zorgverzekering

Heb je vragen? Klik dan hier, want hier kan je al je vragen kwijt. Kijk ook bij de anderen die een vraag geplaatst hebben, misschien kun je iemand helpen met een antwoord
Plaats reactie
dic
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 feb 2014, 10:26

zorgverzekering

Bericht door dic »

Na lang knokken heeft Rechter wijziging hoofdverblijfplaats uitgesproken (dochter van moeder naar mij (vader))

Mijn vraag; moet dochter nu bijgeschreven op mijn zorgverzekeringspolis?
Ik wil zeker weten of dit mag of moet...

Ik was van mening dat het kind verzekerd moet zijn bij de ouder waar het woont. (zo kon ik voorheen namelijk geen wa-verzekering afsluiten voor dochter omdat ze niet bij mij woonde, en moeder deed het niet...)
Maar door alles wat op me afkomt, ben ik gaan twijfelen. Mag je kiezen bij welke ouder je kind verzekerd is? Of moet het gewoon waar het woont?

Ik wil graag alles netjes geregeld hebben, als het mág ga ik in overleg met ex. Zal een lange adem worden; ik wil haar niet op kosten jagen als ik iets ga doen met dochter (beugel, therapie of wat dan ook) daarom wil ik dochter bij mij verzekeren. Helaas is ex is altijd bezig met een eindeloze strijd; koste wat kost mij tegenzitten... zeg ik nee, zegt zij ja... zeg ik paars, zegt zij blauw...

Als het een verplichting is, ga ik het natuurlijk zelf regelen, scheelt weer een hoop strijd.

En kan iemand mij vertellen wat ik nog meer moet regelen?

Verandering GBA is reeds gedaan...

Alvast bedankt.
Klaver
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 apr 2014, 18:31

Re: zorgverzekering

Bericht door Klaver »

Hoi,

Volgens mij is het geen verplichting.
Mijn situatie was dat mijn dochter op mijn polis stond ingeschreven en dat het contact door haar moeder is verbroken. Na 6 maanden heb ik bij mijn zorgverzekeraar aangegeven dat het niet verantwoord was dat mijn dochter nog op mijn polis stond ingeschreven. Zij hebben toen de polis van de moeder achterhaald en geregeld dat mijn dochter op haar polis is gekomen.

Je moet hiervoor de volgende gegevens aanleveren:
Naam, geboortedatum van je kind en BSN nummer
Naam, geboortedatum moeder

Als beide partijen, zowel jij als de moeder goekeuring geven. Wordt het direct omgezet. De zorgverzekeraar zal de moeder om een schriftelijke bevestiging vragen.

Univé heeft het goed voor mij geregeld. Ik advieseer je om niet te bellen naar je zorgverzekeraar, maar te mailen. De mensen aan de telefoon weten niet wat ze met je vraag aan moeten en kunnen het niet direct in gang zetten. Ze hebben het schriftelijk nodig.

Hopelijk heb je hier iets aan!
Condat47
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 186
Lid geworden op: 17 feb 2014, 08:49

Re: zorgverzekering

Bericht door Condat47 »

Het is inderdaad geen verplichting dat je kinderen verzekerd moeten zijn bij degene waar ze ook wonen.

Wij hebben gewoon gekeken wie de beste voorwaarden en korting had bij de zorgverzekering en mijn dochter daar op laten bijschrijven.
Als er grote kosten komen die niet door de verzekering gedekt zijn proberen we de rekening te delen. Wel zo eerlijk.
Maar goed dan moet je wel een goede verstandhouding met je ex hebben anders gaat die vlieger niet op.

Als je iets wil berijken bij je ex en je weet dat ze in alles dwars ligt probeer dan de situatie om te draaien. Je wilt blauw maar je zegt rood te willen. Grote kans dat zij dan blauw zegt. Succes.
dic
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 feb 2014, 10:26

Re: zorgverzekering

Bericht door dic »

Hartelijk bedankt voor de antwoorden.

Dit wordt weer typisch zo'n gevalletje; gaan we duidelijk samen niet uitkomen.

Ik laat het op zijn beloop. Moeder heeft flinke schulden en betaald de zorgverzekering niet.
Ik neem aan dat ze met eventuele boetes bij haar uitkomen, gezien zij niet het kind wil overzetten naar iemand die wel kan en wil betalen.

Ik heb een spaarpot opgezet voor eventuele nood-voorzieningen die moeder niet kan/wil betalen als de verzekering niet dekt.

Ben het gevecht trouwens niet eens aangegaan. Ik heb het gevraagd; antwoord is nee en dan is dat het voorlopig. Als ik haar redenen geef tot boosheid of stokken om te slaan hebben de kids er weer onder te lijden als ze op bezoek gaan om het weekend. En tot nu toe gaan ze met plezier, en zo wil ik dat graag houden.

Bedankt voor jullie inzicht!
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: zorgverzekering

Bericht door The Driver »

Bij niet betalen van welke zorgverzekering dan ook, dan wordt het volautomatisch ingehouden op haar salaris/uitkering.
Istar
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 40
Lid geworden op: 23 mei 2014, 10:03

Re: zorgverzekering

Bericht door Istar »

Sorry voor Off topic Dic, maar wat gaf bij jouw zaak in het kort de doorslag dat de kinderen ook volgens de rechter beter af zijn bij jou?

Wij zitten er nu middenin en ik ben erg benieuwd naar recente zaken waarbij het de vader wel gelukt is.
Plaats reactie