Te hoge kinderalimentatie

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
p65
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 mei 2012, 09:48

Te hoge kinderalimentatie

Bericht door p65 »

Geachte lotgenoten,

In 2004 ben ik gescheiden met bemiddeling van een mediator/scheidingsbemiddelaar. In het scheidingsconvenant is toen een kinderalimentatie voor mijn twee jongen kinderen afgesproken van ruim 500 euro p/mnd. Mijn salaris was destijds 1900 bruto/mnd. Ik denk dat dit al een hoge bijdrage was gezien mijn salaris maar ik wilde alles er snel doorheen hebben. Op het moment van scheiden woonde ik alleen. Vrij snel daarna ben ik met mijn nieuwe partner gaan samenwonen. Tot de dag van vandaag heb ik altijd netjes de kinderalimentatie betaald. Inmiddels is deze door indexering opgelopen tot ruim 600 euro/mnd.
Mijn financiele positie is als volgt;
*Samenwonend in een koophuis met een hypotheek van 1300/mnd.
*Mijn inkomen is ongeveer 1380 netto/mnd
*Inkomen vriendin is ongeveer 1750 netto/mnd
*De kosten van hypotheek etc. delen mijn vriendin en ik samen
*De alimentatie betaal ik alleen
Verder heb ik nog een paar duizend euro spaargeld op de bank.

Mijn ex heeft tot nu toe alleen met de kinderen gewoond. Zij woont in een sociale huurwoning. Zij heeft een goede vaste baan als leidinggevende in de zorg. Heeft al een aantal jaren een relatie. Nu is haar vriend bij haar in komen wonen en dat zet de zaken in een iets ander daglicht.
De hernieuwde financiele positie van mijn ex ken ik niet precies, daar kan ik slechts een schatting van maken. Wat ik wel weet is dat zij 32 uur werkt en lange tijd voor dezelfde werkgever werkt. ik schat dat zij een inkomen van 1800-2000 netto heeft. Haar vriend (hbo) heeft ook een vaste fulltime betrekking en zal rond de 2500 netto verdienen.
Haar vriend heeft ook een eigen woning maar verhuurt deze.

Conclusie:
Ik kan met mijn lage salaris nauwelijks rond komen. Van de 1400 salaris gaat ruim 600 naar mijn kinderen, van de rest moet ik alles nog betalen.
Mijn ex woont nu samen en hebben een veel hoger gezamelijk inkomen, daarom ben ik niet content met deze situatie en vind ik het niet eerlijk.

Ik heb al geprobeerd dit ter sprake te brengen met mijn ex maar dit wordt meteen door haar afgekapt! (wat te verwachten viel :(

Wat wil ik?
Vanzelfsprekend wil ik minder per maand gaan betalen omdat ik de huidige situatie niet eerlijk vind. Ik denk niet dat mijn kinderen iets te kort komen als ik 200 minder per maand zou betalen.

Graag zou ik willen weten wat ik zou kunnen doen en vooral wat mijn kansen zijn bij een eventuele gang naar de rechter.Bij voorbaat mijn dank

p.s. ik heb een goede relatie met mijn 2 zoons van 9 en 13 en een redelijke verstandhouding met mijn ex zover het de kinderen betreft. Mijn kinderen zijn bij mij om het weekend en de helft van de vakanties.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Te hoge kinderalimentatie

Bericht door The Driver »

Je betaald gewoon veel te veel kinderalimentatie, gewoon naar een advocaat stappen ( je krijgt gewoon een toevoeging hoor ) en om herziening vragen bij de rechter. Staat de omgangsregeling op papier ?
p65
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 mei 2012, 09:48

Re: Te hoge kinderalimentatie

Bericht door p65 »

dank je driver voor de snelle reactie.
Wat bedoel je met een toevoeging?
De omgang met de kinderen is in het scheidingsconvenant geregeld.

Met vriendelijke groet,
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Te hoge kinderalimentatie

Bericht door Casper »

Ook mij lijkt het aan de hoge kant.

Je zou het door middel van een brief van een advocaat kunnen proberen: hem of haar vragen een berekening te maken (of meteen een voorstel doen dat jou en hem/haar redelijk lijkt), en dat aan ex sturen. Zij kan dan kiezen: of akkoord gaan met het lagere bedrag (bespaart jullie beiden een gang naar de rechter), of veel kosten maken, of toch serieus onderhandelen.

Met 'toevoeging' wordt bedoeld: rechtsbijstand. Zie bijv. www.rvr.org/
Paul1963
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 95
Lid geworden op: 05 apr 2012, 22:43

Re: Te hoge kinderalimentatie

Bericht door Paul1963 »

Inkomen van beide nieuwe partners telt in principe niet mee voor vaststelling KA. Zij worden geacht economisch zelfstandig te zijn. Wat bij beiden wel geld is dat de woonlasten gedeeld worden.

Bij KA telt de onderlinge afspraak in ouderschapsplan maar beperkt. In jouw geval hij lijkt te hoog te zijn.

Opmerking over toevoeging is wat kort door de bocht. Hierbij wordt wel het inkomen en vermogen van de partner(s) meegenomen. Jij zit met deze netto inkomens al snel boven grens. Op internet kan je inkomens en vermogensgrenzen alsmede de wijze van erekeningwel vinden.

