Onterven kind, wat denken jullie?

Heb je vragen? Klik dan hier, want hier kan je al je vragen kwijt. Kijk ook bij de anderen die een vraag geplaatst hebben, misschien kun je iemand helpen met een antwoord
Plaats reactie
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Onterven kind, wat denken jullie?

Bericht door kiekiek »

Mijn eerste bericht op dit forum, ik hoop in de juiste rubriek ;)

Ik heb net als velen hier een heel verhaal met veel gedoe met een ex, maar ik zal me vooral beperken tot het punt van dit onderwerp: het onterven van je kind.

Om een lang verhaal kort te houden: mijn ex en ik zijn ruim 3 jaar geleden uit elkaar gegaan middels een vechtscheiding. Zij wilde geen afspraken maken voor de 2 kinderen voor een omgangsregeling, maar richtte zich vooral op de financiele kant. Diverse pogingen om in gesprek te gaan zijn mislukt en we zijn gescheiden zonder ouderschapsplan. In het begin hield ze de kinderen bij me weg, maar eigenlijk dankzij de Raad voor de Kinderbecherming en BJZ is het contact met mijn jongste kind hersteld en na een laatste uitspraak van de rechtbank is er een omgangsregeling waar ik me wel in kan vinden, hij is 13 jaar en net op de middelbare school. De schoolkeuze heeft mijn ex gedaan en mij als vader daarin volledig genegeerd, hoewel er gezamenlijk ouderlijk gezag is.

De oudste is een heel ander verhaal, hij is 16 jaar, autistisch en sinds een paar jaar onder toezicht gesteld bij BJZ en ook uithuis geplaatst wegens extreme agressie zelfs naar personen, maar ook naar zichzelf door een zelfmoordpoging ruim een jaar geleden in het ouderlijk huis. De verwachting is dat hij nooit meer thuis zal komen te wonen en vanaf het moment dat hij 18 wordt onder een curator zal komen te vallen, anders zou hij in de maatschappij kunnen komen met alle gevolgen van dien. Hij spreekt doodsbedreigingen uit en ook dat hij een wapen wil hebben. Er zijn talloze grote vernielingen geweest en diverse aangiftes tegen hem wegens bedreigingen, maar ook daadwerkelijk geweld.

Sinds mijn ex en ik uit elkaar zijn, heeft zij hem volledig bij mij weggehouden en ook 3 jaar lang mij niet geinformeerd hoe het met hem gaat. Summier kwam er nog wel iets bij instanties vandaan. Sinds van de zomer is zij verplicht mij te informeren door een uitspraak van de rechtbank. Om de 3 maanden krijg ik een mailtje met een paar regeltjes. That´s it! Ik heb ook al die jaren bij mijn ex en de instanties gevraagd om contactherstel tussen mij en hem. Totaal zonder resultaat of enige medewerking. Wat ik via-via begrepen heb, is dat hij mij ook niet wil zien, voor zover hij er toe in staat is daarover echt serieus in te zijn, gezien zijn problematiek.

Vorig jaar ben ik hertrouwd en om problemen voor te zijn heb ik een nieuw testament laten opstellen, waarin mijn oudste kind van 16 jaar volledig onterfd is. Dit mag per wet sinds 2004 en van die mogelijkheid heb ik gebruik gemaakt. Op papier kan hij pas erven als mijn vrouw en ik beiden zijn overleden en dan kan hij alleen aanspraak maken op een legitieme portie wat in geld aanwezig is, per saldo alleen op een vierde deel van de gezamenlijke bankrekening, omdat mijn vrouw ook 2 kinderen heeft. Hij zal dit moeten gaan aanvechten met hulp van een advokaat. Hij kan geen aanspraak maken op de opbrengst uit de verkoop van de woning en inboedel. Concreet blijft er dan niets voor hem over, dus in feite volledig onterfd. Ik ben tot het onterven gekomen, omdat het voor mij onacceptabel is dat je als vader wordt beroofd van je eigen kind.

Wat vinden anderen hiervan? Moreel verwerpelijk of een prima manier om af te sluiten?
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Onterven kind, wat denken jullie?

Bericht door Casper »

Ik ben tot het onterven gekomen, omdat het voor mij onacceptabel is dat je als vader wordt beroofd van je eigen kind.
Ik vind dat jij daartoe het volste recht hebt, en het is wat mij betreft geen verwerpelijke beslissing, maar ik zet wel een vraagteken bij de reden die je hierboven geeft: de schuldige aan de beroving is immers niet je zoon, maar je ex, geholpen (of in ieder geval niet in de weg gestaan) door alle instanties die je noemt.
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: Onterven kind, wat denken jullie?

Bericht door kiekiek »

Inderdaad, in feite is mijn zoon hiervan de dupe en komt een ex er weer mee weg. Ze zal nu weer kunnen zeggen dat papa op de ping is. Dat ze er in de verdeling veel beter uitgekomen is zal ze ongetwijfeld wel verzwijgen naar de buitenwereld.

