15 jaar geen contact gehad en nu?

Heb je vragen? Klik dan hier, want hier kan je al je vragen kwijt. Kijk ook bij de anderen die een vraag geplaatst hebben, misschien kun je iemand helpen met een antwoord
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RelBelg
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 mar 2013, 00:25
Locatie: Noord-Holland

15 jaar geen contact gehad en nu?

Bericht door RelBelg »

Als eerste zal ik mij even voorstellen, mijn naam is Dan en ben 37 uit Noord-Holland.

In 1996 is mijn dochter geboren. De moeder van haar verliet mij in 5mnd van de zwangerschap en heb 15jr lang niet geweten waar mijn dochter was of deed. Ik ben ook niet de erkennende vader of wettelijke voogd.

Tot vorig jaar ik via Facebook (lang leven het internet) haar facebook en twitter vond en zodoende contact kreeg met haar. Ze wist al toen ze in groep 7 zat dat haar stiefvader (mijn ex was inmiddels getrouwd en mijn dochter heeft ook achternaam van haar stiefvader) niet haar echte papa was. Nadat ik haar ben gaan volgen op twitter vroeg ze wie ik was, ik vond het niet mijn taak om haar te vertellen wie ik was, maar zei wel een aantal dingen die ik over haar moeder weet/wist. In de 15jr dat ik mijn dochter niet gezien of gekend heb, hebben zij en haar nieuwe man en familie mij alleen maar in zwart daglicht gezet.

Sinds vorig jaar 16-01-2012 weet ze dus dat ik haar bio-logische vader ben en hebben we contact. Mijn ex stelde dit niet op prijs en vroeg mij ivm haar examens dit jaar en school dingen te wachten tot na haar examen, voor mij eigenlijk best moelijk maar ook te begrijpen en na 15jr kon ik het met veel pijn en moeite opbrengen om afstand te houden voor haar belang in het halen van haar diploma. Mijn dochter bleef in die tijd het contact zelf zoeken, en in mei hebben we elkaar voor het eerst in het echt ontmoet. En sinds dien is het contact eigenlijk verder en verder gegroeid ook omdat mijn dochter haar identiteit wilt weten.

Nu komt het volgende, sinds vorige week woensdag is mijn dochter weg gelopen bij haar moeder en stiefvader en woont ze bij mij in huis. Mijn ex heeft aan de hulpverlening gezegd ermee in te stemmen dat mijn dochter bij mij verblijft. Nu mijn dochter ziet dat ik anders ben dan dat haar moeder en stiefvader vertellen, wil zij ook hier blijven.

Wat zijn nu mijn rechten en plichten in deze zaak? Ik ben op papier wettelijk niks, kan haar niet inschrijven hier, of aanmelden op een school om als nog haar diploma te halen.

Graag zou ik van mensen die dit hebben mee gemaakt horen wat ik kan/mag en moet doen om nu eens op een eerlijke manier dit op te lossen. Mijn ex weigert tot op heden met mij te praten of mijn dochter ook maar kleren te brengen.

Ik heb internet af gezocht en die site zegt dit die site zegt dat, wat moet ik doen??

Alvast bedankt van een gelukkig vader
Parcival
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 109
Lid geworden op: 23 aug 2012, 12:32

Bericht door Parcival »

Bericht verwijderd
Laatst gewijzigd door Parcival op 15 apr 2013, 17:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RelBelg
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 mar 2013, 00:25
Locatie: Noord-Holland

Re: 15 jaar geen contact gehad en nu?

Bericht door RelBelg »

Wat ik bedoelde met "dat ik wilde wachten tot ze haar diploma gehaald heeft" bedoelde ik mee vorig jaar. Toen mijn ex merkte dat ik contact had met mijn dochter, zeiden zowel mijn ex als haar nieuwe partner dat ze liever hadden gehad dat het op een ander moment gebeurd zou zijn (het contact met mijn dochter).

