aanspraak maken op de "echtelijke woning"

Heb je vragen? Klik dan hier, want hier kan je al je vragen kwijt. Kijk ook bij de anderen die een vraag geplaatst hebben, misschien kun je iemand helpen met een antwoord
robotje77
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 jan 2013, 12:41

Re: aanspraak maken op de "echtelijke woning"

Bericht door robotje77 »

heb de advocaat net gemaild om mij uit te leggen waarom ik alles moet betalen en dat kik vanaf nu niets meer betaal.
MeoAuxilio
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 72
Lid geworden op: 15 okt 2012, 15:35

Re: aanspraak maken op de "echtelijke woning"

Bericht door MeoAuxilio »

Bedenk dat als er een woning op beider naam staat je beide hoofdelijk aansprakelijk kan worden gesteld door de hypotheekverstrekker.
Weiger je dus te betalen (en je partner ook) dan kan de hypotheekverstrekker het volledige bedrag hetzij bij jou hetzij bij de ander vorderen.

De vraag die vaak voorkomt moet ik alles betalen terwijl ik er niet woon?
Het antwoord daarop is ja dat kan.
Alleen de rechter kan je daar toe verplichten.
Vaak gebeurt dit bij de aanvraag voor voorlopige voorziening waarbij de partner met de kinderen het woongenot van de woning opeist.

Meo Auxilio
www.meoauxilio.nl/echtscheiding
robotje77
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 jan 2013, 12:41

Re: aanspraak maken op de "echtelijke woning"

Bericht door robotje77 »

Beste Meo,

Bedankt voor je uitleg. Nu is het zo dat ze buiten het gebruik van de woning ook nog eens alimentatie eist. Ik weet door de bomen het bos niet meer te vinden.
Ik weet niet wat ik straks maximaal moet gaan betalen. Is draagkracht eem wettelijk bedrag of mag de rechter hier nog eens boven gaan zitten.

Hoor graag
Waanhopige vader.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: aanspraak maken op de "echtelijke woning"

Bericht door The Driver »

De draagkrachtberekening is slechts een leidraad voor de rechter, hij mag daarvan afwijken.
robotje77
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 jan 2013, 12:41

Re: aanspraak maken op de "echtelijke woning"

Bericht door robotje77 »

had begrepen dat draagkracht het maximum is wat een rechter mag opdragen om te betalen
MeoAuxilio
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 72
Lid geworden op: 15 okt 2012, 15:35

Re: aanspraak maken op de "echtelijke woning"

Bericht door MeoAuxilio »

In uitzonderlijke situaties mag de rechter boven de draagkracht zitten.
maar dat komt zelden voor.

Bedenk dan tremanormen etc om draagkracht berekeningen "slechts" regelgeving is.
Het is dus geen wetgeving. in sommige gevallen kunnen de uitspraken die de rechter doet worden aangevochten maar je hebt daar wel een goede advocaat voor nodig en een buidel met geld m het hoger bereop te bekostigen.

In vrijwel alle gevallen wordt er gekeken naar het inkomen van beide partners ten tijde van het huwelijk. (Ineens minder gaan werken zonder aanwijsbare reden wordt niet snel geaccepteerd) Daarna wordt er gekeken of er minderjarige kinderen zijn.
Vervolgens als dit heet geval is wordt de BEHOEFTE bepaald van de kinderen a.d.h.v. de Nibud tabellen.

