Kogel door de kerk - Resumerend wat wel en niet doen ?

Heb je vragen? Klik dan hier, want hier kan je al je vragen kwijt. Kijk ook bij de anderen die een vraag geplaatst hebben, misschien kun je iemand helpen met een antwoord
Plaats reactie
Bedroefd
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 22
Lid geworden op: 15 sep 2010, 13:40

Kogel door de kerk - Resumerend wat wel en niet doen ?

Bericht door Bedroefd »

Eerder al in draadje mijn zorgen gedeeld:
http://www.dwazevaders.nl/forum/viewtop ... =11&t=1152

Nu geeft partner aan niet verder te willen.
Relatief rustig overleg nu en zal wel enige tijd overheen gaan met bedenken aan beide kanten en uitwisselen wensen of verwachtingen.
Maar keuze is duidelijk door haar gemaakt.

Ze geeft aan dat ze niet wil dat de kinderen van adres naar adres moeten.
(daar zal ze zich op verkijken vrees ik, ik denk dat ze verwacht twee weken te krijgen met weekend voor pa)

Maargoed, geen knallende ruzie nu. Maar wat wel en niet doen?
(koopwoning, samenlevingscontract en twee jonge kinderen waarvan 1 schoolgaand, gezamelijk gezag)


- Geen ruzie maken en altijd kalm en redelijk blijven, zorgen dat communicatie en overleg van mijn kant positief blijven

- Niet het huis uitgaan ivm recht op woongenot maar ook recht op kinderen.

- Ouderschapsplan maken , waarschijnlijk ergens onderweg met mediator

- Daarna ontbinden samenlevingsovereenkomst en probleem van een gezamelijk huis in deze economische tijden.


Mijn vrouw geeft dus aan dat ze niet wil dat kinderen van adres naar adres gaan. Maar daar zal het toch bij co-ouderschap of bij gerechtelijke procedure toch op uitkomen lijkt me? (nu al veel goed overleg en ook plenty zorg en binding met kinderen van mijn kant)

De vragen die dan blijven:

Praktisch (speelt nu niet):

-Grote kans nog steeds dat indien NIET in overleg maar via juridische procedure, maar ik mijzelf 100% poisitief opstel, dat de rechter ook een vorm van co-ouderschap zal opleggen of in ieder geval een weekverdeling waar ik de kinderen zeker 2 tot 3 dagen in de week kan hebben? Of word het dan lastiger?

- Mag zij elders wonen en kinderen meenemen zonder ouderschapsplan?
Ik denk nee, indien ze aangeeft dat wel te willen hoe dan te handelen? Schriftelijk aangeven geen toestemming te geven? Of moet ik voldongen feit zien te voorkomen?

-Indien we verstandig vinden om ieder paar dagen niet thuis te zijn en ergens iets te huren.... niet verstandig weer ivm opgeven van rechten ?

- moet ik aan dossiervorming werken? zo ja hoe?

-Woning, indien uit elkaar en grote kans langdurig geen kans op verkoop. Hypotheek 50/50. Indien we over kinderen eens worden, wat kan ik dan afspreken indien ik uit de woning ga?
Compensatie voor verlies woongenot? of hoe gaat dat?
En aangezien zij meer verdient en de hypotheek voor mij alleen maar net te doen zou zijn..... geen opties voor mijzelf om erin te blijven lijkt me.
Maar wanneer eruit? pas na compleet ouderschapsplan lijkt me?

-Schoonmoeder is nu vaak over de vloer, vind ikzelf minder prettig maar ze past wel anderhalve dag op en blijft dan vaak eten. Maar sommige avonden zou ik haar minder willen zien... kan ik weinig aan doen wanneer dochter haar uitnodigt?
En indien juridische weg.. zal zij kunnen verklaren tegen mij... moet ik mij daar zorgen om maken ?

- Is het verstandig los van mediator om ook alvast een advocaat uit te zoeken just in case ?
TrotsePa
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 dec 2010, 10:45

Re: Kogel door de kerk - Resumerend wat wel en niet doen ?

Bericht door TrotsePa »

Beste bedroeft.

Je zorgen zijn zeer begrijpelijk en het is erg vervelend om op je tenen te lopen, maar je doet er wel verstandig aan om anderen vragen te stellen.

Misschien heb je wat aan de tips van me

Het is me even onduidelijk hoe jullie onderling communiceren, maar ik raad aan alles via e-mail te vragen en/of bevestigen.
Ik heb zelf een Excel bestand die ik wekelijks bijwerk met bijvoorbeeld omgangsuren. Hierin staat een datum, een kleine beschrijving en, indien dit belangrijk is, zoals bijvoorbeeld een mediationgesprek, het opzeggen ervan oid, kleur ik dit rood. Ik raad je aan dit te doen (en niet te delen met je ex)

Volgens mij mag ze niet zonder toestemming verhuizen. Het lijkt me ook niet handig om daar toestemming voor te gaan verlenen.

Een schoonmoeder is nooit fijn om over de vloer te hebben als je het mij vraagt. Ze zal ook wel omgang willen hebben maar dat kan dan mooi op de dagen dat de kids bij haar zijn. Ik weet niet over welke verklaring je het hebt, maar jij bent diegene die altijd rustig blijft. Schoonmoeders drijven altijd een beetje de spits op en bemoeien zich vaak maar al te graag met alles. De moeder van mijn ex betaald haar advocaat, biedt haar een huis aan de andere kant van het land aan, doet een melding bij het amk en laat de rechter weten dat ik niet kan koken en klaagt mijn advocaat aan wegens laster. Ik heb het echt met die schoonmoeders gehad, maar blijf rustig.

Maak nooit meteen ingrijpende beslissingen wanneer je iets gevraagd wordt. Je hebt altijd de mogelijkheid om nog even ergens over na te denken als het moment daar is dus die zorgen zijn nu niet aan de orde (en dragen ook niet bij aan je positiviteit)

Draag uit wat je graag wilt en kan. Dat mag zij ook doen. Schrijf het op in je eigen ouderschapsplan en probeer dan een gezamenlijke match te maken

Ik heb zelf de zorg over mijn zoontje op dinsdagavond tm donderdagochtend en eens om de twee weken een heel weekend (40/60)
Misschien is het een idee eens te kijken of je zoiets ook in kan vullen.

Sterkte.
Bedroefd
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 22
Lid geworden op: 15 sep 2010, 13:40

Re: Kogel door de kerk - Resumerend wat wel en niet doen ?

Bericht door Bedroefd »

Dank voor je antwoorden.

Ons contact gaat nu gelukkig gewoon mondeling, zou beetje afwijkend zijn om dat nu per email te bevestigen.. moet ik wel proberen in te bouwen?
Wel nog sessies bij relatietherapeut, enig doel daar is communicatieverbetering, zitten we nu sinds januari om de twee weken.

Rustig blijven en aangeven wat ikzelf wil zijn duidelijke tips.
Schoonmoeder ben ik wat huiverig voor omdat inderdaad vaak aanwezig (te vaak vind ikzelf), eerder wel compromis omdat mijn vrouw dat prettiger vond dan externe opvang, maar geen idee of het bij conflict twee tegen 1 word.

Hmm.stomme vraah misschien:. weekend om en om... is dat handiger dan week verdelen in 4/3 ? (want dat is maximaal haalbare voor me denk ik en alleen bij goede communicatie.. wat ik dus vrees om te verliezen).
Maargoed die 3/4 is alleen een wens van mij, dat is denk ik het maximale waar ik op kan inzetten als insteek.
Plaats reactie