Huisverbod ingetrokken door gemeente (onder voorwaarden)

De topics/onderwerpen van vóór 31 december 2012 waar geen of sinds geruime tijd geen antwoord op is gegeven, zijn hier geplaatst.
debeurs
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 mei 2012, 13:42

Huisverbod ingetrokken door gemeente (onder voorwaarden)

Bericht door debeurs »

Hoi,

Begin mei heb ik een huisverbod opgelegd gekregen na incident met mijn geregistreerd partner in onze gezamelijke woning. Dat huisverbod heeft de gemeente verlengd met 18 dagen.

In de tussentijd ben ik in beroep gegaan tegen het originele huisverbod en tegen de verlenging en tevens heb ik een voorlopige voorziening aangevraagd. De gemeente kon niets anders doen dan de huisverboden in te trekken nadat de rechter de gemeente verhoorde. Dit omdat er van mij totaal geen dreiging uitgaat, ik zelf hulp heb gezocht en er geen indicatie is dat ik me daaraan zal onttrekken en reeds uit huis was gegaan. Ik heb bij de rechtbank aangegeven mijn partner de tijd te geven om alles op een rijtje te zetten.

De dag voor de rechtszaak had mijn zus reeds afspraken gemaakt met mijn partner over de dagen waarop ik onze zoon zou zien. Het huisverbod is dus van tafel en in het proces verbaal is komen te staan dat het huisverbod is ingetrokken onder voorwaarde dat;
1 ik bij mijn moeder blijf wonen totdat partner aangeeft dat ik terug mag
2 dat ik mij weerhoud contact op te nemen met parntner totdat partner aangeeft weer contact te wensen
3 contact over zoon verloopt via mijn zus

En daar gaat het direct al mis. De eerdere (mondelinge) afspraken mbt de omgang van mijn (bijna eenjarige) zoon heeft partner ingetrokken. Ik mag hem vanaf nu alleen nog de woensdag zien, en dan moet mijn moeder hem halen in de ochtend en ze komt hem weer ophalen einde middag.

Dit is nooit de bedoeling geweest! De zorg voor ons kind was 50/50, voor wat betreft alles, werken even veel zorgen even veel etc... Ik zit klem want ik mag geen contact opnemen met partner, partner dicteert nu volledig de situatie. Via mijn zus loopt de communicatie erg stroef want er is weer sprake van het dicteren van hoe haar het allemaal het beste uitkomt. Daar waar ik met een verlengd huisverbod nog maximaal 18 dagen in de situatie zou zitten, is met dit proces verbaal mijn toekomst wellicht oneindig onduidelijk. Partner kan altijd zeggen dat ik nog geen contact op mag nemen en ze rust wil. Deze uitspraak is dus geheel in mijn nadeel op papier komen te staan. De gemeente trekt het huisverbod in en ik krijg er zwaardere voorwaarden voor terug. Met als toetje dat mijn partner de omgang met mijn zoon frustreert onder het mom van ''hij kan het beste in zijn eigen bedje slapen en ik wil rust en regelmaat voor hem''. Dat is mede vreemd omdat het weekend voor de zitting (moederdag) mijn zoontje heeft geslapen in een ander huis, bij mijn schoonmoeder aan de andere kant van het land, en de dag daarvoor in een campingbedje bij vriendinnen van mijn vrouw. Niet erg consequent dus en een drogreden...

Wat raadt u mij aan in deze situatie te doen? Mijn partner is nu slachtoffer/dader en tegelijkertijd rechter en beul. En dan is ze naar alle waarschijnlijkheid nu ook nog eens verbitterd, daar waar ik continu hamer op het feit dat ik alles volledig constructief wil afhandelen, ongeacht of we uit elkaar gaan of bij elkaar blijven.

