Inschatting kans toewijzing gezag

De topics/onderwerpen van vóór 31 december 2012 waar geen of sinds geruime tijd geen antwoord op is gegeven, zijn hier geplaatst.
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Inschatting kans toewijzing gezag

Bericht door Casper »

@casper Een gezagswijziging naar eenhoofdig gezag direct bij de echtscheiding lukt bijna nooit. Dan moet er echt iets aan de hand zijn. Uitgangspunt is gezamelijk gezag.
Dat is inderdaad het uitgangspunt als er voor de scheiding ook gezamenlijk gezag was (dwz als er netjes met een boterbriefje getrouwd was of als er gezamenlijk gezag geregeld was). Maar dat is niet het uitgangspunt als er geen gezamenlijk gezag was; in mijn perceptie krijgt vader dan geen gezamenlijk gezag als moeder maar voldoende dwarsligt.
Paul1963
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 95
Lid geworden op: 05 apr 2012, 22:43

Re: Inschatting kans toewijzing gezag

Bericht door Paul1963 »

@casper
Artikel 253c is heel duidelijk. Gezamelijk gezag bij een vader die nog nimmer het gezag heeft uitgeoefend wordt alleen geweigerd als het klemcriterium van toepassing is of als dat anderzins in het belang van het kind is (lid 2). Ook als je nog nooit het gezag hebt gehad is gezamelijk gezag het uitgangspunt.

Dit artikel is in 2009 toegevoegd, en voorheen was dat duidelijk anders. Ik ken zelf iemand bij wie dat naderhand, terwijl in het ouderschapsplan dat anders stond, het is toegewezen.
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Inschatting kans toewijzing gezag

Bericht door Casper »

Gezamelijk gezag bij een vader die nog nimmer het gezag heeft uitgeoefend wordt alleen geweigerd als het klemcriterium van toepassing is
Inderdaad - en in de praktijk hoeft moeder dus maar te piepen dat vader zo slecht communiceert, of dat ze het er zelf zo moeilijk heeft, en dat het gevaar bestaat dat het kind "klem" komt te zitten, en dan wordt de aanvraag voor gezamenlijk gezag afgewezen. Nogmaals, ik hoop dat ik het te negatief zie.
Dwaze opa
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 496
Lid geworden op: 28 mar 2012, 21:19

Re: Inschatting kans toewijzing gezag

Bericht door Dwaze opa »

Ik wil graag iets kwijt over het ''klem zitten'' van de kinderen als de gescheiden ouders zich met elkaars beleid gaan bemoeien...en dat dit vooral voorkomen moet worden....en vaak gebruikt wordt om vaders op afstand te zetten....

Wat is dit goed beschouwd eigenlijk een flauwekul-redenatie;immers ook bij niet gescheiden ouders,komen er meermaals verschillen van mening voor t.a.v. het te voeren beleid betreffende de kinderen...er kunnen er zelfs conflicten en ruzie over ontstaan...en hebben de kinderen daar nu zo onder te lijden?....of moeten onze kinderen opgroeien in een kunstmatig vreedzaam paradijs,om dan later in de grote wereld tot de ontdekking te komen dat het paradijs niet zo zeer vreedzaam is,maar eerder vreetzaam.

Volgens mij is dit het zoveelste staaltje peadagogische onzin,ontsproten aan het brein van een theoreticus bij uitstek...en waar de hele horde hulpverleners en rechters achteraan holt,niet ziende dat ook deze keizer geen kleren aan heeft.
Als er ergens blote keizers rondlopen is het in deze sector wel...alleen jammer dat er nooit papparazzi op de loer liggen om een plaatje te schieten.....
Misschien durven ze wel niet en zijn ze bang zich de toorn van moeders op de hals te halen.

Ik hou me nu zo'n 3/4 jaar bezig met de hele problematiek rond voogdijzaken,dit naar aanleiding van het feit dat mijn zoon hier ook in verstrikt is geraakt...

Wat mij wel duidelijk is geworden is de ongekende machtspositie die moeders in deze voogdijzaken hebben....en waarom eigenlijk?...alleen omdat ze de vrucht 9 maanden,al dan niet met genoegen,bij zich hebben gedragen en daarna gebaard?...
Het lijkt wel of het ''beroep'' moeder de moeder aller beroepen is,om Saddam's retoriek nog maar eens aan te halen..en dat hier alles voor dient te wijken en alles en iedereen ten dienste van moeders hoort te staan.

