RvdK/BJZ alleen voor moeders?!?

Heeft U de RvdK in de nek. Schrijf Uw ervaringen hier neer.
avb1982
Zeer frequente schrijver
Zeer frequente schrijver
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 mar 2013, 21:23

RvdK/BJZ alleen voor moeders?!?

Bericht door avb1982 »

Hallo,

Ik wil hier graag mijn verhaal vertellen. Ik hoop dat jullie ook bereid zijn te reageren op een verhaal van de "andere kant" (moeder).

Ik lees en hoor overal op internet en tv verhalen over RvdK en BJZ die alleen maar moeders steunen. En ik snap er niets van...in mijn situatie rapporteren ze juist te positief over de (echt bedreigende) vader en vinden omgang heilig. Ik ben wel heel benieuwd naar jullie mening.

Ik ben moeder van een peuterzoon, uit een korte relatie. Ik had de relatie met mijn ex verbroken voordat ik ontdekte per ongeluk zwanger te zijn. Ik heb mijn ex verteld dat ik zwanger was en heel actief geprobeerd bij onze zoon te betrekken, ondanks een problematische relatie. Kan dat ook uitgebreid aantonen.

Uiteindelijk heb ik de omgang gestopt. Mijn ex was psychisch en seksueel mishandelend en bedreigend naar mij toe. Hij speelde sadistische spelletjes met mijn pasgeboren zoon, bracht hem expres in onveilige situaties om mij te treiteren en dreigde o.a. hem te ontvoeren. Ging ook daadwerkelijk naar een afgelegen boerderij in zijn moederland kijken, die wilde hij kopen om met onze zoon naartoe te verhuizen. Op een gegeven moment werd ik daardoor zo doodsbang dat ik niet meer zelf voor mijn kind kon zorgen. Hulpverleners zeiden te vermoeden dat hij psychopaat is. BJZ (vrijwillige hulp) adviseerde hem weg te houden en zei aan hem te merken dat er iets mis is. (Ik ben zelf aan alle kanten gescreend en heb geen persoonlijkheidsstoornis.)

Ex startte rechtszaak voor omgang en erkenning. Erkenning is afgewezen vanwege veiligheid en rust voor mij en mijn zoon.

Voor omgang Raad en BJZ (ander persoon) erbij. Praten een uurtje en laten zich volledig inpalmen. Allerlei prachtige verhalen over mijn ex, die totaal niet kloppen met de aantoonbare feiten. Omdat ik mijn poot stijf heb gehouden, komt er nu wel eerst uitgebreider psychologisch onderzoek. Maar wat leuke citaten:

- "Ontvoeringsdreiging? Waarheen? Ach, dat is een verdragsland, dan krijg je hem waarschijnlijk wel weer terug". Punt afgehandeld, wordt niet meer op ingegaan in rapportage.
- "Een psychopaat kan ook best een goede vader zijn, ook al kan hij zich niet inleven in het kind."
- "Je moet maar gewoon accepteren dat je kind het risico loopt mishandeld te worden, er zijn zoveel kinderen die dat risico lopen".
- "Omgang is goed voor het kind". Ik: waarom dan? "Omgang is ALTIJD goed voor het kind".

Mijn vragen aan jullie:

1. Zou een vader als deze volgens jullie ook omgang moeten krijgen? Wat is voor jullie de grens?

2. Als ik de tv aanzet of internet lees zie ik allerlei verhalen over heel normale liefdevolle vaders die hun kind niet mogen zien. Mijn persoonlijke ervaring is juist dat BJZ/Raad er ALTIJD omgang doorheen proberen te duwen, zelfs al is dat helemaal niet goed voor het kind. En dat je als moeder automatisch het stempel "weigerachtig" krijgt en als vader automatisch het stempel "liefdevolle vader". Heeft er iemand een verklaring?? :? :? :?

Ik weet dat ik voor jullie de "tegenpartij" ben. Maar niet alle moeders zijn weigerachtige, wraakzuchtige bitches. Als ik mijn ex uit wraak had willen weghouden, had ik hem heel simpel gewoon niet verteld dat ik zwanger was.

Groet, en hopelijk wil er iemand reageren!
avb1982
Zeer frequente schrijver
Zeer frequente schrijver
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 mar 2013, 21:23

Re: RvdK/BJZ alleen voor moeders?!?

Bericht door avb1982 »

Nog even toevoeging: ik vind het heel heel erg als een normale vader zijn kind niet ziet. Dat is voor een deel juist mijn frustratie. Omdat BJZ/RvdK de ouders maar een uurtje ofzo spreken, en zich (naar mijn idee) niet goed verdiepen in de dossiers, lijkt het wel alsof altijd de meest manipulatieve ouder wint.

