Wat is het maximale bedrag voor de nieuwe inboedel?

De topics/onderwerpen van vóór 31 december 2012 waar geen of sinds geruime tijd geen antwoord op is gegeven, zijn hier geplaatst.
Gesloten
sam_ae
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 mei 2012, 23:07

Wat is het maximale bedrag voor de nieuwe inboedel?

Bericht door sam_ae »

Mijn vrouw wil graag scheiden. Inmiddels heb ik mee ingestemd en heb een andere woning gezocht. Binnenkort krijg ik de sleutel en moet ook nieuwe huisraad kopen. In principe stap ik straks een leeg woning binnen. Spaargeld hebben we niet, dus moet ik waarschijnlijk alles op credit kopen met een Visa card.
Weet iemand wat ik maximaal mag besteden aan het nieuwe huisraad?
En moet ik straks de bonnetjes overleggen?
Alvast mijn dank voor jullie reacties.

Groet
Sam
Dwaze opa
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 496
Lid geworden op: 28 mar 2012, 21:19

Re: Wat is het maximale bedrag voor de nieuwe inboedel?

Bericht door Dwaze opa »

Als er sprake is van een huwelijk is dit dan op huwelijksvoorwaarden en bij geen huwelijk zijn er afspraken gemaakt?Ook kinderen ?
Overigens de kringloop is vele malen goedkoper...en als de bestelling de moeite waard is brengen ze je het ook nog.
sam_ae
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 mei 2012, 23:07

Re: Wat is het maximale bedrag voor de nieuwe inboedel?

Bericht door sam_ae »

Mijn dank voor je reactie.

Het huwelijk is op huwelijksvoorwaarden en er zijn 2 jonge kinderen bij betrokken.

Als deze kosten (de hoogte hiervan is mij niet bekend) in de draagkracht berekening worden meegenomen, dan heb ik liever wat nieuwe noodzakelijke huisraad, zoals een bedden, matrassen, koelkast, wasmachine, tv, enz...

Het gaat erom wat de maximale bedrag is?

groet
Sam
jotem
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 65
Lid geworden op: 02 nov 2009, 02:38

Re: Wat is het maximale bedrag voor de nieuwe inboedel?

Bericht door jotem »

Het maximale bedrag is wat de rechter "redelijk" acht.

Omdat het om schulden na het huwelijk gaat, zal het wellicht helemaal niet mee worden genomen.

Als jullie een gezamenlijke rekening hebben is mijn advies (heel erg tegen mijn principes in): roof die rekening leeg anders doet je ex het wel. En verder, roof zoveel mogelijk andere rekeningen waar je bij kan (of ze nu van jou of van haar zijn) leeg, tenzij je heel erg zeker weet dat je:
- geen partner alimentatie hoeft te betalen (vrouw verdient meer dan man)
- de kinderen krijgt toegewezen (kleinen kans)

Want na de scheiding, bij zelfs een bovenmodaal inkomen wordt ongeveer je hele inkomen afgeroomd to ongeveer bijstandsniveau.

Sterkte, I have been there
Paul1963
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 95
Lid geworden op: 05 apr 2012, 22:43

Re: Wat is het maximale bedrag voor de nieuwe inboedel?

Bericht door Paul1963 »

Trema, hfdst 4.5, met Overige kosten, waaronder herinrichtings en advocaatkosten wordt echter geen rekening gehouden.

Het maximale bedrag is dus nul, maar je kunt het altijd proberen.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Wat is het maximale bedrag voor de nieuwe inboedel?

Bericht door The Driver »

Zolang er ook geen beschikking ligt van een voorlopig voorzieningenrechter is ook de inboedel gezamelijk eigendom hoor.

Dus haal alle bankrekeningen leeg, anders doet je ex het wel en haal alle inboedel weg die je maar kan gebruiken.
Dwaze opa
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 496
Lid geworden op: 28 mar 2012, 21:19

Re: Wat is het maximale bedrag voor de nieuwe inboedel?

Bericht door Dwaze opa »

Uit de volgende opmerking van jou;
''Mijn vrouw wil graag scheiden. Inmiddels heb ik mee ingestemd en heb een andere woning gezocht.'',meen ik te kunnen opmaken dat er toch nog enige ruimte inzit om het niet tot een definitieve scheiding te laten komen.
Misschien is het nog de moeite waard een lijmpoging te wagen;bedenk wel dat een scheiding niet echt een oplossing is voor problemen ,maar ze eerder oproept en vergroot en ook vaak te maken heeft met een te groot verwachtingspatroon van de andere partij.
Die op de loer liggende ellende wordt op korte termijn vaak niet voorzien;de ellende komt vaak op de wat langere termijn.
Vergeet ook niet wat er met een scheiding de jonge kinderen wordt aangedaan;al hun zekerheden worden onderuit gehaald.Dit alleen al kan een reden zijn de eigen frustraties opzij te zetten .Jullie kinderen hebben niet om het leven gevraagd.
Mogelijk is er een andere voorlopige oplossing in de vorm van even afstand nemen..
Maar goed,ik ben natuurlijk totaal onwetend van wat er bij jullie gaande is,maar wil hierbij enkel maar een waarschuwend geluid laten horen...ook omdat er zoals al gezegd m.i. mogelijk nog enige ruimte in zit.
Mocht er dan toch gescheiden gaan worden,wees dan verstandig de kinderen er niet bij te betrekken er geen vechtscheiding van te maken en aansturen op co-ouderschap.
Wat mij betreft zou dit laatste bij een scheiding verplicht moeten worden gesteld en als sanctie voor de ouder die hier niet aan meewerkt het gezag ontnemen.
Het is misschien niet helemaal de reactie die je verwacht,maar ik ben toch zo vrij om hem te plaatsen.
MeoAuxilio
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 72
Lid geworden op: 15 okt 2012, 15:35

Re: Wat is het maximale bedrag voor de nieuwe inboedel?

Bericht door MeoAuxilio »

Beste,

Er bestaan nogal wat misverstanden omtrent herinrichtingskosten en advocaat kosten etc. Mede gezien de laatste aanpassingen in het Trema rapport.
Doch de interpretatie dat herinrichtingskosten bij voorbaat uitgesloten zijn bij het bepalen van de draagkracht, zoals in een eerder bericht aangaande dit onderwerp, is onjuist. Nochtans komt het vaak voor dat advocaten dit ook verkeerd zien.

Meo Auxilio
Gesloten