verhuizing

De topics/onderwerpen van vóór 31 december 2012 waar geen of sinds geruime tijd geen antwoord op is gegeven, zijn hier geplaatst.
TrotsePa
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 dec 2010, 10:45

verhuizing

Bericht door TrotsePa »

M'n ex vraagt vervangende toestemming aan de rechter om op 2 uur rijden heen en 2 uur rijden terug te gaan wonen. Heeft iemand enig idee wat haar kansen zijn?
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: verhuizing

Bericht door Casper »

Het is heel moeilijk in te schatten. Een in mijn ogen bijzonder cynische recente uitspraak waarin de rechter toestemming gaf om aan een moeder, met medeneming van de kinderen, te verhuizen naar Finland staat hier: http://jure.nl/bx2833 (Gerechtshof Arnhem).

Dus aspecten die een rol spelen:
- waarom verhuist moeder? kansen op arbeidsmarkt, nieuwe relatie, etc.
- hoe was de verdeling van zorg en opvoedingstaken geregeld?
- hoe goed kan vader na de verhuizing contact onderhouden?

Bekijk dit goed en stel daaropje verdediging in. Die moet natuurlijk niet gericht zijn op "tegenwerken moeder" maar op "belang van kinderen".
TrotsePa
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 dec 2010, 10:45

Re: verhuizing

Bericht door TrotsePa »

Bedankt Casper.

Er loopt een procedure waarin ik een uitgebreide omgangsregeling eis. Ik hen tot nu toe 2x3 uur per week gekregen.
Ze houdt zich er niet aan en heeft zelfs een kg tegen me aangespannen om van die 2x3 uur af te komen nog voor de proforma in november. Ik heb m'n zoon slechts 3 maanden kunnen ophalen. Het kg speelt pas in sept.
Een relatie heeft ze in no time van de straat geplukt. Werk heeft ze nu, maar kan als de beste dit verknallen
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: verhuizing

Bericht door Casper »

Wat geeft zij voor reden(en) voor de voorgenomen verhuizing op? Dus dit speelt pas in november? Moet je nu al reageren? Eerst maar eens het kort geding in september afwachten zou ik zeggen :-).
TrotsePa
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 dec 2010, 10:45

Re: verhuizing

Bericht door TrotsePa »

Nou ze beroept zich, even naast dat ze die omgeving veiliger en prettiger voor kinderen vind, voornamelijk op de mantelzorg voor haar moeder.

De zitting zelf zal pas na november plaatsvinden of zelfs pas volgend jaar omdat er geen spoedeisende zaken in staan.
Wat me overigens wel verontrust is dat ze de zitting niet afwacht, maar gewoon gaat. Wat kan ik dan nog doen?
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: verhuizing

Bericht door Casper »

Wat me overigens wel verontrust is dat ze de zitting niet afwacht, maar gewoon gaat.
Bedoel je dat je bang bent dat ze gaat verhuizen zonder die vervangende toestemming af te wachten? Dat kan ze niet maken, want ze heeft door het vragen van vervangende toestemming juist duidelijk gemaakt dat ze weet dat dat niet zomaar mag.

Of bedoel je dat je aanwijzingen hebt dat de verhuizing op handen is? In het laatste geval kun je overwegen om zelf (nog) een kort geding aan te spannen om dit te verhinderen.
TrotsePa
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 dec 2010, 10:45

Re: verhuizing

Bericht door TrotsePa »

Wat ik van haar weet, is dat ze voor het einde van de zomervakantie verhuisd wilt zijn zodat haar eigen zoontje niet halverwege het schooljaar hoeft om te schakelen. Omdat het zo druk is bij de rechtbank, zal de zitting waarschijnlijk volgend jaar pas gaan plaatsvinden. Mijn vermoeden is dat ze daar niet op gaat wachten, maar gewoon gaat.

Ik heb geen enkel idee of ze d'r spullen al gepakt heeft, omdat ik niet welkom ben om mijn zoontje op te halen.

Wat gebeurt er als ze toch gewoon gaat? Een kort geding duurt tegenwoordig ook al drie maanden weet ik inmiddels uit ervaring.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: verhuizing

Bericht door The Driver »

Een van de voorwaarden voor een kort geding is natuurlijk het spoedeisende karakter. Dat kunnen ook slechts een paar uur zijn hoor.

