onderhouds verplichting

Heb je vragen? Klik dan hier, want hier kan je al je vragen kwijt. Kijk ook bij de anderen die een vraag geplaatst hebben, misschien kun je iemand helpen met een antwoord
Plaats reactie
Eric59
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 nov 2014, 11:54

onderhouds verplichting

Bericht door Eric59 »

Onze mediator destijds sprak over een betalingsplicht (alimentatie) aan de vrouw én over een onderhoudsplicht door de vrouw zelf.
Dat laatste zou inhouden dat zij de plicht had om méér in haar eigen onderhoud zou moeten gaan voorzien door meer dagen te werken (tot nu nog steeds maar 3 dagen), waardoor mijn bijdrage in de alimentatie verminderdt zou kunnen worden.
VRAAG: Is deze "onderhoudsplicht" wettelijk geregeld en hoe is dit te handhaven?
BVD
Eric.
Rocco
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 179
Lid geworden op: 06 okt 2014, 16:36

Re: onderhouds verplichting

Bericht door Rocco »

Ik heb ook mediation geprobeerd. Mijn ex was toen al een tijdje werkloos.
De mevrouw die ons begeleide kwam tot een "redelijke" verdeling waarbij er een via een staffel PA bepaald werd. Hoe meer mijn ex zou werken, hoe minder PA ik zou hoeven betalen. Conclusie: Mijn ex gaf aan dat het een asociale gedachte was dat als zij nu € 1.200 van mij zou ontvangen, deels KA en deels PA, zij dit gewoon wilde behouden ook al zou zij met 3 dagen werken ook € 1.200 verdienen. Ofwel mevrouw zou bij 3 dagen werken ruim € 2.000 netto te besteden hebben ik met 40 uur werken bij lange na niet. Terwijl er op dat moment notabene sprake was van een 50 - 50 co ouderschap!! Haar tekst: Als het nu redelijk is om € 1.200 te kunnen krijgen, dan ben ik toch zeker gek als ik meer als 2 dagen werken.
Daarop viel mijn mond open van verbazing.
Dus werd het advocaten werk. Die onderhoudsplicht is in die zin wettelijk geregeld dat als je er meest verdienende ex, meestal man, aan de minst verdiende ex, meestal de vrouw moet betalen. Alle andere constructies kunnen naar harte lust worden afgesproken, maar in de toekomst kan bij gevraagde wijziging simpelweg de standaard wet tegenaan gegooid worden. Alleen het principe van plichtige betaalt de gerechtigde is te handhaven. De rest mag je zien als een soort van intentieverklaring maar als het komt op handhaving ervan is het meer een soort toiletpapier :lol:
Wat wil je bereiken? Dat je ex verantwoording gaat afleggen over de moeite die zij neemt om meer inkomen te genereren? Dat zij vervolgens vrijwillig haar alimentatie gaat inleveren? Waarom stel je de vraag?
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Rocco
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 179
Lid geworden op: 06 okt 2014, 16:36

Re: onderhouds verplichting

Bericht door Rocco »

Eric, volgens mij was ik vandaag in het andere topic misschien iets kort door de bocht en bot, maar wat ik er eigenlijk mee wil zeggen. Is dat mediation naar mijn idee, op dit moment in de tijd een mode verschijnsel is dat op de morele publieke opinie leunt, maar juridisch (nog) geen waarde heeft. Het zijn afspraken die met "goed fatsoen" worden afgesproken. Maar zodra één van beiden er niet meer aan wil meewerken, dan stapt diegene naar de rechtbank en wordt de eenvoudige zwart-wit regelgeving uit de jaren 50 op je scheiding losgelaten. Als je via mediation scheid, dan wordt dit door jullie beiden ondertekent en gaat het ook op die manier naar de rechtbank. Die zal amper kijken naar de alimentatie afspraken. Jullie hebben met jullie handtekening immers aangegeven dat jullie het eens zijn, toch? Op het moment dat een van beiden het niet meer met de afgesproken regeling eens is en het anders geregeld wilt hebben, gaat ie gewoon naar de rechtbank met een herzieningsverzoek. Vervolgens wordt de hele afspraak op de antieke manier afgehandeld.

Ik vind overigens wel dat het mediation principe absoluut de toekomst moet worden met de verplichting van de ontvangende partij om jaarlijks aan te geven hoe het met het inkomen zit. Ook met het principe dat de alimentatie ook nooit méér kan worden dan initieel vastgesteld. Wellicht zou de overheid dit kunnen ondersteunen via de belasting aangifte. Daar moet je bij je aangifte ook aangeven welke bedrag je aan PA betaald en het BSN nummer doorgeven. Het mooie ervan kan dan zijn, dat omdat het verplicht is je ook het bruto inkomen als hit terug krijgt. Op basis daarvan kun je ook zien wat het inkomen is. (Dat zal helaas ook vice versa zo werken, wat kan inhouden dat je meer moet gaan betalen als de antieke manier ook nog bestaat. :? )

Maar op je vraag of het juridisch te handhaven is of je ex uiteindelijk alles uit de kast trekt om meer zelfstandig inkomen te realiseren is het antwoord: Nope. Dat is er niet. Slechts als zij zich aan haar met goed fatsoen gemaakte afspraken houdt. Dat kan een tijd goed gaan. Misschien zelfs wel de hele 12 jaar. Maar in 12 jaar kan er heel veel gebeuren. En veel van die zaken kunnen van invloed zijn hoe jullie beiden in de toekomst over elkaar denken en dat kan reden zijn om alsnog van de gemaakte afspraken af te wijken. En elkaars leven alsnog te frustreren.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Plaats reactie