Hoopgevend: het recht op 'gelijkwaardig ouderschap'

Plaats hier alles wat u met wetgeving te maken heeft.
Dit kunnen onderwerpen over de huidige wetgeving zijn of voorstellen voor nieuwe.
Plaats reactie
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Hoopgevend: het recht op 'gelijkwaardig ouderschap'

Bericht door Casper »

Wat houdt het recht op 'gelijkwaardig ouderschap' in?

Op 1 maart 2009 is de Wet Bevordering voortgezet ouderschap en zorgvuldige scheiding in werking getreden. Sindsdien geldt dat een kind over wie ouders gezamenlijk het gezag uitoefenen, na een scheiding recht heeft op een gelijkwaardige verzorging en opvoeding door beide ouders. Uit de wetsgeschiedenis blijkt dat deze bepaling de ouders niet verplicht tot een gelijke (50%-50%) verdeling van de tijd die het kind bij elke ouder doorbrengt. De Hoge Raad heeft dit nog eens bevestigd in zijn uitspraak van 21 mei 2010 (LJN: BL7407]).

Zeer recent, op 21 februari 2012 (LJN: BV6414), heeft het Hof ’s-Hertogenbosch beslist dat een 50%-50% verdeling in het beoordeelde geval wel wenselijk was.

Lees verder op Rechtennieuws
Bedroefd
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 22
Lid geworden op: 15 sep 2010, 13:40

Re: Hoopgevend: het recht op 'gelijkwaardig ouderschap'

Bericht door Bedroefd »

dank voor posten
TrotsePa
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 dec 2010, 10:45

Re: Hoopgevend: het recht op 'gelijkwaardig ouderschap'

Bericht door TrotsePa »

Bij speelt binnenkort o.a. (want er speelt wel meer) een hoger beroep van ex om alsnog naar de andere kant van het land te mogen verhuizen.
Hierdoor zou ik mijn zojuist ingegane 40/60 regeling er ineens heel anders uit gaan zien als ze haar zin krijgt.
Ik houd jullie wel op de hoogte
Bedroefd
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 22
Lid geworden op: 15 sep 2010, 13:40

Re: Hoopgevend: het recht op 'gelijkwaardig ouderschap'

Bericht door Bedroefd »

TrotsePa schreef:Bij speelt binnenkort o.a. (want er speelt wel meer) een hoger beroep van ex om alsnog naar de andere kant van het land te mogen verhuizen.
Hierdoor zou ik mijn zojuist ingegane 40/60 regeling er ineens heel anders uit gaan zien als ze haar zin krijgt.
Ik houd jullie wel op de hoogte
en ?
TrotsePa
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 dec 2010, 10:45

Re: Hoopgevend: het recht op 'gelijkwaardig ouderschap'

Bericht door TrotsePa »

De uitspraak is door het hof bekrachtigd en dmv een kort geding is een dwangsom uitgeproken. Het lijkt een beetje vorm te gaan krijgen nu. Er is nog wel eea gaande (onderzoek naar mogelijke ots) maar het lijkt niet nodig (al weet ik dat na zonneschijn weer regen komt)
Plaats reactie