verre vakantie in het buitenland met kids, ex werkt niet mee

Heb je vragen? Klik dan hier, want hier kan je al je vragen kwijt. Kijk ook bij de anderen die een vraag geplaatst hebben, misschien kun je iemand helpen met een antwoord
Plaats reactie
Karel68
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 okt 2012, 20:50

verre vakantie in het buitenland met kids, ex werkt niet mee

Bericht door Karel68 »

Dag mede dwaze vaders,

Nou, mijn eerste post op dit forum!

Ben inmiddels zes jaar gescheiden, en vader van twee lieve zonen uit mijn vorig huwelijk, die nu 7 en 9 jaar zijn. Nooit echt goede communicatie gehad met mijn ex sinds de scheiding, geld innen was voor haar belangrijker, en nog steeds zo lijkt het... :roll:

Heb inmiddels vier jaar weer een nieuwe heerlijke relatie.

We hebben plannen om het volgend jaar drie weken met de kinderen op vakantie te gaan naar de regio Indië of omstreken, en we zijn daar nu al voor aan het sparen. Mijn ex heb ik deze plannen voorgelegd, met ook een voorstel voor de periode dat ik graag de kinderen in de zomervakantie bij me heb om deze vakantie te houden. Dit nu al omdat e.e.a. al vroeg moet worden georganiseerd.

Haar antwoord is resoluut, nee. Met als bijzin, hoe kom je tot zo'n absurd idee. Geen enkele mogelijkheid om haar mening te veranderen met welk argument dan ook, ze geeft geen argumentatie waarom niet.

Kan ze zo'n vakantieplannen tegenhouden? Waar kan ik me op beroepen?

Haar antwoord nee past in haar straatje van haar eigen vakanties, altijd vlakbij huis en altijd naar hetzelfde bungalowpark...
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: verre vakantie in het buitenland met kids, ex werkt niet

Bericht door The Driver »

Gewoon de rechter om vervangende toestemming vragen, kan gewoon zonder advocaat.
Dwaze opa
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 496
Lid geworden op: 28 mar 2012, 21:19

Re: verre vakantie in het buitenland met kids, ex werkt niet

Bericht door Dwaze opa »

Ik denk dat ik de reden wel weet,waarom jij die vakantie niet mag maken...ze is stinkend jaloers,dat het bij jullie nu zo goed gaat en je je zo'n mooie vakantie kunt veroorloven...

Nodig haar anders ook uit mee te gaan...kun je rustig doen,slaat ze toch af.Kan zij mooi op de kinderen passen als jij met je nieuwe relatie een mooie romantische avondwandeling gaat maken.....geintje!...kun je wel tegen toch?

Als de oplossing zo simpel is als @Driver stelt.....doen...as soon as possible.
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Re: verre vakantie in het buitenland met kids, ex werkt niet

Bericht door EDA »

Van belang is, denk ik, of je ouderlijke macht hebt.

Verder is het niet van belang of je nou naar België gaat of naar Australië, of ergens er tussen. Dat speelt geen rol.

Mevrouw kan wel gaan dwarsliggen natuurlijk, door b.v. paspoorten niet mee te geven en dat soort gepiel.

Dus zorg dat je reisdocumenten en andere voor je reis noodzakelijke spullen op tijd goed geregeld hebt. Inentingen en dergelijke...

Dan staat je eigenlijk niets in de weg om te gaan.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: verre vakantie in het buitenland met kids, ex werkt niet

Bericht door The Driver »

Dat is een gevaarlijke uitdrukking hoor EDA.

Als ex kwaad wilt, dan kan ze aangifte doen wegens onttrekking aan het gezag en dan komt het Verdrag van Den Haag in het spel.
Vader kan zomaar aangehouden woorden ( zelfs voor vertrek op Schiphol ) wegens kinderontvoering.
Ik zou er zeer voorzichtig mee zijn.
Paul1963
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 95
Lid geworden op: 05 apr 2012, 22:43

Re: verre vakantie in het buitenland met kids, ex werkt niet

Bericht door Paul1963 »

Formeel moeten jullie het hierover eens zijn, waarbij je hatuurlijk wel wat vrijheid hebt om jouw omgang zelf in te vullen. Zijn jullie dat niet niet dan kan je onder art. 253a het geschil voorleggen. Volgens mij heb je, in tegenstelling tot wat eerder geschreven is, daarvoor een advocaat nodig.

Je hebt waarschijnlijk een visum nodig, wat vragen kan geven als je geen testemming hebt. Bij wel gaan zonder toestemming en in het bezit van paspoorten loop je toch het risico dat het ergens bij de douane misloopt, zeker als ze niet jouw achternaam hebben. Hoe hoog die kans is, is niet te zeggen, maar het zal je veel geld kosten en ellende geven als dat gebeurd.

Nu is India wel een land waarvoor een formeel reisadvies van kracht is, het reizen naar bepaald gebieden wordt ontraden, en er is terrorismedreiging. Ook dit is weer een kans die waarschijlijk niet zal optreden, maar in een zaak zeker aangevoerd zal worden.

