijgen daar de kans om hun leergierigheid beantwoord te zien.

Verder is de basisschool voor het kind van weinig betekenis,wat betreft opvoeding e.d.De impact van de vriendjes in de omgeving,de ,broertjes en zusjes,paps en mams is vele malen groter.

Mijn advies is;''laat de school de school'' en delegeer het naar je ex,of zadel haar daarmee op...ben je ook van die oersaaie en vervelende ouderavonden af,waar je toch geen zak aan hebt.Laat je naam en adres achter bij de school en zeg hoe je status is,als gezaghebbende ouder zonder feitelijk gezag...dan heb je al meer dan je best gedaan.
Dus als de school het zelf nodig vindt kontakt met je te hebben,dan ben je bereikbaar.

Een ander aspect is dat als je teveel in het ''beleids-vaarwater'',van je ex gaat zitten,je mogelijk het verwijt van moeders en instanties krijgt,dat jij degene bent die door je bemoeienissen je kind ''klem'' zet tussen jou en je ex....en je raadt het al...dat is niet in het belang van het kind...en daar kun je op afgerekend worden en is het mogelijk nadelig van invloed op de uitspraak van de rechter in je voogdijzaak.

Wat betreft dat ''klem'' zetten heeft dwaze vader ''The Driver'' op dit forum ergens anders al een nuttig zegje gedaan,wat ik je ook wil aanraden te lezen.

Conclusie;teveel bemoeienis met moeders beleid,kan wel degelijk in je nadeel werken.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Wederom een school die zijn neutrale positie niet waarma

Bericht door The Driver »

Inderdaad, als je je gezag wilt laten gelden, als je niet de verzorgende ouder bent, dan wordt dat al heel snel als het tegenwerken van moeder gezien en dan komt het kind klem te zitten.
Als je er iets van durft te zeggen, doe het dan als op eieren lopen ! !

En de scholen en de RvdK en BJZ en AMK en CJG. Ik heb de leerkrachten eens geobserveerd als die elkaar ontmoeten.
De maatschappelijk werkers van die instellingen worden als goden vereerd, alle deuren gaan voor hen open, er wordt volautomatisch U tegen hun gezegd, terwijl voor de ouders gewoon jij en jou geldt.
Chris71
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 51
Lid geworden op: 10 feb 2011, 23:00

Re: Wederom een school die zijn neutrale positie niet waarma

Bericht door Chris71 »

Ik begrijp jullie argumenten en ten dele kan ik me daar ook wel in vinden, maar...

Het is me bij drie scholen gelukt om de houding en denkwijze aan te passen en het voor mezelf en andere gescheiden ouders beter te maken. Daarnaast zijn deze scholen beter in staat om dergelijke situaties beter het hoofd te bieden, bv doordat er nu protocollen voor kinderen met gescheiden ouders zijn opgesteld. Er is veel bereikt door de koppigheid van één persoon.

Ik heb inmiddels scheit aan BJZ/AMK en de RvdK (en alle overige instanties die niets waarmaken). Wat kan hun mening mij nog schelen? Laat ze eerst aan waarheidsvinding doen, daarnaar handelen en de rechten van de niet verzorgende ouder beter in acht nemen en de werkelijke belangen van kinderen waarborgen.

Kortom, waarom zou ik het dan laten om te vechten voor mijn rechten op deze nieuwe school? Willen we de status quo houden of willen we hier iets bereiken voor onszelf en voor anderen die in gelijke omstandigheden verkeren?
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Re: Wederom een school die zijn neutrale positie niet waarma

Bericht door EDA »

Jaja, hier kan ik ook nog wel een handje schudden.

Angst en vrees ligt ten grondslag aan een dergelijk handelen van school. Maar dat zien ze zelf niet.
Dwaze opa
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 496
Lid geworden op: 28 mar 2012, 21:19

Re: Wederom een school die zijn neutrale positie niet waarma

Bericht door Dwaze opa »

Hoi Eda;die schrijft
''Angst en vrees ligt ten grondslag aan een dergelijk handelen van school. Maar dat zien ze zelf niet.''

En waar zou die school dan zo bang voor zijn?...voor de oppermacht van de ''hulpverleners''?
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Wederom een school die zijn neutrale positie niet waarma

Bericht door The Driver »

Natuurlijk, er is geen enkele leerkracht die een RvdK, BJZ, AMK of een CJG tegen wil spreken.
De verwevenheid van macht.
De beleidsmedewerkers van deze instanties zitten ook in de schoolbesturen, of hebben daar op zijn minste nevenfuncties, die leerkrachten kijken echt wel uit, die brengen hun baantje echt niet in gevaar door kritiek ( hoe terecht ook ) te leveren op de zogenaamde hulpverleners.

