Borderline..psychische ziekte of gewoon misdadig wangedrag?

Wat is borderline. Waarmee moet men rekening houden. Wat kan men er tegen doen. Waar is hulp te krijgen.
Alle topics met dit onderwerp kunnen hier geplaatst worden
Macamba
Zeer frequente schrijver
Zeer frequente schrijver
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: Borderline..psychische ziekte of gewoon misdadig wangedr

Bericht door Macamba »

Geloof mij maar dwaze opa. Er zijn vaak (wekelijks, soms dagelijks) momenten dat ik haar intens haat en uitscheld voor alles wat ik maar kan bedenken aan grofheden. Dit voor alle chaos en ellende die ze veroorzaakt voor mijn zoontje en (dus) voor mij.

Maar ik uit mijn woede (of noem het soms haat) bij mijn familie of vrienden. Ik scheld als ik de telefoon heb opgehangen en zoontje niet in de buurt is.
Mensen die mij goed kennen en dichtbij mij en mijn zoontje staan. Die de situatie goed kennen. Daar uit ik mijn frustratie. Want praten helpt enorm.
Ik laat helemaal niets merken aan ex zelf (uiterst neutrale houding, vrijwel emotieloos tov. van haar) en ook niet aan mijn zoontje.

Mijn zoontje is gebaat bij benoemen van zijn emoties en dat zijn gevoelens worden gevalideerd. Als ik zijn moeder afbek of afkeur zorgt dat voor loyaliteitsconflict voor hem. Maar uiterst moeilijk wordt het mij wel gemaakt door zijn momster. De hersenvergiftiging gaat ver merk en hoor ik soms (met als klein voorbeeld het bovenstaand beschreven puntje van de ijsberg).
Mijn verhaal is enorm lang en groot. Heel veel bizarre dingen meegemaakt. Kan er werkelijk een boek over schrijven. Heb ook heel veel op papier staan.
Wat ben ik zeer blij steeds meer afstand te hebben. Door omgangsregeling en overdrachten zoveel als mogelijk op veilige grond (school). Alle ouder gesprekken gescheiden van elkaar op school.

Ze is niet alleen gevaarlijk voor kind maar ook voor mij. Vertrouw haar voor geen meter en heb er alle reden toe.
Instanties zien het als moddergooien. Ik zie het als zelfbescherming en bescherming van mijn zoontje voor een gevaarlijk instabiele en soms uiterst agressieve moeder.
Instanties praten over dat we een team moeten zijn als gescheiden ouders maar dat is gewoon onmogelijk. Er is totaal geen sprake van gelijkwaardigheid (blijkt ook wel tijdens mediation).
Er is sprake van manipuleren, bedreigen, stalken, agressie en dat allemaal in het bijzijn van ons zoontje.

Gelukkig begint ze steeds meer op te vallen en ik hoop beetje bij beetje zoon helemaal naar me toe te trekken (heb veel geduld en lange adem).
Weg uit haar gevaarlijke invloed van manipuleren, liegen, zwartmaken, alle problemen (gezondheid, geld, depressie etc) bij kind dumpen, kind zijn gevoelens en waarnemingen beïnvloeden door liegen, ontkennen, manipuleren etc.
Zeer ziek hoor.
Maar iedereen is gestoord behalve zij.
Haar familie is overigens een grote doofpot. Ze weten hoe ernstig het met haar is maar weigeren te praten met instanties. Dit geldt ook voor haar dochter die een zware klap van de molen heeft gekregen. Loyaliteit van familie (vooral kinderen), taboe, schaamte alles speelt een rol daarin.
Met als slachtoffer ..... juist ... het kind.
Dwaze opa
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 496
Lid geworden op: 28 mar 2012, 21:19

Re: Borderline..psychische ziekte of gewoon misdadig wangedr

Bericht door Dwaze opa »

Nogmaals diep respect...u gooit uw hele hebben en houen van u af...tot aan uw diepste emotie en gevoelens van machteloosheid...wat een lef...hulde.
Als dit een voorproefje van uw mogelijke boek gaat worden,voorspel ik u dat het wel eens een bestseller kan gaan worden,die heel wat in beweging kan zetten.

