kind meegenomen door Jeugdzorg

De topics/onderwerpen van vóór 31 december 2012 waar geen of sinds geruime tijd geen antwoord op is gegeven, zijn hier geplaatst.
Dwaze opa
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 496
Lid geworden op: 28 mar 2012, 21:19

Re: kind meegenomen door Jeugdzorg

Bericht door Dwaze opa »

Je positie is allesbehalve benijdenswaardig....en die van moeder trouwens ook niet..om over de positie van haar zoontje nog maar te zwijgen...dat kereltje is werkelijk alles kwijt en nu overgeleverd aan een paar kunstouders....en dat allemaal zogenaamd in zijn belang..
Als iets duidelijk aangeeft hoe krom er gedacht en gehandeld wordt is deze zaak het wel.
Dit is rechtstatelijk op geen enkele manier te verkopen,maar die hele rechtsstaat bestaat enkel en alleen op papier en in de praktijk nauwelijks..
Dat een moeder haar kind wordt afgepakt,terwijl er mogelijk wèl alternatieven waren is in en intriest...er hadden op z'n minst pogingen gedaan kunnen worden om tot een oplossing te komen...voordat deze draconische stappen genomen zijn..ik heb met die moeder te doen...en doe me een plezier en laat het haar weten.
Ik kan bewondering opbrengen voor het feit dat ze vecht voor haar kind,ook al doet ze dat dan op een manier die voor een aantal figuren(Kafkanen) als onaanvaardbaar wordt gezien.
Ik krijg steeds meer de indruk dat mensen,tegen hun wil en zogenaamd in hun eigen belang een psychiatrische inrichting ingedonderd worden...zo in de geest...zijn we die lastpost ook weer even kwijt..het heeft onder meer te maken dat velen het steeds moeilijker vinden om met emoties van een ander om te gaan,zelfs bang zijn voor die emoties en als enige middel zien;opsluiting in een psychiatrische inrichting,waar de voornamelijk theoretisch geschoolde medewerkers al helemaal niet met emoties kunnen omgaan.
Het is een goede zaak dat vaders zich er mee gaat bemoeien en probeert gezag terug te krijgen.
Alle sterkte gewenst en veel succes gewenst.
jotem
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 65
Lid geworden op: 02 nov 2009, 02:38

Re: kind meegenomen door Jeugdzorg

Bericht door jotem »

Moeder zit er nu 3 weken en zogenaamd zijn alle relevante instanties ingelicht. Nou, ik belde met de sociale dienst en die wisten van niks. Toen ik vroeg of ze zelf even met de instelling contact zouden kunnen opnemen was het eerst nee. Toen zeurde ik wat door en toen moest madam even ruggespraak plegen. Na een minuut of wat zie ze, volgens protocol krijgen we een schriftelijke melding, en alleen daarop reageren we.

Het hele overheidsapparaat en het maatschappelijk middenveld is totaal verziekt. Elke keer zeggen de plucheplakker in Den Haag, ja dat is een probleem, gaan we zeker wat aan doen. 2e Kamer rent van incident naar incident, en er gebeurt niks. Het wordt elk jaar erger heb ik de indruk. Lekker allemaal in hun kokertje blijven totdat de pusbult uiteen spat, want ja, dan gaat het stinken en moet de troep worden opgeruimd. Dan mag een mediator, curator of schuldhulpverlener de rotzooi die die protocol werkers en procedure ruiters hebben gemaakt op gaan ruimen. Er is wel verstand aanwezig, maar het lijkt alsof ze het niet willen of mogen gebruiken.
Dwaze opa
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 496
Lid geworden op: 28 mar 2012, 21:19

Re: kind meegenomen door Jeugdzorg

Bericht door Dwaze opa »

jotem;
'' Dan mag een mediator, curator of schuldhulpverlener de rotzooi die die protocol werkers en procedure ruiters hebben gemaakt op gaan ruimen. ''

