Ingewikkelde situatie, hoe krijg ik omgang met mijn kind.

De topics/onderwerpen van vóór 31 december 2012 waar geen of sinds geruime tijd geen antwoord op is gegeven, zijn hier geplaatst.
Gesloten
RobbertB
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 dec 2012, 21:13

Ingewikkelde situatie, hoe krijg ik omgang met mijn kind.

Bericht door RobbertB »

Begin dit jaar heb ik een korte, maar intense relatie gehad met een vrouw die ik al jaren ken. Na enkele weken samengewoond te hebben, heeft ze de relatie verbroken en wilde mij niet meer zien.

Heel verrast was ik dan ook dat ze 3 weken later bij mij voor de deur stond met de mededeling dat we samen een kindje zouden krijgen. Ik was best overdonderd en heb haar gezegd dat ik zeker mijn verantwoordelijkheid niet wilde ontlopen en dat we samen moesten gaan kijken hoe we het een en ander in gingen vullen. We zijn samen hard aan de slag gegaan, kinderkamer geregeld, haar huis kindvriendelijk gemaakt het ging erg prettig en het leek er even op dat we toch als partners het kind zouden gaan opvoeden. Echter na enkele weken sloeg bij haar de realiteit toe en raakte ze best van slag. Ze dacht na over abortus, het liefst had ze een natuurlijke miskraam. Dat was een heftige periode voor mij. Ik heb haar nooit onder druk willen zettem om ergens voor te kiezen, ik wilde het beste compromis voor iedereen. Co-ouderschap, omgangsregeling, evt als ze het kind echt niet wilde maar ook geen abortus dat ik het wel alleen wilde opvoeden.

Uiteindelijk heeft ze ervoor gekozen om mij de deur uit te zetten en mij totaal te negeren omdat ze vond dat ze rust nodig had en het niet aankon om met mij om te gaan omdat ik haar zwanger gemaakt had. Via Google heb ik gevonden dat ze keus heeft gemaakt het kind te laten komen. Inmiddels zal ze nu bevallen moeten. Ik heb haar enkele mails gestuurd om haar te laten weten dat ik er voor het kind wil zijn en of ze me informatie wil verstrekken.

Vrijdag heb ik eindelijk een reactie gehad, met het vriendelijke verzoek of ik haar met rust wil laten. Ik zou namelijk geen goede vader zijn bla bla bla, haar redenen sloegen kant nog wal.

Ik zou zo graag ook een band opbouwen met dit kind. Het moment dat ze mij kwam vertellen dat we een kindje zouden krijgen heeft ze mij vader gemaakt en ik wil er ook voor het kind kunnen zijn. Daar heeft het recht op.

Wat zijn mijn mogelijkheden en mijn rechten? De mails die ik stuur zijn van vriendelijke aard, en ik wil het beste voor ook mijn kind. Een gevecht en het afdwingen van een co-ouderschap is dat niet. Ik zou al blij zijn met een paar middagen in de maand. Dan kan mijn dochter die om het weekend bij me is ook een band krijgen met haar halfbroer/zus.

De moeder heeft een complexe jeugd gehad waarin haar heel veel onrecht is aangedaan en ze kan nogal heftig en impulsief reageren, in haar reactie geeft ze aan dat ze het geestelijk niet aan kan mij in haar leven te hebben.

Het belangrijkste is het welzijn van mijn kind. Wat is het verstandigste om te doen?

Ik wil hem ook zo graag geven waar een kind recht op heeft. Een fantastische vader, die hem liefde, aandacht, en onvoorwaardelijke steun geeft en een stabiele factor is waar hij altijd bij terecht kan.

Wat betreft de moeder, daar hoef ik echt geen relatie meer mee. Ik zou het wel prettig vinden als we op een volwassen manier en met goed overleg het beste konden organiseren voor ons kind.

Wie kan mij voorzien van goede raad?
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Ingewikkelde situatie, hoe krijg ik omgang met mijn kind

Bericht door Casper »

Robbert, welkom en dank voor je verhaal. Hulde voor de wijze waarop je je opstelt.

Het is inderdaad een ingewikkelde situatie, die zich volgens mij (nog) niet leent voor juridische strijd. Blijf het op vriendelijke wijze proberen, schrijf nog een brief met je gedachten en bijvoorbeeld met een concreet aanbod. Laat iets leuks voor het kindje bezorgen. Is er geen gezamenlijke kennis die als "tusenpersoon" kan fungeren? Moeder zal langzaam van jouw gematigde en goede bedoelingen overtuigd moeten raken. In deze tijd waarin de hormonen bij haar in het rond gieren zal dat heel moeilijk zijn; van de andere kant moet het ook geen tijden gaan duren voordat het contact tot stand komt.

Tot zover even en sterkte!
JCC
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 121
Lid geworden op: 30 dec 2010, 09:46

Re: Ingewikkelde situatie, hoe krijg ik omgang met mijn kind

Bericht door JCC »

Jij wilt een fantastische vader voor hem zijn, dat zou naast een fantastische moeder inderdaad het beste voor jullie kindje zijn. De moeder wil blijkbaar in de huidige situatie niet dat het kindje een vader heeft of leert kennen.

