Na ruim tien jaar scheiding, ondertussen gepokt en gemazeld in verzoek- en verweerschriften, regelmatig bezoeker van dit forum, en toch is het zover. Met open ogen, vol vertrouwen denkend het zal alleen die ander overkomen in de fuik van de hulpverlening en de raad gezwommen.
Ik zou eigenlijk blij moeten zijn. Het kwade zaad dat jaren in een kind gepland is, is ontsproten. Na een periode van agressie is kindlief naar vader vertrokken, wil geen contact meer en moeder vind het best. Ook de Raad vind het beter, dus wat is het probleem. Een OTS dus, we kijken niet naar het verleden, dus branden we vader en kind maar af. Een warm welkom in de kafkaiaanse wereld.
Maar gelukkig leven we in een democratie met scheiding van de rechtelijke en uitvoerende macht en de raad is maar een adviseur. Een goed juridisch verweer zal toch wel helpen om de rechter te overtuigen? ijdele hoop, want volgens de ervaren rotten kom je dan van de regen in de drup.
In 75% van de raadsonderzoeken wordt een maatregel opgelegd, die in 95% van de gevallen wordt overgenomen door de rechter. Slechts in 1/3 van de gevallen heeft een OTS een positief effect, maar onduidelijk of dit door de maatregel komt. Toch leggen rechters hem makkelijk op en stemt de kamer in met een nieuwe Jeugdwet die het nog eenvoudiger maakt en een voogd nog verregaande bevoegdheden geeft. En dat alles in het belang van het kind dat we moeten overleveren aan de staatsopvoeding.
In de fuik van de hulpverlening / RvdK
Re: In de fuik van de hulpverlening / RvdK
Misschien eens interessant om hier verder op door te borduren. Niet alleen het indiceren en betalen van hulp wordt op 1 januari overgeheveld naar de gemeenten. Er zijn nog twee andere partijen die het gaan overnemen, o.a. voor langdurige zorg. Waar komen de gezinsvoogden vandaan, blijven die bij Jeugdzorg, Humanitas en de WSG? Wat ik inderdaad begrepen heb worden de bevoegdheden van de gezinsvoogden sterk uitgebreid, zelfs zover dat ze werk en inkomen van gezinnen gaan monitoren en beinvloeden. Wat voor sanctie mogelijkheden krijgen ze er nu weer bij? Wat staat ons allemaal te wachten?Voiceless schreef:Toch leggen rechters hem makkelijk op en stemt de kamer in met een nieuwe Jeugdwet die het nog eenvoudiger maakt en een voogd nog verregaande bevoegdheden geeft. En dat alles in het belang van het kind dat we moeten overleveren aan de staatsopvoeding.
https://www.eerstekamer.nl/behandeling/ ... 41h0z0.pdf
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
Re: In de fuik van de hulpverlening / RvdK
Er komt een scheiding tussen de vrijwillige hulpverlening en het gedwongen kader. BJZ wordt opgeheven en feitenlijk gesplitst. Een deel wordt de gecertificeerde instelling, waar de gezinsvoogd onder valt. En die krijgen meer bevoegdheden.
Gezinsvoogden moeten nu het hele gezin bekijken en een KB maatregel kan ambtelijk ook voor de andere kinderen gelden. Daarnaast heeft de gezinsvoogd de bevoegdheid om zonder toestemming informatie op te vragen, ook over jouzelf en info die onder het beroepsgeheim valt. In combinatie met een uithuisplaatsing kan de gezinsvoogd ook een schoolkeuze en/of medische behandeling doordrukken, ook als het kind het niet wilt.
De gezinsvoogd krijgt dus verregaande bevoegdheden maar draagt eigenlijk geen verantwoordelijkheid. Daarnaast dragen de ouders wel de volledige verantwoordelijkheid maar worden beperkt in hun bevoegdheden.
De onderstaande link geeft het wetvoorstel over de wijziging van KB maattegelen weer. Er komen veel wijzigingen en die zijn in verschillende wetten meegenomen.
https://www.eerstekamer.nl/9370000/1/j9 ... z6/f=y.pdf
Als ouder kan je niet meer direct een KB maatregel (OTS) aanvragen, alleen als de Raad voor de Moederbescherming niet tot aktie overgaat na verzoek gemeente of hulpverlening. In principe verloopt de toegang tot de jeugdzorg via de gemeente, ook als het via de huisarts aangevraagd wordt. De maatregel van opgroeiondersteuning staat wel in de wet, maar wordt niet doorgevoerd. Ouders krijgen wel de mogelijkheid om bij een OTS zelf met een plan te komen.
