moet zij meer gaan werken?

De topics/onderwerpen van vóór 31 december 2012 waar geen of sinds geruime tijd geen antwoord op is gegeven, zijn hier geplaatst.
Gesloten
klukkluk
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 sep 2012, 11:47

moet zij meer gaan werken?

Bericht door klukkluk »

Hoi Ik ben nieuw hier. ik ben hier terecht gekomen omdat ik op dit forum een heleboel kennis tegenkom.

Eigenlijk ben ik iets te vroeg, want ik ben nog getrouwd. Niet echt gelukkig, maar toch. Ik denk echter dat mijn huwelijk niet lang meer stand zal houden, dus ben ik maar eens op internet gaan rondneuzen. Zo schrik je enorm van een paar dingen. Ten eerste de alimentatie. Ik snap heus wel dat mijn kinderen (14 en 12) gewoon door moeten leven, maar met name de alimentatie voor vrouwlief baart met zorgen.

Ik hoop dat we na een eventuele breuk voor de kinderen op co-ouderschap terecht kunnen komen.

Nu is het zo dat we samen een heel goed inkomen hebben. Ik werk fulltime in een hoge management functie, zij werkt parttime in het onderwijs. Kun je tijdens de alimentatie-"onderhandelingen" eisen dat zij meer gaat werken? Waarom zou ik mij helemaal de blubber moeten werken, als de kinderen deels bij mij, deels bij haar zijn. Als ik van mijn huidige inkomen bijna 28% aan mijn vrouw en 26% aan mijn kinderen moet overmaken, blijft er van dat goede inkomen weinig over.
Sterker nog: ik kom als dit zo klopt uit op haar netto-inkomen en zij op het mijne. Dit terwijl ik daar momenteel 55 uur per week voor werk, en zij niet verder komt dan 30 uur.
Dan moet ik daar ook nog een huis van gaan betalen.

ik hoor graag jullie gedachten hier over. Misschien heb ik het advies nooit nodig, maar ik heb er een hard hoofd in.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: moet zij meer gaan werken?

Bericht door The Driver »

Sterker nog, jij kan nooit eisen, dat zij meer gaat werken, maar zij kan wel eisen, dat jij gewoon 55 uur per week blijft werken.

Tip : zorg dat zij vanaf nu geen inzage meer heeft in geen enkele financiële documentatie.
Kan je met je werkgever niet afspreken, dat die 15 uur per week extra uitbetaald wordt door een andere BV en laat dat dan op een bankrekening storten waar zij geen kennis van heeft ( geen bankafschriften thuis ).
klukkluk
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 sep 2012, 11:47

Re: moet zij meer gaan werken?

Bericht door klukkluk »

tja, dat wordt lastig. Die 55 uur zijn de werkelijke uren. Op papier zijn het er 40.
Het bedrijf waar ik werk zal daar nooit aan mee werken.

dit zijn dus zo de dingen die me enorm tegenhouden om door te zetten....
ik moet dus eerst zorgen dat ik ontslagen wordt ofzo? :(
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: moet zij meer gaan werken?

Bericht door The Driver »

oke, die 55 uur horen dus gewoon bij je functie. Ja dan wordt het moeilijk.

Dan wordt het tijd een goede accountant in de arm te nemen en is het zaak je vaste maandelijkse lasten zo hoog mogelijk te maken, die accountant kan je daar vast wel mee helpen.
klukkluk
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 sep 2012, 11:47

Re: moet zij meer gaan werken?

Bericht door klukkluk »

ik zal idd eens een opstelling maken.
eerst eens een paar goede gesprekken thuis voeren.

moet je bij de berekening van alimentatie de bijtelling van een leaseauto ook meenemen? Ik rij in een auto van 50k, met 25% bijtelling. Een beste bak dus. Deze auto geeft 50.000*25%=12.500 per jaar aan "inkomen". Nu wordt de bijtelling daar over direct in mijn salaris verwerkt, dus een vermindering van het netto salaris met een netto bedrag van 6500 per jaar.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: moet zij meer gaan werken?

Bericht door The Driver »

Oke, je kan er niet vroeg genoeg mee beginnen, wedden dat als je partner het plan heeft om een echtscheiding aan te vragen, dat zij al veel verder is met de financiën dan jij denkt.
laffieter

Re: moet zij meer gaan werken?