Wat moet ik nu? Is dit proces verbaal niet juist veel heftiger dan het originele huisverbod, mag een rechter dit zo doen? Kan ik in beroep tegen dit verbaal? feitelijk is er nu namelijk geen uitspraak omdat de gemeente de huisverboden heeft ingetrokken. Ik ben radeloos, slaap haast niet meer en val af als een gek door des stress die dit met zich meebrengt.
Paul1963
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 95
Lid geworden op: 05 apr 2012, 22:43

Re: Huisverbod ingetrokken door gemeente (onder voorwaarden)

Bericht door Paul1963 »

Zijn die drie voorwaarden opgenomen in het pv van de zitting? Dan is dat min of meer de uitspraak waar je je aan te houden hebt. Als het een pv van de gemeente/politie is dan hebben ze feitenlijk weer een nieuw huisverbod uitgevaardigd en de uitspraak van de rechter genegeerd.

Je hebt recht op omgang, als je ex dat niet geeft, dan moet je weer naar de rechter. Contact via een advocaat of een andere vertrouwenspersoon hoeft overigens niet via de zus. Dus dat zou ook een optie kunnen zijn.

Je hebt hier te maken met veel partijen, de gemeente, je ex, de zus en de rechter. Hier moet je juridische bijstand bij zoeken.

Succes.
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Re: Huisverbod ingetrokken door gemeente (onder voorwaarden)

Bericht door EDA »

Dat PV IS heftiger dan het originele huisverbod. Je bent genaaid dus. Plat gezegd.

Maar is dat PV rechtsgeldig? Wiens PV is dat? Is het een gerechtelijke uitspraak? Nee? Welke zwaarte heeft het wettelijk dan?

Start met een voorstel tot mediation, gericht op het aanpakken van de menselijke aspecten van scheiding/relatieconflict. In wezen heb je niets meer dan een relatieconflict.
In wezen zijn jullie beide angstig en moet dat helder worden voor beiden. Wellicht lukt dat.
Dat is stap 1.
Stap 1 moet voor de zakelijke en juridische aspecten bevredigend voor beiden worden afgesloten. Daarna kun je verder.

Nu zit je al met een VV.. Die rechter houdt waarschijnlijk in het geheel geen rekening met de menselijke kant van de zaak, dus daar wordt je ook genaaid.

Ga naar een goede mediator, als het kan.
debeurs
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 mei 2012, 13:42

Re: Huisverbod ingetrokken door gemeente (onder voorwaarden)

Bericht door debeurs »

Ik heb een gesprek gehad met partner bij steunpunt huiselijk geweld. Partner wil scheiden. Ik moet me daarbij neerleggen en respecteer de keuze van mijn partner.

Partner heeft via onze Rb-verzekering contact gehad met een advocaat. Die advocaat weet weer eens niet waar die het over heeft. Die vertelde dat we onze gezamenlijke woning maar moesten verkopen. Probleem is dat het een in 2008 gekochte nieuwbouwwooning is met 360.000 hypotheek en de buren de woning te koop hebben staan voor 280.000. Het verschil is de onderwaarde, en dat geld hebben we niet. Hypotheek is zonder NHG dus bank gaat nooit akkoord met de verkoop. Dat is dus probleem 1..

Maar grootste probleem waar ik mee zit is de omgang met mijn zoontje. Die mag ik 1 keer in de week zien van 09.00 tot 17.30 en voorlopig wil ze dat houden. Wat moet ik nu doen? Woon nu bij mijn moeder en heb een kamer voor ons zoontje ingericht. Moet ik er vol in klannen en voorlopige voorzieningen voor de omgang in orde gaan maken? We zorgden echt 50/50 voor ons zoontje, werken allebei 4 dagen per week. Partner geeft aan dat ze rust wil voor ons ventje maar de grootste verandering in zijn leven is op dit moment dat hij mij niet meer ziet.

Ik wil heel graag constructief met de situatie omgaan maar daar zijn 2 personen voor nodig. Ik voel geen haat of woede richting mijn partner maar begrip en respect voor haar keuze. Maar voor een constructieve omgang zijn wel 2 personen nodig en tot nu toe hebben we dus 1 keer met elkaar kunnen communiceren in de afgelopen maand en ben ik geen fluit opgeschoten anders dan dat ze min of meer heeft aangegeven dat ik mijn zoon in de toekomst misschien wat meer mag zien.

