Valse aangifte zedenmisdrijf: hoe (niet) te handelen

De topics/onderwerpen van vóór 31 december 2012 waar geen of sinds geruime tijd geen antwoord op is gegeven, zijn hier geplaatst.
Gesloten
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Valse aangifte zedenmisdrijf: hoe (niet) te handelen

Bericht door Casper »

Zoals gezegd grijpen moeders in een echtscheidingssituatie soms naar het middel van een (valse) aangifte van een zedenmisdrijf. Dit kan voortkomen uit rancune, uit wanhoop, uit een verwrongen beeld van de werkelijkheid of uit andere motieven. De reden voor moeder om aangifte te doen hoeft in dit topic niet aan de orde te komen. Wat ik graag aan de orde zou willen stellen is hoe zo'n procedure in de praktijk verloopt (politie-onderzoek, etc.), en hoe je je als vader hierin het beste op kunt stellen. Alle informatie, gedachten hierover, links naar andere websites (zoals deze: http://vaderkenniscentrum.blogspot.com/2008/04/82.html en http://www.sos-papa.com/testforum/vragen.html) zijn welkom.

Idee is om een houvast te bieden aan vaders die hiermee te maken krijgen. Want hoewel het doen van een valse aangifte nu wel standaard vervolgd (zie andere topic in dit forum) zal worden, staat 100% vast dat sommige moeders dit middel ook in de toekomst niet zullen schuwen. De pijn die dat teweeg brengt is al onverdragelijk. Laten we dus als DV voorbereid zijn en proberen een (zoveel mogelijk) rationele handleiding te bieden voor deze situatie, met aandacht voor de juridische en psychologische kanten.

Reacties welkom.
hugo1
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 apr 2012, 14:32

Re: Valse aangifte zedenmisdrijf: hoe (niet) te handelen

Bericht door hugo1 »

De politie vraagt vaak een doktersattest om een dergelijke aangifte te onderbouwen. Artsen moeten dit ook afgeven aan de andere gezagsouder.

Na verloop van tijd zal politie de valse aangifte wel seponeren - wegens gebrek aan bewijs.

In elk geval weet je dat er geen gecreerde bewijzen zijn en iedereen gezond is.

Op het moment dat deze komen is het wel het moment dat mediaton waarschijnlijk net meer zal lukken en een omgangsregeling in het gunstigste geval een tijdje stil ligt....
ookvader
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 nov 2012, 19:53

Re: Valse aangifte zedenmisdrijf: hoe (niet) te handelen

Bericht door ookvader »

been there had that. bij mij lag de omgang 2 maanden stil. het is een standaard kaart die gespeeld wordt. wat nieuw is is beschuldigingen van het veroorzaken van grensoverschrijdend gedrag bij het kind door de andere ouder. dit is geen concreten beschuldiging van een strafbaar feit en vaag. maar net genoeg om omgang te frustreren. ik had het geluk dat jeugdzorg de zaak goed kende en dat ze na 4 jaar OTS makelijk door het verhaal van moeder prikte. maar ik zag haar 2 maanden niet en moeder kwam er weer mee weg en het wordt nu gebruikt in een zaak als sfeermaker om gezag tegen te houden. jeugdzorg en rvdk adviseren het gedeelde gezag uit te spreken of vonnis te bekrachtigen. in bodem procedure had ik dit gekregen tegen wens van moeder in natuurlijk.
Gesloten