Wat geeft u veel en wat is dit een kans voor menig dwaze vader om zijn smart te delen...gedeelde smart is tenslotte halve smart...

Voor u speciaal,een artiest,die ook weet te geven en daar rijkelijk voor wordt beloond..te weten Leona Philippo in haar optreden bij The Voice Of Holland,afgelopen vrijdag.
Dwaze vader Macamba gaat daar ook zeker voor beloond worden...daar ben ik van overtuigd.
http://www.thevoiceofholland.com/video/ ... ve-to-you/
Metje1965
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 132
Lid geworden op: 23 mei 2012, 12:13
Locatie: somewhere Pays Bass

Re: Borderline..psychische ziekte of gewoon misdadig wangedr

Bericht door Metje1965 »

Ik weet niet of jullie afgelopen zondag reportage hebben gezien volgens mij op SBS 6 dit dan wel in Amerika, maar daar was goed te zien wat iemand met BPS allemaal voor schade kan aanrichten. Afschuwelijk gewoon.

Ook mijn ex toont veel symptomen van BPS. Relatie tussen haar en mijn zoons is zo danig verstoord dat ze voorlopig niets met mama te maken willen hebben. En zij wijd dit aan mijn invloed. En erkend der eigen handelen niet helaas.

Maar groot is een mens die kan vergeven.
Vader van 2, jongens
Dwaze opa
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 496
Lid geworden op: 28 mar 2012, 21:19

Re: Borderline..psychische ziekte of gewoon misdadig wangedr

Bericht door Dwaze opa »

SBS-6..Reporter;...''Theresa Knorr?
Een vrouw uit de VS,die twee van haar dochters op bijna volwassen leeftijd op een gruwelijke wijze vermoord heeft;de derde dochter bijna en bij dit alles haar 2 zoons zodanig gemanipuleerd heeft,dat die hebben meegewerkt om de meisjes te doden.
Verder wordt zij verdacht van het ombrengen van twee echtgenoten,maar daar is geen overtuigend bewijs voor.
Mevrouw stond bekend als een serieuze vrouw en een voorbeeldig medewerker van de plaatselijke bibliotheek.
Voor zover mij bekend heeft de vrouw levenslang gekregen.
Metje1965
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 132
Lid geworden op: 23 mei 2012, 12:13
Locatie: somewhere Pays Bass

Re: Borderline..psychische ziekte of gewoon misdadig wangedr

Bericht door Metje1965 »

Dat klopt gaandeweg de reportage werd er verteld dat ze onder andere aan borderline zou leiden, heel manipulatief kon zijn. Maar ook dat veel van aan deze aandoening leidende patiënten zich heel lang goed kunnen houden in de maatschappij en best redelijk kunnen functioneren zonder al te veel problemen. Maar dus dat zonder behandelingen een aantal van deze patienten een tikkende tijdbomen KUNNEN zijn! Het ergste was wel dat ze tijdens het uitspreken van het vonnis geheel door het lint ging, en de rechter dit niet aan had zien komen, waardoor er even een totale chaos heerste in de rechtszaal.
Vader van 2, jongens
Metje1965
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 132
Lid geworden op: 23 mei 2012, 12:13
Locatie: somewhere Pays Bass

Re: Borderline..psychische ziekte of gewoon misdadig wangedr

Bericht door Metje1965 »

Ik onderschrijf het verhaal van Macamba volledig, maar heb soms grote moeite om neutraal te blijven en mijn woede in toom te houden. Mij is het na 2 jaar hard vechten tegen de instanties en ook tegen haar leugens eindelijk gelukt, ook mede de mishandeling welke zij wederom op mijn jongste zoon pleegde en mijn vriendin, viel ze verschrikkelijk door de mand. En zijn de beide jongens mij toegewezen, weliswaar met een OTS erbij, maar die verloopt tot nu toe goed.