Ik snap niet waarom normale vaders hun kind niet zien, en ze er in onze situatie alles aan doen om maar omgang erdoor te douwen. Wat doe ik fout? Moet ik ook een cursusje manipuleren voor dummies gaan volgen? Beter slijmen bij Jeugdzorg?

Ik moet er wel bij zeggen... ik ben zo idioot geweest om kritiek te hebben op de gezinsvoogd. Niks bijzonders, hij vroeg om commentaar op het plan en ik gaf dat. Ik stond op geheimhouding van medische informatie. Dat soort dingen. Maar sindsdien zijn alle rapportages uhm... "gekleurd"...en krijg ik niks meer voor elkaar.

Verder verklaren allerlei onafhankelijke partijen (consultatiebureau, crèche, pedagoge, psychologe) dat het met mijn kind heel goed gaat en dat ik goed voor hem zorg. De gezinsvoogd heeft nu al een paar keer de pedagoge geschoffeerd en onder druk gezet. :-S

Ik snap er echt niks van...ben doodsbang dat ze enge maatregelen gaan nemen...kiezen ze gewoon standaard de foute partij ofzo? :roll:
johannes
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 43
Lid geworden op: 19 jul 2012, 10:06

Re: RvdK/BJZ alleen voor moeders?!?

Bericht door johannes »

Zoals zo vaak kom je hetzelfde tegen:

• Er wordt gesproken over aantoonbare feiten. Maar is het echt wel aantoonbaar, is het niet het woord van de een tegen het woord van de ander. Is het niet gewoon de verwachting dat je gewoon geloofd wordt.

• Psychologen zijn niet altijd de meest geschikte deskundigen om psychopathologie e.d. aan te tonen. Het Pieter Baan centrum en aanverwante instellingen bijv. worden gerund door psychiaters. Zij zijn veel beter in staat de gevolgen te overzien van psychische problemen voor anderen. Typisch psychologen die in dit soort situaties aan een soort kansberekening gaan doen.

• De meest manipulatieve ouder wint, ook dat komt al te vaak bovendrijven. En psychoptaten kunnen goed manipuleren. De indruk bestaat dat de medewerkers van BJZ en RvK daarop niet getraind zijn. Zelf kreeg ik te maken met een psycholoog die zich liet inpakken door mijn ex. Mijn verhaal kan je vinden onder het topic ‘gewonnen gevecht tegen de RvdK’.

• Mederwerkers van BJZ en RvdK tegen je in het harnas jagen lijkt wel het slechtste wat je kan doen, dan is hun ego belangrijker dan het kind. Ook dat komt hier regelmatig boven drijven.

Maar wat nu te doen? Ik denk dat je je moet richten op de rechterlijke macht. Ik weet niet wat je allemaal zwart op wit hebt en kan aantonen. Je schrijft bijvoorbeeld ‘Een psychopaat kan ook best een goede vader zijn, ook al kan hij zich niet inleven in het kind’, maar is dat een uitspraak of staat dat zwart op wit. En zo is er meer. Als je dat soort zaken zwart op wit hebt kan je proberen met alle gegevens naar een kinderpsychiater te gaan en om hulp vragen. Wellicht kan hij iets schrijven waar de rechtbank wat mee kan. Lees even mijn topic ‘gewonnen gevecht tegen de RvdK’, wellicht kan je het ook op die manier aanpakken.

Succes!
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: RvdK/BJZ alleen voor moeders?!?

Bericht door Casper »

Avb, welkom en sterkte gewenst. Wat Jeugdzorg betreft, de overeenkomst tusen jouw verhaal en al die andere verhalen is dat Jeugdzorg in een (te) groot aantal gevallen gewoon heel slecht werk doet. Lees de verhalen op http://jeugdzorg-darkhorse.blogspot.com/ er maar eens op na, je valt van de ene verbazing in de andere.

Op Jeugdzorg mag je best kritiek hebben maar je moet dan heel goed weten wat je rechten zijn. Lees het boekje "De jungle van de jeugdzorg" van Truus Barendse eens (en zie ook: http://www.stichtingkog.info/pages/publ ... gdzorg.php) en stel je vragen hier.
avb1982
Zeer frequente schrijver
Zeer frequente schrijver
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 mar 2013, 21:23

Re: RvdK/BJZ alleen voor moeders?!?