Ik betaal nu nog 1000 euro per maand voor onze gezamelijk woning, dat was 1400. Dat is erg veel met een inkomen van 1600 netto. We zijn allebei hoofdelijk aansprakelijk voor de hypotheek maar ik woon er niet meer en betaal dus wel het volle pond. Ik heb verder ook geen cent te makken, helemaal niets, alleen schulden. Ik heb het gevoel aan alle kanten klem te zitten en zit er ook emotioneel compleet doorheen. Werken lukt me ook al niet meer..

Wat moet ik nu doen? Wat is het verstandigst? Partner wil dat ik geen contact opneem en een bemiddelaar tussen ons is er ook niet. Het belangrijkst is vor mij de omgang met ons zoontje. Ik ga door een hel en zit de hele dag met tranen in mijn ogen.. Ik wil de boel niet op de spits drijven en geen zware strijd aangaan omdat dat ook gepaard zal gaan met veel emoties, zowel bij mij als mijn partner en uiteindelijk gaat ons zoontje daar ook slachtoffer van worden.

Wat moet ik doen, welke stappen moet ik zetten? Advocaat van het voorlopige verzoek gaf aan dat ik al blij moet zijn met 1 dag in de week. Dat kan ik gewoon niet geloven! Ik wil mijn woensdag houden en verder 1 weekend in de twee weken. Is dat nou echt zo onmogelijk? Ik houd net zoveel van mijn zoontje als mijn partner, waarom moet zoiets op een manier als deze gaan?
debeurs
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 mei 2012, 13:42

Re: Huisverbod ingetrokken door gemeente (onder voorwaarden)

Bericht door debeurs »

Ohja, ik heb voorgesteld een mediation traject in te gaan.. Mijn partner moet daarover nadenken (zich erover laten voorlichten) en komt daar naar alle waarschijnlijkheid dinsdag op terug...
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Huisverbod ingetrokken door gemeente (onder voorwaarden)

Bericht door The Driver »

Ik begrijp dat de voorlopige voorzieningen nog uitgesproken moeten worden en dat je niet meer in de gezamelijke woning woont, maar bij je moeder.

Huur zo snel mogelijk een zelfstandige woonruimte, huur zo duur mogelijk, je partner- en kinderalimentatie wordt straks bepaald door je vaste lasten.

Als je dan geen zelfstandige woonruimte hebt, ben je die mogelijke vaste lasten al kwijt aan alimentatie.

En je eigen woning, gewoon doen zoals je advocaat zegt, verkopen, dat verlies zal je dan moeten delen met je ex en dat betekent dan voor beiden, de schuldsanering in.
debeurs
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 mei 2012, 13:42

Re: Huisverbod ingetrokken door gemeente (onder voorwaarden)

Bericht door debeurs »

Die voorlopige voorziening heeft ertoe geleid dat de gemeente de huisverboden heeft inghetrokken, daar is dus geen uitspraak over geweest maar het is van tafel geveegd. Rechter heeft proces verbaal opgemaakt en daarin staat omschreven dat ik mijn vrouw haar rust zou gunnen.

Ik dacht dat ik mijn zoontje gewoon zou zien zoals ik die altijd zou zien. Maar dat werd gelijk al de nek om gedraaid en terug gebracht naar de woensdag. Ik heb hier een kamertje voor hem.

Geld en weeet ik veel wat interesseert me niets, ik wil gewoon mijn zoontje zien. Slaap er inmiddels ook niet meer door. Inslaap en dooorslaapmedicatie nodig. Vannacht niet genomen. Om 3.00 sliep ik, om 6.30 weer wakker. Ik ervaar dit echt als de hel door alle onzekerheid. Morgen krijg ik misschien te horen hoe mijn partner dit allemaal wil gaan regelen met mij.

PS huis verkopen is gewoon echt geen optie. ik ben werkzaam in de financiele branche. De bank gaat nooit akkoord met de verkoop van de woning vanwege de te grote restschuld. Dus partner moet er blijven wonen, of ik. Partner heeft een flink hoger inkomen dan ik.

Situatie.

Maandag past mijn moeder op in gezamenlijke woning
Dinsdag KDV
Woensdag pappa dag
Donderdag KDV
Vrijdag mamma dag

We werkten dus allebei 4 dagen pw en we deden alles 50/50. ik bracht zoontje altijd naar KDV en partner haalde zoontje op. Dit hebben we ook altijd allemaal constructief en in overleg gedaan zonder strijd of wat dan ook.

