Hervatten van kinderalimentatie na eigen verdiensten kind?

Heb je vragen? Klik dan hier, want hier kan je al je vragen kwijt. Kijk ook bij de anderen die een vraag geplaatst hebben, misschien kun je iemand helpen met een antwoord
Plaats reactie
wbrui
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 jan 2013, 14:55

Hervatten van kinderalimentatie na eigen verdiensten kind?

Bericht door wbrui »

Lotgenoten,

Mijn dochter van 19 is weer gaan studeren. Ik ben in goed overleg gestopt met kinderalimentatie toen ze 18 werd en is gaan werken. Nu vraagt ze weer om alimentatie, heeft ze hier recht op?

Haar moeder weigert voortdurend - ondanks aandrang van dochter - te overleggen over deze situatie. Dochter verdient nog zelf bij en heeft voor mij onbekende afspraken met haar moeder. Ik heb geen zin om wederom als willekeurig pinapparaat te dienen, maar precies dat doen waar zij recht op heeft en niets meer. Waar heb ik in dit geval recht op?

Bij voorbaat mijn dank voor jullie wijze raad.

Groet, Wim
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Hervatten van kinderalimentatie na eigen verdiensten kin

Bericht door The Driver »

Is de alimentatie door een gerechterlijke beschikking vastgesteld ?
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Hervatten van kinderalimentatie na eigen verdiensten kin

Bericht door Casper »

heeft ze hier recht op?
In principe wel, denk ik. Aangezien de situatie veranderd is (zij is niet meer minderjarig, is gaan studeren, heeft bijverdiensten) geldt het oude bedrag (van voor haar 18e) niet meer. Waarschijnlijk zal ze zelf naar de rechter moeten (of iemand machtigen) als jullie er niet uitkomen.

Je kunt denk ik vragen wat ze nodig denkt te hebben en haar daar verder op vertrouwen. Op haar 21e houdt het sowieso op.
wbrui
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 jan 2013, 14:55

Re: Hervatten van kinderalimentatie na eigen verdiensten kin

Bericht door wbrui »

Beste Driver en Casper, kinderalimentatie is na een eerder conflict met mijn zoon - die geen opgave van eigen verdiensten wilde doen toen hij 18 werd - en zonder inhoudelijk verweer mijnerzijds - omdat ik uit principe geen rechtszaak tegen mijn kinderen voer, want hoe diep moet je zakken - bij rechterlijke beschikking in 2011 bepaald op € 450 per maand per kind, € 900 in totaal.

Ingeval van mijn dochter (nu 19) zijn we samen overeen gekomen dat zij geen kinderalimentatie meer nodig had, want ipv te gaan studeren (zoals afgesproken) ging ze een jaar nadenken en werken.

Waarom ik precies mijn juridische situatie wil weten is omdat mijn ex - nadat ik voor mijn zoon de laatste kinderalimentatie vorige maand heb overgemaakt de kinderen aan haar lot heeft overgelaten, is gaan samenwonen met een vriend in een andere stad zonder haar adres aan de kinderen te geven en tegen hen zegt dat ze voor geld maar hun vader moeten bellen. Zij heeft al die jaren de kinderalimentatie aangewend als aanvulling op haar werk of uitkering en weinig aan die kinderen besteed. Dit weekend heeft ze de kinderen gezegd dat ze het huis uitmoeten, dat gaat ze te koop zetten. Omdat ze mij en vooral mijn huidige vrouw jarenlang zwart heeft lopen maken verkeren de kinderen in een enorm loyaliteitsconflict nu blijkt dat hun moeder toch de kwade genius blijkt te zijn en "hun" geld er doorheen heeft gejaagd. Mijn herhaaldelijke aanbod om hulp hebben ze boos afgeslagen, ik moet inderdaad alleen maar geld overmaken en voor de rest ben ik kennelijk nog steeds niet nodig. Maar deze dwaze vader is er nu ook wel even klaar mee. Misschien moeten ze nu nog maar wat verder in de shit komen om te beseffen hoe de vork al die jaren werkelijk in de steel heeft gezeten.Vandaar mijn vragen:

1. Is er een wettelijke plicht de kinderalimentatie te hervatten?
2. Kan ik afdwingen dat mijn ex en mijn dochter met mij in overleg treden om de financiële situatie te bespreken? Tenslotte moet ik toch de hoogte van mijn dochters inkomen kennen en weten wat de bijdrage van mijn ex zal zijn.
3. Hoe kan mijn dochter mij dwingen de alimentatie te hervatten?
4. Andere tips?

Bedankt zover, Wim
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Hervatten van kinderalimentatie na eigen verdiensten kin

Bericht door Casper »

Ingeval van mijn dochter (nu 19) zijn we samen overeen gekomen dat zij geen kinderalimentatie meer nodig had, want ipv te gaan studeren (zoals afgesproken) ging ze een jaar nadenken en werken.
Eigenlijk is het niet relevant of ze studeert of niet. Als ze niet in haar levensonderhoud kan voorzien, zijn beide ouders tot de 21e verjaardag onderhoudsplichtig. Is er op dat moment in het verleden (op de 18e verjaardag) gesproken over wat er NA dat jaar zou gebeuren?

Ik *denk* dat dochter *niet* met de bestaande beslissing naar het LBIO kan stappen om voortzetting van de kinderalimentatie op te eisen, maar gezien de hufterigheid van die organisatie is dat ook niet helemaal uit te sluiten.

Dus mijn antwoord op 1: ik *denk* het niet. Je kunt het ook nog eens voorleggen aan http://alimentatie.startpagina.nl/prikbord/ of een advocaat.

2: nee, dat kan niet. Je kunt op grond van de gewijzigde omstandigheden naar de rechter stappen om nihilstelling of een gewijzigde onderhoudsbijdrage vast te laten stellen. Dan moeten zij hun gegevens in die zaak overleggen.

3: ze kan proberen het LBIO in te schakelen op rond van de eerdere beschikking. Uitslag onbekend, zie boven.

4: in overleg met dochter blijven. Ze zal wel enige tijd nodig hebben om e.e.a. te verwerken.
Plaats reactie