AMK gaat naar de rechter

De topics/onderwerpen van vóór 31 december 2012 waar geen of sinds geruime tijd geen antwoord op is gegeven, zijn hier geplaatst.
Chris71
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 51
Lid geworden op: 10 feb 2011, 23:00

AMK gaat naar de rechter

Bericht door Chris71 »

Het AMK heeft onderzoek gedaan naar de omstandigheden waarin mijn kinderen zich bevinden (wonen bij de moeder) en hebben aangegeven dat hun sociale en cognitieve ontwikkeling bedreigd worden. Het AMK heeft aangegeven dat zij dit bij de RvdK neerleggen en naar de rechter zullen gaan.
Wat kan ik hiervan verwachten? Heeft iemand hier ervaring mee?
Paul1963
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 95
Lid geworden op: 05 apr 2012, 22:43

Re: AMK gaat naar de rechter

Bericht door Paul1963 »

De RvK kan kinderbeschermingsmaatregelen voorstellen aan de rechter. Afhankelijk van de ernst kan het gaan van Onder Toezicht Stelling tot aan Uithuisplaatsing UHP. Je kan nu alleen afwachten op het verzoekschrift naar de rechtbank.

Heb jij gezag?
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: AMK gaat naar de rechter

Bericht door The Driver »

Je kan ook direct bij het AMK een WOB procedure starten, zodat je nu al je dossier in kan zien. Op een WOB verzoek dient het AMK binnen 4 weken te reageren.
Chris71
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 51
Lid geworden op: 10 feb 2011, 23:00

Re: AMK gaat naar de rechter

Bericht door Chris71 »

@Paul
Ja, ik heb gezag. OTS is vorig jaar al opgelegd en de moeder heeft toen alles tegengewerkt en er is werkelijk niets bereikt. Toen is één van mijn kinderen gedurende 5-1/2 mnd ook al niet naar school gegaan ondanks inschakeling leerplicht en het constant najagen van de gezinsvoogd. Onbegrijpelijk maar toch echt waar.

@The Driver
Ik heb bepaalde informatie al opgevraagd bij het AMK en verwacht binnen enkele weken een antwoord (lees: afwijzing van mijn verzoek om informatie) daarop te krijgen. Het AMK stelt zich (is mij telefonisch meegedeeld) op het standpunt dat omdat de moeder een informatieverplichting door de rechtbank heeft opgelegd gekregen (die ze overigens nooit nagekomen is), dat het AMK geen informatie aan mij hoeft te verschaffen. Klopt natuurlijk voor geen meter! De opgelegde informatieverplichting heeft natuurlijk geen enkele externe werking jegens derden. Bovendien heb ik gezag en dient een instantie die beroepshalve over informatie van mijn kinderen beschikt, mij desgevraagd daarvan te voorzien,toch? Dat wordt dan ook de zoveelste klacht richting jeugdzorg.

Ik wordt verder uitsluitend schriftelijk geïnformeerd over het advies en de stap naar de rechtbank. Het mag in ieder geval duidelijk zijn dat een OTS geen enkel nut heeft.
Vandaar mijn vraag wat de mogelijk andere opties zouden kunnen zijn.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: AMK gaat naar de rechter

Bericht door The Driver »

Het AMK dient binnen 4 weken te voldoen aan je WOB verzoek, doen ze dat niet, dan naar de bestuursrechter en met een dwangsom alsnog je dossier opvragen ( op CD-rom zonder kosten ) De dwangsom gaat direct na 4 weken lopen ( Euro 26.- per dag ).
Chris71
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 51
Lid geworden op: 10 feb 2011, 23:00

Re: AMK gaat naar de rechter

Bericht door Chris71 »

Valt dit dan onder de WOB of de Wbp? Ik ging er vanuit de Wbp en dat ik als wettelijk vertegenwoordiger gegevens over mijn kinderen kan opvragen.
Maakt het veel uit in deze kwestie?
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: AMK gaat naar de rechter

Bericht door The Driver »

Onder de WOB dienen ze alle dossiers aan je te geven. Ook de contactjournaals en overlegrapporten.
Chris71
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 51
Lid geworden op: 10 feb 2011, 23:00

Re: AMK gaat naar de rechter

Bericht door Chris71 »

@The Driver
Dank! het verzoek is aan AMK verzonden.

Weet je of dit ook voor de leerplichtambtenaar geldt? Hij wilde mij namelijk ook inhoudelijk (details) niet teveel vertellen toen ik hem aan de telefoon had.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: AMK gaat naar de rechter

Bericht door The Driver »

Natuurlijk geldt dat ook voor de leerplichtambtenaar. De Wet Openbaarheid Bestuur geldt voor alle overheids- en bestuursorganen.
Chris71
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 51
Lid geworden op: 10 feb 2011, 23:00

Re: AMK gaat naar de rechter

Bericht door Chris71 »

Dank, ook dat verzoek is verzonden!
Paul1963
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 95
Lid geworden op: 05 apr 2012, 22:43

Re: AMK gaat naar de rechter

Bericht door Paul1963 »

Art 377c geldt voor ouders zonder gezag. Als je gezag hebt dan heb je recht op inzage in het dossier. Maar er is blijkbaar een informatieregeling/plicht opgelegd, dus het lijkt erop dat praktisch gesproken jouw al gezag beperkt is. Enerzijds door beperktere info, anderzijds door oplegging OTS.