Het spoedeisende karakter zit hem in het feit, dat zij tijdens de zomervakantie wil verhuizen, dat is je belangrijkste punt. Ik zou er gewoon voor gaan, een goede advocaat heeft dat kort geding op die basis gewoon snel voor elkaar hoor.
TrotsePa
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 dec 2010, 10:45

Re: verhuizing

Bericht door TrotsePa »

Ze heeft zelf de procedure gestart, maar ze zou zo weg kunnen zijn voordat haar procedure voorkomt. Daarnaast zou ze zonder mijn medeweten binnen een dag verhuisd kunnen zijn. Ik heb dan ook geen paar uurtjes de tijd, maar tref dan een leeg huis aan...

Bovendien heb ik hier al een kort geding procedure over gevoerd. ze heeft bij de kort geding rechter getekend dat ze niet zonder toestemming gaat verhuizen tot aan november. Mijn ervaring is dat ze zich niet echt aan afspraken/uitspraken houdt.
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: verhuizing

Bericht door Casper »

ze heeft bij de kort geding rechter getekend dat ze niet zonder toestemming gaat verhuizen tot aan november.
Rechters hebben het er zeer moeilijk mee als men zich niet aan de afspraken met de rechter zelf houdt (afspraken met vader zijn minder belangrijk ;) ). Moeder heeft een enorm probleem met de rechter als ze toch gaat. Ik zou daar niet zo bang voor zijn. Als het toch gebeurt geeft ze je een prachtig instrument in handen.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: verhuizing

Bericht door The Driver »

Dat is een beetje naïef hoor Casper, als moeder gaat, dan gaat ze gewoon, geen rechter die haar tegenhoudt hoor. Ze komt waarschijnlijk deze rechter in een ander district toch niet meer tegen.
Een dwangsom opleggen als ze toch gaat ? Kan ze toch niet betalen.
JCC
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 121
Lid geworden op: 30 dec 2010, 09:46

Re: verhuizing

Bericht door JCC »

Ik heb er ook niet zo veel van gemerkt dat rechters het moeilijk zouden hebben met het negeren van hun uitspraken.

Ik ben het met Driver eens, ze kan in de praktijk doen en laten wat ze wil. Ook ik heb met schade en schande geleerd dat een omgangsregeling een prachtige regeling is kwa opzet, in theorie dan. In de praktijk kan ze doen en laten wat ze wil en ben je volledig overgeleverd aan haar grillen en de kruimeltjes die ze je, al dan niet, gunt onder het mom van: het beste voor mijn kind.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: verhuizing

Bericht door The Driver »

Zodra ze het gaan hebben over mijn kind, dan vraag ik ze altijd maar : Als ik geld in een sigarettenautomaat gooi, van wie zijn dan de sigaretten ? ? Van de automaat of van mij ?
TrotsePa
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 dec 2010, 10:45

Re: verhuizing

Bericht door TrotsePa »

Goed, na wat corresponentie is uiteindelijk besloten niet alleen haar verzoek om te verhuizen plaats te laten vinden eind augustus, maar dan ook haar kg te behandelen van halverwege september, en ook meteen de bodemprocedure die in november in de planning stond.
Het schiet gelukkig op. Nog maar een week of 3!

Ze geeft o.a. als redenen aan:

* dat ze voor haar moeder wilt gaan (mantel)zorgen

* Haar eigen zoontje wordt gepest op school.

* Dat ze het druk heeft nu en zich regelmatig ziek moet melden (problemen op werk dus)

* Artikel 1:253a BW

* Uitspraak LJN BC 5901

Ze heeft wel rekening gehouden met de contactmogelijkheden tussen vader en zoon. Er is namelijk daar een omgangshuis in de buurt waar ik contact zou mogen hebben met mijn hem. Tezijnertijd zou ze dan met mij om tafel willen gaan zitten en er zou wellicht zelfs een mogelijkheid zijn om mij tegemoed te komen.

Ik ben enigsinds een beetje verbaasd..
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Re: verhuizing

Bericht door EDA »

Een omgangshuis is een gelegenheid war primair wordt getracht om ouders met elkaar te laten verzoenen. Die moeten dus ( met elkaar ) aan de slag. Omgang in een omgangshuis is natuurlijk waardeloos, daar je niet vrij bent te doen met je kind wat jullie wensen. Het is een gevangenis, waar je niet eens een foto van je kind maken mag.
Daarbij zijn er enorme wachtlijsten, kan zomaar 6 maanden duren voor je aan de beurt bent en het is van tijdelijke aard. Geen oplossing dus.
Jullie hebben gewoon recht op omgang. Punt.
Gesloten