Bericht door avb1982 »

Dank voor jullie reacties! Die fora en het bericht van Johannes zijn "goed" om te lezen. Wat ontzettend goed dat je die zaak uiteindelijk gewonnen hebt! Ik merk bij BJZ dat ze echt totaal niks snappen van psychische stoornissen. Ik heb helaas niet zo overduidelijk bewijs als jij. Genoeg om een rechter te overtuigen dat erkenning niet kan - wat toch niet vaak voorkomt - en dat mijn angst gegrond is. Maar niet genoeg voor BJZ om te snappen wat er aan de hand is. Die moeten echt onder hun ogen zien gebeuren dat hij mijn zoon in elkaar timmert... en zelfs dan denk ik dat ze het nog goed kunnen praten... :roll:

Nouja, dank voor de tips. Ik zorg dat ik alles op papier heb, de gezinsvoogd voortaan alleen nog maar vertel wat een fantastische "jeugdbeschermer" hij is en me richt op de rechter.

Dank!
johannes
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 43
Lid geworden op: 19 jul 2012, 10:06

Re: RvdK/BJZ alleen voor moeders?!?

Bericht door johannes »

Google ook even op 'checklist psychopaat', wellicht zie je gedrag waarvan je je nooit hebt gerealiseerd dat het niet in de haak was. En met hulp daarvan kan je het ook beter onder woorden brengen.
avb1982
Zeer frequente schrijver
Zeer frequente schrijver
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 mar 2013, 21:23

Re: RvdK/BJZ alleen voor moeders?!?

Bericht door avb1982 »

Dank... ik heb op zich wel "voorlichting" gehad van een psychiater over psychopathie. Hij heeft zelfs voor de rechtbank op papier gezet dat hij o.b.v. mijn verhaal psychopathie vermoedt in ex...wat natuurlijk helemaal niet kan en mag, maarja. Ik doorzie daardoor nu wel veel beter alle trucs. Alleen voor BJZ maakt het niet zoveel uit of hij psychopaat is.... Ook een met ontvoering dreigende sadistische psychopaat heeft recht op omgang. :|

De gezinsvoogd weer gesproken... wat een dork. Haha, zoon van 2, die normaal heel open en vriendelijk is richting vreemden, weigerde in te gaan op zijn gemaakt geïnteresseerde toenaderingspogingen en negeerde hem het eerste kwartier volledig. :lol: Ik heb wel heel vriendelijk en diplomatiek geprobeerd te praten.
MeoAuxilio
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 72
Lid geworden op: 15 okt 2012, 15:35

Re: RvdK/BJZ alleen voor moeders?!?

Bericht door MeoAuxilio »

Beste,

ik las het al ergens ander in een reactie maar bedenk dat alles wat u zegt ook bewezen moet worden. Probeer dus alles eventueel op papier te krijgen (what's app, sms etc)
Heeft u het idee dat de gezinsvoogd niet cappabel is dan zou ik adviseren dat (als dat financieel mogelijk is) u uw raadsman/vrouw vraagt aanwezig te zijn bij elk gesprek wat u met hem heeft.
Tevens kunt u uw bezwaren bespreken met een onafhankelijke Vertrouwenspersoon (VP) Jeugdzorg van het AKJ. (www.akj.nl). Wettelijk is geregeld dat u recht heeft op gratis ondersteuning door zo'n VP. Deze heeft toegang tot de jeugdzorg en kan u bijstaan bij de klachtencommissie, maar ook bij het voorbereiden van de klacht.
Bent u het niet eens met de gang van zaken, dan kunt met behulp van een advocaat ook altijd naar de rechter stappen.

Met vr groet,

Meo Auxilio
www.meoauxilio.nl
Ilja
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 feb 2013, 23:44

Re: RvdK/BJZ alleen voor moeders?!?

Bericht door Ilja »

Even meteen op het onderwerp van dit topic reageren.

Jeugdzorg is er alleen voor de ouder die het slechtste voor heeft met een kind.
Al ben je eerder voor kindermishadeling veroordeeld, zolang je jezelf poeslief tegen jeugdzorg parasieten gedaagd en hun ook nog de hemel in prijst krijg je alle privileges.

Wanneer je zeer kritisch tegen jeugdzorg bent ( omdat je zeer goed ziet, dat alles wat zij doen absoluut niet in het belang van jouw kind is ), dan wil jeugdzorg jou kapot hebben.
avb1982
Zeer frequente schrijver
Zeer frequente schrijver
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 mar 2013, 21:23

Re: RvdK/BJZ alleen voor moeders?!?

Bericht door avb1982 »

Ja...dat is mijn ervaring ook.

Ex en ik zijn weer door iemand anders onderzocht. Een forensisch psycholoog dit keer.

