Gemeente vraagt on partneralimentatie

De topics/onderwerpen van vóór 31 december 2012 waar geen of sinds geruime tijd geen antwoord op is gegeven, zijn hier geplaatst.
Gesloten
TrotsePa
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 dec 2010, 10:45

Gemeente vraagt on partneralimentatie

Bericht door TrotsePa »

Beste vaders,

een vriend van me, gescheiden en vader van één zoon, heeft een oproep van de gemeente gekregen omdat zijn ex een uitkering heeft aangevraagd. Nu is het zo dat er geen partneralimentatie wordt betaald. Dit is onderling vastgelegd in een plan.
Nu wil de gemeente daar een stokje voor steken door hem alsnog alimentatie te laten betalen. Is dit mogelijk? Moet hij hier zomaar aan meewerken? Is het beter dit aan te vechten via de rechtbank (met alle kosten die erbij horen) of kan hij hier maar beter aan toegeven? Het bedrag zou misschien nu minder zijn als daadwerkelijk door de rechtbank een bedrag wordt vastgelegd.
Stiefmamma
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 aug 2012, 15:31

Re: Gemeente vraagt on partneralimentatie

Bericht door Stiefmamma »

Oh jeej, dit is een van de dingen waar ik dan wel verstand van heb. Ja de gemeente gaat de bijstand voor zover dat mogelijk is op hem verhalen. Een onderlinge afspraak is helaas niet geldig voor de sociale dienst. Ik ben bang dat hij een advocaat moet gaan bellen.

De gemeente wil zoveel mogelijk van de bijstand op de ex partner verhalen. De gemeente kan hier ook vrij ver in gaan..
TrotsePa
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 dec 2010, 10:45

Re: Gemeente vraagt on partneralimentatie

Bericht door TrotsePa »

Nu is het zo dat ze co-ouderschap hebben en hij ook nog eens 300 kinderalimentatie betaalt. Wat kan hij het beste doen?
TrotsePa
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 dec 2010, 10:45

Re: Gemeente vraagt on partneralimentatie

Bericht door TrotsePa »

Verder is het natuurlijk ook zo dat als hij haar uitkering betaald, de gemeente geen enkele motivatie meer heeft om haar aan het werk te krijgen. Kan iemand uitleggen hoe dit te werk gaat? Wordt de alimentatie nu door de gemeente bij de rechtbank afgedwongen? Kan hij nu het beste van het ouderschapsplan afstappen en zelf naar de rechtbank gaan om minder/geen kinderalimentatie te betalen? Kan hij dit nog doen op basis van haar jaaropgave 2011, of liever daarvoor nog? Ze heeft nl gewoon gewerkt.
Dwaze opa
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 496
Lid geworden op: 28 mar 2012, 21:19

Re: Gemeente vraagt on partneralimentatie

Bericht door Dwaze opa »

Bij mijn weten,op basis van eerdere reacties op dit forum is dat de betreffende gemeente niet rechtsstreeks de partneralimentatie bij in dit geval de vader kan opeisen en zo te zien kan hij een verzoek van de gemeente om langs te komen en hierover in gesprek te gaan naast zich neerleggen.
De gemeente heeft natuurlijk wel de mogelijkheid om de partner onder druk te zetten opdat zij die partneralimentatie gaat opeisen en een beetje druk....of chantage,mag je het ook noemen...draaien ze echt hun hand niet voor om.
Ook zou het me niets verbazen dat er inmiddels wetgeving is,waarbij ze het geld rechtsstreeks bij in dit geval de man weghalen,of doodleuk bij de ex een bedrag gelijk aan de partneralimentatie bij de uitkeringsgerechtigde aftrekken,met de boodschap;'' het ontbrekende bedrag moet je maar zien te krijgen van je ex,en hoe je dat doet is niet ons pakkie aan''.
Op de motivatie van de gemeente om haar weer aan het werk te krijgen zal het weinig invloed hebben;de gemeente zou het liefst van alle uitkeringsgerechtigden verlost zijn.En ook met partneralimentatie zal de gemeente nog in de beurs moeten tasten voor haar uitkering,tenzij mevrouw een met bonussen overgoten bankdirecteur als ex heeft.
TrotsePa
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 dec 2010, 10:45

Re: Gemeente vraagt on partneralimentatie

Bericht door TrotsePa »

Ze zeggen inderdaad dat hij voor de volledige uitkering op mag draaien als hij niet meewerkt, maar is dit wel rechtsgeldig?
Daarnaast wordt er zo af en toe gesproken over het inperken van de partneralimentatie. Sowieso kan hij dan toch beter partneralimentatie betalen ipv de door hun onderling afgesproken kinderalimentatie?
Hoe kan hij dit het beste aanpakken?
TrotsePa
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 dec 2010, 10:45