Zoontje was donderdag jarig en ik snap niet waarom ik hem niet 1 van deze vrije dagen mocht zien. Partner wil graag rust voor hem en dat hij in zijn eigen bedje slaapt maar de grootste verandering in zijn leven is nu dat hij mij niet ziet. Ik voel me de woensdagen een oppas voor mijn eigen zoon. Dit voelt allemaal verschrikkelijk oneerlijk. Ik snap ook niet waarom partner zoon nu als strijdmiddel inzet. Ik word half gek door deze situatie. Ik benadruk keer op keer dat ik alles zo constructief mogelijk wil oplossen maar daar heb je wel 2 partijen voor nodig. De stress van rechtszaken wil ik er niet bij...
debeurs
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 mei 2012, 13:42

Re: Huisverbod ingetrokken door gemeente (onder voorwaarden)

Bericht door debeurs »

Misschien moet ik het allemaal even tijd gunnen en wil ik alles weer te snel.

Maar hoe zit het als er eventueel een rechtszaak volgt. Heb ik dan niet al reeds kansen verspeeld omdat het nu een gewoonte is geworden dat ik mijn zoon alleen de woensdagen zie?

Wat zijn de aan te raden vervolgstappen mocht mijn partner de omgang met mijn zoon blijven frustreren?

Ik weet dat jeugdzorg zich met onze situatie bemoeit. Die heb ik aleen zelf nog niet gesproken. Is het raadzaam daar zelf contact mee op te nemen omdat ze zich nu wellicht een eenzijdig gekleurd beeld van de situatie vormen?
debeurs
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 mei 2012, 13:42

Re: Huisverbod ingetrokken door gemeente (onder voorwaarden)

Bericht door debeurs »

Ik maak normaal gesproken 1400 per maand over naar onze gezamenlijke rekening. Nu ik er niet meer woon, moet ik dat nu wel of niet doen?

Volgens trema norm zou ik circa 109 tot 130 per maand moeten betalen aan kinderalimentatie.

Als ik niet betaal gooi ik olie op het vuur. Dat wil ik eigenlijk niet, aan de andere kant voelt het verschrikkelijk fout 90% van mijn inkomsten over te maken voor een woning waar ik niet welkom ben. (Is wel mijn eigen koopwoning)

Graag advies..
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Huisverbod ingetrokken door gemeente (onder voorwaarden)

Bericht door The Driver »

Sinds wanneer moet een bank akkoord geven voor de verkoop van een woning. Het lijkt mij, dat je ex het grootste gedeelte van de hypotheek moet betalen, zij verdient het meeste.

Lees mijn eerdere advies, zoek zelf een zo duur mogelijke huurwoning, straks moet je het overgrote deel van je inkomsten aan alimentatie betalen, omdat je geen woonlasten hebt. Je gaat toch niet betalen voor de hypotheek van een woning waar jezelf niet in mag wonen. Laat je ex die maar betalen.

Je ex zal vervolgens wel de omgangsregeling gaan frustreren, maar failliet gaan op je woning, zal ook de kinderen niet verder helpen.
debeurs
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 mei 2012, 13:42

Re: Huisverbod ingetrokken door gemeente (onder voorwaarden)

Bericht door debeurs »

Dat zie je verkeerd driver, een bank moet toch echt akkoord gaan met een verkoop als de verkoopwaarde minder betreft dan de hoogte vd hypotheek ...
debeurs
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 mei 2012, 13:42

Re: Huisverbod ingetrokken door gemeente (onder voorwaarden)

Bericht door debeurs »

Volgende;

Mijn zus heeft partner een mail gezonden om de omgang met mijn zoon. Over de omgang wordt niet gesproken. Wel wordt een rijtje met ''feiten'' geresenteerd waarom partner vindt dat ik een slecht persoon zou zijn. Zaken die zijn voorgevallen tijdens onze relatie zijn aangedikt en het wordt zo uitgelegd alsof ik een totale debiel ben in die mail.