Als jou niets te verwijten valt, dan zou je kunnen opteren voor verkrijging van eenhoofdig gezag. OTS werkt dus niet, dus zullen ze andere maatregelen voorstellen. Probeer de raad, bjz etc. Niet teveel tegen je in het harnas te werken. De moeder lijkt zwak te staan, zorg ervoor dat jij de oplossing kunt zijn.

Opvragen van het dossier, als het jou afgewezen wordt, kan je vaak beter door jouw advocaat laten doen. Die weten toch vaak beter de juridische grondslag.

Zijn er mensen die succesvol op basis van de wob dergelijke persoonlijke info gekregen hebben?
Gebruikersavatar
PaNo
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 71
Lid geworden op: 23 feb 2012, 14:46

Re: AMK gaat naar de rechter

Bericht door PaNo »

Zijn er mensen die succesvol op basis van de wob dergelijke persoonlijke info gekregen hebben?
Jawel, ikzelf maar denk ook anderen.

Een dure advocaat is voor een Wob verzoek absoluut niet nodig. Mij heeft dit verzoek geholpen om alle informatie in dossiers waaronder ook contactjournaals, interne memo's, etc. bij Jeugdzorg, Rvk en Maatschappelijk werk boven water te krijgen.

Dit heeft mij bijzonder geholpen omdat ik met die informatie de valselijke beschuldigingen a.d.h.v. een zorgmelding politie, smaad en laster maatschappelijk werk, emotionele instabiliteit moeder, etc. boven water heb weten krijgen.

Jeugdzorg erkent nu daadwerkelijk dat men de plank aardig misgeslagen heeft. Dossier is aangevuld, helaas nog niet vernietigd. Dit laatste wil ik echter wel omdat ik, wat men erkent, hier een aardige poos mee opgezadeld zit. Gezien mijn werk kan ik dat niet gebruiken.

Chris71 !!!
Ik raad je aan om, voor je eigen rust en om je strategie te bepalen een Wob verzoek te doen aan alles wat ademt. Houw eenieder te vriend en luister naar wat men te zeggen heeft zonder met bagger te smijten.

In een eerder forum bericht heb ik zo'n standaard Wob verzoek geplakt...Mocht men moeilijk doen, laat ergens een bericht achter en ik of de een of andere dwaas zal je vast willen helpen.

Ave PaNo.
Chris71
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 51
Lid geworden op: 10 feb 2011, 23:00

Re: AMK gaat naar de rechter

Bericht door Chris71 »

@Paul1963
Ter verduidelijking, de moeder heeft een informatieplicht opgelegd gekregen omdat ze haar wettelijke verplichting niet nakwam. Dat lijkt me geen beperking van mijn gezag. De OTS is overigens al begin dit jaar beëindigd. Dank voor de adviezen!

@PaNo
Jij ook bedankt voor de tips! Bij twee organisaties de complete dossiers opgevraagd. Bij het AMK duidelijk aangegeven dat hun bezwaren/voornemen om mij geen informatie te verstrekken niet rechtsgeldig zijn. Mocht dit niets opleveren dan laat ik weer van me horen...

Ik zal ook een bericht plaatsen voor de dwaze medemensen wanneer het wel lukt.
Groet
Gebruikersavatar
PaNo
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 71
Lid geworden op: 23 feb 2012, 14:46

Re: AMK gaat naar de rechter

Bericht door PaNo »

Een tip, waar ik aardig wat informatie en zeker ook steun gevonden heb, een hyves account is hiervoor wenselijk :

http://bjz-aanpakken.hyves.nl/


De meeste antwoorden staat op deze hyves en anders kun je je vraag bij krabbels droppen

Deze hyve heeft in zeer korte tijd geweldige resultaten geboekt. Er zijn resultaten behaald waar ouders die echt met de rug tegen de muur stonden alleen maar van konden dromen. En dat in enkele weken tijd. Volg het WoB/WbP stappenplan
Het standpunt van deze hyves is individueel,op juridische wijze,aanpakken van jouw persoonlijke situatie. Dit kan zijn de OTS of UHP eraf als dit onterecht is of jeugdzorg dwingen tot het verlenen van hulp. Wees niet bang, uiteindelijk zal het recht zegevieren.
Het gaat uiteindelijk om je kind(eren) en niet om jeugdzorg.

De manier die hier omschreven wordt is dus juridisch. Geen geschreeuw dat "ze" gestopt moeten worden, geen petities, geen brieven naar Den Haag of koningin dat heeft allemaal toch GEEN zin.
De manier is om ze op hun eigen fouten aan te pakken en juridisch op de vingers te tikken (en wel met een zweep te verstaan).
Op deze site staan tips om jouw sterk te maken en het BJZ en het werk van de gezinsvoogd minder prettig te maken.
Juist als je het uiteindelijk beter weet dan hun frustreert dit ze enorm.Vooral als ze er niets tegen kunnen doen. Ik denk dat ik de mijne in der tijd wel slapeloze nachten heb bezorgd.
Vergeet je huis niet te poetsen, ken je aardig wat frustraties in kwijt....

PaNo
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: AMK gaat naar de rechter

Bericht door The Driver »

Had ik ook gezien, daar wordt er echter van uit gegaan, dat er nog steeds op een normale menselijke manier met BJZ te praten valt. Dat stadium ben ik echter allang voorbij.
Gesloten