Dus zou zeggen hou vol in het belang van je kind.
Vader van 2, jongens
Dwaze opa
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 496
Lid geworden op: 28 mar 2012, 21:19

Re: Borderline..psychische ziekte of gewoon misdadig wangedr

Bericht door Dwaze opa »

Dat verhaal kwam bij ons voorbij,kort nadat de ex van onze zoon de kinderen ontvoerd had en op valse gronden haar toevlucht had gezocht in een toevluchtshuis.
Mijn vrouw en ikzelf hebben met stijgende angsten gekeken naar deze uitzending van Reporter van SBS.6,vanwege de ongelooflijk treffende overeenkomsten van het gedrag van ''onze Bordi'' met die van Theresa Knorr.
Toen dan ook nog een poosje later de dubbele kindermoord van een psychotische moeder op haar twee eigen kinderen voorbij kwam,sloeg de schrik helemaal toe.
Wij vonden dit allemaal dusdanig alarmerend dat wij schriftelijk en uiterst gemotiveerd een IBS-maatregel aan de burgemeester hebben aangevraagd voor de ex.
Helaas is daar niks aan gedaan en is één en ander met het gebruikelijke bureaucratische gewauwel afgehandeld.
O.i. is het uitstel van executie...''Onze Bordi'' gaat op termijn gegarandeerd in een psychiatrische inrichting komen;zoveel kansen gehad en allemaal verprutst.
Waarschijnlijk ook nog het beste voor haar;daar zal ze mogelijk de rust en vooral de structuur vinden,die haar leven nog enigszins dragelijk kunnen maken.Want moeilijk hebben ze het,die Bordi's;daar ben ik heilig van overtuigd.
Ons inziens bestaat de kans nog wel degelijk dat vanwege het feit van suicidale neigingen van de moeder.zij het voorbeeld van Terwolde gaat volgen.
Mijn zoon heeft zijn kinderen ..in zijn beleving..al meerdere malen begraven....zo gaat dat;het is een manier om je voor te bereiden op naderend onheil.
Metje1965
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 132
Lid geworden op: 23 mei 2012, 12:13
Locatie: somewhere Pays Bass

Re: Borderline..psychische ziekte of gewoon misdadig wangedr

Bericht door Metje1965 »

Ook daar herken ik me duidelijk in ik viel onder dezelfde JZ als die Familie waar u over praat, aantal weken geleden waren ze nog in de media dat in die zaak grove fouten zijn geweest. Ik heb die zaak wel aangegrepen om bovenstaande instelling erop te wijzen dat ik ze door de gehele media zou slepen als mijn kinderen hetzelfde zou overkomen. Zij hebben toen gelijk een beschermingsonderzoek ingesteld via de RvdK enige waar ik me nu nog zorgen om maak is mijn dochter. Die nog daar in huis verblijft.

Mag zo meteen trouwens weer met haar en de voogden rond de tafel.
Vader van 2, jongens
dentinox
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 32
Lid geworden op: 27 feb 2012, 14:19

Re: Borderline..psychische ziekte of gewoon misdadig wangedr

Bericht door dentinox »

Ik dacht laat ik ook eens op het fenomeen BPD reageren.
Nadat ik hier 15 jaar mee te maken heb gehad (en nu nog bij de omgangsregeling) heb ik veel onderzoeken gelezen en bestudeerd hoe het werkt en/of komt.

Borderline schijnt niet alleen via genetische aanleg aanwezig te zijn, wat vaak eruit komt door een slechte jeugd (in de vorm van mishandeling etc etc... oftewel een liefdeloos leven en geen grenzen). Maar er schijnt ook biochemisch een grote rol te zijn. Laten ik ook even verduidelijken dat uit onderzoek is gebleken dat iemand met borderline het stukje hersenen (wat grenzen, besef, goed en fout) niet zo goed werkt als die van "normale" mensen. Waar wij leren van fouten, hebben hun dat stukje niet zo actief als ons.

Betreft het biochemische verhaal, blijken uit onderzoek dat het grootste gedeelte een probleem is met de hormoonhuishouding. Zolang die niet goed op regel zijn, blijven ze onstabieler. Er schijnen in de VS rechtzaken te lopen tegen bepaalde anticonceptie pillen waaruit gebleken is dat deze ernstige depressies of persoonlijkheidsstoornissen kunnen ontwikkelen. Hetgeen verklaard waarom deze "ziekte" tegenwoordig veel meer voorkomt. Want ook wij als mannen weten dat anticonceptie niets anders is dan een hormoonshotje. Stel dat je dus aanleg hebt, en biochemisch al wat onstabieler bent, dan is dat shotje natuurlijk diegene die het veroorzaakt. Daarbij weten we ook niet wat voor rommel er in anticonceptie zit.