Ik denk dat het wijsheid is om proberen met je ex een overeenstemming te vinden voor een bestemming waar je mogelijk wel samen uitkomt. De wereld kent nog vele leuke plekjes die jouw kinderen ook zullen aanstaan. Zeker bij deze nog jonge kinderen.
Dwaze opa
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 496
Lid geworden op: 28 mar 2012, 21:19

Re: verre vakantie in het buitenland met kids, ex werkt niet

Bericht door Dwaze opa »

Volgens mij ben jij als je als man met jongere kinderen je meldt op een luchthaven als Schiphol voor een verre reis al bij voorbaat verdacht van kinderontvoering...
De ambtenaren worden daarop gewezen...de autoriteiten willen nl niet geconfronteerd worden met allerlei toestanden dat ze de ''ontvoerde'' kinderen uit het buitenland terug moeten halen...is slecht voor het imago van het land.
En inderdaad...een paar weekjes met de kinderen op Ameland,vinden de kinderen misschien wel net zo fijn....wil je naar het buitenland dan is het Duitse eiland Borkum misschien een optie;ben je toch in het buitenland.En vanuit de Eemshaven is het een leuke bootreis,waarbij je bij aankomst met een ouderwets treintje richting uiteindelijke bestemming gaat.
Voor een dagje is het ook prima te doen.
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Re: verre vakantie in het buitenland met kids, ex werkt niet

Bericht door EDA »

Volgens mij ben je als man sowieso al verdacht. Van wat dan ook.
:-)

We leven tenslotte in een angstcultuur.

Dat ik een PC heb is al verdacht, want wat zou er in shemelsnaam wel niet allemaal op de HD staan...

Alles is tegenwoordig verdacht. Een zwarte Swift is verdacht, een Golfje met LMvelgen is verdacht. In het donker achter een vrouw dezelfde kant op lopen is verdacht.

Lief zijn is verdacht..

Goed voor je kind zijn is verdacht. Je kind troosten is verdacht.

Waanzin.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: verre vakantie in het buitenland met kids, ex werkt niet

Bericht door The Driver »

Het is zelfs zo, dat de erkende reisbureau's als moeder een reis zou boeken met kinderen en zij die onder haar meisjesnaam zou boeken, dat dan het reisbureau ook om haar een schriftelijke verklaring van geen bezwaar van de ( ex ) echtgenoot vraagt ( brief met fotocopy van het paspoort of ID-kaart van vader.

Als vader een dergelijke reis boekt met kinderen met dezelfde achternaam, dan is men minder voorzichtig, maar toch moet men geluk hebben, als het reisbureau daar niet om vraagt.
Dwaasstel
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 68
Lid geworden op: 02 nov 2011, 11:38

Re: verre vakantie in het buitenland met kids, ex werkt niet

Bericht door Dwaasstel »

Er wordt hier ontzettend streng op gecontroleerd. Toen ik met mijn zoon (die dezelfde achternaam heeft als ik) op vakantie ging een weekje, werd er op Schiphol naar toestemming van de vader gevraagd. Gelukkig had ik dat geregeld maar anders hadden ze mij er waarschijnlijk niet door gelaten. Dus zorg voor toestemming, anders zit een vakantie met het vliegtuig er waarschijnlijk niet in....
JCC
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 121
Lid geworden op: 30 dec 2010, 09:46

Re: verre vakantie in het buitenland met kids, ex werkt niet

Bericht door JCC »

Gelukkig heb ik al deze vakantie problemen niet zeg, het idee alleen al om met je eigen kinderen alleen te zijn is al beangstigend verdacht.

Ik vind dat Paul goed advies geeft, doe een beetje water bij de wijn en zoek samen naar een bestemming die voor jullie beiden oke is.
isaiah
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 feb 2013, 08:55

Re: verre vakantie in het buitenland met kids, ex werkt niet

Bericht door isaiah »

Leuke post .. Ik hou van al deze inhoud die met ons delen .. Het is echt heel mooi en vertegenwoordigen ook de post heel mooi ..
_______________________________________
Klik hier als u meer wilt weten: -vakantiewoningen spanje | vakantiehuis spanje
Karel68
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 okt 2012, 20:50

Re: verre vakantie in het buitenland met kids, ex werkt niet

Bericht door Karel68 »

Tja, toch wat navraag gedaan bij diverse advocaten.
Ik heb gezag over de kinderen, dus heb in principe geen toestemming van mijn ex nodig. Een ouder met gezag kan zijn eigen kind niet 'ontvoeren', dus aan de grens hoef ik geen problemen te verwachten. De kinderen dragen overigens mijn achternaam.
Indien mijn ex niet wil dat ik met de kinderen op zo'n vakantie ga, moet zij een procedure ex. 1:253a BW starten, waar ze een advocaat bij nodig heeft.
RemcoW
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 93
Lid geworden op: 08 jan 2013, 16:13

Re: verre vakantie in het buitenland met kids, ex werkt niet

Bericht door RemcoW »

Ik ben bang dat dwaze opa gelijk heeft. ik herken dat namelijk. ik mag van mijn ex niet op vakantie met mijn nieuwe vriendin, aangezien "zij dat ook niet kan". Het geld dat dat kost "moet ik aan de kinderen besteden", en "als je dat niet doet liggen je prioriteiten verkeerd". Let wel, ik betaal netjes alimentatie, dus daar valt niks over te klagen. het verschil zit 'm er in dat mijn vriendin full-time werkt en een goede baan heeft, en mijn ex de hele dag niks doet en deed.
mijn ex is dus gewoon jaloers. Ik heb daar maar één antwoord op; ik ben ook heel jaloers op mijn ex, aangezien zij de kinderen heeft, die ik al een jaar niet mag zien. En ik geef mijn vakantie met liefde op om dat te veranderen. tot die tijd gaan wij heerlijk op vakantie en weekendjes weg wanneer we willen, waarheen we willen.
Plaats reactie