Drie goede punten

De topics/onderwerpen van vóór 31 december 2012 waar geen of sinds geruime tijd geen antwoord op is gegeven, zijn hier geplaatst.
Gesloten
Gebruikersavatar
sdwv
Administrator
Administrator
Berichten: 197
Lid geworden op: 11 aug 2006, 18:25

Drie goede punten

Bericht door sdwv »

Nieky Geplaatst: 09 Mrt 2006 03:42 pm Onderwerp: Drie goede punten

--------------------------------------------------------------------------------
In het wetsontwerp herken ik drie goede punten.
1. Eindelijk wordt het Europese verdrag voor de rechten van het kind van 1989 (!) geïmplementeerd. Nederland heeft het lang voor zich uit kunnen schuiven, duidelijk om het advocatengilde te kunnen beschermen i.p.v. het kind. Een andere implementatie is trouwens dat in 2006 bij alle gerechten het product van mediation aangeboden moet kunnen worden. Zij het, dat dit uitsluitend is toegespitst op de omgangsregeling. Voor de overige zaken mogen de advocaten de zaak nog op de spits drijven;
2. De markt voor de scheidingsbemiddeling wordt opengegooid. Dit is in het kader van de liberalisatie. Er zijn al heel wat commerciële bureaus met allerlei fantasienamen, die de bemiddeling oppakken en ergens een jurist hebben zitten voor de handtekening. Dit is een goede zaak, de marktkrachten gaan nu zelf zorgen voor de grote schoonmaak;
3. De flitsscheiding wordt nu omgezet in een administratieve scheiding; dit is een rechtskundig nettere oplossing. Het is goed voor de naam van Nederland in het buitenland. Twee verstandige mensen die uit elkaar gaan, kunnen gewoon naar een notaris gaan om een en ander te laten vastleggen.


Nieky Geplaatst: 04 Mei 2006 01:38 pm Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------
Inmiddels is het rapport van Van Wijmen ter beschikking gekomen. Ik zie duidelijk verband tussen het wetsvoorstel en dit rapport. De commissie van Wijmen is ingesteld door min. Donner na vragen van kamerlid Klaas de Vries.
Ik had van te voren verwacht, dat het rapport met een sisser zou aflopen.
Maar nu ik het gelezen heb, ben ik enthousiast!
De Nederlandse Orde van Advocaten wordt grondig hervormd: er komt een Ombudsman Advocatuur, er komt een Regelgevende raad en er komt verplichte invoering van een erkend kwaliteitssysteem bij alle advocatenkantoren.
Deze aanbevelingen zijn een uitwerking van functiescheiding, zoals in het bedrijfsleven al langer gebruikelijk is en ook in het staatsbestel voorkomt als scheiding der machten volgens Montesquieu. Het zijn dus goede aanbevelingen en ik verwacht dan ook dat ze zullen worden ingevoerd.


Nieky Geplaatst: 25 Jun 2006 03:56 pm Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------
Het rapport Van Wijmen heb ik met OCR geconverteerd naar Word. Zo kun je erin zoeken op woorden. Bij belangstelling: stuur mij een pb'tje.

Het wetsvoorstel is gesneuveld en ik ben op zoek gegaan naar de reden ervan. Mijn voorlopige conclusies zijn:
1. concurrende groepen tegen het omgangsonrecht, blijken bij de EK en bij beslissers te hebben gelobbyd TEGEN dit voorstel. Ik heb aan de betrokken actievoerders om uitleg gevraagd, maar ik krijg geen helder antwoord waarom men tegen is. Het komt er op neer, dat men liever een grote stap zet, dan een aantal kleine stapjes. Dit wetsvoorstel was een te klein stapje, wat hen betreft;
2. wat ingevoerden allang weten: de uitvoerende (=rechterlijke macht plus advocaten) speelt onder een hoedje met de uitvoerende macht (=EK), omdat zij vrezen voor persoonlijk nadeel danwel nadeel voor hun vriendjes.
Helaas verliest conclusie 2) behoorlijk aan kracht door conclusie 1.

Mijn eindconclusie: laten alle anti-slechtfamilierecht groepen gaan samenwerken in plaats van elkaar in de wielen te rijden. Daar wordt niemand beter van.

Graag commentaar.
Gesloten