De positie van moeders in het voogdijrecht lijkt op die van een criminele maffiabaas,die meedogenloos zijn ...in dit geval haar...tirannieke bewind in stand houdt.
En dat alles ondersteund door allerlei instanties en de rechter,die volledig onderdanig en onderhorig zijn.
En zowel moeders als de instanties en rechter samen in wezen een criminele organisatie vormen,die eigenlijk volgens artikel 140 van het wetboek van strafrecht opgepakt dienen te worden en berecht...en hun subsidiair zowel kinder-als vadermishandeling ten laste zou moeten worden gelegd.

Sorry,maar dit moest ik even kwijt vaders.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Inschatting kans toewijzing gezag

Bericht door The Driver »

Je kan moeders niet kwader krijgen door de volgende mop te vertellen :


Als Moos geld in een sigarettenautomaat stopt, van wie zijn dan de sigaretten ?
Van de automaat of van Moos ?
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Re: Inschatting kans toewijzing gezag

Bericht door EDA »

Maar als de sigarettenautomaat weigert, blijf je desalnietemin zonder sigaretten....

Niet roken is dan de beste remedie.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Inschatting kans toewijzing gezag

Bericht door The Driver »

Dat valt er helemaal buiten natuurlijk.

Als de snoepautomaat snoep gegeven heeft, van wie is dan de snoep ?

Als hij weigert krijg je in ieder geval je geld terug.
Paul1963
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 95
Lid geworden op: 05 apr 2012, 22:43

Re: Inschatting kans toewijzing gezag

Bericht door Paul1963 »

Over het klemcriterium is de laatste tijd veel jurisprudentie. Er moet wel een nodige gebeurd zijn en een dossier aanwezig zijn.

@casper, ik denk inderdaad dat je het te negatief ziet. Tien jaar geleden had je meer dan gelijk. Maar toch is er met de wet gedeeld ouderschap een kleine verbetering in de positie van vaders gekomen, zeker op het punt van het formele gezag en omgang Dat je er in de praktijk maar weinig mee kunt, dat is een andere discussie. Daarop delen wij waarschijnlijk elkaars mening en hoven we dit forum aar te lezen.

Terug naar het topic, juridisch is de kans reeel dat het gezag als je het nog niet hebt toegewezen wordt, of het in de praktijk gaat werken, dat is maar de vraag.
micmin
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 aug 2012, 21:46

Re: Inschatting kans toewijzing gezag

Bericht door micmin »

Yes, de uitspraak is bekend: ik heb het gezag toegewezen gekregen. Het ging vrij soepel, de rechter zag geen goede redenen van de moeder om mijn verzoek te weigeren. Klem-criterium kwam niet ter sprake. Omgang blijft hetzelfde, maar nu ook met recht op helft vakantiedagen.

Tijd voor een borrel!
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Re: Inschatting kans toewijzing gezag

Bericht door EDA »

Gefeliciteerd !!
Daarmee ben je een STAP verder.

( Helaas is het bij mij nog op de lange baan geschoven en blijft mijn kind met instemming van de rechter voorlopig nog ontvoerd en van de aardbodem verdwenen. )
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Inschatting kans toewijzing gezag

Bericht door Casper »

Uitstekend nieuws! :D
dwazevader
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 121
Lid geworden op: 19 mar 2012, 18:07

Re: Inschatting kans toewijzing gezag

Bericht door dwazevader »

Inderdaad uitstekend nieuws!! Is er toch nog een rechtbank die door alles hen prikt. Op papier heb je het nu de praktijk nog.
micmin is er bij jou de standaardomgang 1 x in de 2 weken het weekend zoja hoe heb je dat afgesproken kwa tijd (vrijdag vanaf... tot zondag ...)? En de vakanties is dat zomer winter herfst etc?
Ik heb op de eerste zitting alles verloren de vrouw kreeg op alle punten destijds alles toegewezen :-( minimale omgang, geen gezag,hoge KA
Gesloten