Mijn partner is een dossier richting mij aan het opbouwen en speelt een vuil spel. Aan de ene kant schrijft ze dat ze constructief met de situatie wil omgaan en na wil denken over een mediator. Aan de andere kant begint ze met modder te gooien.

Moet ik nu aangifte doen wegens laster en smaad? Er worden zaken als feit gepresenteerd die niet kloppen. 1 van de zaken die ze schrijft;
''- toen Bram 9 weken was, kwam hij een keer ‘s middags thuis nadat hij op de voetbal een XTC-pilletje had geslikt terwijl ik Bram de fles aan het geven was. Ik heb hem niet binnen gelaten en gevraagd om weer terug te gaan. Hij is vervolgens het dak opgeklommen en door het zolderraam naar binnengegaan om mij vervolgens vreselijk uit te schelden.''

Hier klopt niets van! Ik was naar wezen sporten en heb daarna wat biertjes genuttigd. Omdat ik laat thuis was heeft partner alle deuren op slot gedaan en mij de toegang tot de woning ontzegd. Hierna ben ik door een raam geklommen. Ik heb haar NIET uitgescholden. Ik heb geen XTC gebruikt! Nadat ik naar binnen was gegaan heb ik wat spulletjes gepakt en ben ik weer weg gegaan naar een vriend omdat de situatie thuis niet prettig was! Ik heb toen helemaal niets gekls gedaan.

Komt erop neer dat ze in de mail van alles en nogwat over mij schrijft wat gewoon zwaar wordt aangedikt om mij zwart te maken.

Op de simpele vraag of ik mijn zoon mag zien gaat ze totaal weer niet in! Moet ik nu aangifte doen wegens laster en smaad? Want zaken worden nu als feit gepresenteerd die totaal niet kloppen. Ik kan haar wel terug gaan mailen en mijn kant van de zaak voorleggen maar dan wordt het een welles nietes spelletje. Wat te doen??
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Huisverbod ingetrokken door gemeente (onder voorwaarden)

Bericht door The Driver »

niets van aan trekken van dat modder gooien, laat je ex maar alles maar op papier zetten, laat ze het zelfs maar helemaal voorlezen bij de rechter, als je geluk hebt zal de rechter zelfs zeggen, dat hoef ik allemaal niet te horen.
Een rechter heeft dat allemaal al 1000 keer gehoord, gewoon als je ex klaar is met modder gooien, gewoon tegen de rechter zeggen : ik ga niet met modder gooien.
Gebruikersavatar
PaNo
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 71
Lid geworden op: 23 feb 2012, 14:46

Re: Huisverbod ingetrokken door gemeente (onder voorwaarden)

Bericht door PaNo »

Hallo debeurs,

Het verhaal van smaad en laster kun je beter terzijde schuiven. Het advies van Driver om niet met modder te gooien en deze wel te ontvangen is correct. Wellicht een zware dobber maar ook onze rechtstaat zal modder onderscheppen.

Probleem met smaad/laster is dat dit nauwelijks in jouw situatie overeind te houden valt.
Het opzettelijk zwartmaken van een ander door deze in het openbaar van feiten te beschuldigen waaraan hij of zij zich schuldig zou hebben gemaakt, zonder dat wordt gehandeld uit noodzakelijke verdediging.
Ik ben met zo'n zaakje bezig geweest waarbij het juist viel op de term "openbaar".

Ga naar de rechter, ben jezelf, geen modder gesmijt. Ik heb hierin het geluk gehad dat de rechter, dan heb ik het wel over een volledig andere vorm van rechtsgang, duidelijk oog had voor mijn gebukt gaan onder dat modder gevecht waar ik niet aan meedeed.

Rustig aan kerel..

PaNo
debeurs
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 mei 2012, 13:42

Re: Huisverbod ingetrokken door gemeente (onder voorwaarden)

Bericht door debeurs »

Ik wil graag snel een mediation traject opstarten. De vraag is of partner hieraan meewerkt. Als ze dat niet doet word ik gedwongen een voorlopig verzoek in te dienen betreffende de omgang met mijn zoon.

Kan ik een dergelijke procedure zelf voeren of ben je altijd verplicht een advocaat voor dit soort zaken in te schakelen? (even los van of het verstandig is..)
Gesloten