Verhuisbeding formuleren ?

Bent u gescheiden na 1 maart 2009, geef hier u ervaringen weer over het ouderschapsplan.
Wat kan er allemaal mis gaan en waar men op moet letten bij het opstellen
Plaats reactie
Bedroefd
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 22
Lid geworden op: 15 sep 2010, 13:40

Verhuisbeding formuleren ?

Bericht door Bedroefd »

Na veel ellende nu toch mogelijk een goed einde met een 60/40 verdeling
Nu wil ik wel een dichtbespijkerd plan zodat ongein uit het verleden niet meer kan.

Hoe hard moet het een verhuisverbod zijn?
Dat wil ik nml heel goed regelen gezien eerdere dreigementen van de ex.

Is de formulering hieronder sterk genoeg om overeind te blijven?
Of moet daar nog meer bij ?

"Omdat er gekozen word voor een co-ouderschap verplichten beide ouders zich om niet te verhuizen, bijvoorbeeld in het geval van een nieuwe relatie of werkplek, buiten een schaal van 10 kilometer rondom *******. Tenzij dit na onderling overleg schriftelijk akkoord is bevonden door de andere ouder. Het streven zal zijn om in ****** te wonen om de kinderen zo min mogelijk te belasten met de gevolgen van het co ouderschap."
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Verhuisbeding formuleren ?

Bericht door The Driver »

Zo blijft het alleen maar een stuk papier !

Gelijk de sancties er bij zetten :

Bij niet nakomen van deze verplichting geldt een betaling van een dwangsom van € 10.000.-
Bedroefd
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 22
Lid geworden op: 15 sep 2010, 13:40

Re: Verhuisbeding formuleren ?

Bericht door Bedroefd »

Dwangsom zal de ander niet voor tekenen denk ik... plus is voor haar goed op te hoesten.

Gaat mij er vooral om dat het beding zo geformuleerd is dat een rechter het moeilijk terzijde zal schuiven.. er is dan immers bewust getekend voor blijven ondanks nieuwe relatie of werk verder weg.
Wij zullen uitindelijk in een verknipt weekritme uitkomen.. en daar knijp ik me mee in de handen gezien de afgelopen twee jaar.

Maar formulering is niet hard genoeg?


En probleem blijft.. ik kan wel vanalles willen... maar eenzijdig formuleren gaat door de ander natuurlijk niet ondertekend worden.

Hieronder de tekst in een standaard vFAS mediation concept ouderschapsplan.. die vind ik juist te slap geformuleerd

"2.2
Bij een voorgenomen verhuizing zullen de ouders vooraf met elkaar in overleg treden. De verhuizing behoeft de toestemming van de andere ouder, welke toestemming kan worden vervangen door een beschikking van de rechtbank. Dit geldt ook voor een nieuwe verhuizing indien een eerdere verhuizing is goedgekeurd door de andere ouder of door de rechtbank is toegestaan.
"


Dat is de
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Verhuisbeding formuleren ?

Bericht door Casper »

Het streven zal zijn om in ****** te wonen om de kinderen zo min mogelijk te belasten met de gevolgen van het co ouderschap."
Deze laatste zin heeft het over een "streven", dit is in tegenspraak met de eerste twee zinnen, die kraakhelder een verplichting opleggen. Dit maakt je convenant niet eenduidig en een handige advocaat maakt daar gebruik van. Ik zou die laatste zin dus schrappen en inderdaad, een dwangsom erbij, om te laten zien dat het serieus is. Bij onenigheden gaat de rechter namelijk kijken hoe de ex-en een dergelijke passage "bedoeld hebben" en dan is het beter dat er wel een dwangsom bij staat dan niet (eventueel maak je er 25,000 euro van), of ze die nu makkelijk kan betalen of niet.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Verhuisbeding formuleren ?

Bericht door ll2014 »

Als de dwangsom datgene is wat je graag wilt als je ex toch verhuisd moet je dat er bij opnemen.
Vervelende van een dwangsom is dat hetzelfde bedrag voor de beide ex-partners heel verschillende gevolgen kan hebben, en daardoor als oneerlijk kan worden gezien.
Ik kan me ook voorstellen dat je vastlegt dat het co-ouderschap eindigt als één van beide ex-partners verhuisd en dat de kinderen dan blijven wonen bij de niet verhuizende ouder zodat het voor hun zo weinig mogelijk impact heeft voor wat betreft school, vriendjes e.d.
Plaats reactie