Daarmee hebben we dan ook meteen verklaard waarom BPD veel meer bij vrouwen voorkomt dan bij mannen.

Ik heb maanden hierover gelezen, onderzoeken bekeken en vele pioniers aangeschreven met uitleg over hoe en wat. Nu zijn er natuurlijk mensen die misbruik maken van deze ziekte, maar een ander groot deel kan er eigenlijk niets aan doen. Zie het als dat je gehandicapt bent, daar kun je ook niets aan doen.
En ik praat deze personen zeker niet goed, maar als iedereen weet hoe het werkt, hoe het komt dan is deze ziekte misschien beter te snappen.

Want stel je eens voor dat wij elke dag wakker worden, met de drukte in je hoofd, de angst om verlaten te worden of ergens alleen voor te staan. En dan ook nog niet gesnapt worden. Tja, dat lijkt mij ook geen pretje. Feit blijft wel dat ik vind dat ze eens sneller moeten zijn met een diagnose en hulp. Desnoods gedwongen. Want ondanks dat ze er in veel gevallen niets aan kunnen doen, blijven ze een gevaar voor hunzelf en voor de kinderen.
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Borderline..psychische ziekte of gewoon misdadig wangedr

Bericht door Casper »

Ik herhaal even een boekentip die ik al eerder op het forum plaatste:
Ik heb een heel goed boek over omgaan met Borderline. Ik heb de oorspronkelijke Engelse uitgave maar er is ook een Nederlandse vertaling:
http://www.nieuwezijds.nl/Boek/97890571 ... rderliner/

Leven met een borderliner
een praktische gids - tweede editie
Paul Mason & Randi Kreger

Het was een (zeer emotionele) openbaring toen ik dit voor het eerst las. Het staat vol met herkenbare situaties en praktische adviezen.

Belangrijk is te realiseren, precies zoals je zegt, dat borderline een ziekte is, waar anderen rekening mee moeten houden. Als iemand in jouw ongeving een arm breekt, houd je daar ook rekening mee (neemt een tijdje wat taken over, etc). Bij borderline-pateinten moet je ook tot op zekere hoogte rekening houden met de patient. De grens tussen "rekening houden met" en "jezelf wegcijferen en zelf (of de kinderen!) slachtoffer laten worden" is echter heel moeilijk te maken. Daarbij komt dat de patient niet doorheeft dat hij/zij patient is en alles en iedereen manipuleert om zelf de waarheid maar niet onder ogen te hoeven zien. Dit boek helpt je ontzettend goed bij het trekken van die grenzen en het verder begrijpen van borderline.
Metje1965
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 132
Lid geworden op: 23 mei 2012, 12:13
Locatie: somewhere Pays Bass

Re: Borderline..psychische ziekte of gewoon misdadig wangedr

Bericht door Metje1965 »

Ik heb de Nederlandse versie in mijn bezit en gelezen en ja het brengt ook wel begrip tot een zekere hoogte, want zoals gemeld zat ik gisteren met haar rond de tafel bij de beide gezinsvoogden. En dan gaat het los over een bel moment van die kleinste met zijn Oma en gooit het wederom een hoop onzin en leugens op tafel, en verteld zijdelings erbij dat ze geen tijd meer gaat investeren in één van haar andere kinderen.

Dan terug denkend over het hebben van begrip bij BPS in dit soort problemen, is mijn begrip helaas ook weer verdwenen. En vindt ik het gewoon weer misdadig wangedrag, naar mij kan het me niet schelen. Maar naar je eigen kinderen denk ik dan. Pff.

En dan die voogden, het lijkt wel het liedje zag 2 beren broodjes smeren. Haar nog weer verdedigen en steunen. Het heet toch jeugdzorg of is het eigenlijk moederbeschermingszorg?