Dat zullen we dan maar hopen dat ze daar toe in staat zijn,want ook deze lieden zijn procedures en protocollen niet vreemd.
Feit is wel,dat de maatschappij steeds moeizamer gaat functioneren en op een gegeven ogenblik gewoon vast komt te zitten....tsja en dan hebben we een probleem,als het systeem krakend en piepend tot stilstand komt...krijg er dan maar weer eens beweging in..
Verwacht van de politiek geen wonderen...of nauwelijks iets...die zijn alleen maar met zichzelf bezig.
jotem
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 65
Lid geworden op: 02 nov 2009, 02:38

Re: kind meegenomen door Jeugdzorg

Bericht door jotem »

Met de dag gaat het zaakje meer stinken. Vandaag een hulpeloze moeder aan de lijn, de rechter heeft bepaald dat ze de moeder nog 3 maanden tegen haar wil in mogen vasthouden in de inrichting.

De enige (waarneembare) therapie lijkt het opdringen van medicijnen te zijn.

Ga nu onderzoeken of het consulaat van het land van herkomst (zij heeft geen Nederlandse nationaliteit) iets kan/wil betekenen.
jotem
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 65
Lid geworden op: 02 nov 2009, 02:38

Re: kind meegenomen door Jeugdzorg

Bericht door jotem »

Inmiddels is de beschikking van de Rechtbank binnen (vorige week woensdag) inzake J. binnen.

In ieder geval heeft de rechtbank bepaald dat "van BJZ wordt verwachtr , dat zij verder gaat bezien of een eventuele netwerkplaatsing bij de heer J. (ikke( een alternatief kan zijn in het belang van J. en of dit tot de mogelijkheden behoort."

Ik heb nog niks van ze gehoord, ik heb me wel al aangemeld als pleegouder (maar dat is dan weer een andere regio, en ook daarvan heb ik niks gehoord noch een bevestiging ontvangen.

Morgen komt de rechter naar moeder in de inrichting om te bepalen of zij "gek" is of niet. Ik en de advocaat zullen daarbij zijn.
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: kind meegenomen door Jeugdzorg

Bericht door Casper »

Geen gekke uitspraak van de rechter, maar BJZ kan er natuurlijk mee doen wat ze willen.
Dwaze opa
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 496
Lid geworden op: 28 mar 2012, 21:19

Re: kind meegenomen door Jeugdzorg

Bericht door Dwaze opa »

Morgen komt de rechter naar moeder in de inrichting om te bepalen of zij "gek" is of niet. Ik en de advocaat zullen daarbij zijn.

Ben heel benieuwd hoe dat allemaal in zijn werk gaat;gaat de rechter ook de behandelend psychiater raadplegen?Lijkt mij nogal voor de hand liggend...psychiaters worden door rechters veelal gezien als deskundigen;hebben jullie er ook één tot je beschikking?...ze willen elkaar nogal eens tegenspreken...het markantste voorbeeld daarvan is het verschil van mening in deze beroepsgroep over Anders Breivik...ontoerekeningsvatbaar of niet...
In elk geval succes gewenst...en de uitspraak van de rechter t.a.v. jou eventueel als toekomstig(pleeg)ouder lijkt mij toch wat licht in de tunnel.
Moeders zal wel blij zijn weer eens wat normale mensen te zien...persoonlijk lijkt het me geen lolletje daar tussen al die zieleknijpers en bevolking van dergelijke inrichtingen.
jotem
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 65
Lid geworden op: 02 nov 2009, 02:38

Re: kind meegenomen door Jeugdzorg

Bericht door jotem »

Nee, de psychiater komt niet. De rechter gaat geheel af op wat er in het rapport staat.

Vorige week hebben we dat met de advocaat doorgesproken. Het komt erop aan dat zij morgen een "normale" indruk wekt en kan aangeven hoe het komt dat ze 2x is opgenomen.

De 1e keer bij BJZ (omdat ze zogenaamd haar zoontje niet wou teruggeven terwijl zij zelf zegt dat ze afscheid wou nemen, maar daar de gelegenheid niet toe kreeg)

De 2e keer via de politie, die haar in verwarde en panische toestand aantrof op straat (nadat ze naar haar zeggen door 2 Antillianen werd bedreigd)
Dwaze opa
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 496
Lid geworden op: 28 mar 2012, 21:19

Re: kind meegenomen door Jeugdzorg

Bericht door Dwaze opa »

Dus als ik het goed begrijp,gaat de rechter op basis van de inhoud van de rapporten zelf bepalen of de beide in beschikking stellingen juist zijn.