Laat een advocaat een draagkracht berekening van jou maken en de financiele gegevens bij jouw ex opvragen. Op het eerste gezicht lijkt de KA hoger te zijn dan jouw draagkracht en zij heeft ook draagkracht.

Grote kans dat het opweegt om de advocaatkosten aan jouw zijde te maken. niets doen kost je waarschijnlijk meer. Succes.
bobbob44
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 jun 2012, 14:40

Re: Te hoge kinderalimentatie

Bericht door bobbob44 »

Ik zou het zeker een kans geven bij de rechter. Laat je anders eerst op voorhand adviseren over de mogelijkheden en de kans van slagen. Op de lange termijn zijn vaak de advocaat kosten er wel uit te halen. Lees ook meer op http://alimentatie-hulp.nl/tips/bereken ... limentatie. Je kunt natuurlijk ook onderling met je ex-partner een nieuwe regeling voorstellen. Ligt er maar net aan hoe jullie relatie is.
Barti
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jan 2013, 17:43

Te hoge kinderalimentatie

Bericht door Barti »

ben reeds 10 jaar gescheiden met mijn ex heb ik 2 kinderen met haar en deden co ouderschap. beiden hebben we 9 jaar een nieuwe relatie. ik ben vorig jaar hertrouwd en precies een maand later begonnen de problemen. ik ben vrij streng voor mijn kinderen en daarom wilden ze plots niet meer bij mij komen. via de rechtbank moest er dus een akkoord bekomen worden voor de alimentatie. plots woont mijn ex haar vriend op papier niet meer samen met mijn ex en krijgt ze ook maar een klein loon meer uitbetaald door haar vriend waar ze ook bij werkt . het telefoonnummer van zijn zaak staat nog steeds op het adres van mijn ex en voor de verhuur van hun vakantiehuizen moet je nog steeds naar haar gsm nummer bellen. aangezien mijn ex op papier alleenstaande moeder is met 2 kinderen en een lening voor haar huis moet afbetalen moeten wij nu een torenhoge alimentatie betalen voor de kinderen. zij hebben geld genoeg om hun adres in een andere eigendom te leggen om zo meer te kunnen inkasseren. hoe kan ik bewijzen dat haar vriend toch bij haar inwoont zodat ook zijn loon verrekend wordt?
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Te hoge kinderalimentatie

Bericht door Casper »

hoe kan ik bewijzen dat haar vriend toch bij haar inwoont zodat ook zijn loon verrekend wordt?
Barti, dat is nog niet zo eenvoudig. Lees deze twee uitspraken op jure.nl eens, dan zie je wat voor hoge eisen aan dat bewijs gesteld worden:
http://jure.nl/BA0354 en http://jure.nl/BN5576
Zie eventueel ook: BU5829 en BM1076

Maar ik begrijp eigenlijk de situatie niet helemaal: wie stapte er naar de rechter? met welk verzoek? Is dat al wel/niet toegewezen? Ben je akkoord gegaan met een hogere alimentatie? Is het kinder- of partneralimentatie? Is dit de omgang ten goede gekomen?
MeoAuxilio
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 72
Lid geworden op: 15 okt 2012, 15:35

Re: Te hoge kinderalimentatie

Bericht door MeoAuxilio »

Veel ex echtelieden kiezen ervoor om niet samen met een nieuwe partner bij elkaar ingeschreven te zijn op één adres om zodoende de alimentatie te kunnen blijven ontvangen. ook al bestaat er een gegronde vermoeden bij een rechtbank zal dat weinig uitmaken. Logisch want je moet het kunnen bewijzen.
Daar zit wel een probleem want hou bewijs je het.
Jezelf bevoderen tot Sherlock heeft geen zin, het door jou verkregen bewijs wordt niet aanvaard door de rechtbank. Je kan wel een erkend detective bureau inschakelen. Aangezien deze redelijk duur kunnen zijn kan je wel voorwerk doen door vast te stellen of er op vaste tijdstippen er gezamenlijk iets wordt ondernomen.
Bijvb elke dag vertrekt de nieuwe partner om 07.30 uur vanuit je ex zijn/haar huis.
Of er wordt altijd gezamenlijk op een vast tijdstip boodschappen gedaan.
dit soort informatie kan worden doorgespeeld zodat het bureau gericht kan observeren.
Bewijsmateriaal verzameld door een erkend bureau waarin kan worden aangetond
dat er sprake is van:
1.Samenwonen op hetzelfde adres
2.Het bestaan van een affectieve relatie
3.Het zijn van een economische eenheid
wordt door de rechtbank wel als bewijs geaccepteerd.
Er kan zelfs sprake zijn van dat de alimentatie met terugwerkende kracht moet worden terugbetaald als je kan aantonen dat de "samenlevening" al langer duurt.
Je ex heeft namelijk de wettelijke verplichting om aan jou door te geven dat er sprake is van veranderde omstandigheden.

Wil je weten of je teveel alimentatie betaald laat dan een erkende berekening maken dit kost rond de 75 euro. bedenk wel dat als je het hebt afgesproken
en je wilt het veranderen dat er sprake moet zijn van belangrijke gewijzigde omstandigheden of je moet kunnen aantonen dat er sprake van zgn dwaling was van jou ten tijde van het ondertekenen van het convenant.
Dwaling houdt in dat je niet had kunnen weten wat de consequenties waren.

Meo Auxilio
www.meoauxilio.nl/alimentatie
Plaats reactie