Voor het boek van Leven met een borderliner een praktische gids - tweede editie Paul Mason & Randi Kreger ISBN10 9057123053 ISBN13 9789057123054




Maar voor ik dat boek gelezen had heb ik het volgende boek al eens een hele tijd geleden heb gelezen, betreffende het hebben van een onveilige jeugd en opgroeien in eenzaamheid en de gevolgen daarvan. Het is van Carolien Rouwvoet, Niemanskinderen. Welke mij ooit is aangeraden door een psycholoog toen ik hem vertelde het idee te hebben dat zij niet echt van haar kinderen hield.

"In dit indringende boek beschrijft Carolien Roodvoets de gevolgen van een onveilige jeugd en de verwerking daarvan. Het boek prikt de fabel door dat ouders per definitie hun kinderen liefhebben. Niet (kunnen) houden van je kind is een onderwerp waar niet of nauwelijks over gesproken wordt - niet door de ouder(s), maar ook niet door het verwaarloosde kind zelf, dat de illusie van liefde nodig heeft om te kunnen overleven.

Niemandskinderen laat zien dat ouders kinderen vaak gebruiken voor hun eigen welzijn. Het kind krijgt een zware rol toebedeeld in het kwetsbare huwelijk van zijn ouders en draagt zo bij aan het gezinsevenwicht. Kinderen worden de steunpilaren van hun ouders in plaats van dat zij zelf steun ontvangen; zij groeien op in een privé –oorlogsgebied en proberen te overleven. Eenmaal volwassen geworden kunnen Niemandskinderen hun draai niet vinden. Ze verdwalen in Niemandsland en verdrinken daar voorgoed, of… ze gaan hun traumatische geschiedenis verwerken. 103 pagina's /ISBN 10: 90-6834-209-6

En moet zeggen dat dit bij mijn ex ook speelde zij was op 11 jarige leeftijd samen met haar zusje door haar moeder in de steek gelaten nadat deze eerst door allerlei overspel en dergelijke haar ex man aan de drank had gebracht, Maar eerlijk het boek van Mason en Kreger was een ware ogen opener. Zoveel herkenning zit hierin, heb mijn oudste zoon ook diverse hoofdstukken erin laten lezen (15 jaar VWO leerling) en ook hij vond het frappant hoeveel hij ervan terug kon voeren op zijn moeder. Zit nog altijd te wachten op het excuus van haar uit betreffende wat zij hem heeft aangedaan, maar of die er komt gezien haar bovenstaande uitspraak gisteren.

Maar ja dat is tussen haar en haar kind ik kan er alleen zijn en hem in alles steunen.
Vader van 2, jongens
Dwaze opa
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 496
Lid geworden op: 28 mar 2012, 21:19

Re: Borderline..psychische ziekte of gewoon misdadig wangedr

Bericht door Dwaze opa »

Met alle respect voor de dwaze vaders met hun bijdragen;
Gedrag ,dat als bordeline bestempeld wordt,zien en vinden als een ziekte is een bevinding,een mening....geen bewezen feit.
Het gedrag dat wordt ervaren door de omgeving van Bordi is wel een feit.

De vergelijking met de gebroken arm gaat niet op.
Een gebroken arm is een met onze zintuigen duidelijk waar te nemen letsel.Een feitelijke zintuigelijke waarneming.
Borderline bestempelen als ziekte,is dus een niet feitelijk waar te nemen ziekte,maar een ''ziekte'',die wordt herleid uit bepaald gedrag.

De bewering dat de borderliner niet weet wat zij doet,is ook een aanname door de omgeving.Dat weet alleen de borderliner zelf.Zonder een perfecte leugendetector is daaromtrent niets concreet vast te stellen.
Opvallend is dat Bordi-s zelf bij hoog en laag beweren niet ziek te zijn en in de praktijk ook zeer therapie-ontrouw zijn.

Ook ik heb onze Bordi een tijd lang als zijnde een ziek iemand gezien,nu niet meer...Nu vraag ik mij af waar ik het recht vandaan gehaald heb,om zonder enige medische kwalificatie zo iemand als ziek te bestempelen en heb ik kennelijk alleen maar de goegemeente nagekwaakt.

Ik raak er steeds meer van overtuigd dat Bordi i.p.v. als een zieke gepamperd wordt,veel beter uit is met correctief ingrijpen wat betreft het gedrag.Het houdt in dat er grenzen (borders) gesteld worden aan het gedrag van Bordi en als Bordi die grenzen overtreedt dat daar sancties op volgen.