Andere beweegreden om te onterven voor mij was wat er over twee jaar gaat spelen: de aanstelling van een curator voor mijn oudste zoon. Dat kan een onafhankelijke (betaalde) derde zijn, maar zij kan zich ook zelf (betaald) naar voren schuiven, waardoor haar eenhoofdig ouderlijk gezag over hem in feite met jaren verlengd kan worden en zij indirekt aan zijn erfdeel kan komen. Die pas is nu bij voorbaat al afgesneden.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
Rocco
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 179
Lid geworden op: 06 okt 2014, 16:36

Re: Onterven kind, wat denken jullie?

Bericht door Rocco »

Ik heb dit ook voor mijn dochter op deze wijze geregeld hoor. Ik heb een nieuw leven opgebouwd waarbij ook een kinderwens. Mijn dochter uit de tijd met mijn hex is nog een stuk kleiner. En ik heb het precies zo geregeld dat alles naar mijn huidige vrouw gaat en mijn dochter niet via haar moeder een erfenis gaat halen, terwijl zodat zij mijn nieuwe gezin berooft, van mogelijk belangrijke middelen. Mijn dochter krijgt een kindsdeel als mijn huidige vrouw overlijdt, nadat ik eerder ben overleden uiteraard.
Ik wil gewoon koste wat kost voorkomen dat bij een eventueel te vroeg overlijden van mijzelf, mijn hex invloed kan uitoefenen op het leven van mijn gezin.

Ik vind sowieso dat exen niets meer over elkaars leven te zeggen moeten hebben. Ook niet als het over kinderen gaat. Maar goed, dat is een andere discussie.

Mbt dit onderwerp. Je hebt volkomen gelijk.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: Onterven kind, wat denken jullie?

Bericht door kiekiek »

Rocco schreef:
Ik vind sowieso dat exen niets meer over elkaars leven te zeggen moeten hebben. Ook niet als het over kinderen gaat. Maar goed, dat is een andere discussie.
Ik vind dat een hex niet eens recht op alimentatie heeft als zij doelbewust de kinderen bij de vader weghoudt of anderszins de omgang zou frustreren. Een dergelijke insteek zou de hele KA regeling in Nederland op zijn kop zetten. In feite zou ´kijkgeld´ voor kinderen dan ingevoerd worden. Maar ook dat is een andere discussie ;)

Zo te lezen heb je dan een langstlevende testament laten opstellen. Hier is dat ook gebeurd, maar daarnaast nog een extra artikel met de onterving van mijn oudste zoon. Hier is daar meer over te lezen:

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... erven.html

Het gaat dus om dit zinnetje:
De legitieme portie bestaat alleen uit geld.
De opbrengst uit de verkoop van roerende en onroerende goederen wordt in dit geval niet gezien als geld, wat op de bankrekening staat wel. De onterfde kan dat wel aanvechten, maar daar is een advokaat voor nodig. De vraag is dan of de opbrengst van de bankrekening opweegt tegen kosten die gemaakt moeten worden.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
Rocco
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 179
Lid geworden op: 06 okt 2014, 16:36

Re: Onterven kind, wat denken jullie?

Bericht door Rocco »

Ja hoe het ook zij. Je hebt er het volste recht toe om je nieuwe leven af te schermen van je hex. Het is eigenlijk bezopen dat je nog zo lang na een huwelijk nog verbonden bent met je ex. Lotsverbondenheid noemen ze dat dan. Ik vind dat er heel veel niet goed is obv van die lotsverbondenheid.
Jij zegt KA als kijkgeld invoeren. Ik kan daar best inkomen. Als een hex wel KA ontvangt, maar geen omgang toestaat, kun je stellen, dat het een keuze is, om alleen, met haar eigen inkomen voor het kind te zorgen. Het is dan een keuze om geen inbreng van de vader te wensen. Dat geld dat dus ook voor de financiële kant van het verhaal.

Als het om de kinderen heb ik als vader wellicht een heftig afwijkende mening. Ik denk dat het niet goed is om standaard het gezamenlijk gezag te behouden. Dit zou als optie gekoppeld kunnen zijn met een co-ouderschap, maar niet met een omgangsregeling. Ik vind ook dat er veel meer, ook op financieel vlak, verantwoordelijkheid bij de ouder met het gezag zou moeten liggen. Ik ben er van overtuigd dat de wereld er compleet anders uit ziet. Ik heb zelf de keuze gemaakt om wat meer afstand te nemen. En sluit de deur voor elke vorm van contact met mijn ex. Alleen de broodnodige belangrijke dingen voor mijn dochter bespreek ik. Verder doe ik al mijn dingen zelf. Sinterklaas en kerst? Niks met een ex te maken. Volgens allerlei ouderschapsplannen zou ik ieder kwartaal met haar om de tafel moeten om eea af te stemmen. De hex wil dit ook. Maar no way dat ik daaraan ga beginnen. Ik neem zelf regelmatig contact op met school. Geen probleem.
Ik zou er dus ook geen probleem mee hebben om mijn ouderlijk gezag op te geven, maar mijn omgangsregeling gewoon in stand te houden.
Hoe denk jij daarover?
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: Onterven kind, wat denken jullie?