Even uitleg over mijn naam, RelBelg. Het heeft niks met rellen of vechten te maken, maar ik kreeg die naam van Belgische vrienden toen ik in Belgie woonde en vaak naar voetbal ging haha.

Inmiddels is mijn dochter bijna 2weken bij mij in huis, en tot op heden heeft moeder nog geen medewerking gegeven. Afgelopen vrijdag hebben mijn dochter en ik gesprek gehad bij leerplicht ambtenaar. Hoe dat ging.. Het leek wel een verhoor door de KGB in de koude oorlog..

Ik heb de dag nadat mijn dochter bij mij kwam wonen, mijn advocaat gebeld wat ik moest doen, en heb op zijn advies de leerplicht ambtenaar ingelicht dat mijn dochter bij mij verblijft.

Nu krijg ik een proces verbaal aan mijn broek ivm het niet naar school gaan van mijn dochter, en dat er een melding gedaan gaat worden bij het Algemeen Meldpunt Kindermishandeling (niet dat ik mijn dochter mishandel).

Ook heeft imiddels mijn ex de bank rekening van mijn dochter leeg gehaald (haar eigen verdiende geld).

Om lang verhaal kort te maken, mijn ex en haar nieuwe partner weigeren met mij te praten, mijn dochter heeft aangegeven bij haar moeder pas met hun te willen praten als ze ook met mij praten (lijkt mij een redelijk voorstel).

Wat kan ik nu doen om toch ouderlijk gezag over mijn dochter te krijgen? Vanaf welke leeftijd kan mijn dochter aanvraag doen voor DNA onderzoek en daarmee vast te stellen dat ik haar vader ben?

Groeten Dan.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: 15 jaar geen contact gehad en nu?

Bericht door The Driver »

Je dochter is in 1996 geboren, dus bijna 17 of al helemaal.
Ik zou voor het gezag geen enkele moeite meer doen, als ze 18 jaar wordt, speelt dat al helemaal geen rol meer, allemaal advocaat kosten om niets.

Ik zou in overleg gaan met de leerplichtambtenaar, of die niet kan bemiddelen in het op een school krijgen van je dochter. Die heeft nu ook een belangrijk zegje te doen, als ze niet meer naar haar moeder wil.
Je kan ook plaatsvervangende toestemming vragen aan een kinderrechter om ze op een school te mogen plaatsen. Daar heb je het gezag van moeder niet voor nodig.
Gebruikersavatar
RelBelg
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 mar 2013, 00:25
Locatie: Noord-Holland

Re: 15 jaar geen contact gehad en nu?

Bericht door RelBelg »

Uit uw verhaal begrijp ik dus dat de leerplicht ambtenaar eigenlijk de plicht heeft mij te helpen haar op een school te krijgen.

Deze leerplicht ambtenaar stelde mij voor 2 keuzes:

1ste dat ik mijn dochter terug breng naar haar moeder
2de doe ik dat niet zou ik proces verbaal krijgen van haar.

Net terug van gemeente en inmiddels is mijn dochter ingeschreven op mijn adres.
Parcival
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 109
Lid geworden op: 23 aug 2012, 12:32

Bericht door Parcival »

Bericht verwijderd door gebruiker
Laatst gewijzigd door Parcival op 15 apr 2013, 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: 15 jaar geen contact gehad en nu?

Bericht door The Driver »

Inderdaad, je zou gewoon kunnen doen, of je neus bloedt en je dochter gewoon proberen in te schrijven op een school.

En verder, ik zou het aanvragen van gezag en erkenning laten liggen, dat ga je misschien sowieso niet redden voordat je dochter 18 jaar wordt. Het zou moeder ook kunnen triggeren.
Het aanvragen van gezag is immers niet vormvrij en moet door een advocaat ingediend worden en ook moeder wordt daarover geinformeerd door de rechtbank.
Het zou moeder zomaar kunnen bewegen tot een aangifte wegens onttrekking aan het gezag, haar gezag en dan ben je nog strafbaar ook.
Gebruikersavatar
RelBelg
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 mar 2013, 00:25
Locatie: Noord-Holland

Re: 15 jaar geen contact gehad en nu?

