Berekening kinderalimentatie

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
RWHaanstra
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 feb 2013, 12:43

Berekening kinderalimentatie

Bericht door RWHaanstra »

Mijn partner betaald kinderalimentatie voor zijn dochter aan zijn ex. Nou hebben wij zelf vorig jaar ook een zoontje gekregen. Kan nu het alimentatiebedrag veranderd worden. Waar moet allemaal rekening mee gehouden worden. De vorige keer is een berekening gemaakt via een mediator. Mijn partner betaald €300 per maand. Mijn salaris is toen wel meegenomen in de berekening en die van zijn ex niet. Vreemd want ik werk helemaal niet zoveel. Mijn netto inkomen is €740 per maand. Kan dit meegenomen worden? Die van zijn ex is bijna een keer zoveel! Ook blijkt dat al het geld wat betaald is op is. En nu moet zijn dochter naar de basisschool. Wij zijn toch geen bank!!! En word van de levensbehoefte van een kind ook rekening gehouden met het feit dat de ex in dit geval kinderbijslag en kindgebonden budget krijgt. Toen ze uit elkaar gingen bleek namelijk dat de behoefte €550 per maand was. Mijn partner betaald €300 dus blijft er nog €150 over. Die heeft zij aan kinderbijslag en kindgebonden budget dus ook al binnen. En dan te bedenken dat zij er vandoor ging met een ander. Mijn partner is eigenlijk gewoon de sjaak. Ik ben zelf een vrouw, maar op dit punt heb ik met de mannen te doen...
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Berekening kinderalimentatie

Bericht door Casper »

Ja, over alimentatie wordt veel geklaagd :-), en terecht.

Een voorstel dat je aan ex zou kunnen doen is een berekening laten maken door het LBIO (zie http://www.lbio.nl/berekenen-van-alimen ... n-aanvraag), dat kost niet zoveel. Als zij dat niet wil zit er niets anders op dan een advocaat in de arm te nemen en naar de rechter te stappen - dat is duur maar kost haar ook geld dus dat is een situatie die ze zal willen vermijden. Als dochter nog niet zo oud is dat het einde in zicht is, is dat misschien de moeite waard. Je mag in ieder geval niet op eigen initiatief het bedrag verlagen.

Jouw inkomen wordt overigens strikt genomen niet meegenomen, maar er wordt in de berekening van uitgegaan dat jij de helft van de woonkosten betaalt - die helft is dus voor hem beschikbaar als extra draagkracht.

Tip: kijk ook eens op http://alimentatie.startpagina.nl/prikbord/ voor veel vergelijkbare gevallen.
MeoAuxilio
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 72
Lid geworden op: 15 okt 2012, 15:35

Re: Berekening kinderalimentatie

Bericht door MeoAuxilio »

In tegenstelling tot Casper zou ik geen berekening van het LBIO adviseren
Deze is meestal niet compleet en geeft in zeer veel gevallen een vertekenend beeld.


(Kinder)alimentatie wijzigen gaat niet zo eenvoudig hiervoor moet er zwaarwegende factoren zijn die de wijzigingen rechtvaardigen voorbeelden zijn onvrijwillig inkomensverlies, huwelijk(samenwonen).
Als uit een nieuwe relatie ook weer kinderen worden geboren, kan dit leiden tot een lagere kinderalimentatie.

Verdient de nieuwe partner meer dan de helft van de bijstandsnorm voor gehuwden? Dan wordt er vanuit gegaan dat hij of zij voor de helft meebetaalt aan de gezamenlijke woonlasten en andere gemeenschappelijke kosten. Daardoor gaat de draagkracht omhoog. Dat kan voor de rechter een reden zijn om de alimentatie te verhogen. Zeker als u bij de eerste uitspraak van de rechter relatief weinig alimentatie hoefde te betalen omdat je toen weinig draagkracht had. Overigens is het niet zo dat het inkomen van de partner zonder meer bij dat van jou wordt opgeteld. Wel heeft het gevolgen voor de woonkosten en dedraagkracht. Als je gaat trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaat met je nieuwe partner, wordt deze ook onderhoudsplichtig voor de kinderen.


Er is dus vorige keer een berekening gemaakt en beide zijn akkoord gegaan met de uitkomst en hebben dat door de rechtbank laten vastleggen.

1) Er kan sprake zijn van onjuiste gegevens waarop de berekening is gebaseerd.
De rechter kan om vernietigng van de beschikking worden verzocht.
( bijvb dwaling) er is een advocaat nodig om dit te bewerkstelligen.
De kosten hiervoor alsmede de griffiekosten moeten zelf worden betaald.
Is het dan zivol om 2.000 euro uit te geven om 500 te besparen ( uiteraard
geldt voor iedereen zijn eigen rekensommetje)
2) Er is sprake van gewijzigde omstandigheden ook hierin geldt wil je het
afdwingen dan geldt ook het bovenstaande.

Je kan een nieuwe goede alimentatieberekening laten doen.
Een goede berekening kost je wellicht rond de 100 tot 150 euro.
Met deze berekening kan je in overleg treden met je ex ( eventueel via een mediator)wellict komen jullie er samen uit.
anders zal je toch de stap moeten maken om een advocaat in te schakelen.

Met vr groet,

Meo Auxilio
www.meoauxilio.nl/alimentatie
Plaats reactie