Bericht door laffieter »

geen commentaar
Laatst gewijzigd door laffieter op 30 okt 2012, 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
jotem
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 65
Lid geworden op: 02 nov 2009, 02:38

Re: moet zij meer gaan werken?

Bericht door jotem »

Maak je ook vast zorgen over de boedel, of ben je zo verstandig geweest om op huwelijkse voorwaarden met koude uitsluiting te trouwen?

Als je vrouw tegen co-ouderschap is (en daarvoor geeft de Nederlandse wetgever goede financiële incentives) dan moet je echt je borst nat maken, want dan gaat het co-ouderschap gewoon niet door.

Die 28% PA is neem ik aan bruto, dan is het netto lijkt me maar 14%?

Ik heb voor jou trouwens een lease-auto (Espace uit 1995) met maar 150 euro bijtelling per jaar, maar met wat reparaties nog prima rijdbaar. De garage waar ik mijn nieuwe auto koop (kleintje met 14% bijtelling) biedt me 50 euro, dus: doe een beter bod. :)
Tuurlijk!
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 sep 2012, 11:54

Re: moet zij meer gaan werken?

Bericht door Tuurlijk! »

Ik zit in een enigszins vergelijkbare situatie. Ik werkte ook ca 50 uur per week en ik heb tevens een functie in het hoger kader. Mijn ex was echter anderhalf jaar gestopt met werken na een langslepend arbeidsconflict. Kennelijk had zij te veel vrije tijd, waardoor ze een andere 'hobby' erop nahield. Back 2 topic.

Jij kan niet afdwingen dat zij meer gaat werken! Als je graag co-ouderschap of een ruime omgangsregeling zou willen, dan zou ik je adviseren om nu alvast ervoor zorg te dragen dat je meer tijd met jullie kinderen kan doorbrengen. Mocht je vrouw te zijner tijd geen co-ouderschap willen en het wordt een vechtscheiding. Dit laatste hoop ik niet voor je. Dan kan je zodoende in een later stadium aantonen dat je ook een groot deel van de ouderlijke zorgtaken voor je rekening nam in de huwelijkse periode. Mocht je eindigen voor de rechter sta je in ieder geval altijd sterker, waardoor je de kans verkleint om in de wettelijke minimum regeling van twee weekenden per vier weken te vervallen.

Betreffende de bijtelling van de zakelijke auto, kan je rustig adem halen. Dit wordt namelijk niet meegeteld in de draagkrachtberekening. Let wel de draagkrachtberekening houdt rekening met jullie beide inkomens en tevens met het beginsel welstandsbehoud.
MeoAuxilio
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 72
Lid geworden op: 15 okt 2012, 15:35

Re: moet zij meer gaan werken?

Bericht door MeoAuxilio »

Bedenk dat rechters niet echt op hun achterhoofd zijn gevallen.
Uit ervaring kan ik je vertellen dat financiële gegevens over de laatste drie jaar worden opgeëist. Mocht blijken dat je account door zgn reserveringen etc ineens vreemde cijfers te voorschijn tovert dan mag jij komen uitleggen waarvoor en ze onderbouwen en je zal de eerste niet zijn en ook de laatste die dan door de mand valt en dan echt de klos is. Reken je dus niet te vroeg rijk ! Uiteraard zijn er legaal posten op te voeren maar laat je daar goed over voor lichten.

Ook het feit dat je ex niet meer gaat werken terwijl ze dat wel zou kunnen vind zo blijkt uit de jurisprudentie weinig bij een rechter geen gehoor. Soms kan je er een verplichting uit slepen tot sollicitatie maar dat valt bijna weer niet af te dwingen.
En mocht je het willen afdwingen dan zal je toch weer naar de rechter moeten met
de extra kosten die dat weer met zich mee brengt.

Bedenk dat over het algemeen de rechter als eerste vereiste voor co-ouderschap
stelt dat je goed kan overleggen met je as ex.

Als ik naar je bericht kijk en zie dat je 50 uur of meer werkt dan vraag ik me af hoe had je co-ouderschap dan willen toepassen.
Dus even niet naar jou gekeken hoe graag jij je kinderen zou willen maar puur praktisch en is dat een goede oplossing voor je kinderen

Voor meer inlichtingen kan je me natuurlijk altijd mailen

Meo Auxilio
Gesloten