Daarna wordt de draagkracht berekend van beide partners
Nadat van de inkomsten alle lasten zijn afgetrokken, is het bedrag dat overblijft de draagkrachtruimte.
Van de draagkrachtruimte in de bruto draagkrachtberekening is een vast percentage beschikbaar voor alimentatie, het beschikbare deel wordt de draagkracht genoemd.
De regel is dat Kinderalimentatie voor de Partneralimentatie gaat
Bij de berekening van kinderalimentatie bedraagt het percentage 70% als de alimentatieplichtige wordt aangemerkt als alleenstaande en 50% in de andere gevallen.
Met deze percentages wordt gekeken of er aan de eerder genoemde behoefte kan worden voldaan. blijft er dan nog ruimte over dan wordt de partneralimentatie berekend.
Bij partneralimentatie is het percentage voor een ex-partner met een nieuw gezin bedraagt 45% en voor een alleenstaande ex-partner 60% van de draagkrachtruimte. Indien er sprake is van een co-ouderschap bedraagt het percentage 52,5%
Bij de netto draagkrachtberekening bedragen de percentages respectievelijk 50%, 70% en bij co-ouderschap 60%.

bruto inkomen - draagkrachtloos inkomen = draagkrachtig inkomen
draagkrachtloos inkomen is het inkomen dat de alimentatieplichtige nodig heeft om van te leven. Hiervoor geldt de bijstandsnorm als basis aangevuld met eventele schulden, huur ( mag maar 1/3 van je inkomen zijn) - basishuur van iets meer dan 200 euro.

Bedenk dat bijvoorbeeld de kosten van een auto of telefoon in de bijstandsnorm zit verwerkt. In sommige gevallen kan je herinrichtingskosten opvoeren al is de tendens dat rechters deze aftrekpost niet meer accepteren.
Ook je advocaatkosten zijn niet opvoerbaar ( uitzondering als je kan aantonen dat je een lening hebt afgelsoten om je advocaat te moeten betalen)

Ik adviseer mensen ondanks dat ze kwaad/teleurgesteld zijn toch om zoveel mogelijk (eventueel met een mediator/bemidelaar) er samen uit te komen dit kan veel geld besparen aan advocaatkosten.

Meo Auxilio
www.meoauxilio.nl/alimentatie
adrie
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jan 2013, 21:55

Re: aanspraak maken op de "echtelijke woning"

Bericht door adrie »

ik zit in soortgelijke situatie en heb een dagvaarding gehad om mijn huis (alleen op mijn naam) te verlaten, zogenaamd vanwege een spoedeisend belang vanwege oplopende spanningen en een zoontje van 6. Maar ik heb haar aangeboden een jaar huurwoning te betalen, tevens betaal ik nu ook al alles terwijl het al een half jaar uit is. Ze onderneemt niets om iets anders te vinden, en verschuilt zich achter gezondheid (30 % afgekeurd) en lage uitkering. Kortom, gaat een rechter hier intrappen en mij een paar maanden (of langer ?) mijn eigen huis uitzetten?? Overigens kan ik ook prima voor ons zoontje zorgen.
MeoAuxilio
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 72
Lid geworden op: 15 okt 2012, 15:35

Re: aanspraak maken op de "echtelijke woning"

Bericht door MeoAuxilio »

Kort gezegd
Ja u loopt grote kans dat de rechter meegaat in de eis van uw (ex) partner.

De jurisprudentie en wet is hier redelijk duidelijk in
Het belang van het kind en moeder is van groter belang dan van u.
Alleen als er aantoonbaar andere woonruimte voor handen is en u kunt aantonen dat uw (ex) parter geen moeite neemt om dit te krijgen zou u een kleine kans maken. maar als ze zegt dat er geen woonruimte voor handen is zal de eis waarschijnlijk worden ingewilligd is haar inkomen te laag dan zal u ook de kosten van het huis moeten betalen. wel zou u om een vergoeding van het woongenot kunnen vragen en in ieder geval vragen of de woning binnen een termijn kan worden verlaten en dat ze daar inspanningen voor moet verrichten.

Over het algemeen wordt de omgangsregeling zo vastgesteld in een VV dat de vrouw de zorg voor het kind krijgt. Of u moet kunnen aantonen dat ten tijde van de relatie de situatie al zowas dat u veelal voor het kind zorgde of dat de moeder niet in staat is om voor het kind te zorgen.
vooral dat laaste is erg moeilijk te bewijzen.

Met vriendelijke groet,

Meo Auxilio
www.meoauxilio.nl/echtscheiding
Plaats reactie