Omgangsregeling en ouderlijk gezag mogelijk

De topics/onderwerpen van vóór 31 december 2012 waar geen of sinds geruime tijd geen antwoord op is gegeven, zijn hier geplaatst.
Gesloten
FRANK1059
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 aug 2012, 21:33

Omgangsregeling en ouderlijk gezag mogelijk

Bericht door FRANK1059 »

Mijn vriendin en ik dreigen uit elkaar te gaan, we zijn niet getrouwd, waarbij mijn vriendin dreigt mij geen omgang te geven met ons dochtertje van twee. Na drie zware jaren begin ik er genoeg van te krijgen, mijn vriendin is emotioneel erg onstabiel en gaat steeds relaties aan met andere mannen, ze heeft tot op heden geweigerd te tekenen voor gezamenlijk gezag. Voor haar toestand gaat ze in behandeling bij een psychotherapeut. Ik heb onze dochter wel erkend maar de laatste stap van gezamenlijk gezag heeft mijn vriendin nooit willen zetten wegens een nare ervaring met de omgangsregeling van haar twee zoontjes met haar ex. Kan ik een goede omgangsregeling afdwingen en alleen ouderlijk gezag aanvragen?? Ik maak mij zorgen over mijn dochtertje.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Omgangsregeling en ouderlijk gezag mogelijk

Bericht door The Driver »

Normaal gesproken heb je bij de erkenning ook automatisch het gezag gekregen, er hoeft alleen een aantekening in het gezagsregister gezet te worden, is dat wel of niet gebeurd ?
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Omgangsregeling en ouderlijk gezag mogelijk

Bericht door Casper »

Nee, erkenning levert niet automatisch het gezamenlijk gezag op.
Zie bijv. hier http://www.kinderontvoering.org/informa ... g-en-gezag
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Omgangsregeling en ouderlijk gezag mogelijk

Bericht door The Driver »

Sorry Casper, je hebt helemaal gelijk, had het overgenomen van de site van KOG, maar het zijn inderdaad 2 verschillende handelingen tegenwoordig.
Gezag is niet automatisch bij erkenning.
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Re: Omgangsregeling en ouderlijk gezag mogelijk

Bericht door EDA »

FRANK1059 schreef: Kan ik een goede omgangsregeling afdwingen en alleen ouderlijk gezag aanvragen??
Dat is, in theorie, mogelijk.
FRANK1059 schreef:Ik maak mij zorgen over mijn dochtertje.
Dat is zeer begrijpelijk en een deel van die zorgen is je eigen angst.
En dat laatste, die eigen angst, is het eerste wat je zou kunnen aanpakken. Daarover heb je de meeste zeggenschap. Alle andere zaken zijn zaken waarover anderen ook zeggenschap ( menen te ) hebben en dat levert strijd op met anderen.
Angst aanpakken is louter strijd in jezelf. Dat slaagt het eerst en het best.
Gesloten