Ook kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat het nu moeders is die moet aantonen..o.a. door ''normaal'' gedrag en tekst en uitleg,dat zij niet terecht is opgenomen...dit is dus omkering van de bewijslast...het lijkt mij aan de psychiater om aan te tonen dat zij terecht is opgenomen.
Als de rechter twijfels heeft t.a.v. de noodzaak van de opname,zou hij m.i. de opname ongedaan moeten maken,totdat is aangetoond door de andere partij dat de opname terecht is.Daarbij zou eventueel sprake kunnen zijn van een second opinion van een tweede psychiater,die door moeders kan worden aangevoerd.

Verder de redenen waarom moeders waarschijnlijk min of meer over de rooie is gegaan,lijken mij heel acceptabel en normaal voor een moeder,die haar kind wordt afgepakt en als vrouw in een bedreigende situatie is terecht gekomen.
jotem
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 65
Lid geworden op: 02 nov 2009, 02:38

Re: kind meegenomen door Jeugdzorg

Bericht door jotem »

Nou de psychiater was er wel, tevens een psychiater in opleiding. Het zal allemaal wel waar zijn dat moeders een psychose heeft gehad, alleen de oplossing: 6 maanden gedwongen verblijf (en de enige therapie is 3x daags pillen slikken, een laptop (met rete duur - want geprivatiseerd - internet) en potjes met verf en penselen om wat te schilderen (best aardig, maar geen talent) zal leiden tot een chronische depressie, waarvoor ze dan nog weer jaren onder de medicijnen zal moeten. Of nog erger, zelfmoord (daar is ze denk ik wel bijna toe in staat, kind afgepakt, opgesloten en geen enkel middel om zichzelf et verdedigen).

De rechter heeft er 3 maanden van gemaakt, en in haar directe vonnis refereerde ze verkeerd aan iets dat ik had gezegd (uit de context, zodat ze meende dat ik blind was voor de psychische problemen, nou in andere situaties die verder onbesproken bleven heb ik wel degelijk gezien dat de moeder zo gek als een deur kan handelen, zij het dat dat samenhangt met drank en drugsgebruik, wat ze mij beloofd heeft af te zweren en dat ik ook niet zal tolereren in mijn huishouden).

Ik ga nog proberen de psychiater te overtuigen dat ambulante hulp beter is voor de moeder en dat ik erop zal toezien dat ze medicijnen slikt. En als het dan weer mis gaat kan ze altijd weer gedwongen worden opgenomen.

Maar zo als het er nu naar uitziet:
- kind eeuwig weg
- moeder lang opgesloten

Fijn dat er nog mensen belasting betalen!! Want dit kost nog ff wat meer dan een "normaal" Jeugdzorg geval.
Dwaze opa
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 496
Lid geworden op: 28 mar 2012, 21:19

Re: kind meegenomen door Jeugdzorg

Bericht door Dwaze opa »

En zo heeft deze psychiater weer een eigen stukje werkgelegenheid voor zichzelf voor nu en als het even kan ook voor de nabije toekomst gecreeerd,hoewel de rechter er zo te zien als een koehandeltje 3 maanden heeft afgekregen.
Tsja...zo gaat dat....in het land van de dominees en kooplieden.Allemaal een beetje hun zin
Moeders is mooi genaaid door BJ,politie en (omwonenden?)en nu is de instelling aan bod om het naaiwerk voort te zetten.
Misschien is het toch nuttig om een andere psychiater hierover te raadplegen;die kon wel eens tot een heel ander oordeel komen....maar eerlijk gezegd heb ik maar bar weinig vertrouwen in deze beroepsgroep,die vaak nog gekker zijn dan de ''patienten'' die ze onder hun hoede krijgen...
Dit is dus duidelijk een opname zonder second opinion...en dus bij voorbaat verdacht!De rechter zelf is geen capabele tegenpartij voor een psychiater;daarvoor heeft hij te weinig kennis van zaken over psychoses enz...wat dat betreft kan een psychiater hem van alles wijs maken..bovendien is de opname onvrijwillig en in principe tot mislukken gedoemd.
Maar het is wel weer een bedje vol in de instelling...en dat levert weer de nodige inkomsten op...toch?
jotem
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 65
Lid geworden op: 02 nov 2009, 02:38