Je had de gezichten van 2 leerkrachten eens moeten zien, toen ik de gezinsvoogd van één van mijn dochters, die bij hun op school zat een hele enge klootzak noemde.
Chris71
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 51
Lid geworden op: 10 feb 2011, 23:00

Re: Wederom een school die zijn neutrale positie niet waarma

Bericht door Chris71 »

@ Dwaze opa
Scholen zijn bang voor de reacties van moeders of dat ze iets doen wat (wettelijk) niet mag en klachtencommissies etc... (bovendien gaan er een hoop mensen nog steeds onterecht uit van de o zo bekende quote: "Waar rook is ..." en gaan ze eigenhandig rechter spelen).

Overigens staat er een gesprek met de rector en conrector (degene die mijn rechten klakkeloos overboord gooide) voor komende week gepland. Ik hou jullie op de hoogte!
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Re: Wederom een school die zijn neutrale positie niet waarma

Bericht door EDA »

Dwaze opa schreef:Hoi Eda;die schrijft
''Angst en vrees ligt ten grondslag aan een dergelijk handelen van school. Maar dat zien ze zelf niet.''

En waar zou die school dan zo bang voor zijn?...voor de oppermacht van de ''hulpverleners''?
Ze maken zichzelf bang door niet meer het vanuit het verleden naar de toekomst denken los te kunnen laten. Zo vrezen ze onophoudelijk en krijgen het niet meer bij elkaar bedacht allemaal. NIET denken is de oplossing, maar die stoorzender in hun kop stoppen ze niet. Daar ligt het probleem EN de oplossing.

Ik wil graag bij de oude school de naam en adres van de nieuwe. Geven ze niet...... en dan volgt de ene smoes na de andere in pogingen hun vrees te verdoezelen. Dat het geen enkel probleem zou zijn mij de nodige info te verstrekken komt niet in hun woordenboek voor. Dor dat onophoudelijke denken is er geen ruimte voor een probleemloze toestand. Daarom verzint het brein, hun brein, telkens maar nieuwe vrees en zo raakt mijn kind meer en meer beschadigd.

Art 1:377c BW............. Nee hoor, dat leggen we mooi op ONZE manier uit.
Ja, maar die zeer zwaarwegende tegen het belang van mijn kind zijnde bezwaren dan, die U als school moet hebben om niet conform eerder genoemd wetsartikel te informeren?????
Nee, die zijn er niet hè. Nee, die zijn er niet.
Maar we kunnen U toch niet helpen, vader.

HoerA. Not.

En dus gaan we maar weer niks doen. Zij niet en ik ook niet. Lastig hoor, met jeukende handen niks doen :-) Maar ik zal er toch aan moeten. Dat is een feit en het wordt makkelijker. Dat merk ik ook wel. Niet dat ik ongeïnteresseerd begin te geraken. Nee, zeker niet. Maar wijzer wel. Stukken wijzer. Dat sterkt mij en dat is het enige goede aan deze shit.
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Re: Wederom een school die zijn neutrale positie niet waarma

Bericht door EDA »

Tring, tring

Ja hallo, met de school..

Ja, kunt U mij zeggen of mijn kind bij U op school zit?
Want er is een wetsartikel ( 1:377c BW ) waarin staat dat als U die info heeft U mij dat moet zeggen.

U weet dus niet of Uw kind bij ons op school zit?

Nee, dat wil ik juist weten... En volgens dat wetsartikel moet U mij dat zeggen... Leest U maar.

Ja, maar U weet dus niet of Uw kind bij ons op school zit.

Nee,... daar gaat het mij nou juist om. Dat is wat ik wil weten, want ik wil graag geïnformeerd worden over haar schoolprestaties..enzo...
In de wet 1:377c BW staat dat de school mij daarover moet informeren. Daar heb ik recht op.

Of u een in art 1:377c BW bedoelde gescheiden ouder van een leerling van een van onze scholen bent, weet u dus niet.
Het is dan ook geen gegeven dat artikel 1:377c BW van toepassing is in de onderhavige situatie.
*****-Onderwijs kan u de gevraagde informatie daarom niet verstrekken.

Wablief ??
Chris71
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 51
Lid geworden op: 10 feb 2011, 23:00

Re: Wederom een school die zijn neutrale positie niet waarma

Bericht door Chris71 »

Beste Eda,

De oude school moet jou kunnen vertellen op welke nieuwe school jou kind is ingeschreven omdat zij de onderwijskundige rapportage moet overdragen! Tenzij er natuurlijk zwaarwegende redenen zijn om dit niet kenbaar te maken aan jou. Maar dan moet er echt sprake zijn van geweld, stalking etc. Een vermoeden is niet voldoende en ze zullen echt met harde bewijzen moeten komen om informatie af te wijzen. Doen ze dit niet zonder vermelding van een geldige zwaarwegende reden, doe dan maar een klacht indienen (eerst bij de klachtencommissie van de school en daarna de landelijke klachtencommissie indien nodig).