Re: Gemeente vraagt on partneralimentatie

Bericht door TrotsePa »

Klopt het overigens ook dat als je minder dan 5 jaar getrouwd bent geweest, je alleen over de getrouwde jaren partneralimentatie betaald?
Dit staat namelijk op nibud.nl
(ovv geen kinderen; hoe moet ik dat intrpreteren?)
Stiefmamma
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 aug 2012, 15:31

Re: Gemeente vraagt on partneralimentatie

Bericht door Stiefmamma »

Dat is alleen geldig als er geen kinderen in het spel zijn waarschijnlijk.

Wat hij het beste kan doen is zo snel als mogelijk een advocaat inschakelen. Die gaat hij sowieso nodig hebben ivm de onderling afgesproken kinder alimentatie, alle huidige afspraken moeten (helaas) op de schop.

Hij zal, afhankelijk van zijn salaris, veel meer moeten gaan betalen. Als zijn ex geen uitkering zou aanvragen dan had dit niet aan de orde geweest. Maar de gemeente zal alles uit de kast halen om de ex zoveel mogelijk van de 'bijstand' te laten betalen.

Het stukje over dat de gemeente nu geen moeite meer hoeft te doen om ex aan het werk te krijgen klopt niet helemaal, ze willen inderdaad van elke bijstandtrekker af als dat zou kunnen. Wel is het zo dat ex nu zelf geen drang meer heeft om aan het werk te gaan waarschijnlijk, zoals zovele bijstandsmoeders in dit land helaas..
TrotsePa
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 dec 2010, 10:45

Re: Gemeente vraagt on partneralimentatie

Bericht door TrotsePa »

Ik vind het overigens wel bijzonder dat je langer partneralimentatie moet betalen als er kinderen zijn, maar dat terzijde..

Weet iemand overigens hoe het met het wetsvoorstel zit van afgelopen 21 juni waarin aangegeven is de partneralimentatie te verkorten tot 5 jaar? Dit zou volgens mij ook met terugwerkende kracht gaan gelden met een afbouwende uitkering aan ex na 5 jaar.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Gemeente vraagt on partneralimentatie

Bericht door The Driver »

Ik dacht eigenlijk, dat de regelgeving zo was, dat de rechter bij echtscheiding bepaalde hoeveel de kinder- en partneralimentatie was. Als een van de ex-partners dan een bijstanduitkering aan vraagt, dan moet hij/zij de beschikking van de rechter overleggen, dan wordt van de bijstandsuitkering de partneralimentatie afgetrokken. Als door één van de partijen verzuimt wordt de alimentatie te betalen, dan komt het LBIO om de alimentatie op te eisen.
Stiefmamma
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 aug 2012, 15:31

Re: Gemeente vraagt on partneralimentatie

Bericht door Stiefmamma »

Dat klopt the driver, maar in dit geval is er geen rechter aan te pas gekomen. Voor zover ik begrijp hebben deze meneer en zijn ex onderling een bedrag afgesproken, wat ook mogelijk is, totdat dus de gemeente om de hoek komt kijken.

Dat wetsvoorstel TrotsePa is er helaas nog niet doorheen, en dat zou zomaar ook nog heel lang kunnen duren.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Gemeente vraagt on partneralimentatie

Bericht door The Driver »

Oke, dan lijkt het mij verstandig, dat de alimentatie alsnog door de rechter wordt vastgelegd na voorstel en berekening van beide advocaten. Mogelijk dat e.e.a. in het voordeel van diegene kan zijn, die de alimentatie moet gaan betalen.
De alimentatie ontvangende partij zal het sowieso geen voor- of nadeel opleveren, alles wordt immers verrekend met de bijstandsuitkering.
Doe er je voordeel mee, zou ik zeggen.
TrotsePa
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 dec 2010, 10:45

Re: Gemeente vraagt on partneralimentatie

Bericht door TrotsePa »

Wat het meest handig is, maar dat weet ik dus niet zeker, is dat hij meer partneralimentatie gaat betalen en minder kinderalimentatie. Hij heeft immers de kleine 3,5 dag per week en betaald ook nog eens 300 ka.

De partneralimentatie is immers max 12 jaar (en maybe dus minder) en kinderalimentatie 18 jaar. De vraag is overigens wel wat er gebeurt als mevrouw weer gaat werken.

Voordeel zal het hem volgens mij niet gaan opleveren op de korte termijn. Nu op dit moment wordt hij gedwongen weer een advocaat te moeten gaan betalen door de gemeente
Gesloten