Re: kind meegenomen door Jeugdzorg

Bericht door jotem »

De advocaat wist te melden dat er bij deze instelling wachtlijsten zijn. Dus bedje vol zal hier niet spelen. Maar ik denk ook niet het belang van de psychisch gestoorde. Ik denk dat de rechter gewoon geen vertrouwen in mij heeft (ik hou mij namelijk niet aan protocollen, want dan moet ik mijn mondje houden en moet ik poeslief lachen, nou dat kan ik wel, maar dan moeten ze me eerst zwaar drogeren).
Dwaze opa
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 496
Lid geworden op: 28 mar 2012, 21:19

Re: kind meegenomen door Jeugdzorg

Bericht door Dwaze opa »

Wachtlijsten?...en toch iemand per direct opnemen en gelijk maar voor 6 maanden?...en gij geleuft het?...en je advocaat ook?
Die argumentatie van wachtlijsten wordt enkel en alleen gebruikt om de subsidieverstrekkers en overheden onder druk te zetten om te zorgen dat eventuele bezuinigingen aan hun deurtje voorbij gaan.
Aan de andere kant zorgen de overheden ook zelf voor een toenemende toevloed van ''patienten'',door politieke dwarsliggers als een bv een Erwin Lensink,(gooier van de waxinelichthouder)met behulp van bange rechters en forensische psychiatrie voor ''gek'' te verklaren.
Rechters...vaak zelf ook de braafheid zelve,nou ja in de beeldvorming dan,houden uiteraard alleen van brave burgers...ze worden ook zelden tegengesproken...en ja dat is voor niemand erg gezond..en voor rechters al helemaal niet.
Feit is dat moeders zit opgesloten en haar kind is gekidnapt door BJZ en dat het allemaal is goedgekeurd door een rechter....
En dit alles vloeit voort uit de angstcultuur die welig tiert in dit land,het maakt ook niet uit wat voor een regering dit land bestuurt;het is de angst die regeert en daar is door @Eda al meerdere malen op gewezen...en m.i. heeft hij gelijk.
jotem
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 65
Lid geworden op: 02 nov 2009, 02:38

Re: kind meegenomen door Jeugdzorg

Bericht door jotem »

Weer een stukje wijzer, de moed zakt in mijn schoenen.

Jeugdzorg zegt, we gaan onderzoeken of J. bij J. geplaatst kan worden. Niets is minder waar, meteen na de zitting is BJZ aan het onderzoeken of een ander netwerkgezin (aangeboden door oma) voor J. kan gaan zorgen. pseudo-opa, die ik gister a.d. lijn had, zei daar natuurlijk niets over (alles moet heimelijk), maar via een zeer betrouwbare bron kreeg ik dit bericht.

Kortom, ik, moeder en J. kunnen het shaken.

In hoger beroep gaan kan, maar heeft met de zich passief opstellende advocaat weinig zin, alleen een man als Korver (maar die heeft het vast veel te druk) zou wellicht wat kunnen doen.

Ik ga maar proberen een baantje als academisch plantsoenverzorger te krijgen, als je planten en bomen een tak afzaagt, zeggen ze niks, en je werkt ook nog eens in de buitenlucht.
Dwaze opa
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 496
Lid geworden op: 28 mar 2012, 21:19

Re: kind meegenomen door Jeugdzorg

Bericht door Dwaze opa »

@jotem
Ik hoef jou niet te vertellen dat alles er beroerd voorstaat....veel meer dan afwachten zit er niet in....wat je nog rest is de banden met moeder en haar ventje aan te halen,voor zover dat tenminste mogelijk is.
Als Jeugdzorg bezig is om J. mogelijk bij oma (van vaderskant neem ik aan)onder te brengen,hoeft dat op zich nog niet zo'n slechte ontwikkeling zijn...volgens mij kun je de mensen daar ook maar beter even met rust laten,maar probeer wel op een onopvallende manier op de hoogte te blijven hoe één en ander zich ontwikkeld.
Sterkte ermee.
Gesloten