Ten aanzien van de nieuwe school, zou ik zeggen: vraag niet of ze op school zitten, maar bel met de mededeling dat je afspraken wilt maken over de informatievoorziening van jouw kind en dat je van de oude school hebt vernomen (lieg er desnoods over, wat kan jou dat inmiddels schelen?) dat ze daar ingeschreven staan. Dan ga jij er in ieder geval vanuit dat art 1:377c BW wel van toepassing is en zullen zij jou moeten mededelen wat de stand van zaken is. Je hoort dan vanzelf wel of ze daar wel of niet ingeschreven staan.
Tip: niet bellen, schrijven en het liefst per email met een kopie per reguliere post of aangetekend.

Ik neem overigens aan dat jij wel een sterk vermoeden hebt dat ze daar op school zitten en dat je niet alle scholen afbelt? Niet dat het uit moet maken. Je bent tenslotte de vader en je hebt rechten!

Ik heb vrijdag voor mijn kinderen een afspraak op school. Zal wel een lastig gesprek worden, maar ik laat het wel weer even weten hoe dat gegaan is.

Succes!
Laatst gewijzigd door Chris71 op 04 sep 2012, 18:48, 1 keer totaal gewijzigd.
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Re: Wederom een school die zijn neutrale positie niet waarma

Bericht door EDA »

De oude school weigert me over de nieuwe in te lichten. " mama, geeft geen toestemming " .... kul natuurlijk.

Klacht Landelijke Klachtencommissie Onderwijs is in de maak.


In het dorp waar mijn kind naar school gaat zijn 150 scholen... Da's een beetje lastig. :-)

Maar ik wilde gewoon even laten zien dat ik geen info krijg, omDAT ik geen info heb.
Dus de mij ontbrekende info wordt door school niet gegeven, omdat ik de ontbrekende info niet heb...
Chris71
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 51
Lid geworden op: 10 feb 2011, 23:00

Re: Wederom een school die zijn neutrale positie niet waarma

Bericht door Chris71 »

Je kunt het eventueel ook aan het College Beschermings Persoonsgegevens ("CBP") voorleggen. Maakt niet zoveel uit, een reden als wat jij noemt (moeder wil het niet...) is niet rechtsgeldig.

Heb jij in het geheel geen informatie ontvangen van de oude school? Zoja, dan vraag ik me af vanwaar die ommeslag dat ze nu alles achterhouden?

Dorp met 150 scholen? Den Haag toevallig?
Chris71
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 51
Lid geworden op: 10 feb 2011, 23:00

Re: Wederom een school die zijn neutrale positie niet waarma

Bericht door Chris71 »

Dit is wat de LKC er van zegt:
http://www.scheiding-omgang.nl/oudersch ... v2001.html


Informatieverstrekking aan gescheiden ouders

Wanneer ouders gaan scheiden is het vooral in het begin moeilijk voor een school om te bepalen welke positie de school bij het verstrekken van informatie moet innemen. In principe dienen beide ouders, ook als ze gescheiden zijn, door de school te worden geïnformeerd. Zij hebben namelijk in de regel beiden het ouderlijk gezag, ondanks dat zij gescheiden zijn.

Het principe dat beide ouders dienen te worden geïnformeerd, komt ook naar voren uit de bepaling van artikel 1:377c Burgerlijk Wetboek, dat in feite ziet op de situatie dat een van de beide ouders niet meer met het ouderlijk gezag is belast. Ook dan gaat de wetgever ervan uit dat de ouder, die niet met het ouderlijk gezag is belast, toch dezelfde informatie krijgt als de ouder die wel met het ouderlijk gezag is belast.

Het staat een school vrij binnen het wettelijk kader eigen beleidsregels op te stellen hoe zij handelt om te voorkomen dat de school een speelbal wordt tussen de ouders. Verklaart de school die regels in een bepaalde situatie van toepassing, dan moet zij beide ouders hierover wel zo spoedig mogelijk inlichten.

Een school zal zeer zwaarwegende argumenten moeten hebben om de ouder die niet het ouderlijk gezag over zijn kinderen heeft, niet over hen te informeren. Door geen uitvoering te geven aan het bepaalde in artikel 1:377c BW en de niet met gezag beklede ouder geen informatie te verstrekken, dreigt de school juist haar beoogde neutraliteit op te geven en zal zij (onbewust) partij kiezen voor de andere ouder.