De fuik wordt nu dat een OTS niet oneindig kan duren, gezag kan sneller worden weggenomen. De grond voor OTS gaat wijzigen. Was het eerst ernstige bedreiging en hulpverlening gefaald, het wordt nu ernstige bedreiging en zorg niet of onvoldoende geaccepteerd en in de toekomst wel in staat zijn om de opvoeding verzorging te doen. Omdat de jeugdhulp nu via de gemeente gaat lopen, kom je sneller in aanraking met de instanties en bepaalt de gemeente welke hulp en waar je die hulp kunt krijgen.
Nu is er niet zomaar een ernstige bedreiging, zou je zeggen. Bij echtscheiding dus wel. Loyaliteit, communicatie, slecht lopende omgang, vermoedens van mishandeling. Allemaal begrippen die niet aantoonbaar zijn en op iedere scheiding van toepassing verklaard kunnen worden. Wil een van de ouders geen hulpverlening (bijvoorbeeld omdat de aangeboden hulp voor jou kwalitatief niet past) dan is er al snel een onderzoek en KB maatregel mogelijk. En onderzoek en maatregelen brengen geld in het laatje.
Wil je uit de fuik blijven, dan is een goede onderlinge communicatie essentieel. Maar daar zijn er wel twee voor nodig.
Gezinsvoogden moeten nu het hele gezin bekijken en een KB maatregel kan ambtelijk ook voor de andere kinderen gelden. Daarnaast heeft de gezinsvoogd de bevoegdheid om zonder toestemming informatie op te vragen, ook over jouzelf en info die onder het beroepsgeheim valt. In combinatie met een uithuisplaatsing kan de gezinsvoogd ook een schoolkeuze en/of medische behandeling doordrukken, ook als het kind het niet wilt.
De gezinsvoogd krijgt dus verregaande bevoegdheden maar draagt eigenlijk geen verantwoordelijkheid. Daarnaast dragen de ouders wel de volledige verantwoordelijkheid maar worden beperkt in hun bevoegdheden.
De onderstaande link geeft het wetvoorstel over de wijziging van KB maattegelen weer. Er komen veel wijzigingen en die zijn in verschillende wetten meegenomen.
https://www.eerstekamer.nl/9370000/1/j9 ... z6/f=y.pdf
Als ouder kan je niet meer direct een KB maatregel (OTS) aanvragen, alleen als de Raad voor de Moederbescherming niet tot aktie overgaat na verzoek gemeente of hulpverlening. In principe verloopt de toegang tot de jeugdzorg via de gemeente, ook als het via de huisarts aangevraagd wordt. De maatregel van opgroeiondersteuning staat wel in de wet, maar wordt niet doorgevoerd. Ouders krijgen wel de mogelijkheid om bij een OTS zelf met een plan te komen.
De fuik wordt nu dat een OTS niet oneindig kan duren, gezag kan sneller worden weggenomen. De grond voor OTS gaat wijzigen. Was het eerst ernstige bedreiging en hulpverlening gefaald, het wordt nu ernstige bedreiging en zorg niet of onvoldoende geaccepteerd en in de toekomst wel in staat zijn om de opvoeding verzorging te doen. Omdat de jeugdhulp nu via de gemeente gaat lopen, kom je sneller in aanraking met de instanties en bepaalt de gemeente welke hulp en waar je die hulp kunt krijgen.
Nu is er niet zomaar een ernstige bedreiging, zou je zeggen. Bij echtscheiding dus wel. Loyaliteit, communicatie, slecht lopende omgang, vermoedens van mishandeling. Allemaal begrippen die niet aantoonbaar zijn en op iedere scheiding van toepassing verklaard kunnen worden. Wil een van de ouders geen hulpverlening (bijvoorbeeld omdat de aangeboden hulp voor jou kwalitatief niet past) dan is er al snel een onderzoek en KB maatregel mogelijk. En onderzoek en maatregelen brengen geld in het laatje.
Wil je uit de fuik blijven, dan is een goede onderlinge communicatie essentieel. Maar daar zijn er wel twee voor nodig.