Bericht door RelBelg »

@ Parcival tijdens het inschrijven van mijn dochter heeft ze haar ID kaart gebruikt die had ze gewoon bij haar. Dus daarmee kon ze zich gewoon inschrijven (de wet schrijft voor dat elke 16jarige opzich zelf mag/kan wonen zeiden ze).
jouw Vraag: Je dochter woont pas twee weken bij jou, dus ze stond al op een school ingeschreven, toch ? Is jouw woonplaats te ver van deze school om te reizen?

Ja ze zat in Brabant op school en ik woon in Amstelveen is 1,5 uur rijden. Dus afstand beetje te ver.

Mijn advocaat heeft gezegd ivm LPA, dat als ik boete of pv krijg ik deze via hem door stuur naar de gezaghebbende moeder, die weigerde te tekenen voor de overdracht van de school informatie naar een nieuwe school.

Mijn dochter is tijdens het huwelijk van mijn ex en haar huidige partner erkent door deze man, dus wettelijk heeft mijn dochter op dit moment 2 gezaghebbende biologische moeder en stiefvader.

Ik zou graag van je hulp gebruik willen maken ivm verzoek tot erkenning, en het opvolgende verzoek tot gezamenlijk gezag ook. Dit mag eventueel via prive berichten. ik zal je in prive bericht eventueel mijn contact gegevens door sturen.

Mocht ik iets horen van het AMK dan laat ik je dat snel mogelijk weten.

@ The Driver het gaat mij niet om of mijn dochter mijn naam heeft, het gaat mij er om dat ik graag wil dat mijn dochter haar diploma haalt een goede baan krijgt en bespaard wordt voor wat ik heb mee gemaakt in mijn jeugd.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: 15 jaar geen contact gehad en nu?

Bericht door The Driver »

Je dochter jouw naam ? Dat is eenvoudig, dat kan ze als ze 18 jaar is, eenvoudig zelf aanvragen.
Éénmaal naamswijziging is toegestaan.

Ik bedoel met de erkenning en gezag aanvragen, dat het misschien verstandig is, dat te laten rusten. Het speelt na haar 18e jaar geen enkele rol meer.
Als je dat nu toch doorzet, dan kan het moeder triggeren om een aangifte wegens ontrekking aan het gezag te doen.
Gebruikersavatar
RelBelg
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 mar 2013, 00:25
Locatie: Noord-Holland

Re: 15 jaar geen contact gehad en nu?

Bericht door RelBelg »

The Driver schreef:Je dochter jouw naam ? Dat is eenvoudig, dat kan ze als ze 18 jaar is, eenvoudig zelf aanvragen.
Éénmaal naamswijziging is toegestaan.

Ik bedoel met de erkenning en gezag aanvragen, dat het misschien verstandig is, dat te laten rusten. Het speelt na haar 18e jaar geen enkele rol meer.
Als je dat nu toch doorzet, dan kan het moeder triggeren om een aangifte wegens ontrekking aan het gezag te doen.
Dat van naamswijziging klopt deels, ik ben ooit op mijn 13de stief ouderlijk geadpoteerd, en heb dat op mijn 20ste terug laten draaien naar mijn geboortenaam.

Dat van naamswijziging heb ik tegen mijn dochter gezegd dat ze dat moet beslissen als ze ouder is.

Moeder kan geen aangifte doen wegens onttrekking gezag, omdat mijn ex aan een vrouw van JPP (Politie brabant) heeft aan gegeven dat ze het ermee eens is dat mijn dochter bij mij woont.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: 15 jaar geen contact gehad en nu?

Bericht door The Driver »

Hebben beide gezagsdragenden dat ondertekend ook ?

Als dat niet zwart op wit staat, blijf je nergens hoor
Plaats reactie