Mijn persoonlijke ervaring is dat als Bordi duidelijk en concreet met die grenzen geconfronteerd wordt en haar duidelijk gemaakt wordt ;..tot hier en niet verder'',Bordi zich een stuk beter gedraagt.

De oorzaak van Bordi's gedrag kan wel degelijk in een ''constructiefoutje'' zitten of in een gebrek aan liefde,veiligheid en structuur in de vroege jeugd.
Ook onze Bordi is al vroeg verstoten uit het ouderlijk gezin,moest met bedelen haar kostje bij elkaar schrapen en soms overnachten in de rijstvelden.
Dat op zich is allemaal heel rot en wekt veel medelijden en mededogen op maar is nu eenmaal niet terug te draaien.
Nogmaals is het mijn overtuiging dat Bordi veel beter uit is als door de omgeving die borders later alsnog aangegeven worden,dan haar in het door haar ongewenste ziektehoekje te drukken...hoewel ik toegeef dat dat voor de omgeving een stuk gemakkelijker is...het is als het probleem neerleggen op het bordje van een andere omgeving....die ja sorry voor het gilde van de zg. gedragswetenschappers,die met de ''zieke'' Bordi op hun bordje,hun honger maar al te graag stillen.

Als laatste wil ik als voorbeeld de Noorse massamoordenaar Anders Breivik aanhalen....de ene helft van de gedragsdeskundigen vond Breivik....ook op basis van zijn gedragingen..ontoerekeningsvatbaar...ziek dus en rijp voor tbs...de andere helft vond dat niet.Uiteindelijk hebben de rechters zich achter de laatste groep gesteld.
Ook Breivik zelf vond dat hij niet ziek was en sprong een gat in de lucht toen hij hoorde dat er geen tbs als straf werd toebedeeld,maar alleen een lange correctieve gevangenisstraf.
dentinox
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 32
Lid geworden op: 27 feb 2012, 14:19

Re: Borderline..psychische ziekte of gewoon misdadig wangedr

Bericht door dentinox »

@dwaze opa

Uiteraard snap ik je reactie omdat je net zoals veel anderen meegesleurt bent in de borderline stoornis en bordi's dus eigenlijk bent gaan haten.

Maar ik moet het toch oneens zijn met je menig. Het is wel degelijk een bewezen feit dat bordi's een andere hersenactiviteit hebben dan wij. Ze registreren niet zoals normale mensen fouten. Dit is onlangs ook onderzocht aan de radboud universiteit. In de VS hebben meerdere onderzoeken aangetoond dat borderline of een bipolaire stoornis eenvoudig is aan te tonen met een hersenscan. Hier in NL moeten we maar hopen dat een psychiater een goede diagnose stelt.

Ook wijst onderzoek in de VS uit dat biochemie (hormoonspiegel etc) een grote rol speelt. Ik zal ze eens opzoeken.
En ik snap uiteraard je punt en frustraties van deze mensen. En ik praat ze ook zeker niet goed. Maar het is wel degelijk een feit dat dit een ziekte is en geen bevinding. Of wou je iemand met alzheimer waar ook de hersenen niet meer volledig functioneren een bevinding noemen. Ook daar is aangetoond dat er iets mis gaat in de bovenkamer. Het verschil is alleen dat deze ziekte beter te diagnosticeren valt en ook geaccepteerd word door de maatschappij. Maar wat denk je van hoeveel pijn de alzheimer patiënten de kinderen doen, door ze niet meer te herkennen of uit te schelden. Hier kunnen die mensen ook niets aan doen.

En betreft de noorse moordenaar. Laat er nou toevallig vorige week een documentaire op tv geweest zijn over, daar heb je het weer, de hersenactiviteit van een moordenaar. Deze onderzoeken lopen nog en de daarbij behorende studies. En over 10-15 jaar kunnen ze die met een scan onderzoeken. Dat kunnen ze nu al, alleen doen we dat hier niet. En in de VS is dat allemaal nog op proef. Maar ik geloof best dat er met een MRI, HEG, EEG scan van de hersenen wel degelijk iets te vinden valt in het hoofd van een moordenaar. Ze hebben immers niet voor niets een steekje los. Waarschijnlijk werkt daar het goed/fout mechanisme ook niet. En waar dat door komt zal een zorg zijn, maar zodra er iemand aangehouden is voor een moord, moet je niet naar een psychiater, maar een hersenscan. Maar dat duurt nog wat jaartjes voordat het zover is.