Je zit in een lastig parket, als je wat gebruikerservaringen op dit forum op een rijtje zet maak je bijzonder weinig kans om er te zijn voor je kind. Alles hangt bij het omgangsrecht namelijk veelal af van de goodwill van de moeder. Je kan een juridische strijd gaan voeren wat zowel financieel als mentaal behoorlijk uitputtend kan zijn en dan kan het zomaar zijn dat je, bij een positieve uitspraak van de rechter voor jou, toch geen omgang krijgt van de moeder. Volgende stap is weer naar de rechter etc....

Het beste is inderdaad, zoals je probeert, om dit in alle redelijkheid onder elkaar te regelen en ook vast te laten leggen!. Lukt dit niet dan moet dit via de rechter, gezag, omgang etc.

Mijn ervaring is na 10 jaar voor een goede vader te hebben gespeeld: wat een rechter ook uitspreekt, als de moeder niet wil houd het op. Niet goedschiks dan kwaadschiks en dan te denken aan "klachten" die je zelf schrijft. Je bent geen goede vader, je slaat en schopt ze vooral op het hoofd, je mishandeld ze tot aan het bureau van onze dienders aan toe alleen maar om je je kinderen niet te gunnen.

Succes in deze situatie en veel wijsheid toegewenst.
Dwaze opa
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 496
Lid geworden op: 28 mar 2012, 21:19

Re: Ingewikkelde situatie, hoe krijg ik omgang met mijn kind

Bericht door Dwaze opa »

Hallo..

Jouw situatie vertoont veel overeenkomsten met een andere Dwaze Vader te weten jefftvn..Zijn ''startpositie'' was min of meer dezelfde als waar jij nu in zit.
Het lijkt me leerzaam en zinvol voor je om ''zijn verhaal'' er bij te pakken.
Na het inloggen vink je ergens jefftvn aan,dan krijg je zijn profiel,daarna ''berichten'' en dan heb je ''zijn verhaal''...

Sterkte en succes...

Als advies wil ik je meegeven...temper je verwachtingen en hou er alvast rekening mee,dat in zijn algemeenheid strijden om de voogdij veel tijd,energie en centjes gaat kosten.
Parcival
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 109
Lid geworden op: 23 aug 2012, 12:32

Bericht door Parcival »

Bericht verwijderd door gebruiker
Laatst gewijzigd door Parcival op 15 apr 2013, 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.
RobbertB
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 dec 2012, 21:13

Re: Ingewikkelde situatie, hoe krijg ik omgang met mijn kind

Bericht door RobbertB »

@ Parcival

Het eerste bezoek bij de verloskundige ben ik mee geweest, ik wist dus ook de uitgerekende datum. Vlak daarna werd door haar al het contact verbroken en wist ook niet welke keus ze gemaakt had, kind houden of abortus. Google is daarbij heel handig, op internet gebruikt ze overal dezelfde alias/ gebruikersnaam. Die ingetikt op Google, kwam ik uit op de site babybytes, woonplaats, uitgerekende datum, gebruikersnaam, functie omschrijving alles paste bij de vrouw die mijn kind bij haar droeg.
Zo wist ik dus dat ze gekozen had om de baby te houden. Ik heb haar toen een vriendelijke mail gestuurd dat ik het fijn vind dat ze voor het leven van het kind gekozen heeft, hoopte dat het verder goed ging en het op prijs zou stellen dat ze me op de hoogte hield. Geen reactie helaas en kort daarna was die account opgeheven.


@ iedereen,

Bedankt voor de goede adviezen en de steun die ik voel door alle reacties en dat ik niet de enige ben die in zo'n rotsituatie zit.

Ik besef me zeker dat het een moeilijke situatie is en dat het een heel langdurig en slopend traject kan worden. Ik weet dat ik nu niks heb en alles wat ik wel win voor mij en het kind is pure winst. Ik ben ook heel realistisch, een co-ouderschap gaat waarschijnlijk nooit werken en een levenslange strijd tussen mij en de moeder is zeker niet in het belang van het kind. Ik wil gewoon een band kunnen opbouwen zodat ik in beeld ben en blij voor het kind. Later als het groter is en eigen keuzes kan maken zie ik wel weer verder, het heeft dan wel een vader waarvan het weet dat deze altijd klaar zal staan voor zijn kind.

Komende dagen ga ik me beraden en goed laten informeren over de te nemen stappen. Dat het me geld gaat kosten staat vast, maar de verplichting die ik heb als vader, daar kan en zal ik nooit voor weglopen!

Wat mij goede moed geeft, is dat ik met een andere vrouw uiteindelijk wel een goede omgangsregeling heb kunnen vastleggen. Dit gaat nu goed omdat we beiden het beste willen voor onze dochter van nu 3,5.

Het kan dus wel!

Ik zal iedereen op de hoogte houden van het verloop.
Gesloten