Wanneer huis laten taxeren, kom er ff niet uit

Heb je vragen? Klik dan hier, want hier kan je al je vragen kwijt. Kijk ook bij de anderen die een vraag geplaatst hebben, misschien kun je iemand helpen met een antwoord
Plaats reactie
john2828
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 dec 2013, 10:16

Wanneer huis laten taxeren, kom er ff niet uit

Bericht door john2828 »

Goedemorgen allemaal,

Mijn vraag, mijn vrouw is er 2 wkn geleden van door gegaan. Maar aangezien de scheiding wel 2 jaar kan duren was mijn vraag wanneer moet ik nou mijn huis taxeren, en ik blijf natuurlijk aflossen. Het zal toch niet zo zijn dat het gebeurd pas over 2 jaar en dat ik netjes nog even 2 jaar lang aan het aflossen ben en straks haar ook nog ff kan gaan uitbetalen.
Nu doordat de woningen laag zijn, en mn schuld nog hoog komen we er met schuld uit dat zou voor mij een punt zijn van onderhandeling. Want ze probeerd me aan alle kanten leeg te trekken.

Alvast bedankt,
Groetjes John
Genitori
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 27
Lid geworden op: 28 nov 2013, 13:50

Re: Wanneer huis laten taxeren, kom er ff niet uit

Bericht door Genitori »

Beste John,

Misschien mis ik een stukje maar wil/kan je in je woning
blijven wonen?
Je kan ten aller tijden contact opnemen met een makelaar voor een waardebepaling. 9 van de 10 keer zijn die gratis, en weet je ongeveer wat je huis waard is, voordat je aan een definitieve taxatie overgaat.

Het is altijd handig om een waarde bepaling te laten doen denk ik. Succes.
Don't give up the fight
NogEenPap
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 163
Lid geworden op: 08 jan 2012, 18:29

Re: Wanneer huis laten taxeren, kom er ff niet uit

Bericht door NogEenPap »

John,

Ik zou eerst maar eens met de bank gaan praten of je het huis op je naam kan krijgen.
Taxatierapport is dan wel verplciht, evenals inkomensgegevens etc.

In het geval van onderwaarde werkt het precies zo als bij overwaarde. Dwz delen door 2 dus als jij het huis op je naam krijgt moet zij de helft van de onderwaarde aan jou betalen.

Vervelende is alleen dat ze dat niet gaat doen, je weer naar de rechter moet om dat af te dwingen. Kans van slagen is vaak klein zeker als ze niks heeft.

Je kunt je dus afvragen of je het huis wel op je naam wilt krijgen.

Die aflossing zou ik maar even achterwege laten want dat geld ben je inderdaad kwijt en je ex staat oop op de hypotheel akte en is dus ook hoofdelijk aansprakelijk.
Praat met je bank en vraag respijt (opschorting betaling aan) ivm met tijdelijke financiele problemen.
NogEenPap
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 163
Lid geworden op: 08 jan 2012, 18:29

Re: Wanneer huis laten taxeren, kom er ff niet uit

Bericht door NogEenPap »

Een waarde bepaling heb je niet zoveel aan. Juridisch niet en ook op dit moment niet.
Ook een taxatierapport door een door jou aangewezen makelaar niet (dit zijn twee verschillende dingen) want ze kan dat aanvechten.

De waarde bepaling kun je eigenlijk ook zelf doen. Je weet de WOZ waarde maar die is vaak te hoog dus als je daar zo'n 15% vanaf haalt heb je plus minus de marktwaarde.
Plaats reactie