Bericht door kiekiek »

Rocco schreef: Ik zou er dus ook geen probleem mee hebben om mijn ouderlijk gezag op te geven, maar mijn omgangsregeling gewoon in stand te houden.
Hoe denk jij daarover?
Het ouderlijk gezag stelt sowieso weinig voor Rocco, in feite een papieren tijger. Zo kan een hex buiten de handtekening van de vader om de kinderen plaatsen op die school die zij maar wenst. Is mij dus overkomen, de hex beslist, ondanks dat we gezamenlijk gezag hebben. De school erop aanspreken heeft zelfs geen enkele zin, want een kind moet naar school is dan hun redenering. Voordeel is dan wel dat jij er nooit op aangesproken kan worden als het ergens mis zou gaan. Bij mijn oudste kind wilde zij perse eenhoofdig ouderlijk gezag en die mocht ze van me hebben, omdat een verschil van inzicht over zijn toekomst de reden van de scheiding was.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
Rocco
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 179
Lid geworden op: 06 okt 2014, 16:36

Re: Onterven kind, wat denken jullie?

Bericht door Rocco »

kiekiek schreef:
Rocco schreef: Ik zou er dus ook geen probleem mee hebben om mijn ouderlijk gezag op te geven, maar mijn omgangsregeling gewoon in stand te houden.
Hoe denk jij daarover?
Het ouderlijk gezag stelt sowieso weinig voor Rocco, in feite een papieren tijger. Zo kan een hex buiten de handtekening van de vader om de kinderen plaatsen op die school die zij maar wenst. Is mij dus overkomen, de hex beslist, ondanks dat we gezamenlijk gezag hebben. De school erop aanspreken heeft zelfs geen enkele zin, want een kind moet naar school is dan hun redenering. Voordeel is dan wel dat jij er nooit op aangesproken kan worden als het ergens mis zou gaan. Bij mijn oudste kind wilde zij perse eenhoofdig ouderlijk gezag en die mocht ze van me hebben, omdat een verschil van inzicht over zijn toekomst de reden van de scheiding was.
Ja dan hebben wij daar hetzelfde idee over volgens mij. Zolang er in redelijkheid het goede voor de kinderen gedaan wordt wilt ik mij er ook niet mee bemoeien.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Onterven kind, wat denken jullie?

Bericht door The Driver »

Voordeel van het éénhoofdig gezag van je hex is ook, dat o.a. medische kosten, scholen en sportclubs je nooit aansprakelijk kunnen stellen voor betalingen die eigenlijk sowieso al onder de verantwoordelijkheid van je hex vallen, maar waarvan die instellingen vinden, dat ze toch door beide ouders gedragen dienen te worden.
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: Onterven kind, wat denken jullie?

Bericht door kiekiek »

Je stelde eerder dat je geen contact met je ex wil hebben. Kan ik me heel goed voorstellen. Mijn ex wil ook geen contact, terwijl ik dat wel wilde in het belang van mijn kind i.v.m. het afstemmen van kleine opvoedingsregeltjes, zoals bedtijden, eetgewoonten en meer van dat soort zaken. Wij merken dus dat mijn kind het ontbreken aan contact slim aan het uitbuiten is door te zeggen dat het thuis heel anders en ruimer gaat dan bij ons. Thuis zegt hij mogelijk hetzelfde, maar dan andersom. Het duurt even voor je dat gedrag door hebt en daar een eigen weg in gaat zoeken en handelt zoals jij denkt dat het beste is. Inmiddels hoeft van mij uitgebreid contact ook niet meer, maar ze hoeft dan ook niet achteraf aan te komen met opmerkingen of verwijten ;)
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: Onterven kind, wat denken jullie?

Bericht door kiekiek »

The Driver schreef:Voordeel van het éénhoofdig gezag van je hex is ook, dat o.a. medische kosten, scholen en sportclubs je nooit aansprakelijk kunnen stellen voor betalingen die eigenlijk sowieso al onder de verantwoordelijkheid van je hex vallen, maar waarvan die instellingen vinden, dat ze toch door beide ouders gedragen dienen te worden.
Geen idee of dit wettelijk klopt The Driver. Je bent en blijft juridisch vader tot een kind de leeftijd van 18 heeft bereikt. In die zin blijf je verantwoordelijk voor zijn of haar daden.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Onterven kind, wat denken jullie?

Bericht door The Driver »

Moeder wordt veronderstelt alle kosten voor de kinderen te betalen vanuit de kinderalimentatie.
Maar als moeder het éénhoofdig gezag heeft, dan is moeder ook juridisch financieel aansprakelijk.
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: Onterven kind, wat denken jullie?

Bericht door kiekiek »

Het was even zoeken, maar je hebt helemaal gelijk The Driver!

http://www.rechtsinfo.nl/juridisch/nieu ... kind-maakt
Het kan zijn dat de rechter na de scheiding een één-oudergezag uitspreekt of dat er na een scheiding daarnaast ook een voogd is aangewezen. Deze ‘ouders’ zijn aansprakelijk voor de schade die hun kind veroorzaakt.
Weer wat geleerd, bedankt ;)
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
Plaats reactie