Zij constateerde nu autisme, zei dat zijn emoties nep waren, hij zich niet kon inleven, niet kon hechten, niet voor de basale behoeftes van mijn kind kon zorgen, verbaal en fysiek bedreigend kon worden als hij de controle verloor, mogelijk ook echt rare dingen kon gaan doen als hij zich om de een of andere reden bedreigd voelde. Ex heeft toegegeven te hebben gedreigd met ontvoering en me tijdens de zwangerschap aan mijn haren door de kamer te hebben gesleurd en met mijn zwangere buik tegen mijn muur geduwd. Weer een andere conclusie, maar ik was al lang blij dat er zoveel uit kwam. Ze zei dat omgang permanent begeleid moest worden, mijn kind niet veilig was bij hem.

Maar na 1 telefoongesprek met Jeugdzorg... is ze totaal van mening veranderd. Die ***-gezinsvoogd. Omgangsbegeleiding voor 1 jaar. Want mijn zoon moet toch normaal contact met zijn vader kunnen hebben, dat is heel belangrijk voor de identiteitsvorming. Dat is toch geen onafhankelijk onderzoek meer zo?!? En waarom wil je dat een kind een band opbouwt met een voor hem volledig onbekende man, waarvan je net hebt geconcludeerd dat die niets snapt van emoties, zich niet kan hechten, niet voor zijn meest basale behoeftes kan zorgen, verbaal en fysiek bedreigend voor hem is en gedreigd heeft hem te ontvoeren? Kunnen die mensen niet nadenken? :roll:

Waar ik wel benieuwd naar ben: als ik gewoon niet mee werk met omgang, wat dan? Dwangsommen betaal ik wel, maar daarna? Ik acht Jeugdzorg ertoe in staat mijn kind uit huis te plaatsen, alleen omdat er geen omgang is. Hoe werkt dat?
avb1982
Zeer frequente schrijver
Zeer frequente schrijver
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 mar 2013, 21:23

Re: RvdK/BJZ alleen voor moeders?!?

Bericht door avb1982 »

Ik ben helemaal wanhopig en boos...weet niet meer wat ik moet doen.

Zoals eerder geschreven was door een forensisch psychologe (NIFP) geconcludeerd dat mijn kind niet veilig is bij zijn vader, omdat hij zich totaal niet inleeft, verbaal en fysiek bedreigend kan worden, gedreigd heeft met ontvoering. Ze zei zeker te weten dat er met mij helemaal niets mis was. Hij heeft allerlei dingen toegegeven, o.a. dat hij fysiek geweld heeft gebruikt. Ze heeft tegen mij in het gesprek gezegd dat te zullen rapporteren plus het advies omgang permanent te begeleiden. Ik heb het gesprek helaas niet opgenomen....en daar heb ik erg veel spijt van.

Nu is er namelijk allerlei overleg geweest tussen Jeugdzorg en NIFP.... en is de conclusie helemaal omgedraaid.

Ik ben een controlebehoeftige vrouw en het is niet duidelijk of ik een persoonlijkheidsstoornis heb. Terwijl ik van allerlei kanten - van psychologen die mij al heel lang behandelen tot functioneringsgesprekken tot pedagoge - totaal tegenstrijdige conclusies op papier heb: dat ik eerder (te) meegaand en coöperatief ben en zeker geen persoonlijkheidsstoornis heb.

Ex is hoogintelligent, stabiel, niet in staat tot fysiek geweld en autistisch maar leerbaar en geen psychopaat, want hij was in het tweede gesprek ineens zo vriendelijk.

Leuk detail: dit is alleen gebaseerd op 2 gesprekken, de persoonlijkheidstests heeft ze afgenomen maar voor ons allebei niet meegenomen, geen iqtests gedaan, de psychologe die mij al 1.5 jaar spreekt is niet geraadpleegd en zijn ex, die ook bang voor hem is, wilde ze eerst bellen maar na een gesprek met jeugdzorg ziet ze daarvan af.

Hoe kan dit? De conclusies zijn nu totaal tegenstrijdig met wat ze eerst zei! Allerlei belangrijke informatie wordt achtergehouden. Zelfs de persoonlijkheidstests zijn niet meegenomen. Het is net alsof Jeugdzorg gewoon bepaalt wat eruit moet komen en vervolgens alles wat daar niet in past wordt achtergehouden.

Kan ik hier iets tegen doen? Het verhaal wordt steeds schever zo... en als ik daar dan tegen protesteer uit totale wanhoop om mijn kind te beschermen, ben ik weer controlerend en niet-meewerkend.

Wat moet ik nou doen?!?
debeurs
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 mei 2012, 13:42

Re: RvdK/BJZ alleen voor moeders?!?