Dit laat onverlet dat elke school een eigen afweging heeft te maken inzake het belang van een kind dat geschaad zou kunnen zijn indien de school de informatie wel verstrekt aan de ouder zonder ouderlijk gezag. Hierbij is de opvatting van een gezinsvoogdij-instelling of andere instantie niet automatisch doorslaggevend.
Chris71
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 51
Lid geworden op: 10 feb 2011, 23:00

Re: Wederom een school die zijn neutrale positie niet waarma

Bericht door Chris71 »

Uit: Perspectief (tijdschrift ministerie van justitie) nr. 5, juli 2003, blz. 14
http://www.scheiding-omgang.nl/oudersch ... _info.html

Gescheiden ouders HOUDEN recht op informatie.

Dat ouders allebei recht hebben op dezelfde informatie over hun minderjarige kinderen van mensen die beroepshalve met hun kinderen te maken hebben, is een open deur. Minder bekend is dat dit recht blijft bestaan na (echt)scheiding, ook wanneer een ouder niet meer met gezag is belast, ook wanneer een ouder geen omgang heeft met het kind. Sinds 1995 voorziet artikel 377c van boek 1 van het Burgerlijk Wetboek in een informatieplicht van derden die beroepshalve contact hebben met de kinderen. De strekking begint geleidelijk aan door te dringen. Verschillende beroepsorganisaties, zoals de Koninklijke Nederlandse Maatschappij voor Geneeskunde (KNMG), geven hun leden voorlichting erover. Informatie aan gescheiden ouders speelt het meest op scholen. De Landelijke Klachten Commissie heeft aanbevolen dat scholen een procedure voor de informatieverstrekking aan gescheiden ouders opstellen. Sommige scholen besteden reeds in hun schoolgids aandacht aan de informatieverstrekking aan gescheiden ouders.
Idealiter houden de ouders elkaar na (echt)scheiding spontaan op de hoogte van de belangrijkste ontwikkelingen van het kind, zoals wettelijk verplicht is. Dit wordt vergemakkelijkt wanneer er een goed lopende omgangsregeling is. Sommige gescheiden ouders gaan zelfs gezamenlijk naar de ouderavond op school, eventueel vergezeld van hun nieuwe partners.

VALSE BESCHULDIGINGEN
Bij een verstoorde relatie tussen de gescheiden ouders ontstaan er vaak problemen wanneer een niet-verzorgende ouder informatie wenst te verkrijgen over de kinderen. De verzorgende ouder houdt zich niet aan de eigen informatieplicht en probeert zelfs te verhinderen dat derden informatie geven aan de andere ouder. Niet zelden worden daarbij o.a. scholen onder druk gezet en valselijk geïnformeerd over afspraken. Vaak wordt dit onderbouwd met allerlei beschuldigingen aan het adres van de andere ouder.
Verzet van een ouder tegen informatieverstrekking mag echter nooit een reden zijn tot weigeren van informatie aan de andere ouder, zo heeft de Rotterdamse rechtbank al eens uitgemaakt. Aangezien de school een zelfstandige informatieplicht heeft kan zij zich ook niet verschuilen achter de informatieplicht van de verzorgende ouder.

Er zijn uitzonderingen op de plicht tot informatieverstrekking. Bijvoorbeeld: indien een rechterlijke beschikking kan worden getoond waarin het recht op informatie is beperkt; in gevallen dat de informatie in verband met het beroepsgeheim ook niet aan de andere ouder wordt verstrekt; of dat informatieverstrekking niet in het belang van het kind is.
De school zal zwaarwegende argumenten moeten hanteren om informatie te weigeren en die argumenten ook kenbaar moeten maken aan de ouder die om informatie vraagt. Die ouder kan dat laten toetsen door een klachtencommissie of rechter.

LAST VOOR SCHOLEN
In vrijwel elke klas zitten wel één of meer kinderen van gescheiden ouders. Elke leraar wordt daardoor geconfronteerd met de vraag of en in hoeverre men aan deze informatieverstrekking kan, mag of moet meewerken. Immers, het is voor schólen vaak een extra last bijv. door de extra oudergesprekken.
Bij het wettelijk kader mogen wij niet vergeten dat er ook een menselijk kader is. Immers, het belang van deze informatievoorziening is dat een ouder op de hoogte blijft van de ontwikkelingen van het kind zodat het kind geen compleet vreemde is geworden wanneer het contact weer wordt hersteld. Dit is een wederkerig belang voor het kind. Daarnaast voelt een niet-verzorgende ouder vaak een grote behoefte om op de hoogte te worden gehouden. Moet een ouder veel moeite doen om informatie te verkrijgen dan blijkt dit vaak een negatieve weerslag te hebben op de 'rust' in het gezin. Ook hier is het belang van het kind gediend met een goede informatievoorziening.
Gesloten