Ik zal die stukken over de BPD eens opzoeken als je interesse hebt. Dan kun je de onderzoeken zien. Feit is inderdaad dat je bordi's niet hun gang moet laten gaan, maar de grenzen opnieuw moeten leren. Net als een klein kind. Als iemand met ADHD je huis afbreekt zeg je immers ook niet, daar kan hij niets aan doen dat is de ziekte. Nee, dat pak je aan. Leert ze wat wel en niet mag. En op den duur leren ze dat wel. Alleen zijn "normale" mensen sneller met dit leren.


N.B Laten ik even verduidelijken dat ik uitga van mensen die dan echt een stoornis hebben. En niet een zogenaamde stoornis om zichzelf te verbergen achter hun gedrag. Doordat de omgeving dat zegt of er maar kortdurig een mannetje van het GGZ haar bekeken heeft.
Dwaze opa
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 496
Lid geworden op: 28 mar 2012, 21:19

Re: Borderline..psychische ziekte of gewoon misdadig wangedr

Bericht door Dwaze opa »

Hoi Dentinox

Ik haat onze Bordi en andere bordi's helemaal niet; koester ook geen wrok maar keur alleen hun gedrag af...en ook blijf ik grote twijfels hebben over de manier waarop Bordi's in onze maatschappij benaderd en ''behandeld'' worden.
In tegendeel..ik heb te doen met Bordi...maar ik vind dat Bordi geen eerlijke kans krijgt door haar als ziek te bestempelen....zo wordt de schade,die haar in het verleden is aangedaan,nog eens dunnetjes over gedaan.
Nogmaals ik vind het in het belang van Bordi zelf dat haar gedrag als onacceptabel wordt gezien en niet als ziek zijn wordt bestempeld.
Ik ga al die rapportages van allerlei ''wetenschappers'' niet lezen en bestuderen,omdat ik er gewoonweg niet in geloof....de basis van dit alles is het gedachtengoed van Freud...wij mensen weten zoveel meer niet dan wel van o.a. wat zich er in onze breinen en diepten afspeelt,dat conclusies trekken uit dat minieme wat wij dan wel weten,mij veel te ver gaat.
''Wetenschappers'' bedoel ik mee dat er op veel meer terreinen getwijfeld wordt of er in deze tak wel van wetenschap gesproken mag worden.
Vandaag kwam ik de uitspraak tegen....ook wetenschap is maar een mening...en dat sloeg ook op exacte wetenschappen...en als daar nu al aan getwijfeld wordt hoe ik ik dan een ''wetenschap'' als psychologie nog serieus nemen?
Metje1965
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 132
Lid geworden op: 23 mei 2012, 12:13
Locatie: somewhere Pays Bass

Re: Borderline..psychische ziekte of gewoon misdadig wangedr

Bericht door Metje1965 »

Ik denk dat 99,9% van ons geen psycholoog of psychiater is en dus op niemand de stempel BPS kunnen plakken op iemand, alleen onze vermoedens uitspreken. Daarnaast wil ik dat ook eigenlijk niet. Het enige wat ik wens is dat deze mensen op tijd herkend worden, en vooral waar wij mee te kampen hebben tijdens en na een scheiding. Want dan is hun gedrag gewoon misdadig te noemen, en word alles en iedereen hierin mee genomen het ergste, en waar we het hardst voor knokken onze kinderen zijn daar zwaar de dupe van. Dan de vergelijking met iemand met een gebroken arm, deze heeft pijn en laat zich behandelen, iemand met BPS erkend zijn eigen pijn niet laat staan wat ze een ander aan doen, en laat zich dus vaak ook niet behandelen. Eigenlijk dus al een ziek/misdadig gedrag op zich!



Over Breivik zou deze ook geen vleug ODD in zich hebben geen geweten hebben (want anders breng je niet even zoveel mensen om) geen gevaar zien en geen gezag accepteren?
Vader van 2, jongens
Plaats reactie