Alimentatie voor thuiswonende student

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
robke71
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 dec 2009, 14:03
Locatie: Heerlen

Alimentatie voor thuiswonende student

Bericht door robke71 »

Beste allemaal,

Ik zit met het volgende in mijn maag. Hoop dat mijn vraag niet stom overkomt :oops:

Voor mijn dochter moet ik alimentatie betalen. Bedrag (€ 54,-) is niet hoog, vanwege mijn WSNP traject. Nu het traject bijna afloopt krijg ik een brief van een advocaat met de vraag of ik bereid ben om meer alimentatie te betalen. Een bedrag wordt niet genoemd.
Hij gaat er vanuit dat de WSNP reeds is afgerond.

Ik citeer:
De behoefte van een thuiswonend MBO student bedraagt conform studiebudget DUO-groep Groningen afgerond € 600,00 per maand. Daarop strekt in mindering de basisbeurs welke uw dochter ontvangt alsmede de eventuele aanvullende beurs alsmede de zorgtoeslag welke zij ontvangt á € 88,00. Daarna wordt de behoefte vermeerderd met haar ziektekostenpremie á € 120,00 per maand.

Ik ben totaal niet bekend met een thuiswonende student en de kosten hiervan.
Snapt iemand nu wat er bedoeld wordt?

Wat ik overigens miste in de opsomming zijn haar inkomsten van een bijbaan. Toevallig ooit gelezen op facebook/twitter.

Bedankt.
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Alimentatie voor thuiswonende student

Bericht door Casper »

Robke, welkom. Je vraag is helemaal niet stom :)
Snapt iemand nu wat er bedoeld wordt?
De advocaat gooit een hengeltje uit. Zijn vraag is of je meer wilt dokken :)

Je bent niet verplicht te antwoorden. Ik zou geen discussie met hem aangaan. Je dochter kan zich ook direct tot jou wenden als ze een vraag of verzoek heeft. Als zij denkt recht op meer te hebben, kan dat in onderling overleg vastgesteld worden, of zij kan zich (afhankelijk van haar leeftijd: onder/boven de 18) tot de rechter wenden met een verzoek. Tot die tijd geldt het nu vastgestelde bedrag.
Gebruikersavatar
robke71
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 dec 2009, 14:03
Locatie: Heerlen

Re: Alimentatie voor thuiswonende student

Bericht door robke71 »

Dank je wel.

Ik gooi het nu ook op de WSNP afspraak, maar als het goed is kom ik deze maand eruit. Al dan niet met schone lei. Maar dat is een ander verhaal. ;-)

De zin, zoals de advocaat hem noteert, is voor mij niet duidelijk.
De behoefte is afgerond 600 euro, maar dat krijgt ze ook? Die opsomming van beurs en aanvullende beurs maakt het voor mij niet duidelijker.
De reden dat ik interesse heb, is de bestedingsruimte die ze heeft. Zie geregeld op FB dat ze uiteten, dure schoenen kopen, de nieuwste telefoon heeft. Dan vraag ik me af...wat is de echte behoefte?

In een eerdere procedure wilde men 250 euro per maand, maar de rechter wees het verzoek af. WSNP bood op dat moment wel een alimentatiemogelijkheid van 132 euro en daar heeft de rechter gebruik van gemaakt. Haar advocaat wilde daar dan wel genoegen meenemen. De rechte heeft dit bedrag naar evenredigheid verdeeld over mijn andere 2 kinderen, dus werd haar bedrag nog lager.
Denk dat ze nu opnieuw richting zo'n bedrag denken.

Wat mij dan erg steekt is dat een omgangsregeling al 10 jaar verstoort is geworden (papa heeft geen interesse, heeft niets voor je over is slecht, ect.). Heb haar nooit gedwongen om te komen, want wat heb ik eraan om haar hier mokkend te hebben?
De informatieplicht is nog nooit nagekomen.
Enkel gejaag op mijn inkomsten....zodat er lux geleefd kan worden?

Maar goed....veel irritatie. Ik wil de advocaat even een stap voor zijn.
Reageer ik niet, dan moet ik sowieso naar de rechtbank, dus weer extra kosten. Kan het geld beter gebruiken.

Bedankt
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Alimentatie voor thuiswonende student

Bericht door The Driver »

Naar de rechtbank hoeven geen extra kosten te zijn hoor. Als jij opgeroepen wordt voor een zitting, dan is een advocaat nooit verplicht.
Gewoon zelf je documentatie goed bijhouden, dan heeft de rechter alle informatie die hij wenst.
Van alles wat gewoon zwart op wit staat, daar kan zelfs een advocaat niets aan veranderen.
Als je hem mededeelt geen geld voor een advocaat ( zelfs niet voor een advocaat met toevoeging ( € 90.- minimale eigen bijdrage ) dan zal hij dat zeker ook in overweging nemen. Kan zelfs een pluspunt zijn.
Gebruikersavatar
robke71
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 dec 2009, 14:03
Locatie: Heerlen

Re: Alimentatie voor thuiswonende student

Bericht door robke71 »

Oké, dat was mij niet bekend.
Dacht dat een advocaat verplicht was. Bedankt :)
robje87
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 aug 2013, 14:24
Locatie: rhenen

Re: Alimentatie voor thuiswonende student

Bericht door robje87 »

mijn persoonlijke mening is dat een advocaat wel handig is, al is het maar om administratieve fouten enzovoorts te voorkomen maar het is inderdaad niet verplicht ;)
elke vader heeft het recht om op zijn bek te gaan....
Dagmar
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 okt 2013, 20:38

Re: Alimentatie voor thuiswonende student

Bericht door Dagmar »

Soms kan het ook handig zijn om ff gratis juridisch advies in te winnen over soort dingen. Je zou altijd naar het Juridisch loket kunnen gaan of je probleem via internet kunnen voorleggen, bijvoorbeeld bij NuRecht (www.nurecht.nl).

Het lijkt alsof de advocaat inderdaad probeert om je tot meer te laten betalen als dat kan. Je kan denk ik ook op basis van een toevoeging misschien een advocaat inschakelen nu je in de schuldsanering zit.

Succes!
Plaats reactie