vakantie buiten schoolvakantie

Heb je vragen? Klik dan hier, want hier kan je al je vragen kwijt. Kijk ook bij de anderen die een vraag geplaatst hebben, misschien kun je iemand helpen met een antwoord
Plaats reactie
Bernardus
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 nov 2014, 16:29

vakantie buiten schoolvakantie

Bericht door Bernardus »

Mijn dochter (7) woont in Nederland. Ik woon en werk in Spanje in de vakantie-industrie. Omdat de schoolvakanties mijn drukste periodes zijn, is het moeilijk mijn dochter dan over te laten komen. Ik heb ooit gelezen dat er een uitzondering op de leerplicht gemaakt kan worden, indien de vader in het buitenland woont, of in de vakantie-industrie werkt. Ik kan het echter nu niet meer terug vinden. kan iemand daar iets over vertellen?
Rocco
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 179
Lid geworden op: 06 okt 2014, 16:36

Re: vakantie buiten schoolvakantie

Bericht door Rocco »

Dit vind ik een lastige kwestie om eerlijk te zijn Bernardus.
Ik zit daar moreel heel anders in denk ik. Ik zit er zo in dat als je een redelijk omgang met je kind wilt je hier ook redelijkerwijze mogelijkheid voor moet hebben. Wellicht zou je ook de consequenties moeten accepteren dat je in Spanje woont en werkt in een sector die vooral druk is wanneer je kind vrije tijd heeft.
Wellicht is het een optie om (weer) in Nederland te gaan werken om zo je kind te kunnen zien.

Als je de info hierover wilt, bel of mail even met haar school en vraag hoe je dit moet regelen, zou ik zeggen.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: vakantie buiten schoolvakantie

Bericht door kiekiek »

Wellicht dat je hier iets kan vinden:

https://www.google.com/search?q=omgangs ... gws_rd=ssl

Ik ken een voorbeeld van een kind van ongeveer dezelfde leeftijd die met haar ouders buiten de schoolvakantie 4 weken naar Zuid-Afrika is geweest, ik meen wegens een overlijden. Incidenteel zal het wellicht mogelijk zijn, maar structureel?
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
Bernardus
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 nov 2014, 16:29

Re: vakantie buiten schoolvakantie

Bericht door Bernardus »

Je mag eerlijk zijn Rocco ;). Punt is dat ik samen met haar moeder hier een bedrijf heb gestart. Zij is met mijn dochter terug naar NL gegaan. Al mijn geld zit in het bedrijf en het is dus niet zo makkelijk terug te gaan voor mij.
Bernardus
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 nov 2014, 16:29

Re: vakantie buiten schoolvakantie

Bericht door Bernardus »

Op die websites ben ik al aardig aan het spitten geweest Kiekiek, maar ik kan helaas niets meer vinden. Toch bedankt!
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: vakantie buiten schoolvakantie

Bericht door kiekiek »

Dit is wellicht interessant voor je:
Toestemming om een kind buiten de schoolvakantie vrij te laten nemen
Toch zijn er mogelijkheden om een kind buiten de schoolvakanties mee te nemen op vakantie. Daarvoor is echter wel toestemming nodig van de school. Ook kan dat maar voor 10 dagen en voor één keer in het jaar en moeten de ouders dan echt niet op schoolvakanties op vakantie kunnen. De voorwaarden die gelden voor het verzoek tot verlof buiten de schoolvakanties zijn:

Het gezin gaat samen om vakantie
De gezinsleden kunnen niet tijdens de gewone schoolvakanties op vakantie door het beroep van de ouder of ouders. Er moet dus helemaal geen mogelijkheid zijn voor het gezin om samen op vakantie te gaan tijdens één van de schoolvakanties.
Kinderen mogen niet vrij zijn in de eerste 2 weken na de zomervakantie
http://zakelijk.infonu.nl/juridisch/850 ... es-om.html
Laatst gewijzigd door kiekiek op 05 nov 2014, 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
Rocco
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 179
Lid geworden op: 06 okt 2014, 16:36

Re: vakantie buiten schoolvakantie

Bericht door Rocco »

Zo zie je maar dat iedere situatie uniek in de wondere wereld der echtscheidingen. :)
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: vakantie buiten schoolvakantie

Bericht door kiekiek »

Is ook zo Rocco, soms is het juist een uitdaging om bepaalde zaken op jou manier geregeld te krijgen. Vaak is het zoeken naar omwegen om toch je doel te bereiken. Ook dat kan weer voldoening geven.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
Rocco
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 179
Lid geworden op: 06 okt 2014, 16:36

Re: vakantie buiten schoolvakantie

Bericht door Rocco »

Dat klopt, ik heb idd een beeld bij hoe je dat moet doen. Maar heb de indruk dat er bij Bernardus misschien niet eens (zoveel) strijd is met een ex. Als dat zo is, is hij een gelukkig man.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Bernardus
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 nov 2014, 16:29

Re: vakantie buiten schoolvakantie

Bericht door Bernardus »

Thx voor het meedenken. Klopt allemaal. We zijn geen vrienden maar ik heb inderdaad niet zoveel strijd met de moeder. Dat is achter de rug. Er blijven natuurlijk altijd wrijvingen. Het gaat er nu over dat de school moeilijk kan doen.
Ik heb een paar jaar geleden ergens gelezen dat als de vader in het buitenland woont, het kind dispensatie kan krijgen van de leerplicht voor evt. vakantie. Dat artikel kan ik nergens meer vinden maar wellicht is het inmiddels veranderd met al het verzuim tegenwoordig.
Plaats reactie