overleggen advocaten of naar de rechter

De topics/onderwerpen van vóór 31 december 2012 waar geen of sinds geruime tijd geen antwoord op is gegeven, zijn hier geplaatst.
Gesloten
pieter
Zeer frequente schrijver
Zeer frequente schrijver
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 jan 2012, 08:10

overleggen advocaten of naar de rechter

Bericht door pieter »

Hallo allemaal,

Mijn vrouw en ik gaan scheiden en we zijn hier druk mee bezig.
Mijn advocaat wil alles zoveel mogelijk in overleg doen met de tegenpartij (4-gesprekken, de 2 advocaten en ik en mijn vrouw).
Bij het eerste gesprek is er overeenstemming gekomen betreffende de omgang met mijn dochter (2 middagen + 1 dag).
Bij het tweede gesprek hebben we een uur discussie gehad over wanneer en hoe we een makelaar moeten inschakelen.
Al deze gesprekken verlopen erg moeizaam terwijl de belangrijke onderwerpen (ouderschapsplan en financien) nog niet eens besproken zijn.
Bovendien ben ik na elk gesprek geestelijk "gesloopt".

Ik twijfel daarom ook of ik deze gesprekken moet blijven voeren of dat ik mijn advocaat een duidelijke opdracht geef om het ouderschapsplan (met mijn "eisen") te verdedigen bij de rechter. En de rechter maar laten beslissen.

Heeft iemand hier een mening/ oordeel/ ervaring mee ?

Alvast bedankt,

Pieter
NogEenPap
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 163
Lid geworden op: 08 jan 2012, 18:29

Re: overleggen advocaten of naar de rechter

Bericht door NogEenPap »

@pieter

Natuurlijk wil je advocaat zoveel mogelijk in overleg.
Als je nog een beetje 'on speaking terms' bent zou je een mediator kunnen proberen dan deel je de kosten en kun je altijd ruggespraak houden met je advocaat.

Op deze manier vrees ik dat het je heel veel geld gaat kosten en je alsnog naar de rechter moet.

Succes!
Paul1963
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 95
Lid geworden op: 05 apr 2012, 22:43

Re: overleggen advocaten of naar de rechter

Bericht door Paul1963 »

Het regelen van een scheiding gaat stapje voor stapje en kost zeer veel energie. De gang naar de rechter kost ook energie en geeft meestal alleen maar frustratie. Het proces heeft tijd nodig en ieder zijn eigen tempo. Grote valkuil is als de een te snel wil gaan.

Het voorstel van een mediator is goed en kan kosten besparen. Het proces met twee advoaten kan polariserend werken. De gang naar de rechter werkt zeker polariserend.

Wat goed kan werken is dat jullie allebei vooraf aan een bespreking een ouderschapsplan onafhankelijk van elkaar invullen en via je de advocaten aan elkaar sturen. Voorbeelden vind je zat op internet. Voor de scheiding en deling moet je tegenwoordig ook al zo'n lijst invullen. Die kan je vinden op http://www.rechtspraak.nl. (kijk onder procedures, landelijke regelingen, familierecht, overigen. Het schema van de rechtbank den haag is redelijk volledig) Door dit vooraf te doen, maak je meteen duidelijk waar de geschilpunten liggen en kan je je daarop concentreren.

Als jullie zo zelf de regie nemen, beperk je sterk de advocaatkosten. De advocaat zal hier niet snel mee komen, want zo kan hij geen uren schrijven.

Succes!
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Re: overleggen advocaten of naar de rechter

Bericht door EDA »

Elke scheiding kent menselijke, zakelijke en juridische aspecten.
Meestal wordt aan de menselijke aspecten ( te licht ) voorbij gegaan, waardoor de zakelijke en juridische afhandeling te moeilijk verloopt.
Het mensenlijke stuk, startende bij een voltooide scheidingsmelding en een beleven van de met de scheiding geïntroduceerde gevoelens, angsten, verdriet, woede moet eerst doorlopen zijn. Vervolgens kan dan het zakelijke en juridische stuk makkelijker doorlopen worden en
met meer tevredenheid wordt afgesloten.

HELAAS wordt die beleving vaak/altijd overgeslagen, ZODAT de verdere afhandeling voortdurend verstoord wordt door opspelende emotie ( angst, woede, verdriet...enz. )

De weg naar een GOEDE mediator die eerst aan de menselijke kant van de zaak VOLDOENDE aandacht geeft is de juiste weg. Daarna pas de rest.

Jammerdebammer kost dat de scheidingsindustrie geld, dus die kant willen ze niet makkelijk op. Dat moet je dus afdwingen.

Jij hebt louter een relatieconflict en je komt niet met je ex samen... DAT is het probleem, DAAR moet je eerst naar kijken.

Helaas weet ik dit nu pas helder en is mijn traject al te ver gevorderd.
Gesloten