Hoe verdedigen bij geen vermogen voor advocaat

Plaats hier alles wat u met wetgeving te maken heeft.
Dit kunnen onderwerpen over de huidige wetgeving zijn of voorstellen voor nieuwe.
Plaats reactie
Willem2013
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 aug 2013, 16:06

Hoe verdedigen bij geen vermogen voor advocaat

Bericht door Willem2013 »

Best Mensen,

Op 19 maart ben ik in overigens zeer goed overleg gescheiden waarbij ik en mijn ex elkaar met respect hebben behandeld en het belang van onze dochter. Er is een ouderschapsplan en convenant opgesteld met een goede omgangsregeling. Nu is het plots heel anders nu mijn ex vrouw een andere vriend heeft en is haar opstelling contra is met voorheen.

Plots mag ik mijn dochter niet zien en verzoekt ze mij akkoord te gaan met dat ik mijn dochter als ze hier komt dit enkel mag gebeuren met een onafhankelijk persoon erbij. Op de vraag waarom dit gebeurd heb ik sinds 2 weken geen antwoord gekregen. Mijn dochter van 10 jaar belt mij stiekem op bij een vriendin omdat ze mij mist en niet van haar moeder mag bellen...

Mijn dochter is autistisch en erg beïnvloedbaar. Ik ben machteloos op deze manier en kan nogmaals niet in contact treden met mijn ex vrouw en mijn dochter. Plots ligt er een brief van de advocaat van mijn ex op de deurmat waarin ik vriendelijk wordt verzocht akkoord te gaan met het voorstel van mijn ex op straffe van een kort geding?! Er wordt vermeld dat ik mijn dochter heb mishandeld wat totaal niet waar is en wat mijn wereld doet instorten.

Bij de echtscheiding is onze gezamenlijke schuld in de vorm van een doorlopend krediet geblokkeerd en ik kan hier geen geld van opnemen. Tevens betaal ik nog de advocaat af en ik vermoed dat mijn ex wil dit financieël wel kan betalen omdat haar zus erg vermogend is.

Mijn vraag is: Is er een mogelijkheid dat je een beroep kan doen op een advocaat welke specifiek op non profit basis werkt. Het kan namelijk toch niet zo zijn in nederland dat je als je financieël krap zit je eigen rechten niet kan verdelen...? Ik heb een salaris welke boven de normen uitkomt voor vergoeding juridische hulp. Echter is mijn salaris niet meer toereikend om daar een advocaat van te betalen gezien de nieuwe start die je moet maken en het betalen van de kinderallimentatie.

Alvast dank!
christiaan
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 aug 2013, 15:00

Re: Hoe verdedigen bij geen vermogen voor advocaat

Bericht door christiaan »

hallo willem2013,

de huidige afspraken blijven staan totdat er nieuwe gemaakt zijn, oftewel je hebt het recht om je dochter te zien zoals afgesproken in het ouderschapsplan, hiervoor zou een kortgeding kunnen werken.

je zou via het juridisch loket informatie kunnen inwinnen, al ben ik bang dat dit weinig zoden aan de dijk zal leggen, zit namelijk in het zelfde schuitje en betaal me dus ook blauw aan kosten voor de advocaat.
er wordt namelijk gekeken naar het belastbare inkomen en als die boven de norm ligt dan draai je volledig op voor de kosten (spijtig maar waar), er wordt niet gekeken naar de kosten voor het maken van een nieuwe start.

hoop iig voor je dat jij je dochter gauw weer ziet
Willem2013
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 aug 2013, 16:06

Re: Hoe verdedigen bij geen vermogen voor advocaat

Bericht door Willem2013 »

Hoi Christiaan,

Ja de huidige afspraken uit het ouderschapsplan en convenant blijven staan maar zijn al verschillende keren geschonden. Mijn ex weet dat ik geen rechtszaak kan betalen en snap ook niet de beweegredenen. Ik kan mij beroepen op het ouderschapsplan maar sta al 2 keer voor een dichte deur. Politie verteld dat ik net wat je zegt een kort geding moet aanspannen maar dat is gezien de kosten niet mogelijk. Ik verdien net als jij boven de norm terwijl je beter maar een uitkering kan hebben en thuis zit dan krijg je het nog vergoed...

Heel vervelend dat jij ook in hetzelfde schuitje zit.. Mag jij je kind zien? Geld lenen lukt ook niet gezien de nog openstaande schuld van mijn ex en ik uit het huwelijk. Een oom van mij wist mij te vertellen dat er een advocaat bestaat die in dit soort gevallen op basis van lenen dit soort zaken aangaat. Wie weet dat iemand mij dit kan vertellen
robje87
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 aug 2013, 14:24
Locatie: rhenen

Re: Hoe verdedigen bij geen vermogen voor advocaat

Bericht door robje87 »

je kunt een paar advocaten bellen en vragen of hun een prodeo advocaat zijn, als ze dat zijn kun je via hun vragen hoe je zoiets aanvraagt. (waarschijnlijk verwijzen ze je naar het jurdidisch loket) en dan word inderdaad 'getoetst' of je daar recht op heb....suc6!
elke vader heeft het recht om op zijn bek te gaan....
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Hoe verdedigen bij geen vermogen voor advocaat

Bericht door Casper »

Willem: Politie verteld dat ik net wat je zegt een kort geding moet aanspannen
Politie moet in ieder geval de aangifte van onttrekking aan het gezag opnemen. Als je die hebt, sta je ook sterker in het kort geding.
Plots ligt er een brief van de advocaat van mijn ex op de deurmat waarin ik vriendelijk wordt verzocht akkoord te gaan met het voorstel van mijn ex op straffe van een kort geding?!
a) dat is wel helemaal de omgekeerde wereld. Wat voor eis zouden ze hebben in het kort geding? Verandering van de omgangsregeling? Dat kan helemaal niet in een kort geding. b) Je moet zelf een kort geding aanspannen, om naleving van de omgangsregeling aan te spannen c) advocaat - niets aan te doen: je zult de kosten moeten maken. Bel eens rond en ga met iemand in zee die specifieke ervaring heeft - vraag naar de details en lees de uitspraken na. Kom voor alle vragen etc terug naar dit forum.
Plaats reactie