Bericht door debeurs »

Ik word een beetje moe van jou avb. Je bent alleen op zoek naar problemen ipv oplossingen en zo houd je de impasse in stand. Je hebt je benen gespreid voor die autist, zorg nu dat je samen met die autist je kind opvoed. Je kind heeft recht op een moeder en vader.

Help die gast, praat open met elkaar op een constructieve basis ipv destructief. Misschien dat als jij je houding verandert dat het begin is naar een nieuwe toekomst.
avb1982
Zeer frequente schrijver
Zeer frequente schrijver
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 mar 2013, 21:23

Re: RvdK/BJZ alleen voor moeders?!?

Bericht door avb1982 »

Wat een ontzettend gelul man. Je kent de situatie helemaal niet. Ik heb die jongen 1.5 jaar lang geprobeerd te helpen, op een constructieve manier gepraat en op alle mogelijke manieren oplossingen gezocht om hem bij mijn kind te betrekken. Echt ALLES geprobeerd. Op mijn initiatief, want hij wilde eerst helemaal niet. Ik heb 100x vergevingsgezind en constructief gedaan. Maar daar zijn wel 2 mensen voor nodig. Hij saboteert de boel. En ik zit misschien te zeiken, maar ik ben gewoon hartstikke wanhopig omdat ik mijn kind niet kan beschermen.

Er zijn ook gewoon mannen die bewust een vrouw en een kind kapot maken. Hij heeft mijn pasgeboren kind mishandeld, mij mishandeld, gedreigd hem te ontvoeren en had daarbij totaal doorgerekende plannen over hoe hij dat kon uitvoeren. Dat kan ik bewijzen. Mijn kind heeft recht op veiligheid en liefde. Wat vind jij dan de oplossing? Mijn kind meegeven aan een sadistische vent die hem de vernieling in helpt? Lekkere moeder zou ik dan zijn!

Weet je waar ik moe van word? Ik word moe van zeikende vaders die eerst hun kind mishandelen en daarna bij Jeugdzorg gaan zitten janken dat ze zo zielig zijn. En van jeugdzorgers die 1-op-1 zeggen dat je kind gevaar loopt en vervolgens doodleuk toch omgang erdoor duwen. En van mensen die denken dat vrouwen altijd de boeman zijn. Daar word ik moe van.

Ik ben hartstikke begripvol naar vaders die hun kind niet mogen zien zonder reden...volgens mij is er namelijk een breder probleem: dat jeugdzorg totaal niet inschat wat nu echt goed is voor een kind, hun eigen hachje verdedigt en partij kiest voor de meest manipulatieve en slijmende ouder.

Misschien ben ik hier niet op mijn plek... maar ik vind het gewoon belachelijk als mishandelende en moordende vaders worden verdedigd. En volgens mij hebben dwaze vaders en bezorgde moeders 1 gezamenlijk doel: zorgen dat het nederlandse jeugdzorgsysteem beter werkt.
Laatst gewijzigd door avb1982 op 20 mei 2013, 21:08, 2 keer totaal gewijzigd.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: RvdK/BJZ alleen voor moeders?!?

Bericht door The Driver »

Bravo

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk, Jeugdzorg helpt alleen de ouder die hun het meest naar de mond praat en het meest manipulatief is.
Verder kijken ze natuurlijk alleen naar hun eigen belang, de zorgvraag moet zeker gesteld worden ( er moet geld verdient worden )
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: RvdK/BJZ alleen voor moeders?!?

Bericht door Casper »

Avb, het is het bekende verhaal van de tien instanties die zich ermee gaan bemoeien en die allemaal iets anders zeggen. Probeer dan maar eens het hoofd koel te houden.

Ik neem aan dat er nog een rechtszaak komt wat betreft de omgang. Daar wordt pas echt wat beslist en de rechter zal -zelfs als hij al die dossiers gelezen zou hebben- terdege rekening houden met jouw opstelling hierin. Je kunt bijvoorbeeld voorstellen een aantal uurtjes begeleide omgang in een omgangshuis, met het oog op zijn eerdere gedrag en jouw gegronde angsten. Een rechter wil (zeker gezien het recente verleden) absoluut geen risico's nemen waar hij later op aangesproken kan worden. Omgang in een omgangshuis is niet leuk voor ex, maar het is wel veilig en als het niet goed gaat wordt het gerapporteerd. Van de andere kant, als zo'n soort regeling toegewezen wordt moet jij je er ook aan houden, en als het wel goed gaat moet je ook aanvaarden dat die beperkte omgang in de toekomst misschien uitgebreid wordt. Dat soort gefaseerde opbouw zou ik namelijk ook aan vader aanraden.
Plaats reactie